Ook mijn eigen spraybar maken.


Patje1976

Well-known member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
85
Leeftijd
47
Voor mijn nieuwe bak heb ik een Eheim 2080 filter overgenomen waar ik een zelfgemaakte spraybar op wil gaan maken maar nu heb ik eigenlijk toch nog wat dingen waar ik zelf geen eenduidig antwoord op kan vinden (wel wat topic's over een spraybar maken maar die bieden geen antwoord op mijn vragen)
Nu heb ik voor mijn 80 cm bakje zelf ook al een spraybar gemaakt met 16x1.5 mm buis van Wildkamp en aangesloten op een 12/16mm slang.
Maar nu heeft dit filter 16/22 slang en ik ga er vanuit dat ik nu toe ga komen met een maat groter qua buitendiameter en dezelfde binnendiameter (20x1.5)
Maar aangezien mijn bak nu 150cm is vraag ik me af of de spraybar ook 150cm lang dient te zijn (zoja, hoeveel gaatjes boor ik dan zonder dat ik geen stroming over houd?)
Ik heb ook in mijn zoektocht op het forum hier een tijdje terug een topic gevonden met een DIY uitstroming maar dat was niet echt een spraybar, maar lijkt me wel mooier doordat er dan ook géén buis in het zicht zit in het aquarium, alleen kan ik dat topic niet meer vinden, maar had toen wel 2 foto's opgeslagen als voorbeeld.
Die voorbeelden lijken me wel de mooiste oplossing maar ik weet niet of de stroming in de bak goed rond gaat en ook niet of dit een efficiënte manier is qua uitstroom aangezien ik mijn Co2 toe ga voegen middels een reactor tussen mijn filter en uitstroom.
Ik zal hier meteen de foto's plaatsen die ik als voorbeeld gevonden had hier.
 

Bijlagen

  • spraybar boven water 1.jpg
    spraybar boven water 1.jpg
    136 KB · Weergaven: 392
  • spraybar boven water.jpg
    spraybar boven water.jpg
    37.5 KB · Weergaven: 306
Ik heb een bak van 80 breed en de sproeivliegtuig om de 2.5cm een gaatje van 3mm geboord. Het bevalt mij zeer goed, alle planten bewegen mee. Verlijm koppelingen en buizen in je bak niet! Je kunt ze dan achteraf makkelijk aanpassen en richten.
 
Ja, ik heb nu ook nog een 80cm bakje draaien en daar een spraybar in gemaakt met koppelingen en buis van Wildkamp dus hoe ik die moet maken is het punt ook niet, en lijm in de bak gebruik ik dan niet nee.
 
Ik heb op de 120cm een buis met om de 4 cm een gaatje van 1,5 mm. Ik zou klein beginnen want dan kun je de gaatjes nog opboren. De manier zoals je foto aangeeft is ongeveer wat Biljoenblik ook heeft en in zijn topic van de Fusion kun je dat wel zien dacht ik.
 
Ik heb op de 120cm een buis met om de 4 cm een gaatje van 1,5 mm. Ik zou klein beginnen want dan kun je de gaatjes nog opboren. De manier zoals je foto aangeeft is ongeveer wat Biljoenblik ook heeft en in zijn topic van de Fusion kun je dat wel zien dacht ik.
Ik heb meteen even gespiekt in Biljoenblik zijn topic, maar dat is niet dezelfde als de foto zoals ik hem had gezien, maar neemt niet weg dat dit ook een prima oplossing zou kunnen zijn. Dit is misschien nog wel te maken met minder losse onderdelen zelfs.
 
Ik heb zelf in een bak van 100x40*50 cm een spraybar gemaakt van 90 cm lang. Deze loopt praktisch over de gehele achterzijde. Ik heb iedere 3 cm een gaatje geboord van 2 mm. Lijkt tot nu toe prima te werken en een goede waterdistributie te leveren. Over je opmerking over de CO2 reactor en het gebruik van een spraybar durf ik je geen eenduidig antwoord te geven maar ik kan mij voorstellen dat dit prima moet kunnen. Ik ben dit zelf immers ook van plan te gaan doen. :petjeaf:
 
Zover ik weet gebruikt Benvo ook een reactor en een zelfgemaakte spraybar en dat werkt perfect.
 
Zover ik weet gebruikt Benvo ook een reactor en een zelfgemaakte spraybar en dat werkt perfect.
Die was ik gisteren ook al weer tegen gekomen ja, maar die is het ook niet.
 
Voor mijn nieuwe bak heb ik een Eheim 2080 filter overgenomen waar ik een zelfgemaakte spraybar op wil gaan maken maar nu heb ik eigenlijk toch nog wat dingen waar ik zelf geen eenduidig antwoord op kan vinden (wel wat topic's over een spraybar maken maar die bieden geen antwoord op mijn vragen)
Nu heb ik voor mijn 80 cm bakje zelf ook al een spraybar gemaakt met 16x1.5 mm buis van Wildkamp en aangesloten op een 12/16mm slang.
Maar nu heeft dit filter 16/22 slang en ik ga er vanuit dat ik nu toe ga komen met een maat groter qua buitendiameter en dezelfde binnendiameter (20x1.5)
Maar aangezien mijn bak nu 150cm is vraag ik me af of de spraybar ook 150cm lang dient te zijn (zoja, hoeveel gaatjes boor ik dan zonder dat ik geen stroming over houd?)
Ik heb ook in mijn zoektocht op het forum hier een tijdje terug een topic gevonden met een DIY uitstroming maar dat was niet echt een spraybar, maar lijkt me wel mooier doordat er dan ook géén buis in het zicht zit in het aquarium, alleen kan ik dat topic niet meer vinden, maar had toen wel 2 foto's opgeslagen als voorbeeld.
Die voorbeelden lijken me wel de mooiste oplossing maar ik weet niet of de stroming in de bak goed rond gaat en ook niet of dit een efficiënte manier is qua uitstroom aangezien ik mijn Co2 toe ga voegen middels een reactor tussen mijn filter en uitstroom.
Ik zal hier meteen de foto's plaatsen die ik als voorbeeld gevonden had hier.

Ook ik heb een 16/22 slang aan gesloten op een 12/16 buis. Daardoor neemt de druk ook wat toe hetgeen dus plezierig is. Mijn gaatjes zitten om de 3 cm. Ze zijn 3 mm. groot bij gebruik van een JBL 1502. Ik zou inderdaad de spraybar over de gehele lengte van je bak zetten. Veiligheidshalve kan je beginnen met gaatjes van 2,5 mm. Mijn bouwwijze vindt je op "Het Handige Tips Topic". Zie bij mijn handtekening voor de URL. Overigens kan m.i. de werking met buisjes voor een minder goede verdeling zorgen, er is immers sprake van 2 of 3 gebundelde stralen. Een spraybar, eventueel aangevuld met een reaktor, ik heb ze zelf, een Cerges met spraybar, zorgt voor een perfecte spreiding van water én CO2!
 
Laatst bewerkt:
De foto die jij hebt is van @rjoemman toch uit dit topic? Lijkt mij een prima oplossing om de stroming een beetje te verspreiden over de bak alleen daar gaat het wel om een iets groter formaat aquarium ;) Een spraybar net onderwater met gaatjes werkt m.i. ook prima.
 
Ook ik heb een 16/22 slang aan gesloten op een 12/16 buis. Daardoor neemt de druk ook wat toe hetgeen dus plezierig is. Mijn gaatjes zitten om de 3 cm. Ze zijn 3 mm. groot bij gebruik van een JBL 1502. Ik zou inderdaad de spraybar over de gehele lengte van je bak zetten. Veiligheidshalve kan je beginnen met gaatjes van 2,5 mm. Mijn bouwwijze vindt je op "Het Handige Tips Topic". Zie bij mijn handtekening voor de URL. Overigens kan m.i. de werking met buisjes voor een minder goede verdeling zorgen, er is immers sprake van 2 of 3 gebundelde stralen. Een spraybar, eventueel aangevuld met een reaktor, ik heb ze zelf, een Cerges met spraybar, zorgt voor een perfecte spreiding van water én CO2!
Dat de verspreiding van Co2 niet super zou kunnen zijn bedacht ik me daarstraks ook ja, maar kon daar hier op het forum niets over vinden.
De reden dat ik aan zo een soort oplossing dacht was omdat ik eigenlijk geen storende spraybar in het zicht wil hebben en dan zijn een paar stukjes slang of knietjes onopvallender, maar als dat ten koste zou gaan van de stroming ga ik dat gewoon niet zo doen en maak ik een spraybar met gaatjes (ik ken de weg naar Wildkamp ondertussen :ROFLMAO:)
Ik heb overigens mijn Co2 reactor laten maken door Winfred Haan (Co2reactor.nl)
Wel fijn om te weten dat een kleinere diameter buis geen probleem hoeft te zijn iig.
 
De foto die jij hebt is van @rjoemman toch uit dit topic? Lijkt mij een prima oplossing om de stroming een beetje te verspreiden over de bak alleen daar gaat het wel om een iets groter formaat aquarium ;) Een spraybar net onderwater met gaatjes werkt m.i. ook prima.
Exact,.... dat is 'm ja.
En die bak is wel een heel stuk groter ja maar dan zou ik hem ook een maatje kleiner kunnen maken.
Maar ondertussen is bij mij de vraag al opgekomen of op deze manier de Co2 goed verdeeld wordt door de bak.
 
Dat de verspreiding van Co2 niet super zou kunnen zijn bedacht ik me daarstraks ook ja, maar kon daar hier op het forum niets over vinden.
De reden dat ik aan zo een soort oplossing dacht was omdat ik eigenlijk geen storende spraybar in het zicht wil hebben en dan zijn een paar stukjes slang of knietjes onopvallender, maar als dat ten koste zou gaan van de stroming ga ik dat gewoon niet zo doen en maak ik een spraybar met gaatjes (ik ken de weg naar Wildkamp ondertussen :ROFLMAO:)
Ik heb overigens mijn Co2 reactor laten maken door Winfred Haan (Co2reactor.nl)
Wel fijn om te weten dat een kleinere diameter buis geen probleem hoeft te zijn iig.
Mijn spraybar is eigenlijk ook niet te zien tenzij je op je knieën op de grond gaat zitten en in de bak naar boven kijkt. Je moet het ding namelijk vlak onder het wateroppervlak zetten. Overigens gebruik ik daarbij ook nog transparant PVC. Bij komt zelfs de bovenkant van de buis er iets bovenuit. De gaatjes richt je zo'n 30 graden naar beneden waardoor er ook voldoende oppervlakte beweging is maar niet te veel.
 
Mijn spraybar is eigenlijk ook niet te zien tenzij je op je knieën op de grond gaat zitten en in de bak naar boven kijkt. Je moet het ding namelijk vlak onder het wateroppervlak zetten. Overigens gebruik ik daarbij ook nog transparant PVC. Bij komt zelfs de bovenkant van de buis er iets bovenuit. De gaatjes richt je zo'n 30 graden naar beneden waardoor er ook voldoende oppervlakte beweging is maar niet te veel.
Hier dezelfde situatie alleen is mijn spraybar niet transparant maar gewoon een grijze PVC buis. Ik wilde het eerst maar eens proberen voor ik een transparante buis zou kopen.
 
