Wat is er nieuw

Op zoek naar de juiste cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fish-J98
  • Startdatum Startdatum
F

Fish-J98

Guest
Hallo dierenvrienden,
Ik heb een juwel vision 450 aangeschaft 150×60×60.
Ik ga hier een eheim professional 4+ pomp in steken en een crystalprofi van beiden meer als 1000l/h.
Nu op moment is de bak nog leeg en de pompen nog niet besteld.
Mijn vraag naar jullie toe is ..
Ik zou graag cichliden willen houden.
maar omdat er zoveel verschillende soorten zijn weet ik niet goed waar te beginnen.
uit eerdere ervaring is gebleken dat ik niet zomaar op de dierenwinkels kan vertrouwen zij denken namelijk maar aan 1 ding en dat is verkopen..(de meeste toch)
als er iemand tussen jullie een lijst wilt maken met de vissen die goed samen gaan zodat ik niet teveel vis heb en de juiste vissen bij elkaar om ze een gelukkig leven te geven.
alvast bedankt voor de mensen die dit lezen. 😉

De Afrikaanse cichliden zijn heel mooi.
Maar ik sta open voor al jullie meningen

Ik zou voor een Zuid-Amerika
Met maanvissen redbacks 5x deze vullen je middeboven laag waardoor ik voor de scholen vis zou kiezen die daar onder zwemt zoals Hemigrammus bleheri (roodkopzalm) waardoor ik bij een bodem laag kom groep corrydoras sterbai /julli
Daarnaast heb ik altijd japonica garnalen samen met Helena slakken

Even wat anders
Boven laag school bijlzalmen
Scholen vis een nannatomus soort
Met groep apistogramma's
Daarbij weer de japonica garnalen en Helena slak
Mijn voorkeur heeft dan dat je de kleinere soorten scholenvis hierin kiest omdat je contrast met je apistogramma duidelijker wordt

Flighty dat is mooi,
Maar niet wat ik zoek de roodkopzalm.
ik wil echt meer richting de iets grotere cichliden gaan met veel kleur ook.
Iets richting Afrikaanse of Amerikaanse cichliden maar dat weet ik dat er heel veel soorten zijn.
Kom maar op met jullie lijstjes van vissen die perfect samen kunnen zitten.

Kom maar op met jullie lijstjes van vissen die perfect samen kunnen zitten.
Je bent natuurlijk vrij om dit te vragen maar mijn ervaring op het forum leert dat dit soort topics vaak niet veel animo krijgen. Een lege pagina om op te schrijven is lastiger dan een verhaal proberen aan te vullen met ideeën en ervaringen. Het zou het topic heel erg helpen om zelf een begin te maken en vervolgens te vragen naar wat er bij kan. Leden gaan meestal niet zomaar lijstjes voor je maken in de kans dat jij er wellicht iets mee kan. Ik niet in ieder geval.

Bovendien reken je je nogal rijk met de vision 450. Ik zou in deze bak niet groter gaan dan vissen van 10 tot 15 cm met staart als je ze in een groep wilt houden. Voor een koppel kun je eventueel wat groter gaan maar meer dan 20 cm zou ik niet aandurven. Waar ze ook vandaan komen.

Je hebt het over Afrikaanse cichliden en veel kleur, dan kom je automatisch bij het Malawimeer uit :deal:
Gok dat je dus ook Malawi's bedoeld? enige is dat de inrichting je aan moet staan :))

Zou beginnen je te verdiepen in de wereld der Malawi's.
waarbij je 1e keuze zou moeten zijn: Mbuna, keizerbaarzen, vrijzwemmers of rovers? en wat voor inrichting wensen deze vissen?
rovers vallen voor dit formaat bak al zo goed als af overigens, geldt ook voor veel vrijzwemmers :))

Maar zou je verdiepingsslag daar beginnen, en vanuit daar verder bouwen :deal:

Of oriënteer op Lake Tanganyika er is genoeg wat in deze bak kan.
Een mooie colonie slakkenhuis cichliden met een grote groep paracyprichromis en een koppeltje Altolamprologus erbij.
Of een harem lamprologus calipterus icm wat synodontissen.
Je hebt natuurlijk ook nog geweldig mooi gekleurde neolamprologussen (leleupi, treto, brichardi) en er is nog meer moois uit het tangayikameer wat in je bak kan.
Misschien doen de meeste cichliden wat betreft kleur misschien wat onder van Malawi's echter is het gedrag zoveel leuker.

Ik onderschrijf de mening van forumlid Mastiff zoals hij hier boven formuleert.

Van vissen uit Tanganyika vind ik sommige exemplaren ook zo bijzonder qua vorm. Altolamprologus Calvus of Compressieceps, met die "sjaggerijnige" gezichten en zo'n hoge rugvin, echt hele bijzondere diertjes. en mijn persoonlijke ervaring met deze soort is dat het enorm meevalt met de aggressie, zijn best wel schappelijke lui, dus een beetje normale stemming en rust in de bak is toch ook wel wat waard hoor.

groetjes

Mark

Ik vind het onzinnig om een nieuw topic aan te maken, alleen maar om te delen dat ik (wederom) zo'n mazzel heb. Volwassen Calvus wijfje wilde ik graag voorzien van een lekkere vent. Er is geen enkele garantie dat simpelweg een volwassen mannetje in de bak zetten succesvol is, sterker nog, de kans is best aanwezig dat het helemaal niet goed gaat . Afgelopen weekend kwam ik echter een advertentie tegen die ik niet kon weerstaan, als ik die zelfde zondag niet had besloten, dan was hij terug gegaan naar de lfs want de verkoper moest z'n bak leeg hebben.

Een paar dagen later, mijn eigen bak een beetje herschikt en wat nieuwe grote verstopgrotjes gekocht, en zie.

Soms doen ze nog een beetje "raar", maar ze zoeken elkaar toch steeds weer op. Ik denk dat het wel klikt. Mèèèèn.... stel je voor.... een loveduo...met straks nageslacht. Heerlijk toch.

fijne avond

Mark

Bijlagen

• Calvuskoppel.jpg
    Calvuskoppel.jpg
    205.4 KB · Weergaven: 126
Ik vind het onzinnig om een nieuw topic aan te maken, alleen maar om te delen dat ik (wederom) zo'n mazzel heb. Volwassen Calvus wijfje wilde ik graag voorzien van een lekkere vent. Er is geen enkele garantie dat simpelweg een volwassen mannetje in de bak zetten succesvol is, sterker nog, de kans is best aanwezig dat het helemaal niet goed gaat . Afgelopen weekend kwam ik echter een advertentie tegen die ik niet kon weerstaan, als ik die zelfde zondag niet had besloten, dan was hij terug gegaan naar de lfs want de verkoper moest z'n bak leeg hebben.

Een paar dagen later, mijn eigen bak een beetje herschikt en wat nieuwe grote verstopgrotjes gekocht, en zie.

Soms doen ze nog een beetje "raar", maar ze zoeken elkaar toch steeds weer op. Ik denk dat het wel klikt. Mèèèèn.... stel je voor.... een loveduo...met straks nageslacht. Heerlijk toch.

fijne avond

Mark

Toch wat je hier hebt gedaan, beïnvloed de introductie van de nieuwe vis (positief).
Het herschikken van je bak, en daarmee oude territoria doorbreken is een heel verstandig iets bij het toevoegen van nieuwe vis.
Daardoor altijd een succes? nee, maar het vergroot zeker de kans op succes.

Mocht dat niet helpen, dan kan je altijd nog proberen de "oude" vis 2 weken apart te zetten om de nieuwe vis rustig de tijd te geven zich te settelen in je bak.

Dat wist ik ergens in mijn achterhoofd Richard, herschikking leidt tot nieuwe verdeling van de gebieden en vanzelf ontstaat er dan niewe zoektocht/misschien strijd om de beste plekjes. Bewust had ik al fors extra verstopplek gecreëerd, eigenlijk zonder al te veel zwemruimte prijs te geven. Best goed uitgepakt achteraf.

Maar ik lees helemaal niks terug van Fish J-98 over wat hij nu uiteindelijk heeft draaien (het originele topic). Ik had hem nog een , volgens velen denk ik, "slecht" advies kunnen geven. Als je niet kunt kiezen tussen biotopen, en je vind wat exemplaren mooi die van verschillende delen van de wereld komen, hoeft dat geen probleem te zijn. Is mijn eigen mening hoor, ik zeg niet dat dit optimaal is. Balancerend op waterwaarden om het iedereen naar de zin te maken heb ik groot Zuidamerikaans, met Tanganyka en zelfs iets uit Azië, plus een Colomesus Asellus bij elkaar in de bak.
Iedereen eet zijn voedsel, iedereen kan zich terugtrekken, er heerst absoluut vrede (of totaal negeren) in de bak. Uiteraard niet te veel biomassa aan vis, en geen risico-gastjes zoals veel Malawi, Jack Dempsey, of andere heethoofden.

fijn paasweekend allemaal !!

Mark

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan