Opnieuw beginnen


C

CiChide

Guest
Hallo leden,

Ik ben Stefan, ben 35 jaar kom uit Zaandam.
In het verleden veel met aquariums bezig geweest maar wegens omstandigheden moeten stoppen met de hobby.
nu voor me zelf de rust is wedergekeerd de kans gegrepen om weer te beginnen met deze geweldige rustgevende hobby.

Ik had al een tijdje een juwel 180 in de schuur staan, dus deze even heel goed schoongemaakt en met frisse zin naar de speciaal zaak gegaan.

ik wil helemaal overnieuw beginnen dus ben begonnen met een nieuw externe filter aan te schaffen en de verlichting te vervangen.
Tevens heb ik de bodembedekking en inrichting aangeschaft.

Thuis gekomen, de bak gevuld, en nogmaals de achterwand en het glas schoongemaakt, hierna de bak gevuld met de bodembedekking en het hout in de bak geplaatst.
omdat het al wat later op de avond was besloten om vanochtend verder te gaan.

Vanochtend mijn nieuwe Fluval 307 filterunit uitgepakt en aangesloten, wat een power komt daar uit geweldig, met de instelbare waterdruk ingesteld op een mooi circulerende stand.
De oude verlichtingsbalk heb ik aangepast en een losse set T8 opgemaakt. (Word uiteindelijk als ik weer genoeg gespaard heb Led).

De bak laat ik nu rustig indraaien en ga eens bedenken welke vissen ik straks wil gaan houden.

tips zijn welkom, Wil geen plantenbak omdat ik in het verleden het niet goed kon onderhouden.
IMG_4207.JPG
IMG_4208.JPG
 
Allereerst een hartelijk welkom hier op het forum Stefan! :petjeaf:
Leuk om te zien dat een Juwel 180 bak op zo veel verschillende manieren ingericht kan worden. Ik heb dezelfde bak staan namelijk en kom hem regelmatig tegen hier op het forum. Onder dit bericht in mijn 'handtekening' kun je een linkje naar het foto-album van mijn bak vinden.

Misschien is het verstandig dat je nu even een bak zonder planten aanhoudt als je hier in het verleden mindere ervaringen mee gehad hebt. Echter is het niet super ingewikkeld om planten op een mooie manier te laten groeien. Zeker als je lid bent van dit forum en hier regelmatig informatie opzoekt en wat vragen stelt leer je enorm snel! Heb je het hout in jouw bak al een tijdje laten weken in water? Het lijkt niet vastgebonden te zijn aan stenen of iets dergelijks en drijft toch niet.
 
Allereerst een hartelijk welkom hier op het forum Stefan! :petjeaf:
Leuk om te zien dat een Juwel 180 bak op zo veel verschillende manieren ingericht kan worden. Ik heb dezelfde bak staan namelijk en kom hem regelmatig tegen hier op het forum. Onder dit bericht in mijn 'handtekening' kun je een linkje naar het foto-album van mijn bak vinden.

Misschien is het verstandig dat je nu even een bak zonder planten aanhoudt als je hier in het verleden mindere ervaringen mee gehad hebt. Echter is het niet super ingewikkeld om planten op een mooie manier te laten groeien. Zeker als je lid bent van dit forum en hier regelmatig informatie opzoekt en wat vragen stelt leer je enorm snel! Heb je het hout in jouw bak al een tijdje laten weken in water? Het lijkt niet vastgebonden te zijn aan stenen of iets dergelijks en drijft toch niet.


Die is ook erg mooi, hier houd je alleen garnalen in?
de planten opstelling is erg mooi, maar vergt denk ik ook de nodige verzorging?

het hout heb ik zo gekocht, komt uit een ingericht aquarium, de winkel heeft het zo al voorgeweekt.
 
Vandaag nog een beetje aan het rommelen geweest met de inrichting.
IMG_4212.JPG
 
Die is ook erg mooi, hier houd je alleen garnalen in?
de planten opstelling is erg mooi, maar vergt denk ik ook de nodige verzorging?

het hout heb ik zo gekocht, komt uit een ingericht aquarium, de winkel heeft het zo al voorgeweekt.
Dankjewel voor je compliment! :petjeaf:
Ik heb inderdaad enkel en alleen vuurgarnalen in deze bak zitten. Ik heb in het verleden al vaker vuurgarnalen geprobeerd te houden maar op de een of andere manier ging het iedere keer mis. Ik ben deze bak gestart met het idee "Dit wordt mijn garnalenbak en ik ga er alles binnen mijn macht aan doen om het te laten slagen." Dit heeft mij behoorlijk wat verdieping in het houden van vuurgarnalen gekost maar het is de moeite meer dan waard. Ik heb veel geleerd en het is met ups en downs gegaan maar het gaat nu al een hele periode bijzonder goed met de garnalen!

De verzorging van de planten neemt niet bijzonder veel tijd in beslag. Ik gebruik voedingscapsules in de bodem die ik iedere 5-6 maanden vervang voor nieuwe, voeg vloeibare plantenvoeding toe, en snoei iedere week trouw de plantjes.

Wat handig zeg om het hout op die manier aan te schaffen. Dat scheelt een hoop gedoe met het laten weken in het begin!

Vandaag nog een beetje aan het rommelen geweest met de inrichting.Bekijk bijlage 302797
Ik vind het er best aardig uitzien! Ik denk dat planten (in de toekomst misschien) niet verkeerd zullen staan. :petjeaf:
 
Welkom! Leuk dat je de hobby weer opgepakt hebt.
 
Welkom naamgenoot :).

Toevallig ben ik ook nog bezig met een rio180. Zie dat je een extern filter hebt en het interne hebt laten zitten, heb je dit bewust gedaan?

Gr
Stefan
 
Welkom naamgenoot :).

Toevallig ben ik ook nog bezig met een rio180. Zie dat je een extern filter hebt en het interne hebt laten zitten, heb je dit bewust gedaan?

Gr
Stefan

Op advies gebruik ik die nu als aanzuigkamer. heb nog niet nagedacht om deze eventueel te verwijderen.
de verkoper adviseerde dat de kamer gebruikt kon worden voor eventuele toevoegingen mocht dat nodig zijn in de toekomst.

grt stefan
 
Deze week toch besloten planten te gaan plaatsen, omdat ik het toch mooier vind.
nu sparen voor een co2 systeem zodat ik de planten mooi kan houden.

wat me in het verleden nooit is gelukt.



IMG_4217.JPG
 
ik heb me laten vertellen dat wanneer je een co2 systeem gaat gebruiken dat dan de alg ook niet zo snel komt. en dat is wat er bij mij in het verleden vaak gebeurde.
dan werd me bak zo groen van de alg en was ik er al na een tijdje weer klaar mee. deze keer me zelf beloofd er alles aan te doen om deze bak te laten slagen, en er zoveel mogelijk van te genieten!!
 
Mooi hoor! Kijk eens naar low tech. Ik herken veel planten die ik ook heb. Als je licht dimbaar is, kan je er ook voor gaan om algen te voorkomen door juist geen co2, heel weinig plantenvoeding te geven, maar dan (belangrijk!) ook weinig licht.

Als je met co2 gaat werken is het van belang dat je ook veel plantenvoeding in de juiste verhoudingen gaat toevoegen
 
Je kan ook gewoon eerst beginnen met een vloeibare koolstofbron als easyCarbo (zelf geen ervaring mee maar zijn er genoeg op dit forum). Als ik zo kijk zijn de meeste planten allemaal planten die ik of kennissen van mij in bakken hebben (gehad) zonder Co2. Verder heb je niks aan voeding in je bodem zitten toch? Anders zou ik wel voor de Echinodorussen (zwaardplanten) iets van klei of andere voedingsbolletjes bij de wortels plaatsen.

Gr
Stefan

PS: Ziet er wel mooier uit zo al zeg ik het zelf, zie dat je ook de witte stenen hebt verwijderd.
 
Goedemorgen allemaal, inmiddels draait de bak mooi.
nu ook met vissen er in en dat geeft een mooi levend plaatje.
 

Bijlagen

  • IMG_4399.JPG
    IMG_4399.JPG
    155.5 KB · Weergaven: 62
  • IMG_4400.JPG
    IMG_4400.JPG
    160.7 KB · Weergaven: 55
  • IMG_4416.JPG
    IMG_4416.JPG
    123 KB · Weergaven: 52
Wow, erg mooi geworden!!!!
Om even op je vraag terug te komen, als ik zo naar je plantenbestand kijk is een CO2 set denk ik niet eens nodig is (misschien kan iemand mij hierin verbeteren als ik dit fout zeg). Ik heb een 70 liter aquarium en gebruik zoals Stefan zegt Easy carbo.
Je kan ook gewoon eerst beginnen met een vloeibare koolstofbron als easyCarbo (zelf geen ervaring mee maar zijn er genoeg op dit forum).

Ik gebruik de Easy carbo I.c.m. Profito en Bodempillen van @tuinkabouter. Zoals je in mijn verhaal kan zien blijven mijn planten prima groeien en de Carbo zorgt ervoor dat er geen draadalg o.i.d aanwezig is :D. Het enige probleem is dat de dosis die ik toevoeg dermate klein (1ml dagelijks) is dat het mij niet veel kost. Je zal dus even uitmoeten zoeken hoeveel Carbo je nodig heb, want op de lange termijn kan een CO2 set wel goedkoper zijn.
de dosering is 1ml - 50 Liter water
 

Terug
Bovenaan