Wat is er nieuw

Opnieuw beginnen vanaf stap 1

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquascaper26
  • Startdatum Startdatum
A

Aquascaper26

Guest
Hallo leden,

Ik ben nieuw op het forum dus excuses als ik niet bij het goede topic zit.

Ik ben van plan om mijn 60 liter bak opnieuw op te gaan starten. Dit omdat ik in de afgelopen jaar tegen veel problemen ben aangelopen. Mijn planten gaan op altijd om een reden dood en ik vind mijn bak niet goed doorzetten , wat ik ook probeer.

Ik gebruik voor bemesting op dit moment alleen :

Flora (Ijzer) van EasyLife
Flourish Excel
Bio CO2 (netjes met JBL Diffusor)

Dit met een grindbodem alleen zonder voedingsbodem op het moment. Ik meet mijn waardes en vaak waren deze prima. Helaas denk ik toch dat het door het missen van een goede bodem komt.

Nu wil ik compleet opnieuw opstarten met nieuwe plantenbezetting , inrichting met kienhout. Mijn vraag is wat voor goede subtraat bodems je hebt. Nu heb je ADA en dat soort merken , moet bij dit soort grond nog grind bijv over de laag ADA ?

Ook vragen als , wat zijn makkelijke planten , wat is jullie advies etc. Toch wil ik ook graag rode planten houden.

Ik hoor het graag !

Een gewone grindbodem is verder prima hoor en voor de moerasplanten kun je kleibollen gebruiken.
Makkelijke planten zijn de Javavaren en de Crypto s en de Echinodorussen ( de kleine in jouw geval dus).
Weet je de waterwaarden misschien ook??

Ik zal dan opnieuw moeten meten. Heb zo even geen ph strips meer.

Ook trekken mijn rode bladen krom. Misschien heb je daar wat meer aan. Rest van de groene planten gaat redelijk , toch niet heel goed. Ook bij de amazone zie je toch dat bladeren krullen aan het eind.

Rode planten vragen vaak wat meer licht en dat zal lastig zijn in een 60cm bakje denk ik. uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat je toch ergens voeding mist als ik het zo lees. Strips zijn ook niet al te nauwkeurig om te meten maar natuurlijk beter als niks. Meten is meestal niet meer dan een indicatie van de waarden.

Je zou bij de Bleheri (Amazone) kleibol kunnen steken.

Je geeft aan in principe makkelijke planten te willen, dan zou ik eerder insteken op een wat minder intens verlichte bak, dus zonder perse bij te hoeven bemesten met co2 etc.., hooguit algemene plantenvoeding in combinatie met klei/lateriet-bolletjes bij de wortels.
Voedingsbodem is dan niet nodig.
Als je helemaal opnieuw moet beginnen qua beplanten kun je denken aan een kant-en-klaar pakket. http://www.aquaplantsonline.nl/c/51/planten-sets/?limit=100

Mark,
Volgens mij heeft de TS een niet al te belichtte bak met 60cm en dus 15W 😉
Of zie ik nu iets verkeerd misschien??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan