Onverwacht eitjes blauwe acara's


MC-Animals

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
98
Locatie
Heerhugowaard
Tot mijn grote verbazing zag ik gisteren de acara's eitjes leggen.
De vorige eigenaar had mij verteld dat het 2 mannetjes waren en daar leek het ook op.
Blijkbaar is dit dus niet het geval :D

Ik had ze zelfs te koop staan, maar wacht daar nu wel even mee.
Ze verdedigen het nest vel en alle eitjes liggen er nog steeds.

IMG-20190211-WA0005.jpeg
 
Bijna alle eitjes zijn uitgekomen.
Alleen hebben de ouders na het uitkomen de jongen verplaatst en nu kan ik ze niet meer zien.
Ik heb dus geen idee hoe het met de jongen gaat, spannend :D
 
Weet je zeker dat dit de Blauwe acara is, en niet de groene? Zijn actieve vissen die wel flink wat voer lusten en gemakkelijk te kweken zijn. Ze verdedigen hun jongen, en dat kunnen er gemakkelijk honderden per nest zijn, fel tegen alles en iedereen die in de buurt komt.

Veel plezier er mee en Hobbygroet Jos Hut
 
Het gaat goed met de kleintjes.
Het zijn er zeker 100 maar denk wel meer :D

Als je goed tussen de plant door kijkt zie je er een paar.

20190217_182534.jpg
 
Ik weet niet of je hier wel zo blij mee moet zijn. Het is een verre van populair soort en je zult de nakomelingen niet kwijt kunnen.

Je mag blij zijn als iemand ze wil hebben als voervis. En daar kweek je ze niet voor.
 
Jonge visjes is toch altijd leuk?
Ik raak ze wel weer kwijt hoor, daar maak ik me niet druk om :)
Als ik ze niet kan verkopen breng ik ze naar een winkel hier in de buurt en kan ik ze omruilen voor andere vissen of voer.

Hier nog een update.
Ze zwemmen nu met de ouders door de bak.

20190218_114827.jpg
 
Geen winkel zit om Blauwe acara's te springen. Tenzij je grof geld toe betaalt. ;)

Het is wel een mooie foto trouwens!
 
Ik heb hier in het verleden wel vaker vissen gebracht die je nergens kwijt kon, dus dat komt wel goed ;)
Sowieso is de kweek éénmalig, als de jongen zelfstandig zijn, gaan ze weer op MP.
Eventueel samen met de jongen.

 
Laatst bewerkt:
Als je ze aan de handelaar kwijt zou kunnen is het natuurlijk fijn voor jou. Maar een hele domme zet van de verkoper.

Het zijn vissen die je gewoon moeilijk kwijt raakt. Af en toe een koppeltje in je verkoop stelling is leuk. Maar tientallen exemplaren verkoop je slecht. Dit geldt ook voor bv de Amatitlania nigrofasciata.

Leuk filmpje! En wat zijn het veel jongen! Dat zijn er wel 200.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook nooit de bedoeling geweest hier mee te kweken.
Ze zaten bij het aquarium en de vorige eigenaar vertelde min dat het 2 mannen waren.
De kweek was dus echt totaal onverwacht.
Ze zitten samen met een paar maanvissen, dus het zijn er nu nog maar 199 haha :D
Als er een paar overleven is het leuk, maar als ze allemaal opgegeten worden, is het goed voor voor de maanvissen :sorry:
 
Dat begreep ik al uit je andere berichten.

Het is goed levend voer voor je Maanvissen. Maar de kans is er natuurlijk dat de Acara's je maanvissen slopen, als ze te fanatiek op het jongbroed gaan jagen.
 
Ze zwemmen met ze alle de hele bak door.
Het zijn er ondertussen wel een stuk minder.
De maanvissen vinden ze erg lekker .
 
Erg leuk om dat jonge grut te zien maar ja dat zien jongen altijd vindt ikzelf. Nu maar afwachten wat ervan gaat overblijven.
 
Jonge vissen zijn altijd leuk, hoop inderdaad voor je dat ze niet allemaal groot worden. Een paar zal altijd wel leuk zijn!
 

Terug
Bovenaan