Ook vraag over bodem


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Als ik mijn botias lohachata observeer dan heb ik eigenlijk de indruk dat een groffere korrel dan dat fijne hornbach zand beter zou zijn. Het is een soort onderbuikgevoel. Voor de pangio oblonga denk ik dat ze misschien wel een hele fijne korrel prefereren maar dat het misschien niet veel uitmaakt. En ik neig ook meer naar zandkleur eigenlijk. Ik heb nu zwart. Maar ik wil een 2 meter aquarium met mijn huidige beesten en ik wil de bodem dan meteen goed. Dus niet later proberen te vervangen. Oh ja ik wil in mijn nieuwe bak die dan open is ook nog vijver of kamerplanten zetten zoals in ieder geval papyrus maar ook dwergwaterlelies . Kan iemand hier iets wetenschappelijks over zeggen?
 
Kijk eens naar de biotopen van de vissen die je noemt. Beide soorten houden van een dikke "mulch"laag op de bodem en veel verstopplaatsen. dat kun je het beste realiseren door de planten in je nieuwe bak allemaal in potjes te planten en op de juiste plaats te zetten. Dan vul je de verder "kale" bodem op met bladeren en losse turfmolm ( GEEN TUINTURF!!) Voor de bladeren zijn er heel veel alternatieven. Let wel ,door deze methode wordt he twater sterk onthard, zodat je zacht zuur water krijgt! Ook wordt het water dan vrij donker getint, maar als je die verkleuring niet wil kun je overwegen om Purigen in je filter te doen, die haalt de kleuring dan weg.
Zo'n natuurlijke bodem is eerst wat rommelig, maar wordt gaande weg een vrij vaste "brij"waar jouw visjes zich voelen als eh... ":D:Deen vis in het water"
 
Kijk daar kan ik wat mee thanks
 
Ik ga niet direct aan de slag eerst onderzoek. Maar dit stuurt mij een richting op. Mijn vis kennende denk ik dat het inderdaad'n wel klopt. Al heb ik tot nu toe steeds gelezen dat mijn bodem uit hele kleine zandkorreltjes moest bestaan.
 
zijn die vissen bodemhappers?
of stoeien ze gewoon graag in de bodem?

Want dat maakt uit voor de korrelgroote
 
Die pangio oblonga of slangetjes zoals ik ze noem zitten vaak onder stenen ze zijn heel bekend en daar kan ik me wel bij voorstellen dat genoemde bodem heel geschikt is. De botia lohachata zwemmen meestal of zitten tussen stenen. Vaak zitten ze over de bodem te snuffelen soms haast lopend met hun vinnen . Hieronder een stukje van internet. Mijn huidige aquarium is zoals hieronder

Voor de Net Botia is een fijne bodem aan te raden. Gebruik daarom zand zodat ze daar goed in kunnen woelen. Er moeten veel schuilmogelijkheden worden gecreëerd. Dit kan worden gedaan door de bak goed te beplanten en door het plaatsen van stenen, kienhout of andere schuilplaatsen.
 
Dus geen bodem happers zoals een Geophagus of een Sluier.
Dan zou ik niet al te fijn zand nemen.
Sluiers hebben echt de neiging te happen en dan via de kiewen weer het zand naar buiten te spoelen.
Bij een te grofe korel kan het dan in de kieuwen vast komen te zitten dus dan is heel fijn zand aan te raden.
Voor overige vissen is een 0.4-0.8 gewoon lekker om in te stoeien, zo stuift dat niet in je bak en de vissen bezeren zich er niet aan.
 
Dat zand heb ik nu, van de hornbach.
 
Pangio's willen nog wel eens snel langs de ruiten zwemmen. Ben je niet bang dat ze een keer buiten de bak belanden, als deze open is?
 
Ik wil de waterspiegel 15 cm onder de rand van de bak ik neem aan dat voldoende is.

Zo niet dan hogere bak.

Ik las trouwens dat turf bodem heel vaak verwisseld moet worden zit ik niet echt op te wachten. Of ik heb het verkeerd gezien kan ook.

Ik ben sowieso huiverig om organisch materiaal in mijn bak te gooien.
 
Turf werkt inderdaad uit en de ene soort werkt langer dan de andere.

 
Pangio's die heel snel langs de ruiten "kruisen" hebben last van huidirritatie, deze visjes hebben geen of heel kleine schubben, de enige bescherin gdie ze hebben tegen invloeden van buitenaf is de slijmlaag op hun huid. In he twater kunnen er stoffne zitten die deze slijmlaag aantasten of zelfs vernietigen, dat voelt voor deze visjes heel erg vervelend en daarom gaan ze "kruisen" Ik weet uit eigen ervaring dat het toedienen van een goede waterbereider ( Bv AQUATAN) deze voor vissen irriterende stoffen in ons ( drink) water onschadelijk maakt.
 
Mijn pangio's zijn heel chill die zie ik eigenlijk bijna nooit op en neer bouncen
 
Pangio's die heel snel langs de ruiten "kruisen" hebben last van huidirritatie, deze visjes hebben geen of heel kleine schubben, de enige bescherin gdie ze hebben tegen invloeden van buitenaf is de slijmlaag op hun huid. In he twater kunnen er stoffne zitten die deze slijmlaag aantasten of zelfs vernietigen, dat voelt voor deze visjes heel erg vervelend en daarom gaan ze "kruisen" Ik weet uit eigen ervaring dat het toedienen van een goede waterbereider ( Bv AQUATAN) deze voor vissen irriterende stoffen in ons ( drink) water onschadelijk maakt.

Hebben ze ook baat bij catappablad?
 
Ja, je kunt bijna elk soort blad gebruiken, ook bv eiken en beuken blad, maar GEEN harde bladeren ( zoals hulst e.d)
 
Mijn vraag was of ze ook baat hebben bij de stoffen die Catappabladeren afscheiden, i.v.m. hun huid/slijmlaag.
 
Maar al die organische zooi moet ik altijd verwijderen uit mijn bak en dan krijg ik op mijn donder hier omdat ik te laks ben met opruimen in mijn bak en nu moet ik juist allemaal bladeren en turf in mijn bak gooien en die moet ik ook nog eens in zijn geheel uit de bak halen wanneer die gaan rotten. Dus normaal moet ik mijn bodem zo veel mogelijk met rust laten alleen een beetje hevelen en met deze turf en bladeren moet ik om de zoveel tijd mijn hele bodem vervangen. Ik vind dat wel een hele drastische wijziging.
 

Terug
Bovenaan