Als je bedoelt met de manier zoals op de foto betwijfel ik dat is ook geen spraybar trouwens.
Beter een echte spraybar over de hele lengte van de bak
Bekijk bijlage 296238Bekijk bijlage 296239

Wild kamp verkoopt ook helder druk pvc is misschien ook een optie https://www.wildkamp.nl/product/pvc-drukbuis-transparant-10-bar-25-x-1-5-mm-l-5-m/310014
Zelf heb ik ook nog wel 25 mm. transparant liggen maar ik vind dat in een bak altijd wat grof aandoen. Daarom hou ik het altijd het liefst op 12/ 16 pijp. Maar goed, dat is natuurlijk smaak. Mijn PVC pijp koop ik hier:

 
De foto die jij hebt is van @rjoemman toch uit dit topic? Lijkt mij een prima oplossing om de stroming een beetje te verspreiden over de bak alleen daar gaat het wel om een iets groter formaat aquarium ;) Een spraybar net onderwater met gaatjes werkt m.i. ook prima.
Yes dat zijn foto's uit mijn album.
CO2 lost perfect op in de reaktor.
Dusdanig dat het water wat terug stoomt via de overloop naar het bioloog nog steeds zuur is maw nog steeds CO2 bevat. De pH meter in het bioloog bevestigd dat.
Maw CO2 komt door de hele bak en bioloog.

Nu is de gebruikte reaktor wel 65 cm hoog en 11cm diameter met een 5 liter netto water inhoud.

En sinds gister is door @Nanoe nog een verbetering aangebracht aan mijn reaktor.
@Nanoe heeft dezelfde reaktor met dezelfde modificatie en vrijwel hetzelfde aquarium met ook gelijkwaardige uitstroom.
Ook bij haar lost het CO2 ongelofelijk goed op, te goed zelfs.
De dropcheck bevestigd dat.
 
Ow tussen de twee uitstomingen bovenin is nog een modificatie gedaan. Ik heb er nog een kogelkraan tussen gezet waardoor ik de druk beter kan verdelen tussen de twee uitstomingen.
 
Zelf heb ik ook nog wel 25 mm. transparant liggen maar ik vind dat in een bak altijd wat grof aandoen. Daarom hou ik het altijd het liefst op 12/ 16 pijp. Maar goed, dat is natuurlijk smaak. Mijn PVC pijp koop ik hier:

Heb je gelijk in Ben 25 is wat grof maar werkt prima bij mij maar je mijn bak is ook ietsje groter :cool:;)
Wel blij met je linkje van helder pvc mijn dank is groot (y):)
 
Exact,.... dat is 'm ja.
En die bak is wel een heel stuk groter ja maar dan zou ik hem ook een maatje kleiner kunnen maken.
Maar ondertussen is bij mij de vraag al opgekomen of op deze manier de Co2 goed verdeeld wordt door de bak.

De CO2 verdeling zal niet slecht zijn, maar ook zeker niet optimaal.
Optimaal bereik je door een 'echte' spraybar, waarbij de route die het CO2 rijke water aflegt door het aquarium zo kort mogelijk is. Kort wil zeggen: van achterwand naar voorwand en weer terug.
Bij jou zal die route langer zijn, maar korter vergeleken met een situatie waarin er slechts 1 uitstromer zou zijn.

Zelf heb ik ook een spraybar, van 2 meter lang. gaatjes 3 mm om de 5 centimeter. Ik heb wel vrij dikke buis gebruikt van 2,5 cm diameter omdat ik denk dat anders de drukval na 2 meter te veel zal zijn waardoor er nog weinig stroming bij het laatste gaatje zal zijn.
 
Op de vraag of de co2 overal komt. Ja dat komt overal.
Mits je ook ziet dat het water overal komt.
En dat zie je als je geen ophoping van vuil krijgt. En dat bijv een scheutje easylife overal komt.

En je kunt het water overal laten stromen. Zowel met en zonder spraybar. Het is een kwestie van smaak.
Met een spraybar is dat makkelijker te bereiken. Immers het ding zit over de hele lengte.
Met minder uitstroom openingen wordt het wat moeilijker. Maar niet onmogelijk.
Het kost iets meer tijd om hetgeen af te stellen.

Maar uiteindelijk bind ik 2 pijpjes minder storend als een lange buis met gaatjes. Welke ook nog eens verstopt kunnen gaan zitten.

Dus een kort en bondig antwoord. Er is geen beste mannier.
 
Op de vraag of de co2 overal komt. Ja dat komt overal.
Mits je ook ziet dat het water overal komt.
En dat zie je als je geen ophoping van vuil krijgt. En dat bijv een scheutje easylife overal komt.

En je kunt het water overal laten stromen. Zowel met en zonder spraybar. Het is een kwestie van smaak.
Met een spraybar is dat makkelijker te bereiken. Immers het ding zit over de hele lengte.
Met minder uitstroom openingen wordt het wat moeilijker. Maar niet onmogelijk.
Het kost iets meer tijd om hetgeen af te stellen.

Maar uiteindelijk bind ik 2 pijpjes minder storend als een lange buis met gaatjes. Welke ook nog eens verstopt kunnen gaan zitten.

Dus een kort en bondig antwoord. Er is geen beste mannier.
Zal toch ongetwijfeld met pomp vermogen grote bak en inrichting te maken hebben.
Wat voor de 1 goed werkt kan voor de ander niet werken.
Gelukkig smaken verschillen en de 1 maak zich drukker over dat er iets in het zicht zit als de ander.
 
Inderdaad dezelfde opstelling als @rjoemman, waarvan je de foto’s als voorbeeld hebt.
Bij mij hangt de dropchecker aan de andere kant van de bak (stroming gaat naar rechts, dropchecker hangt links).
En die kleurt mooi mee zodra de co2 aangaat.
Dus deze oplossing werkt inderdaad.
Ook hier een kogelbaan tussen de laatste en 1 nalaatste uitstroming, omdat vrijwel al het water door de laatste uitstroming ging.
Door de kogelkraan een tikje dicht te draaien krijg je een betere verdeling.
 
Waarom niet want als het goed oplost in de reactor dan gaat het mee via de spraybar.
Daar heb je een punt, en wat betreft de opname van de Co2 zit het wel goed denk ik, is een beproefde reactor.
En als ik zelf bedenk, dan is het een kwestie van een goede circulatie in de bak, en de Co2 is opgenomen door het water.
En aangezien ik nog een metertje pvc had liggen van Wildkamp heb ik die even onder mijn trekstrips gehouden en dan is hij met "normaal" kijken eigenlijk niet zichtbaar.
Ik ga ook maar eens kijken op de site waar @benvo een link van plaatste voor transparante pvc.
Dus eerst maar een spraybar maken van 150cm in grijze buis wat ik een tijdje aankijk of dat naar mijn zin is en anders maak ik een uitloop met de 2 slangen in de bak.
 

Bijlagen

  • reactor1.jpg
    reactor1.jpg
    24.1 KB · Weergaven: 212
Zat er geen tubetje superlijm bij Jaap:S:DD:sorry:
Helaas John en is ook geen gezicht.
heb net nog eens gekeken op de web site die hier genoemd werkt zie echt geen mogelijkheid hoe je daar maat anders zou moeten aangeven
hoe dom kan je zijn opende de web pagina in een andere browser staat er dit
PVCHOOGEVEEN is de goedkoopste met transparante doorzichtige pvc buis . .!!De transparante PVC buis is te verlijmen met alle PVC hulpstukken. Een complete lengte is 5 meter. Wilt u 5 meter bestellen, dan dient u 10 bij het aantal te zetten, omdat de prijs per 50cm is. Als u 1 bij het aantal zet, dan wordt er 50cm geleverd. Zet u er 2 neer, 2 x 50cm, etc.., HET WORDT OP 50 CM AFGEZAAGD, tenzij u anders aangeeft. Voordat u de bestelling afrondt, kunt u opmerkingen toevoegen aan uw bestelling.
klote Microsoft ook :stom: :6of de oude pc het raam uit dat kan ook :devilish: :giggle:
Tja de leeftijd gaat hier een rol spelen lijkt het of het van de pc is of de gebruiker laat ik maar in het midden;)
 
Laatst bewerkt:
Helaas John en is ook geen gezicht.
heb net nog eens gekeken op de web site die hier genoemd werkt zie echt geen mogelijkheid hoe je daar maat anders zou moeten aangeven
hoe dom kan je zijn opende de web pagina in een andere browser staat er dit
PVCHOOGEVEEN is de goedkoopste met transparante doorzichtige pvc buis . .!!De transparante PVC buis is te verlijmen met alle PVC hulpstukken. Een complete lengte is 5 meter. Wilt u 5 meter bestellen, dan dient u 10 bij het aantal te zetten, omdat de prijs per 50cm is. Als u 1 bij het aantal zet, dan wordt er 50cm geleverd. Zet u er 2 neer, 2 x 50cm, etc.., HET WORDT OP 50 CM AFGEZAAGD, tenzij u anders aangeeft. Voordat u de bestelling afrondt, kunt u opmerkingen toevoegen aan uw bestelling.
klote Microsoft ook :stom: :6of de oude pc het raam uit dat kan ook :devilish: :giggle:
Tja de leeftijd gaat hier een rol spelen lijkt het of het van de pc is of de gebruiker laat ik maar in het midden;)

De website van die man is ook niet erg duidelijk qua opzet. Bovendien bevat het hier en daar een wat vreemde zins opbouw. Wat te denken van deze zin; "Dit pvc materiaal is doorzichtig, waardoor het prima geschikt is om er door heen te kijken. Zo kan men bijvoorbeeld de vloeistof door de buizen zien lopen." 't Ja, dat is inderdaad een eigenschap van transparante PVC buis. Dan zou ik liever iets schrijven als: Transparante buizen maken het volgen van vloeistof stromingen eenvoudiger. Wat maten betreft is het ook niet duidelijk of er sprake is van een mm. binnen of buitendiameter. Er staat alleen diameter. Als ik de man eens zie zal ik er hem eens op aanspreken. Zelf haal ik namelijk de spulletjes zo nodig bij hem op.
 
De website van die man is ook niet erg duidelijk qua opzet. Bovendien bevat het hier en daar een wat vreemde zins opbouw. Wat te denken van deze zin; "Dit pvc materiaal is doorzichtig, waardoor het prima geschikt is om er door heen te kijken. Zo kan men bijvoorbeeld de vloeistof door de buizen zien lopen." 't Ja, dat is inderdaad een eigenschap van transparante PVC buis. Dan zou ik liever iets schrijven als: Transparante buizen maken het volgen van vloeistof stromingen eenvoudiger. Wat maten betreft is het ook niet duidelijk of er sprake is van een mm. binnen of buitendiameter. Er staat alleen diameter. Als ik de man eens zie zal ik er hem eens op aanspreken. Zelf haal ik namelijk de spulletjes zo nodig bij hem op.
Gelukkig niet de enigste die de site ietwat vreemd vind maar goed gebeurt is gebeurt en ophalen is voor mij wel heel ver (gaat zo en zo niet ivb mantelzorg en de huidige situatie met Corona)
 
Gelukkig niet de enigste die de site ietwat vreemd vind maar goed gebeurt is gebeurt en ophalen is voor mij wel heel ver (gaat zo en zo niet ivb mantelzorg en de huidige situatie met Corona)

Wat ik nog wel zag is dat hij ook sokjes heeft. Je kan dan je buizen koppelen. Omdat het om van die lijmsokken gaat die om je buizen gaan hou je het binnenste van je buis mooi glad. 't Is maar een tip.
 
Die sokjes heb ik ook, zo kan ik hem in drieen er uit en in doen, anders zit ik met de stabilisatie strips te modderen.
 
Wilt u 5 meter bestellen, dan dient u 10 bij het aantal te zetten, omdat de prijs per 50cm is. Als u 1 bij het aantal zet, dan wordt er 50cm geleverd. Zet u er 2 neer, 2 x 50cm, etc..,

Ja echt duidelijk is anders maar ja zoals ik het hier lees kun je het ook opvatten als dat het allemaal korte stukjes zijn van 50cm. Ik denk dat de man niet van lange stukken buis houdt :DD :DD
 

Terug
Bovenaan