Onverwacht sterfgeval


florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Zojuist kwam ik bij mijn aquarium en zag ik dat een van mijn diklip Goerami’s was overleden. Hier ben ik zeer verbaast over omdat er niks aan de vis te zien was.

bij het eten was de vis nog actief en at goed mee, ook is er bij zijn medebewoners (kardinaal tetra, fantoom zalm, borstel neus en een paar garnalen) niks vreemds te zien of te merken. Ook is er niks mis met de waterwaardes.

wel heb ik gisteren het aquarium verplaats omdat deze een lekkage heeft en plaats moest maken voor een andere groter aquarium. (De vissen zitten nog in het oude aquarium)

kan het overlijden stress gerelateerd zijn door het verplaatsen etc.?
 
De vissen gaan uiteindelijk naar mijn nieuwe bak. Jammer genoeg heeft de goerami dit niet gehaald. Hieronder een foto van mijn nieuwe aquarium.
 

Bijlagen

  • 5A506B88-18EE-41F7-B6C4-982406146C0A.jpeg
    5A506B88-18EE-41F7-B6C4-982406146C0A.jpeg
    103.7 KB · Weergaven: 157
Zojuist kwam ik bij mijn aquarium en zag ik dat een van mijn diklip Goerami’s was overleden. Hier ben ik zeer verbaast over omdat er niks aan de vis te zien was.

bij het eten was de vis nog actief en at goed mee, ook is er bij zijn medebewoners (kardinaal tetra, fantoom zalm, borstel neus en een paar garnalen) niks vreemds te zien of te merken. Ook is er niks mis met de waterwaardes.

wel heb ik gisteren het aquarium verplaats omdat deze een lekkage heeft en plaats moest maken voor een andere groter aquarium. (De vissen zitten nog in het oude aquarium)

kan het overlijden stress gerelateerd zijn door het verplaatsen etc.?
Oef vervelend om te lezen zeg. Sterkte met het verlies. :petjeaf:
Als de vis nog actief was en goed mee at ben ik wel erg benieuwd naar de waterwaardes. Je schrijft dat er niks mis is met de waterwaardes. Meet je deze met druppeltesten of met een teststrip waarmee je met een strip meerdere waardes kunt meten?

Ik weet niet wat je precies hebt gedaan om de bak te verplaatsen maar dit kan natuurlijk stress veroorzaken. Stress kan een reden tot sterfte zijn maar of dat hier het geval is kan ik vanaf de zijlijn met het kleine beetje informatie dat we hebben moeilijk zeggen.

De vissen gaan uiteindelijk naar mijn nieuwe bak. Jammer genoeg heeft de goerami dit niet gehaald. Hieronder een foto van mijn nieuwe aquarium.
En dat is een mooie nieuwe groen beplante bak hoor, netjes! :thumbs:
Moet je deze bak nu niet eerst minimaal 4 weken indraaien voor je de vissen over gaat zetten? Ik ben dan vooral benieuwd hoe je dat gaat doen als de huidige bak al lekt. Of lekt hij maar een klein beetje en kun je dat opvangen? En hoe groot is de bak die lekt eigenlijk?


Succes! :petjeaf:
 
Oef vervelend om te lezen zeg. Sterkte met het verlies. :petjeaf:
Als de vis nog actief was en goed mee at ben ik wel erg benieuwd naar de waterwaardes. Je schrijft dat er niks mis is met de waterwaardes. Meet je deze met druppeltesten of met een teststrip waarmee je met een strip meerdere waardes kunt meten?

Ik weet niet wat je precies hebt gedaan om de bak te verplaatsen maar dit kan natuurlijk stress veroorzaken. Stress kan een reden tot sterfte zijn maar of dat hier het geval is kan ik vanaf de zijlijn met het kleine beetje informatie dat we hebben moeilijk zeggen.


En dat is een mooie nieuwe groen beplante bak hoor, netjes! :thumbs:
Moet je deze bak nu niet eerst minimaal 4 weken indraaien voor je de vissen over gaat zetten? Ik ben dan vooral benieuwd hoe je dat gaat doen als de huidige bak al lekt. Of lekt hij maar een klein beetje en kun je dat opvangen? En hoe groot is de bak die lekt eigenlijk?


Succes! :petjeaf:

bedankt voor het mee denken. Het water heb ik getest met druppels. En toen ik zojuist keek bij het aquarium hadden de medebewoners het ook prima naar de zin. Ik heb zelf nog het een en ander gelezen en ik twijfel of het komt doordat de temperatuur tussen het water en de aquarium kap te groot is doordat het waterpeil zo relatief snel wisselt door de lekkage. En dat hierdoor het niet goed ging met het labyrint Orgaan.

betreft het indraaien van de nieuwe bak, geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Het oude aquarium lekt behoorlijk. Wat zou hier de beste aanpak voor zijn. Proberen 4 weken de oude bak heel te houden of het filter overzetten en de vissen naar de nieuwe bak?
 
