Op smaak brengen droogvoer


Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Berichten
95
Leeftijd
58
Ik ben sinds een week in het bezit van 6 Jonge maanvissen, al het bevroren voer word goed gegeten.

daarnaast heb ik korrels van Heems waar ze helemaal gek van zijn. en gedroogde larven die redelijk gegeten worden.

Ik wil ook een beetje afwisselen met droog voer, daarom heb ik van het weekend nog een potje Vipagran hoofdvoer gehaald,
dit voer word er nog harder uit gespuugd dan het naar binnen word gezogen.
Ik vroeg mij af waarom, en heb eens geproefd, een beetje inleven in het culinaire vissenleven kan geen kwaad.
Er zit geen smaak aan .
Is er een mogelijkheid om voer op smaak te brengen ?
Ik ben benieuwd
 
Vissen hebben toch smaakreceptoren zover ik mij ingelezen heb .
 
vis olie mixen in lok voer met vissen werkt heel goed maar dat kun je niet in je aqrium doen:p
 
Vissen hebben geen smaakpappillen dus op smaak brengen is nutteloos

Ze hebben echt wel smaak hoor:

 
Ze hebben echt wel smaak hoor:

Klopt maar ze "proeven" niet zoals een mens doet, smaakreceptoren werken anders als de smaakpapillen van een mens
 
Als ik er vanuit ga dat mijn manen een goede smaak hebben, wat zou dan hun voorkeur hebben qua eten is er misschien al eens knoflook geprobeerd ?
 
Ik quote:
Hoe herkent een karper organische zuren? Doordat ie er smaakreceptoren voor heeft, net zoals een vis die heeft voor b.v. aminozuren, polysachariden (zetmeel) en nucleotiden.
De receptoren zitten vooral in grote hoeveelheden in de lippen en de baarddraden.
Bron: https://carpboard.karperwereld.nl/viewtopic.php?t=82111
 
Ik ben sinds een week in het bezit van 6 Jonge maanvissen, al het bevroren voer word goed gegeten.

daarnaast heb ik korrels van Heems waar ze helemaal gek van zijn. en gedroogde larven die redelijk gegeten worden.

Ik wil ook een beetje afwisselen met droog voer, daarom heb ik van het weekend nog een potje Vipagran hoofdvoer gehaald,
dit voer word er nog harder uit gespuugd dan het naar binnen word gezogen.
Ik vroeg mij af waarom, en heb eens geproefd, een beetje inleven in het culinaire vissenleven kan geen kwaad.
Er zit geen smaak aan .
Is er een mogelijkheid om voer op smaak te brengen ?
Ik ben benieuwd
De korrels van Sera, tetra, etc. staan bekend als meuk. Veel vissen eten het niet en als ze het eten zijn ze minder enthousiast dan bij andere merken. Maar als je maanvissen al droog pakken (het probleem ligt dus niet aan het feit dat het droogvoer is maar aan de korrel zelf) zou ik toch een andere korrel zoeken die ze lekkerder vinden. Bassleer en Hikari werken goed bij al mijn moeilijke eters, vooral Hikari.
 
Als ik er vanuit ga dat mijn manen een goede smaak hebben, wat zou dan hun voorkeur hebben qua eten is er misschien al eens knoflook geprobeerd ?
Jij dicht ze eigenschappen toe die ze niet hebben, dieren en mensen hebben geen enkele overeenkomst op smaakgebied
 
Ik vind t antwoord van Maestro de meest smakelijke ,ik zal een pot hiraki gaan bestellen en de huidige in de prullenbak gooien
 
Jij dicht ze eigenschappen toe die ze niet hebben, dieren en mensen hebben geen enkele overeenkomst op smaakgebied
Ze kunnen smaken proeven en herkennen, zelfs als ze het nog niet in hun mond hebben. Hun smaakpapillen verschillen eigenlijk niet zo veel van die van ons en elke andere gewervelde ;) Even in 30 seconden gegoogeld :pp




 
Ik ben sinds een week in het bezit van 6 Jonge maanvissen, al het bevroren voer word goed gegeten.

daarnaast heb ik korrels van Heems waar ze helemaal gek van zijn. en gedroogde larven die redelijk gegeten worden.

Ik wil ook een beetje afwisselen met droog voer, daarom heb ik van het weekend nog een potje Vipagran hoofdvoer gehaald,
dit voer word er nog harder uit gespuugd dan het naar binnen word gezogen.
Ik vroeg mij af waarom, en heb eens geproefd, een beetje inleven in het culinaire vissenleven kan geen kwaad.
Er zit geen smaak aan .
Is er een mogelijkheid om voer op smaak te brengen ?
Ik ben benieuwd
Denk je dat de smaakbeleving van vissen gelijk is aan die van mensen? Ik heb zo'n vermoeden dat daar toch wel verschillen zullen zijn...
 
Klopt maar ze "proeven" niet zoals een mens doet, smaakreceptoren werken anders als de smaakpapillen van een mens

Ik vind het niet zoveel uitmaken hoe ze het doen maar ze kunnen verschillende smaken herkennen en zullen daardoor vast en zeker wel hun voorkeur hebben.
 
Mijn Red backs gaan steeds een beetje vooruit met het accepteren van diverse soorten diepvriesvoer.Zoals bekend voer ik via een tubifex-bakje en als ik daar mysis en witte muggelarven in stopt pakken ze gelukkig de mysis,( die zakt eerder omlaag) maar,,zodra de witte muggelarven zich vermengen met de mysis in het aquarium en naar beneden zakken hebben ze de grootste voorkeur voor de witte muggelarven,de vraag is dan van zien ze een bepaald voer of proeven ze het,ik weet het niet,maar ik hou het op het laatste.

Wil ook nog de spirulina vlokken gaan geven,maar de potje's die ik inmiddels in huis heb bevatten maar kleine vlokje's,iemand bekend met de spirulina van een bepaald merk waar de vlokken groot van zijn.
 
mijn altums (moeilijke eters als ze klein zijn)heb ik pellets leren eten van basleer door ze goed voor te weken in een papje van rode muggenlarven, de extra smal pellet met llookgeur deed het na enkele pogingen, . eerst was het uitspuwen , dan langer in de bek houden en later na een week goed plukken en eten zonder papje.
ze eten intussen bijna alles wat er aageboden word behalve die vipagran, dat ruikt niets, keiharde korrel
Vibra bites van hakiri namen ze nu ze al vanalles gewoon zijn ,al van de eerste keer . dit zijn harde korrels in de vorm van een wormpje en rood van kleur en ruiken naar garnaalhommelmeervallen. dit lukt lang niet met alles wat ik aanbied, dus deze komt zeker vaak aan bod. trouwens ook alle andere vissen lusten deze onmiddellijk. vissen ruiken heel goed als er gevoerd word, l-nummers komen tevoorschijn, komen uit hun hol, geur doet al veel, ruik maar eens aan muggenlarven, pure beekgeur,
 

Mijn Red backs gaan steeds een beetje vooruit met het accepteren van diverse soorten diepvriesvoer.Zoals bekend voer ik via een tubifex-bakje en als ik daar mysis en witte muggelarven in stopt pakken ze gelukkig de mysis,( die zakt eerder omlaag) maar,,zodra de witte muggelarven zich vermengen met de mysis in het aquarium en naar beneden zakken hebben ze de grootste voorkeur voor de witte muggelarven,de vraag is dan van zien ze een bepaald voer of proeven ze het,ik weet het niet,maar ik hou het op het laatste.

Wil ook nog de spirulina vlokken gaan geven,maar de potje's die ik inmiddels in huis heb bevatten maar kleine vlokje's,iemand bekend met de spirulina van een bepaald merk waar de vlokken groot van zijn.
Voervoorvis. nl
 
Wat je nodig hebt, voor opgroeiende vissen, is voer met een hoog proteïnegehalte.
De link is een voorbeeld uit eigen huis maar er zijn nog zaken/fabrikanten die soortgelijk voer aanbieden.
 
Na mijn vraag over het op smaak brengen ben ik na diverse producten geprobeerd te hebben uitgekomen bij het voer van Dr Bassleer, er was bij de maanvissen een voorkeur voor
voer van Heems maar nadat ik de Bassleer korrels in een mortier iets kleiner maakte gingen ze voor deze.
Dit is nu hun hoofdvoer geworden ze
zien er super uit qua kleur en en ze
eten het echt graag.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    208.9 KB · Weergaven: 108
Beetje zout en peper toevoegen :)

Elke vis heeft zijn voorkeur, dat met ik zelf ook met de garnalen, het ene voer vliegen ze op af het ander blijft langer liggen.
Hier eten de Boesemani's echt alles maar daar staan ze ook om bekend :)
 

Terug
Bovenaan