Wat is er nieuw

Opnieuw opstarten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bacon
  • Startdatum Startdatum
B

Bacon

Guest
Hoi!

Ik heb sinds vorig jaar een 180L aquarium met 3 sluierstaarten erin. Ik heb toen, ivm tijdsdruk maar een week ingedraaid, omdat ik m'n vis heb overgenomen van m'n universiteit (waar het een proefdiervisje was wat op sterven lag). Die vis heeft er toen nog 2,5 zelf in gezeten voor ik er 2 sluierstaarten heb bijgezet.

Ik heb toen te snel ingedraaid, dus eind november (door constant algen) heb ik dat opnieuw geprobeerd. Nieuw filterzand, nieuwe planten, nieuw water.. Ik had niet echt een goed onderkomen voor m'n vissen (een bak van de blokker van ongeveer 60L). Daar zaten ze alleen maar onder in die tijdelijke bak te hangen, waren heel schichtig dus heb ik ze weer na anderhalve week teruggezet.

Nu heb ik weer algen en bedenk ik me dat ik natuurlijk langer had moeten indraaien. Maar is het verstandig om dat nu nog een keer te doen? Of is er ook een andere manier om m'n bak stabieler te krijgen?

En als ik opnieuw ga indraaien, is alleen nieuw water en 3 weken geen vissen erin voldoende, of moet ik dan weer nieuwe planten en bodem erin? En kunnen m'n twee appelslakken wel in de indraaiende bak?

Verder nog een vraag over producten zoals aquasafe en algumin: gebruiken of niet?

Ik ververs nu 1 keer per maand de pomp en 1 keer per week 50% water verversen, maar niet tegelijk en verder stofzuig ik nog een paar keer. Ik voer 3 keer per dag, zoveel als ze op kunnen en niet meer. Er zitten dus ook 2 appelslakken bij. Ik ben een beetje laks geweest met water testen, maar dat ga ik snel een keer kopen: is een nitriet en een ammoniak test goed genoeg?

Alvast bedankt voor iedere hulp!

Laat eerst de bak eens zien.
Dat zegt meer.

Dit was het toen ik net nieuw zand en nieuwe planten erin had gezet (met heel even een kersthuisje voor de kerstfoto):
VTFMJo22Pkf9_SIKVCAlTS6NpovSxbpd.jpeg

Dit is vandaag, nadat ik de kom had ververst, maar nog steeds wel alg (ik heb gehoord niet meer dan 50% verversen als je alg hebt, anders groeien ze keihard terug?):
VTFMJo22Pkf9_SIKVCAlTS6NpovSxbpd.jpeg

Ik zal aan het eind van de week nog eens een foto maken voordat ik het water heb ververst.

Ik ververs nu 1 keer per maand de pomp.
Hoe moet ik dat zien? toch niet helemaal ,he?

Waarom zit die aanzuig helemaal boven.?
Hoefd die niets te doen?
Als je water ververst, wat doe je dan?

Die hoort 8 cm boven de bodem.

Ik vervang de bovenste witte wat eigenlijk altijd wel, die krijg ik nooit echt schoon.
De dikke blauwe watten spoel ik uit, net als de zwarte wat. En na een paar keer hergebruiken vervang ik ze.

Hooguit lichtjes uitspoelen in aquariumwater en NIET onder de kraan want dan spoel je al je goede bacteri�n weg. Je hoeft ze echt niet zo vaak te vervangen die sponzen gaan echt wel even mee en als je ze toch wilt vervangen dan slechts 1 tegelijk vervangen. Witte bovenste watten kunnen gerust elke keer vervangen worden dat hoeft geen probleem te zijn.

Die aanzuig helemaal bovenin snap ik ook niet helemaal. Je hebt gewoon buisjes die je eraan kan maken zodat de aanzuigkorf tegen de bodem aan gaat hangen en dan zuigt hij ook veel meer rommel van je bodem weg.

Ik zou zeker niet weer opnieuw opstarten dit heeft geen enkele zin. Gewoon wekelijks max 50% blijven verversen is gewoon goed. De meeste algen hebben niet veel te maken met een goede opstart of niet maar daar heb je bij sluiers toch gewoon wel last van. Het zijn grote vervuilers en ook moet je wekelijks flinke hoeveelheid verversen en daar zit het probleem met de algen hem in.

Ik zie twee keer aanzuigen, heb je twee pompen?

Waar zit de uitstroom?

De rechter is de uitstroom, de linker de afvoer.
Ik ga binnenkort langs de winkel om te kijken of ik een langere buis kan vinden zodat het lager hangt. 🙂 dankjullie voor de tip.

fNoFlmIY3aIC7x-UFONoliq8fEQOYOpb.jpeg

Inmiddels ziet het er al weer zo uit, terwijl ik toch echt genoeg ververs.

Dat lijkt op zweefalg, ik heb dat zelf ook gehad en heb toen een uv-lamp tusse filter en aquarium gezet en binnen no time was de bak weer helder. Zweefalg is niet iets waar je zomaar vanaf komt, veel verversen helpt er niet tegen.

Ziet er volgens mij uit als waterbloei.

Met verversen,voed je de alg weer, .

Kan je inderdaad met UV-C kwijt geraken.
Met een Aquael Uv-C 500 kom je er vanaf.

Hoeft niet zo zwaar te zijn,hoor,,Patries.
Met 500 gaat het ook best.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan