Wat is er nieuw

Op zoek naar wijsheden en waarheden :-)

Lid geworden
24 oktober 2025
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele weken een 100 liter aquarium (tweede aquarium ooit, dus weet er wel íets van maar nog lang niet genoeg) dat ik een poosje heb laten indraaien conform instructies speciaalzaak.
De planten doen het goed. Alles getest en gemeten en nadat alles goed leek te zijn, heb ik gisteren mijn eerste bewoners gehaald:
- 10 koperzalmpjes
- 5 panda corydorasjes.

Over een poosje wil ik weer wat nieuwe bewoners gaan toevoegen en heb al besloten dat ik graag wat extra pandaatjes wil. Wat een leuke visjes!
Mijn vraag daarover is: Hoeveel panda's is schappelijk om toe te voegen aan mijn aquarium, zodat ik er niet teveel koop maar de visjes zich wel prettig voelen?

Ik wil verder het volgende uiteindelijk toevoegen:
- een koppel blauwe antennebaarsjes
- een paar algeneters. Vraagje: welke raden jullie aan en hoeveel?
- Wat garnalen (maar indien dit afgeraden wordt, doe ik dat uiteraard niet)

Tot slot nog de vraag of het mogelijk is om een tweede schooltje met andere visjes in een 100 liter bak te zetten? Ik vind bijv de naakte rasbora echt prachtig.
Of, om meer in de buurt van de huidige school te blijven, is dan een blauwe koningszalm beter? Of is het helemaal af te raden om een tweede school in mijn bak te zetten, gezien de afmetingen? Vroeg me af wat jullie visie hierop is.

Alvast hartelijk dank.

Ten eerste, goede naam! Word er meteen blij van.
Goed idee om de panda's wat uit te breiden, ik zou voor 8 a 10 totaal gaan.
In een aquarium van 80cm zou ik geen bulldozers (Hoplisoma panda) combineren met territoriumvormende bodembewoners zoals antennebaarsjes. Als het je om de kleur blauw gaat zou je voor blauwe garnalen kunnen kiezen. Voor de garnalen zou ik wel zorgen dat er heel veel schuilplaatsen zijn, mos is hiervoor onder andere een goede keus. Koperzalmpjes zijn erg leuk, maar zijn ook goede jagers, dus de garnalen en dan voornamelijk de jongen, moeten ergens terecht kunnen.
Wil je algeneters als hulp om algen onder controle te houden, of vind je het mooie vissen? Dat maakt nogal uit voor het advies.
Als extra schooltje zou ik kijken naar iets dat aan het oppervlak zwemt, dan zit het de koperzalmen niet in de weg, wat vind je van bijlzalmen of spatzalmen?

Dank voor je reactie! En ja, Dean verdient het om aanbeden te worden!

Vwb de algeneters: Inderdaad om de alg onder controle te houden. Mijn oog wil ook wat, maar functionaliteit is belangrijker.

Vwb de rest van je advies: Helder vwb de garnalen en/of antennebaarsjes.
Heb je een suggestie, naast de bijlzalm/spatzalm (ken ze niet, maar vind ze esthetisch niet heel mooi om eerlijk te zijn), van een soort visjes dat blauw is en past bij de koperzalm en panda corydoras? Ik ben echt dol op mooie blauwe visjes.

Welkom Dean!

Ten eerste: degene die algen moet bestrijden ben jij!
Ten tweede: veel vissen die onder de naam "algeneter" verkocht worden, eten geen algen en sommige soorten doen er zelfs niets mee. Er zijn een paar soorten die hier uitzondering op zijn en daadwerkelijk ook algen eten: sturisoma panamense, ottoclincus spp.. Slakken zijn in de algenbestrijding over het algemeen beter, ik durf niet precies te zeggen welke soorten wél en welke minder, maar voor allemaal geldt: ze ruimen gemorste voerresten en dood organisch materiaal op en voorkomen op die manier schommelingen in de watergehaltes. In feite zouden veel van de "algeneters" beter "raamplakkers" genoemd kunnen worden...

Ik zou de algeneters achterwege laten, als de bak in balans is heb je geen last van algen. Als de bak niet in balans is, moet je vooral zelf aan de slag.
Qua blauwe vissen komen er voornamelijk verschillende labyrinthvissen bij me op, maar die combineren niet met de vinnenbijterige koperzalmen. Kardinaal- en neontetra's hebben natuurlijk ook blauw, maar zwemmen in dezelfde laag als de koperzalmen. Ik probeer nog wat anders te verzinnen.
Fundulopanchax amieti of gardneri is natuurlijk mooi blauw, zwemt overal door de bak, mogelijk zou daar een koppel van kunnen. Is er een killivisexpert die daar iets over kan zeggen?

Laatst bewerkt:
Oke check, dubbel check! Dankje.
Geen algeneters.
Een paar extra pandaatjes.
Geen koppel blauwe antennebaarsjes.
Maar wel mogelijkheid tot andere blauwe visjes, alleen weten we nog niet wat.

Welkom Dean, leuke plannen.

Welkom op het forum. Is Winchester jouw achternaam of heb je iets met Winchester?
Betta smaragdina is een mooie blauwe vis, maar als koperzalmen vinnenbijters zijn dan zou ik niet aan Betta’s beginnen.

Nee ik heb iets met Supernatural en dan vooral met Dean Winchester 😉

Volgens mij zijn de koperzalmpjes geen vinnenbijters maar ik zal het navragen. Ik ben niet zon fan van de beta visjes om eerlijk te zijn. Maar bedankt voor je suggestie.

Welkom en binnenkort veel plezier met jouw eerste bewoners

Nee ik heb iets met Supernatural en dan vooral met Dean Winchester
Nog nooit van gehoord tot mn spijt maar moeten de visjes blauw hebben want de R Espei is ook een leuke en vooral rustige scholenvis.

Nou in principe staat het me vrij om zelf te kiezen wat ik erbij zet (mits past bij de rest). Maar ik word gelukkig van blauwe visjes, zoals de valse neon. De kleur vind ik prachtig en tja, uiteindelijk heb je toch (ook) een aquarium vanwege de schoonheid

Hele goede naam heb je gekozen 👌. Heb de gehele box van Supernatural, top serie 😎.

Een groepje valse blauwe neons zou zeker moeten kunnen trouwens 👍.

Ik ook! Inderdaad geweldige serie.

Oke dankje! Dan ga ik daar eens aan denken.

Weet iemand toevallig ook of het verwarmingselement vd Superfish starterkit 100liter helemaal ondergedompeld kan worden? Want ik kan alleen info vinden online over de Pro Heater maar die heb ik niet. En ik heb nu dat de heater in de bodem komt, door de lengte. Dus wil m eigenlijk gaan kantelen, maar dan moet het hele element dus onder water.

Heb je echt verwarming nodig? Ik heb de verwarmingselementen in mijn bakken eruit gegooid: staan in de huiskamer en voor de vissen is een klein beetje wisselende temperatuur wel zo gezond.

Nou in principe staat het me vrij om zelf te kiezen wat ik erbij zet (mits past bij de rest). Maar ik word gelukkig van blauwe visjes, zoals de valse neon. De kleur vind ik prachtig en tja, uiteindelijk heb je toch (ook) een aquarium vanwege de schoonheid
Natuurlijk moet je doen wat jezelf mooi vindt en de Espei was enkel een idee;))

Heb je echt verwarming nodig? Ik heb de verwarmingselementen in mijn bakken eruit gegooid: staan in de huiskamer en voor de vissen is een klein beetje wisselende temperatuur wel zo gezond.
Ik doe weinig aan huis verwarmen dus ik denk dat het wel nodig is 🙂 heb inmiddels achterhaald dat het element onder water kan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan