opnieuw bruinalg en mischien schimmel


joannita

Active member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
33
Leeftijd
53
rio 125 sinds 23 november

waardes sinds 14december
no2 0
ph 8
kh7.5
gh7
po4 0.5
no3 12.5
fe 0.1

vorige week alle planten rot van wege bruin alg dus alles weg.
Nu weer begin bruin alg planten afgespoeld en zand schoongemaakt.
op mijn decoratie een witte slijmige laag lijkt veel op schimmel.
mocht er eigenlijk vissen in doen maar heb nu mijn twijfels wilde algen eters halen en japonica garnaal wie heeft een oplossing voor mijn vindt dit niet leuk meer
 
Ik zou hem minimaal 4 weken later indraaien en bruinalg hoort vaak bij de opstart. Dat trekt wel weer weg net als schimmels. Alles moet nog in balans komen in een nieuwe bak.
Heb je nog een foto van je bak?
 
Over bruinalg moet je je niet teveel zorgen maken. Ik heb een bak gehad waar een ontzettende dikke laag op de planten zat, het trekt echt vanzelf weg.
Dat je nu nog bruinalg hebt zegt mij dat de bak nog niet in balans is. Komt goed, laat de bak zijn ding doen. Laat hem uitrazen.

Als je geen NH3/4 en NO2 meer kunt meten en wel NO3 zou je bak veilig zijn voor een hele kleine bezetting.

Welke algeneters heb je in gedachten? Niet alle algeneters kunnen gehouden worden in een 'verse' bak, voor sommige algeneters moet de bak echt rijpen. Ik ben geen garnalenexpert, verre van, maar weet wel dat ze zeer goede waterwaardes nodig hebben. Zolang de bak nog zijn evenwicht moet vinden zou ik geen garnalen toevoegen.

Meet je met test-strips? Ik zou in elk geval druppeltesten halen van NH3/4, NO2 en wellicht voor nitraat en fosfaat. Strips zijn dermate onbetrouwbaar dat je niet om de uitgelezen waardes mag vertrouwen.

In mijn beginperiode met de Fusion gauw strips gekocht omdat er in de winkel niets anders was. Ik kreeg een vet NO2 resultaat. Testte daarna met druppels en er was niets aan de hand. ZO kan ik nog een voorbeeld noemen. De resultaten van strips lijken op bingo spelen.
 
rio 125 sinds 23 november

waardes sinds 14december
no2 0
ph 8
kh7.5
gh7
po4 0.5
no3 12.5
fe 0.1

vorige week alle planten rot van wege bruin alg dus alles weg.
Nu weer begin bruin alg planten afgespoeld en zand schoongemaakt.
op mijn decoratie een witte slijmige laag lijkt veel op schimmel.
mocht er eigenlijk vissen in doen maar heb nu mijn twijfels wilde algen eters halen en japonica garnaal wie heeft een oplossing voor mijn vindt dit niet leuk meer
Wanneer die "schimmel" op je hout zit is dit een gevolg van een afbraakproces van bacteriën die in dat hout zitten en met zuurstof in aanraking komen. Ook dit verdwijnt vanzelf.
 
dank jullie wel voor jullie antwoorden ik probeer om geduld te hebben p.s ik zou zo gauw ik een kabel heb van mijn telefoon een foto maken en erop zetten
 

Terug
Bovenaan