Oef vervelend om te lezen zeg. Sterkte met het verlies. :petjeaf:
Als de vis nog actief was en goed mee at ben ik wel erg benieuwd naar de waterwaardes. Je schrijft dat er niks mis is met de waterwaardes. Meet je deze met druppeltesten of met een teststrip waarmee je met een strip meerdere waardes kunt meten?

Ik weet niet wat je precies hebt gedaan om de bak te verplaatsen maar dit kan natuurlijk stress veroorzaken. Stress kan een reden tot sterfte zijn maar of dat hier het geval is kan ik vanaf de zijlijn met het kleine beetje informatie dat we hebben moeilijk zeggen.


En dat is een mooie nieuwe groen beplante bak hoor, netjes! :thumbs:
Moet je deze bak nu niet eerst minimaal 4 weken indraaien voor je de vissen over gaat zetten? Ik ben dan vooral benieuwd hoe je dat gaat doen als de huidige bak al lekt. Of lekt hij maar een klein beetje en kun je dat opvangen? En hoe groot is de bak die lekt eigenlijk?


Succes! :petjeaf:
de bak die lekt is 105 liter en de nieuwe bak is 180 liter.
 
betreft het indraaien van de nieuwe bak, geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Het oude aquarium lekt behoorlijk. Wat zou hier de beste aanpak voor zijn. Proberen 4 weken de oude bak heel te houden of het filter overzetten en de vissen naar de nieuwe bak?
Ik zou zeggen overzetten, als je filter goed ingedraaid is dan kan deze de waterwaarden opvangen, wel 2x per week controleren op NH3/4 en No2 en 2x perweek verversen, dat deed ik ook zo met de verhuizing van de bak en dat ging prima.
 
Bedankt voor het meedenken! Ga ik dat doen. Nog een vraagje, de diklip goerami die over is kan deze voor even zonder soort genoot zitten of is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk weer een soortgenoot heeft?
 
Ik zou zeggen overzetten, als je filter goed ingedraaid is dan kan deze de waterwaarden opvangen, wel 2x per week controleren op NH3/4 en No2 en 2x perweek verversen, dat deed ik ook zo met de verhuizing van de bak en dat ging prima.

top! En hoe zou je de vissen kunnen laten over wennen? Ik probeer de temperatuur gelijk te krijgen van beide bakken. Is het dan het oude aquarium deels vullen met het water van het nieuwe aquarium. Pomp over en als laatst vissen over?
 
top! En hoe zou je de vissen kunnen laten over wennen? Ik probeer de temperatuur gelijk te krijgen van beide bakken. Is het dan het oude aquarium deels vullen met het water van het nieuwe aquarium. Pomp over en als laatst vissen over?
Lijkt mij een prima plan.
 
Als de waterwaarden tussen beide bakken sterk verschillen dan zou ik oud water meenemen naar de nieuwe bak en anders gewoon de filter naar de nieuwe bak en alles overzetten. De overgebleven vis kan naar mijn idee prima even alleen. Verder zoals Ton al aangeeft goed de waarden in de gaten blijven houden en zuinig voeren.
 
Het kan best dat je visje is overleden van de stress, ik heb wel eens na een flinke snoeibeurt meegemaakt dat een bijlzalm ineens het loodje legde, zwom gewoon rond en zakte toen ineens weg. Heel maf. Als je water in orde was en je vis niet ziek was dan had hij misschien gewoon geen sterk hart en kon hij de stress niet aan.
Ik vind je nieuwe bak heel mooi trouwens! Zoals de anderen al zeggen kan je hem vullen met je oude water en het oude filter erop aansluiten. Als dat niet kan dan zou ik in ieder geval de oude filter sponzen in het nieuwe filter proberen te stoppen. En dan zou ik er voor een tijdje hoornblad in stoppen omdat die ook veel voedingsstoffen uit je water haalt.
 
Het is allemaal gelukt! Ik heb het nieuwe aquarium voor ongeveer 70% leeg gemaakt en vervolgens 50% bijgevuld met oud aquarium water. Vervolgens de vissen overgezet en de overige 20% gevuld met oud aquarium water. Oude pomp overgezet. Ben er blij mee! Nu ga ik de komende dagen/weken goed de vissen en water waardes in de gaten houden. Iedereen bedankt voor de tips!
 

Bijlagen

  • 93E0416A-8852-4C5D-9D3C-E07E8C2DF1E7.jpeg
    93E0416A-8852-4C5D-9D3C-E07E8C2DF1E7.jpeg
    121.7 KB · Weergaven: 140
Je bent een voorbeeld voor velen! Al heb ik wel vaak gelezen dat slechts 5% (dacht ik) van de bacteriën in het water zitten. Het grootste deel zit in het filter. Nja, je hebt ze allebei meegenomen naar de nieuwe bak dus ik zou denken dat dit helemaal goed moet komen! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan