Wat is er nieuw

Oorzaak van KH waarde 0 !

Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
70
Hoi,
Ik bezit een 30l. - 50l. en een 70l. tankje...
Ik meet zeer vaak de waterwaarden en dit is steeds in orde....
Sinds enkele weken meet in mijn 50l. een KH van "0" ! Mijn gedachten gingen uit naar de geldigheid van het druppelflesje maar dit was ok.
Mijn 2 andere tankjes geven een KH waarde van 3. Mijn leiding water is zacht en ook een KH waarde van 3/4.
De PH waarde zit steeds wél op 7 ! ??
Het 50l. tankje is bevolkt door Endlers- enkele Cory's en jongkies van Otocinclussen die het allemaal goed doen.
Ik heb er een Oxydator in staan en geef een aangepaste dosis Easycarbo. Na veel testen was dit de goede samenstelling voor mijn planten en vissen + wekelijks plantenvoeding.
Ze krijgen Guppyvoeding en een algentablet voor mijn Otocinclusjes en posthoornslakjes... en om de andere dag een Plecotablet voor mijn Cory's( die dit zeer graag lusten )
Wat kan de oorzaak zijn dat énkel mijn 50l. een KH van 0 heeft ???

Wat is dan je GH? En hoe verhoudt dat zich tot je andere bakken?

Hmm. In theorie zou dat betekenen dat er 0.0 CO2 in het water zit. Dat zou je dan eigenlijk wel moeten gaan zie aan je planten. Of er gaat toch iets mis bij de meting.
Zie je echt bij de eerste druppel al de kleur omslaan?

Hmm. In theorie zou dat betekenen dat er 0.0 CO2 in het water zit. Dat zou je dan eigenlijk wel moeten gaan zie aan je planten. Of er gaat toch iets mis bij de meting.
Kun je dan geen co2 in het water hebben met een lage kh van bv 0-1 als je co2 toevoegt? Ik ben geen scheikundige maar ik dacht juist dat je met een lage kh minder co2 hoeft toe te voegen om op de gewenste hoeveelheid co2 uit te komen.
Als je geen co2 toevoegt dan heb je met een kh van 0-1 inderdaad amper co2 in het water.

Ik ben ook geen scheikundige, maar wat ik ervan begrepen heb is dat het toevoegen van CO2 een verlaging van de pH geeft. Als de kH hoger is dan daalt de pH minder snel. Maar ik ben heel benieuwd wat de echte kenners gaan zeggen.

Ja dat klopt want de kh zakt eigenlijk niet door de co2 maar wel de ph en hoe hoger de kh des te meer je moet toevoegen. De kh is dus de buffer.
@biljoenblik heeft daar wel verstand van.

Idd.. bij de 1° druppel ! En met een Oxydator en Easycarbo moet er toch CO2 inzitten ??

Easycarbo heeft niets met co2 van doen en ook een oxydator niet volgens mij.

Ik ben ook geen scheikundige, maar wat ik ervan begrepen heb is dat het toevoegen van CO2 een verlaging van de pH geeft. Als de kH hoger is dan daalt de pH minder snel. Maar ik ben heel benieuwd wat de echte kenners gaan zeggen.
Ik ook....

Easycarbo heeft niets met co2 van doen en ook een oxydator niet volgens mij.
Dit is vreemd ! Ik lees dit zowat overal.....

Bijlagen

• 311167882_478214584349770_7100161197406395730_n.jpg
    311167882_478214584349770_7100161197406395730_n.jpg
    55.7 KB · Weergaven: 60
Dit is wat ik lees.... Een oxydator heeft verschillende voordelen in het aquarium. Een oxydator is een apparaatje dat vloeistof omzet naar pure zuurstof en water. ???

Dit is wat ik lees.... Een oxydator heeft verschillende voordelen in het aquarium. Een oxydator is een apparaatje dat vloeistof omzet naar pure zuurstof en water. ???
Maar jij hebt het nu over een oxydator, terwijl datgene wat je quote over easycarbo gaat wat niks met een oxydator van doen heeft

Maar jij hebt het nu over een oxydator, terwijl datgene wat je quote over easycarbo gaat wat niks met een oxydator van doen heeft
Ik ga verder op hetgeen dat John schreef.... dat ik én Easybarbo én een oxydator erin heb ( trouwens, in de andere bakjes ook ) en dit niets met CO2 te maken heeft....

Zover ik zie is het dan op 30 liter 0,9 gram om de kh met 1 te verhogen.

Het fungeert enkel als koolstofbron. Werkte met name hoog gedoseerd goed tegen algen maar is tevens een ontsmettingsmiddel. Of je dat in je bak wil moet je zelf uitmaken maar om de kh te verhogen moet je dit product dus niet hebben. En ook niet om CO2 te verhogen (ik denk dat je dat bedoelt), het heeft niks met CO2 van doen.

Ok.... maar het is toch ook niet goed om op 0 te staan !
Nee dat is het ook niet maar Easycarbo is daar dus niet de oplossing voor mocht je dat denken.

Een oxidator zet waterstof peroxide om in water en zuurstof, dat klopt.

Dit is een duidelijke uitleg van @Cornelius over carbo:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Maar easycarbo zal in elk geval niet de kH beïnvloeden denk ik? Aangezien het risico bestaat dat je vissen er ziek van worden zou ik ervan afzien. En waterstofperoxide routinematig gebruiken?

Dat kH verhaal blijft wel een ding. Je zou wel iets van een kH verwachten. Wat zijn eigenlijk je andere waterwaarden? NH3, NO2, NO3, etc?

En waterstofperoxide routinematig gebruiken?
In de oxidator kan dat geen kwaad.
Dat kH verhaal blijft wel een ding.
Je ververst toch wel regelmatig een deel van het water? Ik las ergens dat iemand alleen water aan het af toppen was, maar ik weet niet meer exact wie dat was. Was jij dat toevallig?

En nog iets anders. Ging die kH in een keer van 3 naar 0, of was het een geleidelijker proces?

Door gebrek aan tijd momenteel ga ik morgen alles lezen en antwoorden .....

Even een theorietje:

Vrij Ca en Mg worden in het water gebonden aan CO2 en dan ontstaat er HCO3- (carbonaatverbinding). Door Ca en Mg in je aquarium te verhogen (wat schelpen-oestergrit) toe te voegen kun je dan ook indirect de KH verhogen?

Dat zou inderdaad kunnen. Maar ze had dacht ik wel een gH van 5. Dus Ca en Mg zouden aanwezig moeten zijn. Tenzij de test natuurlijk ook ten onrechte reageert op andere elementen.

Gh 5 is ook niet erg hoog.
Ik weet wel dat ik in de vijver die ik bezig ben te bouwen oestergrit er in doe om het (zachte) regenwater wat aan te harden en daardoor de GH en de KH verhoog. Dus waarom zou dat in een aquarium niet werken?

Voor een aquarium gaat dat prima, maar voor een waterpartij van 120.000 liter gaat me dat wat teveel ritjes naar het strand kosten....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan