Opeens dode corydoras.


Nyll

Active member
Lid geworden
7 maart 2018
Berichten
26
Leeftijd
31
Ik keek net in mijn aquarium en zag opeens twee van mijn corydoras op de bodem liggen. Één was al dood, en één lag op zijn zij en het leek wel alsof hij aangevallen was door iets, hij had ook een soort wond. Ik heb hem net uit zijn lijden verlost. Ik kan geen parasieten ontdekken en ik heb alleen corydoras in dit aquarium, wat kan er zijn gebeurd? De waterwaarden heb ik net getest en die zijn prima...
 

Bijlagen

  • 561A5BC0-1793-4C48-8272-7567B15EA47B.jpeg
    561A5BC0-1793-4C48-8272-7567B15EA47B.jpeg
    82.8 KB · Weergaven: 200
Kun je de waterwaarden posten met wat meer info over de bak? Draait de bak al langere tijd en is er iets veranderd de laatste week? Hoe doen de andere Cory s het en eten ze goed?
Waar heb je de waterwaarden mee gemeten overigens?
 
Ik heb dit aquarium weer opgestart sinds de zomer. Heb nu sinds 3 weken deze visjes erin. Ik gebruik een druppeltest. Ammonia en nitraat is 0. De andere visjes doen het goed en deze twee vanochtend ook nog. Ze eten goed.
 
Waterwaarden:
 

Bijlagen

  • 6111EB91-8DB6-42C8-AE1F-6D1FA98FBD5D.jpeg
    6111EB91-8DB6-42C8-AE1F-6D1FA98FBD5D.jpeg
    106.1 KB · Weergaven: 120
Wat voor vissen zitten er nog meer bij?
 
Verder geen vissen, alleen deze (10)
 
Helenaslakken in je bak?
Gerommeld in je bak? (door teveel rommelen in je bak raken corydoras gestressed en laten dan een giftig stresshormoon vrij als signaal naar de rest van de groep dat er gevaar is. Het nadeel daarvan is dat ze er zelf aan overlijden
 
Helenaslakken in je bak?
Gerommeld in je bak? (door teveel rommelen in je bak raken corydoras gestressed en laten dan een giftig stresshormoon vrij als signaal naar de rest van de groep dat er gevaar is. Het nadeel daarvan is dat ze er zelf aan overlijden
Ik heb één waterwissel gedaan sinds ik ze heb, maar er juist op gelet dat ze geen last van me hadden toen ik dat deed. Niets veranderd, geen andere bewoners in aquarium... Het is nog steeds een mysterie. Ik vraag me af waarom 1 van de 2 visjes zo’n wond op zijn lichaam had. Zouden ze gevochten hebben of zo? Het lijkt me sterk, maar ik weet echt niet wat ee gebeurd is.
 
1x ververst in 3 weken is wel erg minimaal. Test zijn mooi. Weet niet of wat @nicolientje aangeeft het stress hormoon te zien is in de watertest.

Zouden ze in je filter kunnen waardoor ze gewond zouden kunnen raken?

Wond moet toch ergens door komen.

Jammer geen foto gemaakt. Kun je beschrijven wat je zag/opviel? Hoe zag die wond eruit en waar?

Foto aquarium en van wat vissen close up?
 
Ja dat stresshormoon is niet meetbaar met de standaard tests.

Had je het transportwater ook in de bak gedaan toen je ze had gekocht want daar zit dat stresshormoon ook in.

En die wondjes kan komen doordat ze zich klem zwemmen, zo had ik laatst een corydoras panda die zich in de nesten had gewerkt door een keramieke kubus in te zwemmen waar die niet meer uit kon, dus de kubus kapot moeten maken om de vis te redden. het zijn niet de meest snuggere vissen in de aquariumwereld dus dat ze zichzelf beschadigen aan ornamenten is niet heel vreemd, heb je een totaalfoto van je bak?
 
1x ververst in 3 weken is wel erg minimaal. Test zijn mooi. Weet niet of wat @nicolientje aangeeft het stress hormoon te zien is in de watertest.

Zouden ze in je filter kunnen waardoor ze gewond zouden kunnen raken?

Wond moet toch ergens door komen.

Jammer geen foto gemaakt. Kun je beschrijven wat je zag/opviel? Hoe zag die wond eruit en waar?

Foto aquarium en van wat vissen close up?
Ik ververs iedere week, maar heb een week overgeslagen toen ze er net in zaten om ze geen stress te bezorgen in het begin, vandaar 1 keer ververst sinds ik ze heb. Er staat een foto van de twee visjes in m’n eerste post, daar zie je ook de wond op.

Foto hele bak:
 

Bijlagen

  • 01D665B5-CE9F-4270-9C78-E25FA95CC76A.jpeg
    01D665B5-CE9F-4270-9C78-E25FA95CC76A.jpeg
    33.7 KB · Weergaven: 199
Ik denk eigenlijk dat ze zich klem hebben gezwommen tussen het hout en daar die verwonding aan over hebben gehouden
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Ja dat stresshormoon is niet meetbaar met de standaard tests.

Had je het transportwater ook in de bak gedaan toen je ze had gekocht want daar zit dat stresshormoon ook in.

En die wondjes kan komen doordat ze zich klem zwemmen, zo had ik laatst een corydoras panda die zich in de nesten had gewerkt door een keramieke kubus in te zwemmen waar die niet meer uit kon, dus de kubus kapot moeten maken om de vis te redden. het zijn niet de meest snuggere vissen in de aquariumwereld dus dat ze zichzelf beschadigen aan ornamenten is niet heel vreemd, heb je een totaalfoto van je bak?
Bedankt voor het meedenken! Ik heb het transportwater niet in de bak gedaan. Misschien heeft de vis zich inderdaad klemgezwommen. Maar het waren er wel twee die dood zijn...
 
Sorry had over 1e foto heen gekeken.

Misschien ook nog even een foto close up van willekeurig wat ander visjes. Misschien valt @nicolientje wat op aan andere visjes wat niet hoort.

Even verversing preventief om eventueel teveel aan stress hormoon eruit te krijgen. @nicolientje weet beter aanbevolen hoeveelheid vers water.

Het kan heel goed zijn dat ze zijn verongelukt maar 2 sukkels zou wel top punt van sukkeligheid zijn maar kan natuurlijk ook. Even alles goed in de gaten houden en mochten er nog meer ziekig worden of dood gaan weer in dit topic updaten. Parasieten kun je 99% niet met blote oog waarnemen. Niet zomaar een kuur medicijnen erin gooien. Eerst mee laten kijken om te bepalen wat er loos kan zijn zodat je gericht iets gebruikt. Er is niet 1 flesje wat alle zaken oplost.
 
Ik weet niet of het door de foto komt maar je bodem ziet er ontzettend dik uit, zie je ergens zwarte vlekjes op het zand? Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat bodembewoners doodgaan door lichte bodemrot.
 
Close ups
 

Bijlagen

  • E83D6117-C1A4-4FC7-A7CF-A7A17DBFFC17.jpeg
    E83D6117-C1A4-4FC7-A7CF-A7A17DBFFC17.jpeg
    74.9 KB · Weergaven: 139
  • 3DE7517D-9C76-45B7-9585-AA194CF789E1.jpeg
    3DE7517D-9C76-45B7-9585-AA194CF789E1.jpeg
    80.2 KB · Weergaven: 148
  • 174E6204-1EB9-4212-99BD-48F0721B74FC.jpeg
    174E6204-1EB9-4212-99BD-48F0721B74FC.jpeg
    63.7 KB · Weergaven: 122
  • A9D4AA63-CE8C-4D51-8B85-7899252655CB.jpeg
    A9D4AA63-CE8C-4D51-8B85-7899252655CB.jpeg
    76.3 KB · Weergaven: 112
Ik weet niet of het door de foto komt maar je bodem ziet er ontzettend dik uit, zie je ergens zwarte vlekjes op het zand? Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat bodembewoners doodgaan door lichte bodemrot.
Nee geen vlekjes... heb bodem ook omgegooid een tijdje terug.
 
Ik zie niks geks bij de laatste foto's, wel zijn dwergjes wat grotere stresskipjes dan hun grotere soortgenoten omdat ze wat kwetsbaarder zijn qua predatoren, dus als er 1 in paniek is geweest doordatie klem zat (vind dat de meest logische verklaring) dan gaat de rest ook panieken en dus kans om meer klemzwemmers, ik zou die groep verdubbelen qua aantal, voelen ze zich prettiger en stressen minder snel
 
Ik zie niks geks bij de laatste foto's, wel zijn dwergjes wat grotere stresskipjes dan hun grotere soortgenoten omdat ze wat kwetsbaarder zijn qua predatoren, dus als er 1 in paniek is geweest doordatie klem zat (vind dat de meest logische verklaring) dan gaat de rest ook panieken en dus kans om meer klemzwemmers, ik zou die groep verdubbelen qua aantal, voelen ze zich prettiger en stressen minder snel
Bedankt voor je hulp. Ik heb er 12 gehaald omdat ik nog andere visjes/garnaaltjes wilde. Ik hou de rest in de gaten.
 
Nieuwe plantjes geplaatst?? Zo ja dan kan een libelle larf meegekomen zijn en dat zijn flinke rovers
 
Nieuwe plantjes geplaatst?? Zo ja dan kan een libelle larf meegekomen zijn en dat zijn flinke rovers
Bedankt, heb er nog niet een gezien maar ik hou het in de gaten!
 
Je ziet ze het best tijdens schemering of als het licht uit is
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Hou het maar even in de gaten. Hopelijk was het eenmalig, of toeval.

Persoonlijk lijkt stressgif me geen heel waarschijnlijk scenario. Denk niet dat je de halve dag met een beslagmixer onrust in de bak aan het stoken bent, of wel. :juggle: Daarnaast is het bakvolume dusdanig groot dat er wel heel veel zou moeten vrijkomen wil het effect hebben. En dan zou het niet bij twee doden blijven. En vastzwemmen kan in theorie ongetwijfeld, maarja.......

Wellicht dat het raadsel een verklaring krijgt. Of niet en het blijft hierbij. En dan vrolijk weer verder hobby'en.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Nitraat is 0 maar nitriet heb je niet gemeten.
Indien zoveel vis is toegevoegd en drie weken niet is ververst en je nog geen nitraat hebt lijkt mij de kans groot dat je een nitriet piek hebt en dat is gevaarlijk voor de vis.
De nitriet is dus nog niet in nitraat omgezet door je bacteriën.
 
Nitraat is 0 maar nitriet heb je niet gemeten.
Indien zoveel vis is toegevoegd en drie weken niet is ververst en je nog geen nitraat hebt lijkt mij de kans groot dat je een nitriet piek hebt en dat is gevaarlijk voor de vis.
De nitriet is dus nog niet in nitraat omgezet door je bacteriën.
Ik heb een foto gepost waarop m’n waterwaarden te zien zijn, waaronder nitriet. En ik heb niet 3 weken niet ververst, ik heb begin deze week het water ververst, en twee weken daarvoor ook. Ik heb maar 1 week niet ververst nadat ik de vissen heb om ze geen stress te bezorgen. Ik ververs iedere week.
 
Wat betreft de C.habrosus uit de post van de TC; de dwerg cory soorten en met name de habrosus hebben toch wel vaak veel uitval in het begin. Zeker als ze uit de winkel komen. Dat is bijna altijd wildvang en op één of andere manier wordt daar niet goed voor gezorgd tijdens het transport, waardoor ze erg verzwakt worden.
Mocht je je groepje weer aan willen vullen, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of je ze bij een hobbykweker kunt kopen. Dat zijn meestal veel sterkere dieren.
 

Terug
Bovenaan