Opbouwcontactdozen plaatsen in een onderkast


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,316
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Zoal de titel aangeeft wil ik opbouwcontactdozen gaan gebruiken in een onderkast voor mijn 60cm.

Ik heb slechts 1 stopcontact tot mijn beschikking in mijn aquariumkamertje. Momenteel maak ik gebruik van een aantal stekkerdozen.
Maar in mijn nieuwe onderkast wil ik graag een 6 tal opbouwcontactdozen plaatsen. Dus moet ik die onderling gaan doorlussen (?)
Het word dus voor de volgende techniek:
- led, op tijdschakelaar
- CO2, op tijdschakelaar
- skimmer, op tijdschakelaar
- filter
- verwarming
- reserve

Kan dit, en heeft er iemand een duidelijk schema wat ik als voorbeeld kan gebruiken? Want elektriciteit is niet zo mijn ding...
 
Ja hoor, dit kan gewoon. Doorlussen inderdaad. Dus je verbindt ze gewoon onderling. Of de stekker van een stekkerdoos in de andere stekkerdoos doen. Dat kost je wel telkens al weer 1 plek in je stekkerdoos.
 
Parallel aansluiten, zie;




Nog een plaatje erbij....

1600449649200.png
 
Zo heb ik ze ook aangesloten.
Alleen gaat mijn fase via relais waardoor iedere WCD apart te schakelen is door m’n controller
Lees dit nog een keer een bedenk je daarbij dat hij niet zo thuis is in electriciteit. :) :p

Kleurtjes bij elkaar houden en nooit twee draden met een andere kleur aan elkaar verbinden. Bij twijfel, roep iemand die het snapt erbij.

Er is een reden dat er 110v in de vs uit het stopcontact komt een in de eu 220v. Wij zijn in de regel verstandig genoeg om voorzichtig te zijn..
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een innox stekkerdoos makkelijk afzonderlijk alles uit en aan zetten. Iets meer pielen bij stekker eruit halen.

 
2020-09-19_06-04-40.png


Plek zat, met 2 meter kabel
(amazon.nl)
 
Bij een stekkerdoos nemen tijdschakelaars teveel ruimte in beslag en overlappen als het ware het stopcontact ernaast
zodat je daar geen stekker meer kunt plaatsten.

Ik ga nu alle contactdozen netjes op een plaat hout schroeven (rekening houden met de ruimte die de tijdschakelaars nodig hebben, en natuurlijk rekening houden met het filter en de CO2 fles)
alles met elkaar doorverbinden en daarna de plaat vastschroeven in de kast. :thumbs:
 
Ik heb alles gemonteerd op een plankje en het plankje gemonteerd op (buro) lade geleiders en zo hoog mogelijk gemonteerd boven mijn filter.
Als ik iets wil wijziigen trek ik het naar voren en kan ik er goed bij
 
Een plankje met hollewanddozen en inbouwstopcontacten is misschien ook nog een optie.
Dan zit alle bekabeling aan de achterkant van het plankje.

A407045E-936D-4868-9DD7-A791CA6F9014.jpeg A43D4844-F796-4F35-8819-050A9141A947.jpeg
 
Lees dit nog een keer een bedenk je daarbij dat hij niet zo thuis is in electriciteit. :) :p

Kleurtjes bij elkaar houden en nooit twee draden met een andere kleur aan elkaar verbinden. Bij twijfel, roep iemand die het snapt erbij.

Er is een reden dat er 110v in de vs uit het stopcontact komt een in de eu 220v. Wij zijn in de regel verstandig genoeg om voorzichtig te zijn..
230 Volt.... 220 Volt is allang verleden tijd... ;)
 
Een plankje met hollewanddozen en inbouwstopcontacten is misschien ook nog een optie.
Dan zit alle bekabeling aan de achterkant van het plankje.
Dat is een nette kast :thumbs:
Het is idd de planning om de bekabeling weg te werken aan de achterkant van de plaat.
 
230 Volt.... 220 Volt is allang verleden tijd... ;)
Als je me dan toch corrigeert hier zitten we op ruim 240v inmiddels hoor. Dan slijten je apparaten ten minste goed
 
Als je me dan toch corrigeert hier zitten we op ruim 240v inmiddels hoor. Dan slijten je apparaten ten minste goed
Ik weet niet waar je woont maar dat lijkt me niet mogelijk. In de Europa kent men inmiddels de 230 Volts norm plus of min zo'n 10 %. 240 Volt had men destijds in Groot-Brittannië voor zover ik weet.
 
Als je me dan toch corrigeert hier zitten we op ruim 240v inmiddels hoor. Dan slijten je apparaten ten minste goed
Beetje off topic en overdreven maar goed, dat heeft mij nog nooit tegen gehouden om te reageren ;)

Er worden continue metingen gedaan en op onderstaande website kun je daar meer over lezen maar het komt er op neer dat we gemiddeld op 230V zitten.

Momenteel komt er hier 229V binnen:
Screenshot_4.png


Dan nog dit..
Er is een reden dat er 110v in de vs uit het stopcontact komt een in de eu 220v. Wij zijn in de regel verstandig genoeg om voorzichtig te zijn..
Denk je echt dat dat de reden is voor 110V in Amerika? Het heeft indirect wel te maken met veiligheid maar niet omdat de overheid daar hun onderdanen als niet verstandig bestempelt. Heeft te maken met het 'gevecht' tussen gelijkspanning en wisselspanning en de prijs van koper. Koper was daar in grotere hoeveelheden aanwezig dus de dikkere kabels die nodig zijn om hogere stromen op lager voltage to transporteren was niet zo'n probleem en uiteindelijk is een lager voltage dus inderdaad veiliger. Ook zijn ze daar langer op gelijkspanning gebleven waarbij het hogere voltage nog iets gevaarlijker is. Die standaard is. ook na het omschakelen naar wisselspanning zo gebleven, de dikkere kabels lagen er toch al.
 
Laatst bewerkt:
Om dan nog ontopic wat te zeggen. Dit is denk ik juist een project waar je ook als niet zo'n ervaren elektrotechnicus wat ervaring kunt op doen. Het is relatief eenvoudig, wel een paar tips.

1) Zorg dat je de juist kleuren aanhoudt. Niet omdat een bruine kabel andere specificaties heeft dan een blauwe maar om het later nog begrijpbaar te houden. Wat is wat, zeg maar.
2) Zoals eerder gezegd de stopcontacten parallel aansluiten.
3) Vergeet de aarde niet.
4) Gebruik kabels van de juiste dikte. In principe is voor korte kabels 1,5mm2 kabel genoeg (max 16A) al zou ik zelf 2,5mm2 pakken.
5) Zorg dat alle kabels goed contact maken (schroeven goed aandraaien). Een kabel die slecht contact maakt kan gaan vonken.
 
Als je me dan toch corrigeert hier zitten we op ruim 240v inmiddels hoor. Dan slijten je apparaten ten minste goed
Ja en met veel zonnepanelen in je wijk kan het zelfs tot 253 volt oplopen.
Wij krijgen rond de 235 volt hier. In de zomer is het hoger door de zonnepanelen
 
Dat kan wel kloppen. 10% tolerantie. In de zomer is het energie verbruik lager. In Nederland zijn de netwerken ook eigenlijk niet goed aangepast aan de extra spanning die zonnepanelen geven. Wij hebben ook zonnepanelen op ons dak. Hier heeft dat geen wijzigen van mijn voltages tot gevolg buiten de 10% tolerantie norm die geldt voor die 230 Volt. Goede omvormers voor je zonnepanelen moeten er ook zorg voor dragen dat je waardes binnen de spanning tolerantie valt.
 
En nu maar hopen dat TS niet kleurenblind is ;)
 
Ben idd niet kleurenblind.
Maar de contactdozen zijn op de plaat geschroefd, alles is doorgelust en de plaat is in de onderkast vastgezet.
Uiteraard getest; uit elke stopcontact komt er juice en alle stoppen zitten er nog in :p. Dus denk ik wel dat het gaat werken.
IMG_20200920_163527634.jpg
 
Als je nog stoppen hebt mag je ook wel je groepenkast update naar automaten, zou je moeten lukken als dit je is gelukt :p
 
Mooie oplossing zo.

Wilde net zeggen dat je ook van Brennenstuhl speciale blokken hebt waar de stekkers op 90 graden zitten. Die heb ik 2x waardoor je geen problemen hebt met de tijdsschakelaars... :cool:
 
Wilde net zeggen dat je ook van Brennenstuhl speciale blokken hebt waar de stekkers op 90 graden zitten. Die heb ik 2x waardoor je geen problemen hebt met de tijdsschakelaars... :cool:
Idd. Tijdschakelaars heb ik gelukkig wel rekening mee gehouden. Gebruik altijd van die mechanische vierkante (8x8cm)
en heb de onderlinge afstand van de contactdozen daar op aangepast. :thumbs:
 
Ben idd niet kleurenblind.
Maar de contactdozen zijn op de plaat geschroefd, alles is doorgelust en de plaat is in de onderkast vastgezet.
Uiteraard getest; uit elke stopcontact komt er juice en alle stoppen zitten er nog in :p. Dus denk ik wel dat het gaat werken.
Bekijk bijlage 307955
Soms kan je veel meer dan je denkt... Dit ziet er toch prima uit?
 
Zeker waar... mijn opa zei altijd; als je ervoor staat dan kan je alles ;)
 
Bij een stekkerdoos nemen tijdschakelaars teveel ruimte in beslag en overlappen als het ware het stopcontact ernaast
zodat je daar geen stekker meer kunt plaatsten.

Ik ga nu alle contactdozen netjes op een plaat hout schroeven (rekening houden met de ruimte die de tijdschakelaars nodig hebben, en natuurlijk rekening houden met het filter en de CO2 fles)
alles met elkaar doorverbinden en daarna de plaat vastschroeven in de kast. :thumbs:

Ja dat klopt inderdaad en daarom gebruik ik ook een grote van 9 of 10 ingangen en dan kom je voor een gemiddelde bak wel uit denk ik. Zo kun je nog een overslaan omdat een tijdklok daar te groot voor is eigenlijk.
 

Terug
Bovenaan