Opeens een baby Saulosi?


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Toen ik vanmorgen opstond zag ik uit het niks opeens een zéér klein geel babyvisje. Deze verstopt zich in een zeer kleine spleet en was mij nog nooit eerder opgevallen.
Het vreemde is dat:
  • ten eerste deze babyvis de enige babyvis is,
  • er geen enkele andere vis is die zich iets van hem of haar aantrekt
  • ik mijn overige vissen zelf nog maar een paar maanden heb, en ze dus totaal niet "volwassen" zijn.
Ik dacht dat Malawi's hun jongeren vanuit hun bek broeide, echter heb ik nooit iets van broedgedrag gezien bij een van mijn vissen. Wat denken jullie er van? Zou wel cool zijn als ze effectief gekweekt moesten hebben.

 
Zo te zien aan de rugvin wel, maar pin me er niet op vast 😏😅
 
life-uh.gif
 
Vissen hoeven niet volwassen te zijn om te kweken, is afhankelijk van de soort maar sommige beginnen al op 1/3 van hun volwassen grootte met paren.

1e nestjes zijn vaak klein of mislukken in zijn geheel (dit speelt vooral bij nestbroeders maar ook bij muilbroeders).
Kweekgedrag moet je maar net meekrijgen, kan maar net zijn als jij een dag op kantoor bent bijvoorbeeld, als je echte ronde kuilen ziet in het substraat is het vaak wel een indicatie dat er iets heeft plaatsgevonden.
Afhankelijk van de hoeveelheid jongen die de moeder in de bek had, kan je de bek zien "hangen", zeker als ze een week of 2-3 verder zijn.
Check zo af en toe is de stand van de bek bij vrouwtjes, als je het 1-2 keer hebt gezien gaat het je nagenoeg vanzelf opvallen als het zover is.

Kans is aanwezig dat dit de enige overlevende is van de kweek, of zijn broertjes/zusjes zijn na loslaten meteen al opgepeuzeld door de mede bewoners. dat dit visje nog leeft: geluk! Hier in het verleden ook een baby visjes gehad die weken overleefden, en plots paf poef verdwenen waren. en met heel veel geluk groeit blijft die leven!
 
Ok! Bedankt voor de uitleg!
 

Terug
Bovenaan