Opnieuw beginnen met 120 liter (60*40*50) door Marc 1969


Gaat mooi worden als alles volgroeid is, ben benieuwd.
Het groeit bijna de bak uit, het wordt erg rommellig nu:

IMG_0627.JPG


Het zijn allemaal snelgroeiers die erin staan, dus dat het is ook wel logisch ook. Kan ik die gewoon op de helft afknippen en erbij zetten?
 
Zeker. Je ziet ook wel dat leden de toppen snoeien en deze terugplanten, omdat dit vaak mooier eruit ziet dan de onderkant van de planten. Dat je een mooier en voller geheel houdt zeg maar
 
Na ruim vijf weken van indraaien en toepassen van de EI methode zijn de waterwaardes inmiddels lekker stabiel. Klein piekje gehad zo'n tien dagen geleden, maar dat is inmiddels weer helemaal weg. Met dank aan de appelslakken denk ik dan maar ;)

Eerste vissen zijn besteld, zaterdag ga ik twee Ancistrus Dolichopterus ophalen. De lokale kweker beweert al te kunnen zien dat het om 1.1.0 gaat, dus dat zou mooi zijn. Ik kan gelijk wat legholen meenemen, voor het geval dat.

Verder valt er eigenlijk nog niet zoveel te melden, dus hier nog maar een foto van één van de appelslakken.

Aquarium 001-2.jpg
 
Zo, dat ziet er toch een stuk levendiger uit dan alleen van die slome appelslakken :D Een groepje van zo'n 20 jonge vuurgarnalen (nog geen twee cm groot) en twee Ancistrus Dolicopterus "longfin" (1.1.0) wildkleur. Voor zover er bij de longfin sprake kan zijn van 'wild'kleur natuurlijk... Twee jonge dieren, maar de kweker was vrij zeker van z'n geslachtsonderscheid.

Wel blijven de appelslakken een fijn object om te fotograferen ;)

IMG_0680.jpg

IMG_0678.jpg

IMG_0681.jpg


Volgende week 's kijken voor een koppeltje of harempje in de bovenlaag. Ik laat de keuze afhangen van wat er bij de LFS in Oosterhout te krijgen is. Kan niet gek genoeg, getuige de naam :cool:
 
Vanmiddag een klein (jong) harempje Mikrogeophagus ramirezi opgehaald, 1.2.0. Erg jong, dus nog klein, maar het mannetje liet z'n kleuren mooi zien bij de kweker, net op het moment dat ik voor de bak daar stond. Dus ondanks de voorkeur die ik on-line opgebouwd had voor de Apistogramma cacatuoides, toch maar naar huis gegaan met de Antennebaarsjes. Thermostaat opgedraaid naar 26 graden, netjes 'ingedruppeld' (is dat een woord?) en ze zijn nu lekker alles aan het verkennen. Lijkt goed te gaan, ondanks dat ze samen met de slakken een voorkeur lijken te hebben voor de bodem.

Het mannetje liet zich uiteraard net ff niet zien op het moment dat ik met m'n camera ervoor zat:

Aquarium 002.jpg
Aquarium 003.jpg
Aquarium 004.jpg
Aquarium 007.jpg
Aquarium 008.jpg
Aquarium 011.jpg


De garnalen zijn nog zo klein, echt niet scherp te krijgen (lepelsteeltje for scale :D)

Aquarium 009.jpg
Aquarium 010.jpg
Aquarium 012.jpg


De Ansistrusjes hebben hun intrek nu definitief in/op het hout genomen. Waar het zo donker is dat scherpte een utopie is...

Aquarium 014.jpg
Aquarium 015.jpg


En m'n favoriete fotomodellen zijn nog steeds 'fabulous'! Zal me overigens niets verbazen als ik al zeer binnenkort de eerste trosjes aan de binnenkant van het deksel zal zien hangen...

Aquarium 006.jpg
Aquarium 013.jpg
Aquarium 016.jpg
Aquarium 017.jpg
 
Hé, kijk nou! Dat is de eerste keer dat ik uitgebreid naar de garnaaltjes heb kunnen kijken sinds ik ze erin gestopt heb. En dat is toch zeker alweer zo'n maand of anderhalf geleden :D

IMG_0806.JPG
 
Ondanks dat ik het idee krijg dat ik in mijn 'wat kan er in mijn bak' topic een beetje tegen mezelf zit te praten, heb ik afgelopen weekend toch zelf maar de knoop doorgehakt en als laatste toevoeging 20 Hemigrammus rodwayi (GoudTetra's) gekocht. Mooie kleine visjes die echt fantastisch scholen in mijn bak. Echt heel mooi om te zien hoe ze alle kanten op schieten met z'n allen tegelijk.
Meneertje Ramirezi leek er in eerste instantie niet van gediend te zijn, maar nadat hij er twee of drie keer achteraan geschoten is, heeft ie ze niet meer bekeken. De vrede lijkt stand te houden.

IMG_0848.jpg

IMG_0849.jpg

IMG_0838.jpg


Voelt zich lekker thuis, hij is echt heel mooi 'op kleur'!

IMG_0834.jpg


En volgens mij kan ik binnenkort wat trosjes verwachten :D

IMG_0853.jpg
 
Voelt zich lekker thuis, hij is echt heel mooi 'op kleur'!

Bekijk bijlage 265708
Helaas is deze mooie man vorige week om nog onverklaarbare redenen gaan hemelen. Waterwaardes niet gemeten, maar als ik naar de planten en overige vissen kijk, lijkt het er niet op dat er iets met het water aan de hand is. Kan natuurlijk altijd, maar dan zou ik meer slachtoffers verwachten. Misschien dat de temperatuur van rond de 24 graden toch te laag is geweest? Mevrouwtje Ramirezi lijkt er geen last van te hebben.

De Ancistrus doet het goed. Toen ik 'm kocht paste hij precies overdwars op een stuk komkommer. Nu zijn er al twee stukken voor nodig ;)
En de garnalen planten zich ook lekker voort. Ondanks de 25 mogelijke opeters, zie ik toch een flinke hoeveelheid klein grut over de bodem en tussen de planten doorkrioelen.

IMG_0962.JPG
 
Er ligt alweer een flinke laag stof op dit topic. Het zal voor veel aquarianen wel herkenbaar klinken, maar een goed draaiende bak is behoorlijk saai... Niet de bak zelf, daar valt altijd wel iets te zien, maar er gebeurt bijzonder weinig forum-waardigs. De automatische toevoeging van de juiste hoeveelheid plantenvoeding (PlantedBox) voorkomt grote algenproblemen, CO2 toevoeging zorgt bovendien ook nogeens voor een weelderige plantengroei en de vissen floreren. Precies zoals de bedoeling is, maar stiksaai voor een forum.

Dus met een verhuizing in het vooruitzicht (samenwonen klinkt als iets dat je doet als je jong bent, maar het kan ook op je 50e ;-)), ben ik alvast maar eens aan het bedenken wat ik met de bak kan doen als ik 'm toch eventueel opnieuw ga opstarten. En dus ook weer een stel nieuwe vragen. Daar ga ik maar eens een nieuw topic voor openen...
 
Omdat ik toch voor de bak zat, bedacht ik me dat ik wel even kon snoeien. Maar dat ging iets te rigoureus... Dus nu valt er van al die mooie plantjes niet veel meer te zien...

B8956E2D-46BC-4AC5-AE46-E79A79B9D282.jpeg


En de telefoon camera haalt het nog steeds niet bij m'n 'echte' camera, maar ja :D
 
De meest makkelijk is de eheim met een vaste temperatuur van 25 graden maar dat moet wel bij je bewoners passen.
 

Terug
Bovenaan