Opnieuw met EI beginne


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste mede forum leden,

Ik volg al een aantal jaren de EI methode, in mijn eerste aquarium(Lido 120)ging dit prima tot perfect, geen algen en planten schoten de bak uit.
Heb nu inmiddels al weer twee jaar een ander, groter, aquarium.(200 liter)
Echter met dit aquarium wil het maar niet lukken om de planten op gang te krijgen.
Ik maakte altijd een micro en een macro oplossing en voegde deze toe na de water wissel(op zondag de macro en op maandag de micro)
Heb verschillende calculators gebruikt en verschillende oplossingen gemaakt, maar het wilde maar niet lukken.
Ik wil nu weer terug naar de basis.
Heb bij aquariumbemesting.nl de volgende poeders gekocht:
KNO3
KH2PO4
K2SO4
MGSO4
Ik heb hiervan 4 flessen gemaakten de poeders opgelost zoals omschreven staat op het zakje.(eerst deed ik alle macros's in 1 fles)
Ik wil deze nu apart toe gaan voegen na de water wissel.
Ik voeg toe zodat ik de volgende gehaltes heb:
20 ppm nitraat
2 ppm fosfaat
30 ppm kalium
6 ppm magnesium
Doe ik het op deze manier goed of hebben jullie nog betere ideen?
Ik heb ook nog een zakje CSM+B opgelost zoals omschreven staat op het zakje, hoeveel zouden jullie daar dan van doseren?
 
Ik gebruikte ook de csm voorheen en gaf 1,5 maal de aanbevolen dosering. Door de wekelijkse reset zullen concentraties niet echt te hoog kunnen oplopen zo.
 
Van de site van aquariumbemesting: LET OP: De producten fosfaat, ijzer, sporenelementen en plantenvoeding mogen niet met elkaar in 1 fles gemengd worden. Als u dit wel doet binden zij samen en zijn deze voedingsstoffen niet meer opneembaar voor uw planten. Wij raden een paar uur tot een dag tussen doseringen van genoemde producten te laten. Deze waarschuwing is voor zowel de poedervorm als de vloeibare vorm.
 
Ik zou het is goed uitschrijven.
Hoeveel gram gebruik je en wat is je meting na het toevoegen. :deal: hopelijk heb je hierna het perfecte recept wat ik van je kan overnemen ?
 
Vaak zegt men dat de micro s niet gelijk met de macro s gedoseerd moeten worden maar het ijzer is in de regel vrij goed gechelateerd en ik voeg al jaren het samen toe. Zover ik me herinner staat er op de site van Cornelius ook te lezen dat dit in feite prima kan.
 
Vaak zegt men dat de micro s niet gelijk met de macro s gedoseerd moeten worden maar het ijzer is in de regel vrij goed gechelateerd en ik voeg al jaren het samen toe. Zover ik me herinner staat er op de site van Cornelius ook te lezen dat dit in feite prima kan.
Ik heb ook altijd geleerd dat deze niet samen (tegelijkertijd) toegevoegd kunnen worden. Maar dat de tijd die ertussen zit niet zo ruim genomen hoeft te worden als vaak gezegd wordt. Een dag ertussen laten lijkt mij ook wat aan de ruime kant. Ik houd zelf een uurtje of 5 minimaal toch wel aan tussen de micro en macro voeding.
 
Beste mede forum leden,

Ik volg al een aantal jaren de EI methode, in mijn eerste aquarium(Lido 120)ging dit prima tot perfect, geen algen en planten schoten de bak uit.
Heb nu inmiddels al weer twee jaar een ander, groter, aquarium.(200 liter)
Echter met dit aquarium wil het maar niet lukken om de planten op gang te krijgen.
Ik maakte altijd een micro en een macro oplossing en voegde deze toe na de water wissel(op zondag de macro en op maandag de micro)
Heb verschillende calculators gebruikt en verschillende oplossingen gemaakt, maar het wilde maar niet lukken.
Ik wil nu weer terug naar de basis.
Heb bij aquariumbemesting.nl de volgende poeders gekocht:
KNO3
KH2PO4
K2SO4
MGSO4
Ik heb hiervan 4 flessen gemaakten de poeders opgelost zoals omschreven staat op het zakje.(eerst deed ik alle macros's in 1 fles)
Ik wil deze nu apart toe gaan voegen na de water wissel.
Ik voeg toe zodat ik de volgende gehaltes heb:
20 ppm nitraat
2 ppm fosfaat
30 ppm kalium
6 ppm magnesium
Doe ik het op deze manier goed of hebben jullie nog betere ideen?
Ik heb ook nog een zakje CSM+B opgelost zoals omschreven staat op het zakje, hoeveel zouden jullie daar dan van doseren?
Meet je de waardes ook voor en na de wissel?
en eventueel ook voor en na doseren?
 
bij elkaar in de fles is ook nog iets anders dan tegelijk in het aquarium. Er zijn enorm veel reacties mogelijk in het aquarium tussen tal van stoffen, bij verschillende pH waarden, etc.

Als je EI dosseert met om de ene dag macro de andere dag micro dan is het sowieso geen issue.
 

Terug
Bovenaan