Wat is er nieuw

Opnieuw beginnen met bak ivm algen

Gellertrademarc

Active member
Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
41
Leeftijd
34
Goedemorgen,

Helaas ben ik het gevecht tegen de algen aan het verliezen. Ik ben nog maar een beginner en heb bij het opstarten en onderhouden van mijn eerste aquarium wat fouten gemaakt. Ik heb van de fouten geleerd echter ben ik bang dat de strijd tegen de algen niet meer te winnen is. Ik geef nog niet op, maar ik wil me wel vast voorbereiden mocht het echt niet lukken.

Stel ik wil opnieuw beginnen met mijn aquarium. Wat is dan the way to go? Waar bewaar ik mijn visbestand tijdens het opnieuw inrichten? Hoelang kunnen ze separaat van de tank overleven? Moet ik na opnieuw inrichten de tank weer weken lang indraaien? Kan ik daarvoor gewoon zelfde filter gebruiken om het sneller te laten gaan? Of zit ik dan weer met algen vanuit de filter die zich snel verspreiden?

Ik wil alvast kennis vergaren voor als het zo ver komt. Kunnen jullie mij van tips voorzien?
 
Planten kunnen prima een paar dagen even in bv een grote curverbox. Wat wil je nu dan anders gaan doen want ik neem aan dat je de bodem en filter blijft gebruiken?
In dat geval is indraaien niet nodig.
Dus wellicht kun je toelichten wat je wil gaan veranderen.

Welke algen heb je en wat voeg je aan voeding toe en heb je een foto van de bak. Ik denk dat vaak het bemestingsregime veranderen al een groot verschil zal maken.
Weet je ook toevallig je waterwaarden nog?
 
Planten kunnen prima een paar dagen even in bv een grote curverbox. Wat wil je nu dan anders gaan doen want ik neem aan dat je de bodem en filter blijft gebruiken?
In dat geval is indraaien niet nodig.
Dus wellicht kun je toelichten wat je wil gaan veranderen.

Welke algen heb je en wat voeg je aan voeding toe en heb je een foto van de bak. Ik denk dat vaak het bemestingsregime veranderen al een groot verschil zal maken.
Weet je ook toevallig je waterwaarden nog?
Ben eigenlijk van plan om substraat ook te vervangen. Ook hardscape zal grondig schoon gemaakt moeten worden. Het is nu echt erg. Zie fotos.

Fotos zojuist gemaakt. Afgelopen zondag nog zo veel mogelijk proberen te verwijderen tijdens waterwissel.

In vorige topic al hele boel tips gekregen. Deze allen opgevolgd. Alleen geen dimmer aangesloten op led lamp. Heb ongeveer 1/4de van de lampjes afgeplakt. Zie: https://aquaforum.nl/threads/wat-vo...et-voorkomen-weg-krijgen.183364/#post-2521190

Begin van het probleem is geweest geen plantenvoeding toevoegen is mijn mening. Winkelier zei dat de planten maanden lang zonder voeding konden ivm substraat. Ben pas begonnen met voeden na de eerste water test op 21 september.(Colombo plant fertilizer pro)

1000035086.jpg
1000035085.jpg
 
Hoelang draait de bak eigenlijk al? Hoeveel licht heb je? etc...
Je hebt je water met strips getest, die zijn helemaal niet nauwkeurig. Veel nauwkeuriger zijn druppeltests.
 
Hoelang draait de bak eigenlijk al? Hoeveel licht heb je? etc...
Je hebt je water met strips getest, die zijn helemaal niet nauwkeurig. Veel nauwkeuriger zijn druppeltests.
info:
Aquarium draait nu sinds halverwege juni.
90 liter.
Veel planten.
9 liter aquasoil met daarover laagje zand en congo steentjes.
Colombo systeem met hervulbare co2 tank(8 uur per dag aan, uur voor licht aan/uitgaat)
JBL e902 externe filter
dropchecker
superfish scaper 90 LED(8 uur per dag aan)

Visbestand:
-paar amano garnalen
-2 thaise grot garnalen
-3 oto cinclus
- twee antenne baarsjes
- 10 neon tetra's
- 3 pantsermeerval

Alle opgegeven test resultaten zijn gedaan met druppel test
 
info:
Aquarium draait nu sinds halverwege juni.
90 liter.
Veel planten.
9 liter aquasoil met daarover laagje zand en congo steentjes.
Colombo systeem met hervulbare co2 tank(8 uur per dag aan, uur voor licht aan/uitgaat)
JBL e902 externe filter
dropchecker
superfish scaper 90 LED(8 uur per dag aan)

Visbestand:
-paar amano garnalen
-2 thaise grot garnalen
-3 oto cinclus
- twee antenne baarsjes
- 10 neon tetra's
- 3 pantsermeerval

Alle opgegeven test resultaten zijn gedaan met druppel test
Co2 systeem van Colombo trouwens vervangen door een systeem van azaqua. Met twee liter co2 fles.
 
Wat ik nog was vergeten te vragen, wat voor plantenvoeding gebruik je?


Sorry! (had eerst alleen aan de rechter kant gezien)
Colombo flora grow pro. Aanbevolen hoeveelheid voeg ik toe. Nu drie weken op rij vlak na de waterwissel voeding toegevoegd. Algengroei lijkt te exploderen, zoals je kan zien op de foto.
 
Nitraat en fosfaat staan beide op 0. Misschien hoort dat met jouw soil, maar planten hebben dat wel nodig. Misschien kan @benvo of @Cornelius of @BlupGup hier uitsluitsel over geven.
 
Die bak is helaas niet meer te redden. Kan wel, maar daar gaat enorm veel tijd en werk inzitten. En of dat de moeite waard is moet jij zelf bepalen natuurlijk.
Het lijkt mij persoonlijk beter om het leeg te halen en overnieuw beginnen.
Alle techniek die je wilt bewaren extreem goed schoonmaken. Nieuwe bodem erin, nieuw filtermateriaal en nieuwe hardscape.

oja, en niet dezelfde fouten maken wat betreft afdekken soil, dimmer, bemesting en CO2 systeem

edit:
- plaats je diffuser aan de andere kant
- koop dan ook gelijk een mooie setje lilypipes
- Colombo flora grow pro vervangen door een betere bemesting
 
Die bak is helaas niet meer te redden. Kan wel, maar daar gaat enorm veel tijd en werk inzitten. En of dat de moeite waard is moet jij zelf bepalen natuurlijk.
Het lijkt mij persoonlijk beter om het leeg te halen en overnieuw beginnen.
Alle techniek die je wilt bewaren extreem goed schoonmaken. Nieuwe bodem erin, nieuw filtermateriaal en nieuwe hardscape.

oja, en niet dezelfde fouten maken wat betreft afdekken soil, dimmer, bemesting en CO2 systeem

edit:
- plaats je diffuser aan de andere kant
- koop dan ook gelijk een mooie setje lilypipes
- Colombo flora grow pro vervangen door een betere bemesting
Bedankt voor de tips. Hier was ik al bang voor. Lily pipes ga ik aanschaffen. Welke bemesting raad je aan? Aquariumbemesting.nl?

Als ik je uitleg volg dan zal dat betekenen dat de tank weer enkele weken zal moeten indraaien voordat het visbestand erin kan. Is het mogelijk om de vissen gedurende die periode in een andere bak of iets dergelijks te laten? Heb nog een HOB filter liggen ergens. Of moet ik het visbestand maar doneren aan een ander en helemaal van 0 beginnen?
 
Is het mogelijk om de vissen gedurende die periode in een andere bak of iets dergelijks te laten? Heb nog een HOB filter liggen ergens. Of moet ik het visbestand maar doneren aan een ander en helemaal van 0 beginnen?
Daar kan iemand anders een beter antwoord op geven.
Welke bemesting raad je aan? Aquariumbemesting.nl?
Ligt aan je bodem. In de regel gebruik je een lean-dose bij een aquasoil en een Rich Dose bij en inerte bodem
 
Vissen gewoon tijdelijk onderbrengen in een bak waar water in kan en een filtertje erop. Curverbak ofzo kan ook prima.
Sommige aquariumwinkels hebben als service dat ze je vissen tijdelijk op vangen.
 
Daar kan iemand anders een beter antwoord op geven.

Ligt aan je bodem. In de regel gebruik je een lean-dose bij een aquasoil en een Rich Dose bij en inerte bodem
Ok zit te denken aan aquasoil zonder deze af te dekken. Ik zal dan voor een lean-dose gaan.
 
Ben eigenlijk van plan om substraat ook te vervangen. Ook hardscape zal grondig schoon gemaakt moeten worden. Het is nu echt erg. Zie fotos.

Fotos zojuist gemaakt. Afgelopen zondag nog zo veel mogelijk proberen te verwijderen tijdens waterwissel.

In vorige topic al hele boel tips gekregen. Deze allen opgevolgd. Alleen geen dimmer aangesloten op led lamp. Heb ongeveer 1/4de van de lampjes afgeplakt. Zie: https://aquaforum.nl/threads/wat-vo...et-voorkomen-weg-krijgen.183364/#post-2521190

Begin van het probleem is geweest geen plantenvoeding toevoegen is mijn mening. Winkelier zei dat de planten maanden lang zonder voeding konden ivm substraat. Ben pas begonnen met voeden na de eerste water test op 21 september.(Colombo plant fertilizer pro)

Bekijk bijlage 380988Bekijk bijlage 380989
Die winkelier die meent dat levende dingen als planten geen voeding nodig zijn verkoopt zeker ook veel planten...?
 
Die winkelier die meent dat levende dingen als planten geen voeding nodig zijn verkoopt zeker ook veel planten...?
Nou ik bestel daar geen planten meer. Kost mij een hoop extra geld zo en voor de vissen is dit ook niet fijn.

Kan ik vissen 6 weken in een tank met alleen water in leven houden? zoals ze in de winkel in de bakken zitten? Iemand nog tips hoe ik dit voor elkaar krijg.
Zou fijn zijn als de nieuwe bak ingedraaid is dat ik de vissen over kan zetten.
 
Absoluut, als je maar de groenvoereters maar wel algentabletten of groenvoer geeft. En zorgen voor waterwissels en/of filtering,maar ja dat is logisch...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan