Wat is er nieuw

Opspattend water in de lichtkap en op de tl buizen

Tiny_25 zei:
peterdenhaag53 zei:
Ach ach...wat een gedoe. Blijf toch gewoon je luchtpomp gebruiken als JIJ daar een goed gevoel bij hebt. En dat opspattende water zal je lampen heus niet stuk maken.

Ik blijf hem ook gebruiken hoor 🙂

Wel een kraantje er tussen,hoor, regel je de uitstroom. :thumbs:

Bertus zei:
Tiny_25 zei:
peterdenhaag53 zei:
Ach ach...wat een gedoe. Blijf toch gewoon je luchtpomp gebruiken als JIJ daar een goed gevoel bij hebt. En dat opspattende water zal je lampen heus niet stuk maken.

Ik blijf hem ook gebruiken hoor 🙂

Wel een kraantje er tussen,hoor, regel je de uitstroom. :thumbs:

Zie mijn antwoord op de vorige pagina.

Had ik al gedaan, maar toen kwam er na enige tijd geen lucht meer uit het bruissteentje.

Op de luchtpomp zelf zit al een regelaar en die staat op bijna de laagste stand.
Misschien dat het met het kraantje erbij daarom niet wou?

Kan je op de pomp toch wat hoger zetten?

Ook dat helpt niet, had ik al gedaan.

Ben net naar de winkel geweest en heb een kleiner bruissteentje gehaald.
Deze geeft echter precies dezelfde bubbels.

Heb nu het bruissteentje iets verplaatst in het aquarium zodat hij onder het hout ligt.
Dat scheelt al een klein beetje.

Voor de rest laat ik het maar gewoon zo, want het kan immers volgens de reacties geen kwaad dat het opspattende water de lampen en de kap nat maakt.

Nou, het Hoort niet. hoor.

Geeft dezelfde bubbels? Ja, uiteraard. zijn die hetzelfde.

Welk bakje heb je trouwens? o ,ja. rekord 80 cm.

Heb ik hier ook staan. geen spat tegen de lampen,hoor.

Is wel dichtbegroeit.

Heb er net wat nieuwe planten in.

Deze komen nog niet aan boven toe.
Staan een aantal nieuwe Echinodorus bleheri's in.
Ik gok dat als die eenmaal groter zijn deze ook wel een gedeelte tegen houden.

Maar wat heb jij anders dan ik dan?

Is jouw aquarium hoger?

Ik heb de laagste luchtpomp qua sterkte die er was van Ferplast ( Airfizz 50), verstelbaar in sterkte.
Daar heb ik gewoon een bruissteentje op aangesloten.
Op bijna de laagste stand komt er dus alsnog wat spatwater op de lampen en in/op de kap.
De bruissteen ligt nu onder het hout, maar dan nog komt er dus wat spatwater op de lampen en op de binnenkant van de kap.

Is helemaal niet om iemand iets op te dringen en iedereen moet inderdaad zelf weten hoe en wat men met de bak doet maar is alleen om aan te geven dat het niet nodig is,verder niks.

Hoeft helemaal niet erg te zijn dat er water tegen de verlichting spat (hoewel het op de foto te zien in mijn ogen best een natte bende is) maar er vormt zo wel een laagje kalk op de buizen bv en heb genoeg foto's gezien dat er roest in de behuizing van de vsa zit en problemen gaf.

Als je vissen zonder luchtpomp op de bodem gaan hangen kan je volgens mij oa beter naar de werking van je filter kijken want blijft hoe dan ook een feit dat een luchtpomp niet noodzakelijk is wat dat betreft.

Snap niet dat mensen zich steeds geroepen voelen om hun persoonlijke mening te geven op ervaringen en reacties van andere mensen die willen helpen met vragen van topicstarters.
Geef gewoon je eigen antwoord op de vraag van de ts en mocht een ander lid iets heel geks aandragen kan je daar best wel wat van zeggen maar is nergens voor nodig om elke keer iemand anders z'n reactie te becommentari�ren lijkt me.

Wat ik merk bij mijn aquarium is dat het interne filter na twee of drie dagen ineens veel minder uitstroom geeft.
Dus bijna geen beweging meer aan het wateroppervlak.

Als ik dan de cassette uit het interne filter eruit haal dan zie ik dat het filtermateriaal best vol zit met vuil.

Even kort uitknijpen in een bakje met aquariumwater doet wonderen, daarna draait hij weer als een zonnetje met veel oppervlakte beweging/goede uitstroom.
Maar dat even kort uitspoelen moet dan wel om de 5 dagen gebeuren.
Anders wordt de doorstroming beduidend minder na de vierde dag.

Dat witte filterwatje moet ik om de drie dagen verwisselen, die is dan echt donkerbruin.

De bezetting is vrij laag.

In de Juwel Rekord 800 zitten, vier Zwaarddragers, zes Rouwtetra's, enkele Appelslakken, en enkele Corydorassen.

Dus waarom de uitstroom elke keer zo sterk verminderd na enkele dagen?
Geen idee.

Het motortje van het filter zelf heb ik laatst goed schoongemaakt ( dus alleen het motortje en de rotor).
Was niet erg vies/vuil.

Het zit hem echt in het filter/filtermateriaal zelf.

Kan het kwaad dat je om de vijf dagen met alleen het bijbehorende interne filter van de Juwel Rekord 800, het filtermateriaal in aquariumwater uit moet spoelen?

Waterwaardes zijn elke keer prima.

Het gaat dus puur om de uitstroom die elke keer na ongeveer vijf dagen drastisch minder is.

Wat doen vissen ,als ze gegeten hebben? Poepen en piesen.

wij gaan naar het toilet. Bij jou (en bij ons)gaat het het filter in.

En ,ja daar hebben wij dan grotere filters voor.

Wordt het door de bacterie omgezet.
en kunnen we er langer mee doen.

Dat is het nadeel van een intern filter.
Ze zitten vaak sneller dicht.

Zo ook in mijn situatie dus.

Met de manier waarop ik het nu doe, is er niks aan de hand.
Vissen doen het prima, waterwaardes zijn goed en de planten doen het ook prima.
Het is alleen wat meer onderhoud qua filter,maar dat geeft niks verder.

Ik denk dat de vissen daarom ook erg blij zijn met de luchtpomp.
Zodra de uitstroom minder wordt, is er geen doorstroming meer in het water.
De luchtpomp zorgt voor o.a. extra beweging in het water.

Een extern filter gaat voorlopig niet, maar op deze manier hoe het nu dus is, is het ook goed te doen.
Het is alleen wat meer werk, maar dat geeft niks.

En ik veeg meerdere malen per dag met een stukje keukenpapier ( van die gewone op rol) de lampen en de binnenkant van de lichtkap droog.
Dus echt de kans om een kalklaag/ alg laag te vormen is er niet echt.

Waarom kan een Extern dan niet?

Bertus zei:
Waarom kan een Extern dan niet?

Vanwege de kap.
Dan moet ik de lichtkap verbouwen en dat lukt niet.
Heb er geen tools voor en handig daarmee ben ik ook al niet.

Heb ook geen ruimte om een extern filter neer te zetten.

Hoe het nu is vind ik prima.
Het is alleen wat meer werk.

Ooit wil ik een groter aquarium en dan komt er uiteraard wel een extern filter.
Maar dat gaat denk ik nog wel even duren.

Ik kan zo even niet vinden welke filter+medium je gebruikt..
Wel zal filtermedium op basis van voornamelijk sponzen eerder dichtslippen, je zou dus ook kunnen denken aan ander filtermedium.

Ik gebruik het interne filter van de Juwel Rekord 800.

Een blauwe spons grof, een blauwe spons fijn en een wit filtermatje.

kellemes zei:
Ik kan zo even niet vinden welke filter+medium je gebruikt..
Wel zal filtermedium op basis van voornamelijk sponzen eerder dichtslippen, je zou dus ook kunnen denken aan ander filtermedium.

Ik gebruik het interne filter van de Juwel Rekord 800.

Een blauwe spons grof, een blauwe spons fijn en een wit filtermatje.

Hoe zou ik het filter dan in moeten delen, met welk materiaal?

Nu is hij als volgt ingedeeld:

Blauwe spons grof, blauwe spons fijn en een wit filtermatje.

414485_0_82_naamloos_26.jpg

Ik weet niet hoe je dat het beste kunt doen met deze pomp (ik ken 'm niet).. maar ik zou denken in de richting van het vervangen van de fijne spons met keramische hulsjes, siporax of substrat-pro of iets anders op basis van glas.
Dat slipt allemaal niet zo snel dicht, eigenlijk nagenoeg nooit.. in mijn externe potfilters heb ik meestal (in volgorde van doorstroming)..
1- keramische hulzen
2- blauwe grove spons
3- gesinterd glas (substrat-pro of siporax)
4- filterwatten

In een kleiner pompje laat ik stap 1 weg.. en is blauwe grove spons dus stap 1 😉

Juwel intern filtersysteem schoonmaken - Visaquarium

Voor iedere juwel internfilter systeem die lijkt op de afbeelding moeten de wit gekleurde filterwatten iedere week worden verschoond. De witte watten houden ...
https://www.visaquarium.nl/.../juwel/in ... hoonmaken/

1 spons eruit, en een Cyrax bakje erin.

Mijn ervaring is dat veel te veel waarde hechten aan filtermedia.. De een geeft wat meer onderhoudt dan de ander ok dat is wel waar hoewle dat ook volgens mij meer aan het filtertype licht zoals gezegd binnenfiltertjes hebben gewoonlijk veel minder inhoud dus oppervlakte. Hoewel de juwelfilters normaal toch goed voldoen.

�vroeger� had ik een filterpot vol watten later moest het allerlei �beter� soul zijn.. Maar al ik heel eerlijk ben heb ik nooit enorm verschil in effectiviteit gemerkt... Ik heb wel altijd gewerkt met lage bezettingen.

Alleen filterwatten werkte ook niet ,hoor.
dat ging ook in korte tijd vol geraken.

Als je daar geen waarde aan hecht, gaan de vissen dood.

Siporax onderop voor de bacterie. daar sponzen op.

Ik gebruik geen filterwatten meer.
Enkel ruwe filterspons die je meestal onderin de filter ziet als voorfilter en bio materiaal.
En toch is mijn water glashelder. 🙂

Laat de bacterien het werk doen ipv de sponzen. De filter heeft in ��n slag ook een pak minder onderhoud nodig. 🙂

SIporax voor bacterie,sponzen heb je nodig om vuil te vangen, en bacterie vast te houden.

witte watten vangt het stof op.
Waarom alles omgooien wat werkt.

Als dat jouw manier is van filteren.??

Water kan glashelder zijn, maar dan toch ook foute waarden hebben.

De TS klaagt van te snel verstopte filter. Dus geef ik het alternatief.
Je kan mechanisch filteren of biologisch.

Ik filter zo goed als niet mechanisch en laat het 'stof' afbreken door mijn bacterien.

Dat helder water geen garantie is voor goeie waarden klopt volledig. Maar dit heeft helemaal niets met bovenstaande te maken.

Mechanisch filteren is helemaal niet verkeerd. Dat hoor je me niet zeggen.
Maar het vergt meer onderhoud aan de filter en dat zal je voor lief moeten nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan