Disclaimer, ik ben geen wetenschapper en kijk alleen naar wat ik hier zag gebeuren in de bak.
Bij ons varieerde de watertemperatuur tussen de 26 a 27 graden in de zomer en 18 a 19 graden in de winter.
Wat ik hier zag (met vrij eenvoudige planten), was dat de planten normaal goed groeiden tussen 20 en 25 a 26 graden, geen zichtbaar verschil in groei en geen zichtbare alg door temperatuur.
Onder de 20 groeiden de planten minder, wat ik als logisch heb ervaren, maar geen zichtbare alg als gevolg.
Boven de 25 a 26 graden in de zomer zagen wij dat de planten het iets lastiger kregen. Ze gingen niet meer groeien, mogelijk minder, maar ze gingen wel meer organisch afval afscheiden wat we als zweefvuil terugzagen in de bak. Hierbij zagen we vaak wat zachte groene alg op de ruiten. Daarom voegden wij in de zomer meestal een extra intern filtertje toe met watten welke wekelijks uitgespoeld werden. Dat was meestal maar niet altijd voldoende om de groene aanslag te stoppen. Wanneer de temperatuur weer zakte ging de alg vanzelf weg.
Temperatuur heeft hier nooit invloed gehad op baardalg. Het enige dat hier invloed heeft gehad op baardalg was eigenlijk de hoeveelheid licht, en dan min of meer in combinatie met co2.
Hoe meer licht je nodig hebt voor je planten, hoe lastiger het is licht, voeding en co2 in balans te krijgen. Zonder grondige kennis en wat geluk kan het makkelijk ontsporen.
Goede apparatuur, geschikt voor het beoogde doel helpt, maar vervangt niet de benodigde kennis naar mijn mening.
Minder licht (nodig) is veel vergevender en gaf hier een bak zonder zichtbare alg.
Een bak vol met baardalg, draadalg etc kregen we hier 2x goed door allereerst de voeding te checken, die was in orde. Daarna hebben we de co2 opgeschroefd tot een licht groene checker (niet geel), wat hier voldoende zou moeten zijn, maar dat was niet voldoende om de alg weg te krijgen. Onze distributie van water en co2 was toereikend.
Tijdens dit proces bleven we goed kijken naar de planten en de algen. Daarna hebben we het licht telkens wat naar beneden bijgesteld tot we zagen dat de alg voorzichtig, minimaal op z'n retour ging, de planten bleven het goed doen, de rode planten werden iets minder rood. Daarna hebben we de bak tijd gegeven en na een paar maanden was alle zichtbare alg weg.
We hebben hier tijdens de alg-periodes soms wat sterk bealgde bladeren weg geknipt. De rest van de algen (groen, grijs en zwartig, soms lagen van een cm dik) verdwenen langzaam vanzelf toen de omstandigheden beter waren.
Het aantal lumen per liter heeft hier nooit iets zinnigs bijgedragen in het bestrijden van alg. Het checken van de basis en daarna tijd nemen en goed kijken naar effect op planten en alg wel.