Opkweken van mos: de yoghurt methode...


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,316
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
De Yoghurt methode - mos opkweken mbv yoghurt...

Toen ik dit voor de 1e keer las moest ik eerst wel een beetje lachen. Maar achteraf bleek het een zeer efficiënte manier te zijn om mos op een emersde (bovenwater) manier te laten groeien.
En waarom dan speciaal yoghurt? De reden hiervoor is dat in sommige yoghurt de bacterie Lactobacillus acidophilus aanwezig is. En deze bacterie is een heel goed middel om schimmel tegen te gaan (fungus) als je mos boven water gaat opkweken. Niet alle yoghurt is hiervoor geschikt, maar in de meeste volle Griekse yoghurt (van Dukat of Danone) is deze wel aanwezig.
De bedoeling is dat je een portie mos gaan fijnhakken (knippen, snijden, blenderen) en dit gaat vermengen met yoghurt.
Als je de blender gaat gebruiken is het raadzaam om het mos eerst te mengen met een paar delen gedemineraliseerd (RO) water. Vervolgens alles in de blender en daarna alles laten uitlekken. Bijvoorbeeld met behulp van een papieren keukendoek of een koffiefilter. Maar als je geen blender bezit gaat het ook prima met een hakmes en een keukenplank...

Het mengsel smeer je met behulp van een kwastje op de beoogde achtergrond. Dit kan in principe van alles zijn, als de ondergrond maar genoeg ruw is om de rhizomen van het mos te laten hechten. Maar hoe harder de ondergrond hoe moeilijker het voor het mos is om vast te groeien. Zachtere ondergrond, zoals de meeste soorten hout zijn hiervoor beter geschikt.
Let wel op dat je niet teveel yoghurt gaat gebruiken, dit kan een vette kaamlaag veroorzaken als je na een paar weken het gegroeide mos gaat plaatsen in een aquarium. (of je aquarium gaat vullen met water als je het mos voldoende hebt opgekweekt)

Je moet een beetje op gevoel het gesneden mos mengen met wat gedistilleerd water en yoghurt. De verhouding kan zijn 25 gram mos, 15 ml RO water en een eetlepel yoghurt. Zorg dat het een mooi papje word wat stevig genoeg is om te blijven plakken op de ondergrond en vloeibaar genoeg om lekker te kunnen uitsmeren. Pas wel op dat het niet TE vloeibaar word anders druipt het mengsel op plaatsen waar je het helemaal niet wil hebben.
Als je alles met een kwastje op de gewenste oppervlaktes heb gesmeerd moet het afgedekt worden onder een laag transparante folie. Dit hoeft niet altijd een leeg aquarium te zijn, ook een gewone plastic bak voldoet prima. Je kunt ze immers beiden prima afdekken.

Als je maar zorgt dat ze voldoende licht hebben. Ikzelf heb de bakken met mos gewoon in het raamkozijn staan en dat gaat prima. Ook wat betreft de temperatuur. Pas als deze onder de 15 graden gaat uitkomen zet ik ze op een warmer plaatsje in een kamer. In de winter, als de temperatuur in huis te koud word, zet ik de bakken in de nacht onder een gloeilamp. Deze fabriceert genoeg warmte om alles warm te houden in de nacht. En overdag doe ik het licht van de lamp uit en laat het daglicht het overnemen. Dus je hoeft niet zoveel rekening te houden met de tijd van belichting zoals we in het aquarium doen. We hoeven immers geen rekening te houden met allerlei soorten aquarium-alg.

Mos is sterk en kan veel extremen verwerken. Dus je hoeft niet bang te zijn voor grote temperatuursverschillen of teveel licht. Het enige waar ze niet tegen kunnen is droogte en uitdroging!
lavamos.jpg

Een stukje lava rock met Flame mos er op gelijmd en daarnaast het stukje 3 weekjes later

Haal elke dag een keer het plastic folie (of de transparante deksel) er een stukje af.
Zo krijgt het mos een nieuwe verse lading zuurstof en CO2. De luchtvochtig moet een hoog percentage zijn, maar er moet elke dag ook even gelucht worden om schimmel tegen te gaan. Ondanks de yoghurt kun je toch last krijgen van die witte pluizige bolletjes op je hout, steen of zelfs bodem. Het mos kan zelfs gaan rotten als je te weinig 'lucht' krijgt of als het er te dik is opgebracht. Maar je moet ook weer niet teveel zoveel gaan beluchten dat de mossen (of andere plantjes) gaan uitdrogen. Het is niet nodig om een 'kier' te maken in het plastic. We gaan immers de planten verder onderwater opkweken dus je moet ze niet teveel laten wennen aan mindere luchtvochtigheid. Zo kier kun je wel tijdelijk toepassen als er schimmelvorming optreed.

Als het plastic weer teruggeplaatst gaat worden moet de boel weer beneveld worden met een plantenspuit. Besproei het minimaal 1x per dag voor 2 weken lang en voedingstoffen zijn nog niet nodig. Na een paar weken kan er heel licht wat voedingstoffen kunnen worden gebruikt. Maar alleen in zeer kleine concentraties.

Een paar weken later gaan er zich langzaam mooie nieuwe lichtgroene uitlopers vormen vanuit het gehakte mos. Soms kan dit wat langer duren maar het allemaal een kwestie van geduld. En als alles lekker groen begint te worden en het heeft de juiste hoeveelheid bedekt van de ondergrond, dan kun je de bak voorzichtig gaan afvullen met water. Of je kunt het natuurlijk plaatsen in een bestaand aquarium.
Let wel op dat het mos nog erg kwetsbaar is. Het kan er nog steeds erg gemakkelijk loskomen door bv de stroming van je filter/ pomp. En dan zou al het werk voor niets zijn geweest. Daarom wacht ik persoonlijk altijd even wat langer met afvullen.

Niet alle mossen zijn geschikt voor deze yoghurt methode. De regel is eigenlijk dat soorten met een fijne 'bladachtige vorm' zoals Solenostoma, riccardia chamedryfolia en alle Fissidens erg goed geschikt zijn voor deze methode. Groffe mossoorten, zoals Java mos, Christmas mos en Flame mos e.d zijn hier minder geschikt voor. Deze kun je beter ergens op vastbinden of vastlijmen.
Ze gaan met de yoghurt methode best wel groeien, maar als ze te groot worden is de aanhechting van de rhizomen te zwak en gaan er gemakkelijk stukjes loskomen. En ik heb al een aantal keer ervaren dat mos op steen veel gemakkelijker loslaat dan op hout.

Voor de rest is mos niet veeleisend. Maar daar ga ik het in een ander stukje over hebben.
laps.jpg


Hier is Fissidens op een stuk mopani hout aangebracht en na 6 weken staat het onderwater.

aanvulling:
Kleinere soortjes zoals Fissidens en Riccardia zijn praktisch lastig op te binden. Bij vermeerdering word dit wel gedaan natuurlijk. Op een mesh,
stukje kokosnoot, lavarock of hout. Maar om een gehele tak, stuk driftwood of een stuk steen op te gaan binden, of te lijmen, is gewoon erg onpraktisch.
Daar heeft men dus de dry-start voor uitgevonden.
Het voordeel is dat een dry-start efficiënter is en daarbij kun je met relatief weinig mos een enorme oppervlakte bestrijken.
Het enige nadeel is dat het een lange tijd duurt voordat het mos is vastgegroeid en dat je het mos toch elke dag een paar moet besproeien.
En het risico bestaat dat je de bak te snel gaat afvullen en het mos door de stroming van je filter van je hardscape word gespoeld.

In principe kan je elk soort mos gebruiken met een drystart. Als je er maar voor zorgt dat als je het mos gaat uitsmeren dat de stukjes niet
groter zijn dan 1 a 2mm. Bij kleinbladerige mossen zoals Fissidens en Riccardia werkt de drystart het beste.
Een drystart moet je niet te letterlijk nemen. Mos is op zich best sterk, maar het kan absoluut niet tegen uitdroging! Zorg daarom voor een
hoge luchtvochtigheid in de opkweekbak. Dat doe je op 2 manieren: zorg dat er een laagje water in je opkweekbakje staat. En besproei 2x per dag.
Niet speciaal gericht op het mos; ook bv. het hout of steen waarop het gesmeerd is. Als je hout gebruikt is ook enorm belangrijk dat dit hout zo
diep mogelijk verzadigd is met water. Laat het voor je het gebruikt gewoon een paar weken onderwater staan, zodat het zoveel mogelijk water
kan opnemen. Je kan dus eigenlijk al de conclusie trekken dat steen minder geschikt is.
Op steen kan opzich prima, het duurt iets langer voordat het mosje genoeg rhizomen heeft ontwikkeld om zich te verankeren.

Funges en pluizige schimmel kunnen zich natuurlijk toch gaan ontwikkelen als het net even te nat word allemaal. Ze kunnen slecht tegen tocht
en wat lucht erop blazen met behulp van een rietje kan een duidelijk verschil maken.

Yoghurt is ook een puntje van aandacht. Op veel verpakkingen staat 'Griekse Stijl yoghurt', of 'op Griekse wijze'.
En dat zijn dus NIET de goede. Arcadios, Fage en Dodoni zijn de authentieke yoghurt uit Griekenland die ikzelf altijd gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi leerzaam stuk voor veel mensen denk ik!

Hoe denk jij over monosolenium tenerum (pellia) yoghurt methode of gewoon binden / lijmen?
 
Hoe denk jij over monosolenium tenerum (pellia) yoghurt methode of gewoon binden / lijmen?
Ik heb geen ervaring met monosolenium, maar ik verwacht dat het beide manieren kan.
 
Erg leuk stukje Cor:thumbs:
 
Wat een goede tip! Ga ik zeker eens proberen! Had er wel van gehoord, maar dan dat je het mos op een muur buiten smeerde en je letters van mos kreeg
 
interessant stukje Cornelius :thumbs:
zag op het forum de vraag al welke soort yoghurt te gebruiken toen had ik zo iets van :S
even in gelezen en krijg nou wat is echt mogelijk
hmm interessant en nu kom jij met een mooi voorbeeld top :thumbs:
 
Zeker een heel leerrijk stuk waarvoor dank Cor.:thumbs:
 
dankjewel voor je genomen moeite om dit stuk te schrijven!
dit wil ik ook zeker gaan proberen voor in mijn nieuwe bak.
hoe zou het mos hechten op (ruw gemaakt) piepschuim afgewerkt met epoxy?
 
dankjewel voor je genomen moeite om dit stuk te schrijven!
dit wil ik ook zeker gaan proberen voor in mijn nieuwe bak.
hoe zou het mos hechten op (ruw gemaakt) piepschuim afgewerkt met epoxy?
Je kunt ze eerst vastmaken met van die plantenlijm, later zal het denk ik wel gaan vastgroeien, maar mischien ook niet, epoxy is best glad;)
 
Ben dry start methode aan het proberen voor fissidens fontanus maarhet wil volgens mij niet echt lukken. Heb griekse yoghurt gebruikt en geen RO water maar normaal water. Dit zijn na 2 weken de resultaten alleen hele kleine stukjes lijken aan te slaan maar rest niet echt.
 

Bijlagen

  • 20200301_152513.jpg
    20200301_152513.jpg
    246.9 KB · Weergaven: 314
  • 20200301_152502.jpg
    20200301_152502.jpg
    228.1 KB · Weergaven: 352
  • 20200301_152450.jpg
    20200301_152450.jpg
    259 KB · Weergaven: 304
  • 20200301_152420.jpg
    20200301_152420.jpg
    189.9 KB · Weergaven: 310
  • 20200301_152428.jpg
    20200301_152428.jpg
    238.4 KB · Weergaven: 315
  • 20200301_152434.jpg
    20200301_152434.jpg
    243.1 KB · Weergaven: 344
  • 20200301_152508.jpg
    20200301_152508.jpg
    230.9 KB · Weergaven: 342
Naar mijn idee had je de Fontanus kleiner moeten maken/ hakken/ blenderen. Stukjes van 1 mm. Maar geduld, meestal gaat het wel herstellen (y)
 
Naar mijn idee had je de Fontanus kleiner moeten maken/ hakken/ blenderen. Stukjes van 1 mm. Maar geduld, meestal gaat het wel herstellen (y)
Geduld ?
Heb het grootste deel via blender gedaan. 6 bakjes via blender en 2 bakjes heb ik los op het hout geplakt. Zie alleen nog vrij weinig uit de blender delen komen dit lijken echt alleen losse haren te blijven. Nah hou het in ieder geval nog 2 weken vol zodat mijn hairgras nog kan wortelen. Lees wel veel dat fissends wel stuk langer kan duren dan 4 weken.
Geduld dan maar, thanks voor het snelle antwoord.
 
Ik me heb afgelopen dinsdag uitgeleefd met mos, een schoongekookte kokosnoot en yoghurt, en het resultaat was best aardig. Tot ik nu net uit mijn werk kom en ik wit mos bovenop mijn groene mos aantrof. Schimmel! Wat is nu de way to go?
 
Ik me heb afgelopen dinsdag uitgeleefd met mos, een schoongekookte kokosnoot en yoghurt, en het resultaat was best aardig. Tot ik nu net uit mijn werk kom en ik wit mos bovenop mijn groene mos aantrof. Schimmel! Wat is nu de way to go?
Dat 'witte mos' zal hoogstwaarschijnlijk fungus zijn. En zie je vaak in vochtige omgevingen, dus ik verwacht dat je het te nat aan het opkweken bent.
Waar het een hekel aan heeft is tocht. Dus zou je extra kunnen ventileren. Pprobeer veel handmatig te verwijderen, met een pincetje bijvoorbeeld.
Ikzelf gebruik wel eens een rietje, waardoor ik gericht lucht kan blazen zodat het verdwijnt.
 
Vannacht heb ik de bak open laten staan onder een open raam, vanochtend even gechecked of de boel nog vochtig was. Als ik klaar ben met werken ga ik het verwijderen voor zover ik kan. Dank voor de snelle reactie!
 
Vannacht heb ik de bak open laten staan onder een open raam, vanochtend even gechecked of de boel nog vochtig was. Als ik klaar ben met werken ga ik het verwijderen voor zover ik kan. Dank voor de snelle reactie!
Doe je dagelijks luchten, heb tijdens de dry start 2x per dag 10 minuten gelucht, geen stukje schimmel gezien.
 
Ja, elke dag de bak open. Minstens 10 minuten en even goed doorblazen. Ik weet wel bijna zeker dat de boel te nat was. Heb de fungus zo veel mogelijk verwijderd en de bak vandaag ook meerdere uren open gehad. Daarnaast de bak droog gemaakt, nu zeer matig sproeien en dan kijken hoe het loopt. Lukt het niet, dan probeer ik het gewoon opnieuw :)
 
Eleocharis mini (dwergnaaldgras), kan je dat ook via drystart zo verhakselen en uitsmeren op hout/steen zodat het terug groeit?
 
Eleocharis mini (dwergnaaldgras), kan je dat ook via drystart zo verhakselen en uitsmeren op hout/steen zodat het terug groeit?
Kort en bondig; nope. Dit gaat alleen met mossen.

Mos heeft nl. het vermogen om vanuit elke cel zicht te ontwikkelen naar een nieuwe uitloper, mossen kunnen zich nml ook zich ongeslachtelijk voortplanten
Als je mos in stukken hakt zullen alle individuele stukjes verder groeien (fragmentatie vermeerdering) Daarom kun je mossen onbeperkt doorkweken.
 
Laatst bewerkt:
Eleocharis mini (dwergnaaldgras), kan je dat ook via drystart zo verhakselen en uitsmeren op hout/steen zodat het terug groeit?
Hoorde wel dat als je het kort knip na het planten dat het dan sneller gaat vermeerderen en wortel. Heb bij mij het meeste eruit gehaald geen geduld voor gehad of juiste omstandigheden.
 
Als je de yoghurtmethode wil gebruiken bij fissidens fontanus (vedermos), dat duurt toch enkele weken vooraleer er water bij mag (daarom dat ik het ook nog niet in het aquarium zal doen). Maar verzuurt die yoghurt dan niet?
 
Als je de yoghurtmethode wil gebruiken bij fissidens fontanus (vedermos), dat duurt toch enkele weken vooraleer er water bij mag (daarom dat ik het ook nog niet in het aquarium zal doen). Maar verzuurt die yoghurt dan niet?
Zal best wel, maar dat heeft geen negatieve gevolgen voor het mos. Ook niet voor de waterwaarden als je de bak gaat afvullen.
omdat je relatief erg weinig yoghurt gebruikt. Ikzelf heb er iedergeval nog nooit iets van gemerkt.
En ik heb al een hele berg mos opgekweekt op zo'n manier. :thumbs:
 
Lost die yoghurt dan op, of wordt die "opgebruikt" door het mos? Kan me zelfs inbeelden dat er schimmel zou op ontstaan.
 
Lost die yoghurt dan op, of wordt die "opgebruikt" door het mos? Kan me zelfs inbeelden dat er schimmel zou op ontstaan.
Het beetje yoghurt, wat je ook nog eens verdunt gebruikt, zal op een natuurlijke manier degenereren. Sterker nog, als jij het mengsel gaat uitsmeren zie er al bijna niets meer van.
Kans op schimmelvorming (fungus) is altijd aanwezig maar word niet primair veroorzaakt door de yoghurt.
 
Werkt dat eigenlijk ook met gewoon water in plaats van RO water?
 

Terug
Bovenaan