Opnieuw inrichten?


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik heb een 30L bakje, die ik eerst als opvoedbakje gebruikte of om mijn snoeisel in te laten groeien. Dit vond ik wat saai worden en laat eventuele eitjes nu gewoon in de grote aquariums zitten.
Maar goed, ik heb dit bakje opnieuw ingericht, om het aanzicht wat leuker te maken. Besloten om er vuurgarnalen in te doen. Nu had ik helemaal niets met garnalen, maar ben overstag gegaan.....en wat zijn ze leuk!!! Nooit gedacht dat ik daar met zoveel plezier naar kijk en verzorg.
Nu wil ik het natuurlijk wel goed doen, aangezien mijn hart verkocht is.
Ik had er 10 vuurgarnalen in gedaan, eentje heeft het niet overleefd. 5 dames zijn zwanger, waarvan de eerst bevallen is. En als ik kijk naar de hoeveelheid eitjes die de andere 4 dames bij zich dragen, komt er een flinke uitbereiding aan.
Maar als ik kijk naar de huidige inrichting, de erg schuin oplopende bodem, dan ben ik bang dat de inhoud aan water/ruimte te weinig zal zijn voor deze uitbereiding en er vanuitgaande dat ze allemaal volgroeien.

Nu vind ik het niet erg om de inrichting te veranderen voor de garnalen, dus de bodem plat maken en dan de aanwezige plantjes en rotsen weer terug.
Maar kan iemand mij adviseren hoe dat het beste aan te pakken? Ik kan het filter in een emmer laten draaien en daar de garnalen bij doen, dan de bodem aanpassen etc,.
Maar hoelang moet ik dan wachten om de garnalen terug te zetten? Of kan dat direct?
Ik heb begrepen dat garnalen gevoelig zijn voor verschillen in waterwaardes, of voorkom ik dat omdat ik al een ingedraaid filter heb?

IMG_20220502_0910379.jpg
IMG_20220502_0910251.jpg
 
Waarom heb je de bak niet helemaal gevuld? Achterin is de bodem erg dik maar dat zou niet gelijk problemen geven denk ik. Mocht je die willen aanpakken en je hebt kleintjes dan is het lastig om deze eerst uit te vangen want vaak zie je ze amper.
 
Waarom heb je de bak niet helemaal gevuld? Achterin is de bodem erg dik maar dat zou niet gelijk problemen geven denk ik. Mocht je die willen aanpakken en je hebt kleintjes dan is het lastig om deze eerst uit te vangen want vaak zie je ze amper.
De reden dat ie niet helemaal gevuld is, is omdat op de beschrijving staat dat dit niet tot bovenaan gevuld mag worden. En ja, ik ben iemand die zich daar dan aan houd. Het is ook een bakje, van superfish, maar zit een beetje raar gelijmd vind ik zelf, ik weet ook niet of ik dat dan kan vertrouwen om hem helemaal te vullen.

De bodem is achteraan is erg dik ja, dat heb ik eerst opgevuld met "zandzakjes, om verschuiving van het grind te voorkomen en met het idee om wat diepte te krijgen in het voor aanzicht. Dus het is niet helemaal opgevuld met grind, maar eerst verdiepingen gemaakt en daarop het grind.
En ja, het zal zeker lastig zijn de kleintjes er uit te vangen. Ik wil het ook niet direct doen, maar eerst info opzoeken om vervolgens een plan op te stellen en kan ik dat pas beter doen als ze groter zijn. Tenzij er de overtuiging is dat dit helemaal niet nodig is en er voldoende ruimte is.
 

Terug
Bovenaan