Wat is er nieuw

onverklaarbare dode vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dimitri.petrenko
  • Startdatum Startdatum
D

dimitri.petrenko

Guest
Beste mensen,
Nadat ik eindelijk al mijn otocinclussen heb terug gevonden gaan
er steeds vissen dood.mijn bak staat nu zn 2 maanden en sinds 3 weken met vis.
Ik ga het zo goed mogelijk beschrijven:
Eerste instantie zie he niks,mn rode minors hadden wel rafels in de staarten maar dat is waarschijnlijk vinbijt gedrag. Ook zijn van sommige de bekjes stuk.
Vervolgens verstoppen ze zich,verbleken wat en zijn de volgende morgen dood,soms zitten ze onder schimmel.mijn vlagcichlide schuurde zich ook aan hout en ook 1 vlagcichlide is dood gegaan.zwemblaas en vinrot kunnen het niet wezen,deze ken ik en hier lijkt het totaal niet op.
Verder zijn mijn waardes netjes:
0 nitraat en nitriet
7.2 pH
Gh 8
Kh 4
Cl2 0
Snap er allemaal niks van en hoor graag van jullie

Hoe groot is je bak ?

Hoevaak ververs je ?

Hoe zit t met je pomp ?

Hoe test jij ? druppels of strips?

Heb je ook gezien dat de Minors elkaar beten dan??
En wat bedoel met het terugvinden van je Oto s??

kort samen gevat...meer info is gewenst...

0 nitraat en 0 nitriet????

Schuren wat ze doen is toch nitriet.
Waarom is er geen nitraat?

Bertus zei:
0 nitraat en 0 nitriet????

Schuren wat ze doen is toch nitriet.
Waarom is er geen nitraat?

Tja als er met strips is gemeten dan zou die 0 best kunnen denk ik. Daarnaast is het aflezen ok nog een kunst.
Is wat meer info nodig zoals al aangegeven in eerdere posten.

Ik heb een rio 180 en ververs per week 40 %
Mn pomp maak ik een 2/3 later vaak schoon zodat bacteri�n minder verloren gaan.
Ik heb met strips getest en ook goed afgelezen,is indd een kunst!😛
De minors zijn constant bezig met elkaar,dreigen af en toe bijten.

Terugvinden van oto's komt omdat ik die allemaal kwijt was,en er een topic over had geopend.
Nitraat was wel heel iets gekleurd maar zeker niet noemens waardig.

Ook heb ik co2 in mn bak,zn starters set.dacht eerst dat het hier aan lag,dus had hem uit gezet,ma na 1.5 weken blijven ze dood gaan.

De minors zie ik niet schuren trouwens,alleen de vlagcichlide. Mn filter heeft een capaciteit van 200 tot 800 l per uur,staat ongeveer op 300/400 l per uur nu.
Ook ben ik met de vlagcichlide terug na de winkel geweest,en de vissen daar vertoonde het zelfde gedrag ineens,ook raar hangen en schuren.

Hier was tijdens het kopen niks van te zien.

Als ze in de winkel dat gedrag ook vertonen zou ik gaan denken dat ze niet goed gezond zijn hoor.
Ook vind ik dat je wel veel ververst wekelijks.
Wat zegt de winkel dan van het gedrag van de vissen die ze in de winkel hebben??

Waarschijnlijk heb je dan toch wel wat nitraat in je bak als er iets wat kleur te zien is geweest. Blijft moeilijk te zien met strips en is dus een grove indicatie.

wat bedoel je met niet goed gezond?

nouja ben aardig nonchalant met verversen,soms ververs ik 20,andere keer 40.
het feit dat mijn vissen nu dood gaan zeggen ze: ja dat ligt aan een teveel aan co2 in je aquarium, want dat brand de kieuwen door.
het gedrag van hun eigen vissen moest ik hun zelf op wijzen.
de vissen in de winkel krijgen geen co2 in hun aquarium dus of het hier aan ligt vraag ik me sterk af.

de minors komen van een heel andere winkel af,maar zowel de minors als de cichlide hebben last van de 'ziekte' of 2 aparte ziektes..
overigens doen mijn overige vlagcichlide het wel redelijk,het mannetje zelfs goed. het vrouwtje verstopt zich veel, en schuurt soms nog.

John zal bedoelen dat je waarschijnlijk zieke vissen hebt gekocht dan.

dimitri.petrenko zei:
Ik heb een rio 180 en ververs per week 40 %
Mn pomp maak ik een 2/3 later vaak schoon zodat bacteri�n minder verloren gaan.

Wat bedoel je precies met 2/3 later schoon en hoe schoon precies?
Het filter hoef je eigenlijk pas een beetje schoon te maken als de uitstroom minder is.
En nitriet hoort echt 0.0 te zijn,als een stripje uitslaat kan het best veel te hoog zijn.

Iik typ vanaf mijn mobiel en dat gaat niet altijd super..2/3 dagen later bedoel ik.
Nitriet is echt 0

dimitri.petrenko zei:
Iik typ vanaf mijn mobiel en dat gaat niet altijd super..2/3 dagen later bedoel ik.
Mag hopen dat je dat niet elke keer 2 � 3 dagen later doet na het verversen? Want anders vernietig je steeds een hele hoop van je bacterie cultuur. Filter maak je zoals John al aangaf pas schoon als de uitstroom minder wordt.

niet iedere keer nee. en wanneer er veel poep in zit totdat bijna alles er uit is onder een koude kraan.zal het anders gaan doen.
begrijp me niet verkeerd maar mijn nitriet en nitraat scoren normaal. mijn bak heeft een maandje gestaan voor er vis in kwam en toen was de nitriet ook nul,onveranderd dus. waarom iedereen op mijn filter in gaat snap ik niet helemaal. ik gaf ook aan dat de vissen inmiddels in de winkel het ook slecht doen. ik herken mijn verhaal ook heel erg van een ander topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1559720

alleen halverwege het lezen lijken er berichten te missen. nouja wat ik hier lees lijkt heel erg op wat ik terug zie bij mij vissen.

Je filter is ook heel belangrijk in dit verhaal,je filter zorgt voor een gezonde kwaliteit van het water namelijk en tot nu toe ben je dus niet helemaal juist bezig wat betreft het onderhoud.
Door het spoelen onder de kraan maak je heel de bacteriecultuur kapot en ondanks dat je misschien niks meet met de stripjes kan dit wel van invloed zijn op zwakke vissen dus vandaar oa de focus op je filter.

Al zou het zo zijn dat je filter niet de oorzaak is dan nog is het wel belangrijk voor het welzijn dat je ook goed met de filter omgaat. Anders kun je hier misschien ook nog problemen mee krijgen.
Uitspoelen onder koud water kun je ook beter niet doen maar gewoon in wat aqua water. je doet wat in een emmer en spoelt daar de sponzen lichtjes in uit.

Dat er in een ander topic berichten missen heeft denk ik te maken met de software van het forum waar men mee bezig is geweest. dat heb je ook op het forum kunnen lezen.
Maar de adviezen die ik tot nu toe lees van de leden zijn opbouwend bedoeld hoor 😉.

Ik voel me ook niet bekritiseerd hoor!alleen opbouwend opgevat van mijn kant.
Mijn water is wat gelig gekleurd,zoals je vaak in aquariums ziet dat lijkt wel goed te wezen.

Maar ik zou graag behandelen,heb ookal rekening met nitriet gehouden en las dat je het moest oplossen met een grote waterverversing.
Zouden jullie bijv. Esha 2000 toevoegen of iets?

Je hebt aquariums die gelig gekleurd zijn omdat er iets aan het water toegevoegd is zoals bv turf of door een stuk hout maar als er niks van dat soort dingen gedaan zijn en je water ziet gelig is de kans groot dat het door vervuiling komt.

Ik weet zelf heel weinig over zulke zaken dus kan je niet adviseren over medicatie helaas.

Ow dat komt dan nog van mn kienhout

Zat net voor mn bak te kijken en weer een vis die raar doet.dit keer hangt zn kop na beneden.
Wat d�nken jullie hiervan?denk meteen aan zwemblaas ontsteking,maar dat is toch niet besmettelijk?

Balen hoor,kan je hier foto's plaatsen van de vis(sen)? misschien dat er mensen zijn die wat herkennen en advies weten.

Zou het best willen,maar ze zit niks aan ze. Als ik weer een dode heb maak ik er wil een foto van,pas dan zie iets.
Ben dr behoorlij klaar hoe het nu gaat met mn bak. Maja niks aan te doen,behalve je best 😛

Nou,een foto van je bak is belangrijker.
Zitten nu maar te gokken,wat het is.

dimitri.petrenko zei:
Zou het best willen,maar ze zit niks aan ze. Als ik weer een dode heb maak ik er wil een foto van,pas dan zie iets.

Vergis je niet in sommige leden want die gaan al wat langer mee en zien misschien juist wel iets afwijkends maar je moet het zelf weten natuurlijk....

De eerste weken dat er vissen in het aquarium zitten, kunnen er problemen ontstaan.
Ondanks dat je lang genoeg gewacht hebt met het plaatsen van vissen.
Vaak komt dat doordat je bacteriecultuur in je aquarium nog niet op volle sterkte is.
Dit heeft mogelijk ook een invloed op de gezondheid van je vissen
De hoeveelheid bacteri�n groeit pas door de aanwezigheid van je vissen.
Je kunt de hoeveelheid bacteri�n sneller opvoeren door ze toe te voegen.
Ik heb dat in mijn aquarium gedaan door een klein beetje Bacterial van Velda toe te voegen.
Het is eigenlijk voor een vijver, maar het werkt heel goed.
Natuurlijk zijn er ook vergelijkbare producten voor het aquarium in de handel, maar toevallig had ik dit voor handen.

Ik hoop dat het snel beter gaat met je aquarium.

Groetjes,

Sally

Nou weet waarschijnlijk wat het nu is..tetra ziekte. In een vroeg stadium is het nog te verhelpen maar mijn minors,5 stuks nog,zijn waarschijnlijk te doden op geschreven. Inmiddels is ook mijn andere vlag cichlide vrouwtje gaan hemelen.

Het voordeel is dat het niet tot nouwelijks harnas vissen( oto's,l-nummers,corydoras) aantast.dus dat scheelt weer.

dimitri.petrenko zei:
Het voordeel is dat het niet tot nouwelijks harnas vissen( oto's,l-nummers,corydoras) aantast.dus dat scheelt weer.
Ik ben bang dat je hier te veel over dezelfde kam scheert. Of althans, de namen gaat niet helemaal goed zo te zien:

Pantsermeervallen (Callichthyidae) > o.a. Corydoras
Harnasmeervallen (Loricariidae) > o.a. Otocinclus en L-nummers

~ Ivo

ah ja dat is ook zo,mijn fout😛
ik heb geprobeerd foto's te plaatsen, dit is helaas mislukt. de vissen gaan met hun kop na beneden hangen en krijgen verlamming aan de staart.deze wordt ook wit.
wit als wanneer je je zelf in de vingers snijd.ik dacht daarom aan tetra-ziekte.

nu wil ik in de toekomst mijn aquarium opnieuw opstarten, en het liefst deze planten behouden. Ook mn l-nummers moeten natuurlijk 'gereinigd' worden om andere vissen niet opnieuw te besmetten. hoe kan ik dat het best aan pakken? met een kuur?

dacht zelf aan esha 2000 om dat de tetra-ziekte een bacteri�le ziekte is. hout, maar ook zand etc wou ik opnieuw gaan uitkoken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan