opbouw filtermaterialen jbl filter 701


S

sharonav

Guest
ik heb mijn jbl filter 701 veranderd maar graag hoor ik van jullie of het zo goed is.
het zijn 3 mandjes
Water gaat als eerste door een grove blauwe spons, dan gaat het water naar beneden. Tussen de "bodem" en het eerste bakje heb ik wat keramische pijpjes gedaan. Dit had ik namelijk op youtube gezien. Dan in het 1e bakje deel keramische pijpjes en daarop een blauwe spons. 2e mandje siporax en 3e mandje 2 blauwe sponzen (middel en fijn??) en daarop heb ik nog een plukje witte watten. In het 3e mandje aan de zijkanten zitten de blauwe sponzen grof.

oftewel ;
1. blauwe spons grof 10ppi
2. keramische pijpjes
3. blauwe spons middel 25 ppi
4. siporax
5. blauwe spons middel 20ppi
6. blauwe spons fijn 30ppi
7. filterwatten.

Is dit zo goed of hebben jullie nog tips?
 
Lijkt me wel goed al zou je prima wat sponzen voor Siporax kunnen verwisselen. Siporax zal niet zo snel de stroming doen verminderen.
 
Btw, in de bovenste mand heb ik ook in het midden wat filterwatten zoals jij ook hebt en dat is prima tegen het fijne vuil:thumbs:.
 
hoe bedoel je met verwisselen? De 2 bovenste sponzen zijn klein en kunnen dus niet in een ander mandje. Ik heb nu in het laatste mandje dus eerst die 2 sponzen en dan een plukje filterwatten. Is dat nodig 2 sponzen? Of is het beter om bijvoorbeed de fijnste spons erin te houden en dan een flinke pluk filterwatten?
 
Ik heb de in en uitlaat aan 1kant van het aquarium. Ik gebruik een outset wide omdat ik helaas geen spraybar kan plaatsen ivm een te hoge achterwand. Ik had eerst gewoon een buisje waar het water recht uit kwam mar daardoor kreeg ik 1 rechte stroming. Daarom gebruik in nu een outset wide. De filter in en uitlaat zitten rechtsachter en linksvoor heb ik een opvoerpompje. Die zorgt ervoor dat het vuil wat makkelijker bij de filterinlaat komt.
Dit is ook prima toch?

ps ; misschien een beetje een waas maar was net bezig geweest met de inrichting.


20180731_150300.jpg
 
Ik persoonlijk zou het anders doen. Opbouwen van mechanisch naar biologisch naar evt. chemisch.

Dus

1 blauwe spons met voorfliter
2 keramische pijpjes op de bodem
3 eerste bak
laagje noppenschuim grof
laagje noppenschuim middel
laagje noppenschuim fijn
filtervlies
4 bak 2
siporax
5 bak 3
siporax

Maar ieder heeft zijn manier of ervaring, dus je kan ook een try on error doen en kijken wat jou het beste bevalt.

Maar in jouw opbouw zou ik in ieder geval de 25ppi en 20ppi omwisselen, omdat de 20 anders geen functie heeft.
 
filter heeft 3bakjes. Ik filter al van mechanisch naar biologisch.
De 20 en 25pp kan ik niet omwisselen.
De 20 is een stuk kleiner omdat die in het bovenste bakje zit. In dat bovenste bakje zit ook aan de zijkanten de grove blauwe spons vandaar.
 
jouw 5 6 en 7 zijn mechanische filtering en jouw 4 is de biologische filtering, dus volgens mij loopt jouw volgorde anders.....
 
foto is van opbouw als je hem koopt. Dus dan moet ik keramische pijpjes doen , 2x spons 20 ppi ( enigste die verkrijgbaar is)
Screenshot_20180731-233030.png
dan in het bovenste middenvakje de siporax ?
Dat zou betekenen dat er maar de helft siporax in kan. Nu zit er 1 zo'n doosje in. Dat is volgens mij 1 kg.
 
ik heb in het middelste bakje de siporax. 1e bakje mechanisch dan dus biologisch en dan nog een paar filtersponzen
of bedoelen jullie middelste bakje van het bovenste bakje
 
Lijkt me wel goed al zou je prima wat sponzen voor Siporax kunnen verwisselen. Siporax zal niet zo snel de stroming doen verminderen.
Met de stroom mee
  1. Grove spons
  2. Fijne spons
  3. Siporax
Dus niet te veel spons en zoveel mogelijk siporax.
 
Even voor de duidelijkheid.

20 en 30 PPI sponzen zijn overigens prima voor een biologische werking... misschien wel beter nog dan siporax.
kijk maar naar de grootse bakken die worden gefilterd met 1 HMF/HMHF filter.

Het nadeel van sponzen is dat ze lastig schoon te maken zijn, en als je ze schoonmaakt verlies je veel van die biologische werking.
bij siporax blijft de doorstroom goed en hoef je bijna nooit wat aan te doen.
 
Ik zou alleen de watten niet boven op in het bovenste mandje leggen maar tussen de twee sponzen in. Dan heeft de laatste smalle, fijne, spons alleen geen filterende functie meer maar je kunt voorkomen dat watten richting rotor gezogen worden.
 
Ik zou alleen de watten niet boven op in het bovenste mandje leggen maar tussen de twee sponzen in. Dan heeft de laatste smalle, fijne, spons alleen geen filterende functie meer maar je kunt voorkomen dat watten richting rotor gezogen worden.
Die filter functie is ook niet nodig. Bij mij gaat het ook als laatste door het biologisch materiaal de bsk in.
 
Ik heb de watten ook om de daarnet genoemde reden onder de spons liggen. Ik heb de onderste laag spons weggelaten en dat vervangen door watten.
 
Ik heb de watten ook om de daarnet genoemde reden onder de spons liggen. Ik heb de onderste laag spons weggelaten en dat vervangen door watten.
Ja dat is ook een goede optie. Ik gebruik nooit zoveel watten dus er tussen werkt bij mij prima, maar als je er graag een wat dikkere laag tussen wil leggen kun je prima de onderste spons van het bovenste mandje verwijderen.
 
Ach, zo n dikke laag gebruik ik ook weer niet maar ik heb destijds een laag gewoon eruit getrokken.
 
Ach, zo n dikke laag gebruik ik ook weer niet maar ik heb destijds een laag gewoon eruit getrokken.
:D

Maakt ook niet veel uit, die sponzen hebben hooguit nog wat biologische filterwerking, ik hoef die bovenste mij eigenlijk nooit schoon te spoelen omdat het andere materiaal ervoor al de grove rotzooi eruit heeft gehaald. Dun sponsje meer of minder zal het verschil echt niet uitmaken,
Eigenlijk een heel goed idee van je, ik ga dat ook eens proberen.
 
filteropbouw nu ;
1. keramische pijpjes
2. blauwe spons 25 ppi
3. siporax
4. blauwe spons 30ppi
5. grote pluk witte filterwatten.

Ik ga nu eerst niet aan mijn filter zetten want ik heb een nitrietpiek. Toch teveel gedaan de afgelopen week. Heb ook wat dingen veranderd aan de inrichting en dat is teveel geweest. super stom en baal ontzettend want ik ben mijn gara rufa verloren.
Direct 50 %water wissel gedaan en de 9 japonica garnalen gevangen en apart gezet. vissen zwemde na de waterwissel gelukkig niet meer boven in. Nitriet was tussen de 0,5 en 1.
vandaag 30% waterwissel gedaan en nu zit het tussen de 0,5 en 0. druppeltest is niet geel maar ook niet oranje.

morgen denk ik maar weer testen en evt 20% verversen.

de 20 ppi spons is er dus uit. dacht dat flinke pluk filterwatten ipv een klein beetje beter was.advies van jullie is dus de 20ppi dan de filterwatten en dan de 30 ppi?
 
advies van jullie is dus de 20ppi dan de filterwatten en dan de 30 ppi?
Ik legde de watten op de 30ppi en daarop de 20ppi. Om te voorkomen dat de watten de rotor worden ingezogen dus een spons erop.
Je kunt ook, zoals @jessicapilon doet, een spons eruit halen, daar de watten op en daarna nog een spons erop. Dan kun je meer watten er in kwijt.
 

Terug
Bovenaan