Wat is er nieuw

Open Aquarium met Powerleds

• Onderwerp starter Onderwerp starter JohanBarelds
  • Startdatum Startdatum
J

JohanBarelds

Guest
Beste Aquarianen,

Ik overweeg om een nieuw Aquarium in te richten, aquascaping style.
Wat ik daarbij esthetisch erg mooi vindt is een open aquarium met een powerled balk er boven.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Wat zijn de voor- en nadelen?

Ik kan me voorstellen dat het water sneller verdampt en dat er wellicht nog andere nadelen (of voordelen zijn).

Graag verneem ik jullie bevindingen.
Alvast bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Johan Barelds

Je kunt geen springers in je aquarium plaatsen.. zoals bijlzalmpjes.. garnalen zal een beetje afhangen van de soort.
Er wordt trouwens met die open bakkies ook wel met een dek-ruit gewerkt.

Sommige slaksoorten willen ook nog wel eens uit het aquarium ontsnappen om de boel te verkennen.
Als ze terug willen lukt dat niet meer of ze vallen ofzo.
Heb geen idee of je slakken erbij wilt gaan houden, maar hou er dus rekening mee dat ook hun kunnen ontsnappen.

Hou ook rekening met luchtverfrissers of sigarettenrook etc.
Met een open bak heb je veel meer kans dat die damp in het water kan komen.
Geen idee hoeveel kwaad dat kan en of dat werkelijk schadelijk is ( de damp/lucht).
Maar dit kwam nog bij me op en wou het toch even vermelden.

Oh, en de temperatuur zal misschien eerder gaan schommelen.
Geen idee hoe snel zo iets gebeurd, maar misschien wist je dat ook al wel 🙂

dekruit(je) is wel handig. Scheelt enorm met bijvullen. Of je moet echt iedere dag het water op nivo houden. Doe je dit niet krijg je ook kalk afzetting op de randen wat weer lelijk wordt.

Aangezien de looks erg belangrijk voor je zijn kan je ook overwegen om een bakje te laten plakken en dan met optiwhite glas ( extra helder ) met heldere kit. Dit geeft het mooiste effect.

Allemaal bedankt voor de nuttige reacties!
Ik ga er nog eens even op puzzelen.
Open lijkt dan wel erg mooi maar geeft toch ook wel veel nadelen.
Een glasplaat is wellicht een optie, maar is weer niet erg praktisch vergeleken met een deksel.
Nog maar eens een nachtje over slapen.
Thanks all!

Voor een aquascape-achtig bakkie zou ik persoonlijk wel gaan voor een open bak, is prachtig.. persoonlijke smaak natuurlijk.
En ik denk dat verdamping, iets extra stroomverbruik te verwaarlozen is, zal ook afhangen van de temperatuur waarop je het water hebt.

Ik heb mijn open bak op 21-22 graden staan en daar is de verdamping zodanig dat ik alleen bij de waterwissels wat extra toevoeg om hem weer op niveau te houden. Grootste nadeel van een open bak is dat je dus met je visbestand uit moet kijken. Ik had er Filipensis waaierhandgarnalen in en die klommen er vrolijk uit, en ik heb ook al een paar vissen gehad die het buiten de bak leuker vonden. Gelukkig was ik daar op tijd bij, maar het is wel iets om rekening meet te houden. Je verwacht het springen bij killi's en bijlzalmen, maar dit waren gastromyzons die de buitenkant van het glas af wilden gaan grazen.

Over het algemeen bevalt hij mij echter erg goed en het ziet er wel gewoon heel fraai uit.

Misschien heb je nog iets aan de reacties die in dit topic staan?

Ik vind een open bak (heb gekeken naar de Eheim Proxima Plus) echt zeer mooi om te zien. Maar uiteindelijk bleek er voor mijn vrouw ook een esthetisch nadeel te zijn, dat er LED-licht weerkaatst wordt de rest van de woonkamer in. Dat strooilicht vond ze te hinderlijk. Dus om die reden ga ikzelf uiteindelijk toch voor een dichte bak. Maar met de overige nadelen had ik persoonlijk(!) goed kunnen leven.

Ben benieuwd waar je definitief voor kiest, laat dat nog eens weten.

Hierbij nog even een update over mijn open aquarium.
Ik heb de knoop doorgehakt en een Easy Led 590 gekocht.
Die geeft een beste bak licht (+/- 2200 lumen). Als je bij mij buiten voor het huis staat lijkt het of er een wietplantage op de slaapkamer gehuisvest is 🙂. Gelukkig is het mijn studeerkamer en stoort het dus verder niemand.

Het geeft een prachtig verlicht schouwspel in het aquarium. Vooral 's-avonds is het een lust om naar te kijken.
Ik heb wel gemerkt dat mijn 50W heater het niet meer helemaal lijkt te trekken nu de warmte sneller vervliegt.
Heb hem net helemaal voluit gedraaid. Kijken of dat nog gaat lukken.

Kortom: ben erg tevreden met de open bak, vooral in combinatie met de krachtige led balk. Geeft je aquarium een enorme boost. Nu op naar de volgende stap: met een nieuw aquarium aquascapen met Aquasoil als bodem.

[image]http://i934.photobucket.com/albums/ad182/jbarelds/20150221_120917.jpg[/image]

Dat is wel een voordeel van die Easy led, zijn netjes afgewerkt, staat fraai boven een open bak.
Veel succes met aquascapen, laat tzt nog eens een foto zien van dat resultaat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan