Oplossing CO2 toevoegen


Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Berichten
79
Locatie
Bourran(Frankrijk)
Beste mede aquarianen...

Ik heb een 80 cm bak met veel planten. Ik voeg CO2 toe met een set van jbl met in het aquarium de taifun. Dat laatste ben ik niet tevreden over.
Ik heb het idee dat er (te) veel CO2 verloren gaat.

Mijn oog is gevallen op de jbl atomizer. Ik vind de doorstroming van mijn jbl e700 nu voldoende maar twijfel heel erg om hier de atomizer tussen te plaatsen.
Is het een goed idee om een klein pompfilter te kopen en hier dan de atomizer voor of na te plaatsen? En hoeveel liter/h zou deze pomp moeten leveren zodat de atomizer goed werkt?

Of zijn er mensen met betere idee�n?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/adviezen!

Groet,
Leon
 
2de pomp is zeker een goede optie.
je hebt dan ook het voordeel dat je meer filtering hebt, en je kan een betere stroming maken.
Hoeveel het verlies in debiet is met de atomizer er tussen weet ik niet.
Maar met een extra pomp hou je in ieder geval de stroming van je andere filter.
 
Een atomizer heeft niet super veel invloed op het debiet van je pomp.
Wel heb je volgens mij 1,5 tot 2 bar werkdruk nodig om effici�nt te werken.

Waarom niet een diffusor?

CO2 toevoegen is voor mij ook altijd een van de grote vraagtekens geweest hoe dit toe te voegen!
 
Een atomizer is ook een diffuser :p

In dit topic zie je alle nadelen langs komen..
 
Aqua-Leon zei:
Beste mede aquarianen...

Ik heb een 80 cm bak met veel planten. Ik voeg CO2 toe met een set van jbl met in het aquarium de taifun. Dat laatste ben ik niet tevreden over.
Ik heb het idee dat er (te) veel CO2 verloren gaat.

Mijn oog is gevallen op de jbl atomizer. Ik vind de doorstroming van mijn jbl e700 nu voldoende maar twijfel heel erg om hier de atomizer tussen te plaatsen.
Is het een goed idee om een klein pompfilter te kopen en hier dan de atomizer voor of na te plaatsen? En hoeveel liter/h zou deze pomp moeten leveren zodat de atomizer goed werkt?

Of zijn er mensen met betere idee�n?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/adviezen!

Groet,
Leon

Ik heb over de JBL al meerdere mindere geluiden gehoord en een kennis hier heeft er 2 moeten terugsturen wegens lekkage. Hij heeft nogal wat "kinderziektes" geloof ik. ook heb je als effect dat je wat mist in je bak krijgt. Dit is voor mij de reden geweest hem niet te kopen.
 
daarom heb ik een atomizer in mijn reactor hangen, om die mist niet te hebben.
Ik heb 2 JBL pompen draaien en doen het perfect.
Misschien heb je er soms pech mee, maar dat kan met ieder merk.
 
@Tom zei:
Een atomizer is ook een diffuser :p

In dit topic zie je alle nadelen langs komen..

+1

Extern en intern.....

Maar wel pateto, patato,...

Ik doelde op de interne diffusor,
 
Henton zei:
daarom heb ik een atomizer in mijn reactor hangen, om die mist niet te hebben.
Ik heb 2 JBL pompen draaien en doen het perfect.
Misschien heb je er soms pech mee, maar dat kan met ieder merk.

Heb ik ook geprobeerd, maar met 50mm buis en dikke vingers viel dat niet mee.

Toch zijn er enkele geluiden van geen mist, maar dat is niet mijn ervaring!
 
Maar goed..

Tunze, Ferplast en Veldhuis reactoren kun je beter gebruiken voor het oplossen..
 
Henton zei:
daarom heb ik een atomizer in mijn reactor hangen, om die mist niet te hebben.
Ik heb 2 JBL pompen draaien en doen het perfect.
Misschien heb je er soms pech mee, maar dat kan met ieder merk.

hier een filmpje om een idee te krijgen. Atomizer
 
Een inline diffuser heeft geen invloed op het debiet van de pomp. Tenminste, als je de juiste maat koopt.

Een diffuser die met een ceramisch element werkt (inline of intern) heeft minimaal 2 bar druk nodig.

Ik heb de new inline atomizer. Kun je direct vanuit china laten komen. Of bij APO bestellen.

Als je hem na de pomp aansluit, heb je kans op wat wolkjes mist.
Ik heb hem nu al een tijd v��r de pomp gemonteerd. Ik heb nu geen mist, geen belletjes, geen extra geluiden van de pomp, geen ophoping in de pomp. Dus eigenlijk 100% oplossen van de CO2.

Het allergrootste voordeel vind ik dat je niets meer in je bak hebt hangen.
 
Of je besteld ze via internet in Johor Bahru..
 
Bedankt voor alle reacties.

met een reactor van tunze, ferplast ed wordt een externe reactor bedoeld neem ik aan?
Wat voor capaciteit pomp heb ik hierbij nodig zodat het CO2 hierin goed opgelost wordt?
 
Aqua-Leon zei:
Bedankt voor alle reacties.

met een reactor van tunze, ferplast ed wordt een externe reactor bedoeld neem ik aan?

Nope .. want je wilde toch een vervanger voor je taifun ?


Je komt een heel eind met een pompje van 300 l/h
 
Je taifun zit in de bak en met die van ferplast en tunze blijf je ook CO2 in de bak oplossen. Je wilde toch meer oplossen? 99,9 procent oplossen kan met een externe reactor, maar is misschien overkill op 80cm, maar het kan.
Met de aangedragen oplossingen van Tom heb je meer oplosbaarheid in je bak.

Het is maar wat je wil en prettig vind.

Johor Bahru kende ik ook niet! ;-))
 
Ik ben aangewezen op wegwerpflessen, dus minder verbruik is een pr�.
Het buiten de bak plaatsen van deze techniek vind ik ook mooier.

Ik zag de Aquamedic 1000, maar las ook dat je hierbij minimaal 800 liter/h doorstroming nodig hebt, over een overkill gesproken op een 80 cm......
Dus als er alternatieven zijn waar ik met een kleinere pomp uit kan dan zou dat mooi zijn.

Iemand een idee van een goede combinatie van een externe reactor met bijbehorende pomp?
 
Je zou voor een Dupla S reactor kunnen kijken.
Maar daar moet je ook voorzichtig mee zijn.
 
kijk eens bij planted-box.com, die hebben een mooie reactor.
 
Het is uiteindelijk eentoniger van JBL geworden.
Met de kerst gaat ie er tussen. Ik zal mijn ervaringen nog melden in dit topic.

Nogmaals bedankt allemaal.

Groet,
Leon
 
Eentonig of niet.... Ik bedoelde natuurlijk atomizer van JBL.
Autocorrectie, soms wordt je er gek van....
 
De Atomizer van JBL is inmiddels ge�nstalleerd.
Gelijk een mooie gelegenheid mode slangen van en naar het filter te reinigen.

Ben nu bezig om de zaak goed afgesteld te krijgen. Ik lees berichten over een werkdruk van 2,5 en 1,5 bar. Ik heb dit beide geprobeerd maar ben er nog niet helemaal uit. Er gebeurt eerst helemaal niets en dan plots een grote hoeveelheid CO2 .
De CO2 gaat dan lopen maar is lastig in te stellen.
Als ik het regelventiel dicht draai dan loopt de CO2 nog een tijdje door. Het lijkt er dus op dat het met een lagere druk ook in de atomizer terecht komt. Ik weet natuurlijk niet of ie dan goed werkt.
Wellicht hebben anderen hier ervaring mee?

Ik blijf nog proberen en kijk regelmatig op het forum of er reactie is. Mocht ik het tussentijds oplossen dan laat ik het weten.

Gr.
Leon
 
Hebbje er geen bellenteller tussen?
 
Een bellenteller is bij deze niet nodig. Deze zit ingebouwd.
Groet,
Leon
 
Klopt die is niet nodig. Is de jouwe wel goed dicht want een kennis hier kreeg eerst 2 met lekkage bij de co2 nippel.
 
Ik moet zeggen dat het slangetje aansluiten op de nippel moeizaam ging.
Het lijkt er op dat het goed dicht is.
Na het aangaan vanmorgen via de tijdschakelaar duurde het eerst even voordat er een grote blub kwam.daarna heel langzaam CO2 bellen weer gevolgd door een blub. Het lijkt wel alsof er steeds druk opgebouwd wordt voor het de atomizer ingaat.
De werkdruk staat nu op 2,5 bar,dit zou genoeg moeten zijn.
Het vreemde is wel dat als ie eenmaal loopt dat het aantal bellen eigenlijk niet af te stellen is, lijkt niet te reageren, tot er weer een grote uitstoot volgt.

Groet,
Leon
 
Is het ook niet af te stellen als je minder bellen doseert middels de fijnregelaar.
Als ik het goed begrijp geeft hij nu heel veel bellen??
 
Hoi John,

Bedankt voor al het meedenken.

inmiddels lijkt het stabiel. Hij staat nu al een langere tijd regelmatig bellen te geven.
Ik ga hem straks weer even uitzetten middels de afsluiter. Ik vermoed dat ie dan nog even doorloopt. Het keramiek lijkt die 2,5 bar nodig te hebben, daar waar het CO2 binnenkomt minder, dus loopt ie even door als gevolg van de aanwezige druk in de toevoerslang.

Verder heb ik de volgende theorie bedacht. Door een hogere werkdruk in te stellen lijkt de fijnregelaar te werken in een kleiner gebied/kleinere slag. In de situatie met de taifun kon ik een behoorlijke draai geven aan de fijnregelaar en zag het aantal bellen stijgen of dalen. Bij deze hogere werkdruk moet ik heel voorzichtig verstellen en wat geduld hebben voor het resultaat (meer of minder bellen) zichtbaar is.

Misschien is er iemand die deze theorie kan bevestigen/onderbouwen?
Of zit ik er helemaal naast, dat kan natuurlijk ook!

Groet,
Leon
 
Ja bij een hoge werkdruk is het aantal bellen veel lastiger af te regelen. dat merk ik ook.
Bij de hoge werkdruk zul je veel voorzichtiger moeten draaien om het juiste aantal bellen te krijgen.
 
Even een update....

De atomizer van JBL draait nu ca. 2 weken.
De montage was heel simpel. Slang na het filter doorsnijden en de atomizer er tussen. Overigens moet je het keramiek membraan eerst 24 uur in water leggen voordat je deze installeert. Er zat geen handleiding bij maar vond deze op de site van JBL.

Het afstellen van de bellen was in het begin lastig, even wennen. Door de hogere werkdruk reageert het fijnregelventiel veel sneller, in een kleiner gebied, en het duurde even voor ik dat door had.

Ik heb hem geplaatst achter het filter en ik zie in de bak een fijne nevel. Dit stoort me niet overigens. Verder is het aantal bellen CO2 per minuut nu minder dan met de taifun.

De taifun is uit de bak verdwenen en dat is mooi! Ik vind het een onding om in de bak te zien.

Kortom, tot nu toe ben ik zeer tevreden!

Groet,
Leon
 

Terug
Bovenaan