Onverklaarbare plotselinge verhoging GH en KH in indraaiend aquarium (2 weken)


Misschien moet je de lfs eens vragen of die het willen meten met druppels.
 
Kom je pas achter als je een nieuwe testset haalt en die dezelfde uitslag geeft
Denk wel dat de 21+ GH voor waarheid kan worden aangenomen als je vergelijkbare waardes krijgt met een teststrip….
Zo onbetrouwbaar zijn die dingen nou ook weer niet….
 
Denk wel dat de 21+ GH voor waarheid kan worden aangenomen als je vergelijkbare waardes krijgt met een teststrip….
Zo onbetrouwbaar zijn die dingen nou ook weer niet….
Ik denk niet dat die waarde klopt vooral de gh-test verouderd heel snel na opening
 
Volgens mij weten we nog niet of de test binnen de houdbaarheidsdatum valt of hoelang die al open was.
TS kan dan beter bij twijfel het water laten meten of zelf nieuwe druppeltesten halen.
 
Ik denk niet dat die waarde klopt vooral de gh-test verouderd heel snel na opening
Lees jij wel goed?
Er word letterlijk gezegd dat de waardes van de druppeltest nagenoeg worden gedupliceerd met een teststrip.
Dan kan je toch niet klakkeloos stellen dat de druppeltest fout is?
Buiten dat gaat zo’n test ook niet van de ene op de andere dag compleet foutief testen.
De KH en GH testen die ik heb van JBL zijn ongeveer een jaar na opening nog correct, althans ze geven hetzelfde aan als een verse.
 
Als zowel de druppeltest als de strip ongeveer hetzelfde aangeven dan zal de waarde aardig correct zijn maar bij twijfel kun je altijd de lfs vragen het te testen zoals ik al eerder zei.
Of daar hele andere waarden uit gaan komen dat betwijfel ik wel maar voor jezelf heb je dan een bevestiging.
 
Lees jij wel goed?
Er word letterlijk gezegd dat de waardes van de druppeltest nagenoeg worden gedupliceerd met een teststrip.
Dan kan je toch niet klakkeloos stellen dat de druppeltest fout is?
Buiten dat gaat zo’n test ook niet van de ene op de andere dag compleet foutief testen.
De KH en GH testen die ik heb van JBL zijn ongeveer een jaar na opening nog correct, althans ze geven hetzelfde aan als een verse.
Even GOOGLE erop los gelaten, en je raad het niet. Aquaforum als 2e HIT. dus wat hier gezegd wordt niet geloven. xD

1650365264384.png


Maar nee ik kan je helaas geen antwoord geven sorry
 
Wel Lees ik dat hij een Waterverzachter heeft.. wat ik dan denk als water ontharder,
Ik had ooit dacht ik een topic hierover geopend. of zo een ontharder Invloed had op je aqua water ( met waterwissel) meende iets te herinneren dat dit een no go was en dat je dan dingen moet toevoegen.
Of dit iets met GH te maken heeft weet ik zo niet.

Marcel weet dit soort dingen wel die is zo gedreven in dit soort zaken @biljoenblik enig idee?
 
Wel Lees ik dat hij een Waterverzachter heeft.. wat ik dan denk als water ontharder,
Ik had ooit dacht ik een topic hierover geopend. of zo een ontharder Invloed had op je aqua water ( met waterwissel) meende iets te herinneren dat dit een no go was en dat je dan dingen moet toevoegen.
Of dit iets met GH te maken heeft weet ik zo niet.

Marcel weet dit soort dingen wel die is zo gedreven in dit soort zaken @biljoenblik enig idee?
Yup is een no-go
 
Nee de ontharder is de reden dat er met osmose word gewerkt als basis product.
Staat op de 1e pagina van dit topic, TS is zich daarvan bewust zover ik kan opmaken uit de tekst
Dan heb ik helaas geen input in te brengen, Ik weet het niet.

dan is mijn troll mode uit bij deze :D
 
Ik ben geen expert in waterchemie. Maar wil graag meedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Even voor de duidelijkheid;
Hoge KH wilt zeggen dat de zuren in het water snel verbonden worden en de pH minder snel zakt. Normaal zit die tussen de 5 en 10, als die hoger is, is de akaliniteit van het water hoog.
De GH zegt iets over de hoeveelheid opgelost magnesium en calcium.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je pH waarde? Ik vermoed dat die vrij hoog is?
Het zou namelijk kunnen, zo heb ik gelezen, dat bepaalde metalen (ijzer bijv) dan verbonden wordt met carbonaten, en dan ontstaat er moeilijk oplosbare verbingen (in dit voorbeel ijzercarbonaat)
 
Klopt ik heb die wel laten leeglopen maar uiteindelijk is er wel wat rommel mee naar buiten gekomen bij het in werking stellen. Dit zou dan een mogelijk oorzaak kunnen zijn. Maar dit zou dan inderdaad langzaam moeten verbeteren. Ik kruis mijn vingers.
Misschien kun je deze machine ontkalken met azijn? Beetje jammer als het langzaam af blijft geven.
 
Ik ben geen expert in waterchemie. Maar wil graag meedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Even voor de duidelijkheid; Hoge KH wilt zeggen dat de zuren in het water snel verbonden worden en de pH minder snel zakt. Normaal zit die tussen de 5 en 10, als die hoger is, is de akaliniteit van het water hoog. De GH zegt iets over de hoeveelheid opgelost magnesium en calcium. Ik ben wel nieuwsgierig naar je pH waarde? Ik vermoed dat die vrij hoog is? Het zou namelijk kunnen, zo heb ik gelezen, dat bepaalde metalen (ijzer bijv) dan verbonden wordt met carbonaten, en dan ontstaat er moeilijk oplosbare verbingen (in dit voorbeel ijzercarbonaat)
Wordt netjes binnen de norm gehouden met mijn co2 installatie 6.8 tot 6.9.
 
Zou me sterk verwonderen - dit zijn zakken met stenen voor aquariums. Ze gaan toch geen ongeschikte stenen verkopen als aquariumstenen.
Elke steen is een aquariumsteen als je er het juiste aquarium voor hebt. Sommige natuurwateren zijn harder dan andere, en dan kan er kalkhoudend gesteente in.
In mijn nieuwe bak komen dieren die van licht alkalisch, harder water houden. Daar gaat dus rustig Marmersteen in.
 
Elke steen is een aquariumsteen als je er het juiste aquarium voor hebt. Sommige natuurwateren zijn harder dan andere, en dan kan er kalkhoudend gesteente in.
In mijn nieuwe bak komen dieren die van licht alkalisch, harder water houden. Daar gaat dus rustig Marmersteen in.
Geen druk marmer? :p
Maar stenen die kalk afgeven en daarmee de GH verhogen is bij een normaal onderhoudsregime een broodje aap verhaal.
Je aquarium kan niet zuur genoeg zijn om stenen in op te lossen en vissen in te laten leven.

Lizzy was niet de enige Wouter:pp
Ik zie het, die is verloren gegaan in de overdatum opmerkingen van antje
 
Ondertussen gespreid over een week in totaal 50 % van het water ververst met osmosewater.
Volgens de teststrookjes zit ik nu op een aanvaardbare KH van 8 en een GH van 14.
Nu is het even afwachten of de waarden stabiel blijven en niet meer stijgen. Momenteel ook de nitrietpiek (1 mg nitriet) aan de gang dus ik verwacht dat binnen 1 week de eerste vissen kunnen toegevoegd worden. Vingers kruisen ....
 
Na een paar uur tijd nogmaals een test gedaan en de hardheid is verder gedaald naar KH 5 en GH 7 - dit wilde ik dus zien gebeuren. Wel met teststrook want mijn GH druppeltest is te oud die werkt niet meer. De KH is ook bevestigd met de druppeltest. De nitriet is ook gedaald naar 0.5 en dit is ook bevestigd met de druppeltest. Waarschijnlijk een beetje te ongeduldig geweest toen ik de eerste test deed na de waterverversing.
 
Ondertussen gespreid over een week in totaal 50 % van het water ververst met osmosewater.
Als je dat in delen doet dan ververs je ook telkens weer een deel van het nieuwe water dus het omlaag brengen gaat dan trager dan bij een grote verversing in 1x.
Maar goed als je je doel bereikt is het goed en zijn de schommelingen beperkt. Maar in geval van bv een nitrietpiek dan kun je als de bak bewoond is beter 1 grote wissel doen denk ik.
 

Terug
Bovenaan