Opstart 450 liter aquarium.


R

Rogue1987

Guest
Hallo allemaal,
Rogue is terug van weggeweest, het is nu een tijdje uit tussen mij en enduser maar ik zie hem af en toe nog wel en kijk graag naar het mooie aquarium dat hij heeft staan.
Nu gaat mijn moeders goede vriend verhuizen en komt zijn 450 liter ( of 500 ) aquarium vrij omdat hij een nieuwe gaat kopen.
Ik heb wel gezegd dat ik hem graag zou willen hebben en dat was goed.
Nu gaat hij pas eind oktober de zijne uit elkaar halen en het zal nog lang duren voor ik er goudvissen in kan houden, maar toch wil ik alvast even bedenken wat ik allemaal nodig ga hebben.
Sowieso moet ik een filter hebben( liefst 2 buitenfilters ), maar welke zal ik aanschaffen? zal ik ze nieuw kopen of via mp?
Is een thermometer nu wel of niet nodig? De vissen komen pas in de winter.
Hij zal op mijn kamer komen te staan, ( niet op de tocht natuurlijk ) wat is een slim systeem voor het verversen.
En hoe vaak zouden jullie het doen met zo'n grote bak?
Hoeveel vissen zal ik erin houden?
Stuk of 7 moet kunnen lijkt mij.
Hebben ze meer dan 70 liter per vis.
Waar moet ik verder nog allemaal aan denken om te halen?

Het is nu trouwens een tropische bak, er zit een ingebouwd stuk hout in dat er lastig uit te krijgen is ( staat wel mooi ) en lampen moet ik ook nog regelen.
Alle goede idee�n zijn welkom.
 
met goudvissen bedoel je hopelijk de sluierstaarten

een thermometer is handig ja maar denk eerder dat je een verwarming bedoeld


qua verversen
heb je iets van een afvoer in de buurt
 
Ja natuurlijk sluiers, dom dat ik dat er niet bij gezet had.
Krijg sowieso mijn favoriete vis terug van mijn ex: artemis een Ryukin.
Heel mooi is ze. De rechter op mijn plaatje.
De linker is helaas overleden.
Ja verwarming, in mijn enthousiasme kan ik niet meer normaal typen haha.
Afvoer is een paar kamers verderop in de badkamer.
Verder wil ik zand gaan nemen ipv grind.
 
dacht het

met een 70 liter per vis zit je wel goed dan denk ik

als je een buisje kan leggen naar de afvoer is het helemaal makkelijk natuurlijk

anders een darm uitrollen

deze sluit je dan aan achter je externe filter (t stuk )
en dan kan je met een kraantje direct water aftappen
 
Ja zo dacht ik het ook te doen, zo doet mijn ex het ook nog.
Hij heeft nog filters voor me over maar die pompen maar 800 liter per uur dus dat lijkt me te weinig.
Vrees dat ik en grotere moet kopen.
 
Nooit water VIA je filter weg laten lopen.
Krijg je bacterie(wit water) tekort.
Dacht vroeger ok slim te zijn,met de 1.60 m.
WEl 14 jaar terug,maar toch!
 
Rogue1987 zei:
Ja zo dacht ik het ook te doen, zo doet mijn ex het ook nog.
Hij heeft nog filters voor me over maar die pompen maar 800 liter per uur dus dat lijkt me te weinig.
Vrees dat ik en grotere moet kopen.

die 400 is dat de capaciteit die de fabrikant opgeeft of effectief e capaciteit


verder tap ik ook zonder problemen water af zoals genoemd
 
Dat weet ik eigenlijk niet roosen.
Nou ja tijd zat om het uit te zoeken.
En Bertus nee ik weet dat je dat niet moet doen, maar thanks voor de tip.
Qua planten dacht ik aan Vassilinera, gemengde bosjes.
Er zit een mooi stuk hout in, is dat gevaarlijk voor hun? zal het checken op scherpte enzo.
Verder wil ik geen algen eters erin of slakken of iets dergelijks.
 
Wat cool dat je weer zelf een aquarium krijgt!

Als je een grote Ryukin erin doet, zou ik daar wat extra liters voor reserveren. 150 is niet overdreven. Dan houd je nog 300 over, daar zouden technisch gezien 6 vissen inkunnen maar dan is het wel erg volle bak zeker als ze groter worden. Ik zou beginnen met een groepje van (in totaal) 5 ofzo, dan heb je nog ruimte voor ooit een babyvisje of een opvanger of een supergave vis als je er een tegenkomt. Ik heb mn bak zelf helemaal vol en dat vind ik soms best jammer.

Qua filters: ik raad je de jebao aan. Ik heb er zelf twee staan en dat bevalt heel goed. Jones heeft deze ook en ook met goede ervaringen.

Hout is niet gevaarlijk mits de gaten niet te klein en niet scherp zijn, maar het neemt wel liters in beslag. Daar moet je wel rekening mee houden.

Verwarming is niet nodig, zeker niet op zo'n grote bak. Thermometer is wel handig :p

Voor het verversen zou ik zorgen voor een tuinslang die lang genoeg is om van jouw kamer naar de afvoer in de badkamer te voeren. (en van de kraan weer terug)
 
Hoi Mieke,
Dank je voor de tips.
Ja Artemis is 15cm denk ik. En dat hout kan er eventueel nog wel uit.
Moet ik nog over na gaan denken.
Ik vind 5 a 6 vissen ook wel een mooi aantal ja.
Word er alweer helemaal vrolijk van, het vooruitzicht om zo'n prachtige bak te krijgen, het is echt een spectaculair aquarium.
Hij denkt dat er 450 liter in kan maar volgens mij is het 500.
Kan ik nog wel uitzoeken.
Jebao ga ik naar kijken, hoeveel liter zou ik moeten pompen per uur? 1500 toch.
Zal ik er een of 2 nemen?

Hoe is het met jou vissen? zal eens gaan kijken op je foto album.
 
Ik zou gaan voor twee pompen, zodat je er een schoon kan maken en de ander met rust kan laten. Dan is je bacteriecultuur het veiligst. En als er dan ooit een kapot gaat, heb je de ander nog.

Minimaal 1500 liter netto. Er gaat nog capaciteit af van het filter omdat er filtermateriaal in gaat wat de uitstroom vertraagt zeg maar. Ik heb twee jebao's van 1000-1200 liter, dat zou voor jouw aquarium ook genoeg moeten zijn, dan heb je 2000-2400 liter bruto, daar moet je echt wel meer dan 1500 netto van overhouden.
 
Hallo !!
Ik heb zelf nu ook net een 450l aquarium draaien voor like 2 of 3 maanden !!
Echt super !!

Ik ga er zelf inderdaad 5 in doen in totaal ! Ik heb ook 2 jebao filters erop zitten !! Heel blij mee gaat goed !
Ik heb geen verwarming maar wel thermometer om de temp bij te houden !!
Ik verversde 1 keer in de week, wil nu naar 2 keer gaan (gewoon vind ik fijner voor de vissen )
Je kan ook 1 keer per week verversen en dan halve wegen de week de bodem nog een keer afhevelen!!


Ik heb bij formido 20m tuinslang gekocht en die het ik zo geknipt dat ik een korte heb, voor eventuele bodem stofzuiger of als ik water apart in een bakkie wil doen, en 1 lange die naar de badkamer gaat.
Laat hem leeglopen in bad en koppel hem dan aan de kraan om te vullen

Dua inderdaad wat Mieke al aangaf !!
 
Als je voor een Ryukin 150l. rekent houd je geen 300l. over die je kan laten delen door 4 of 5 vissen. Zij houden er echt geen rekening mee dat de Ryukin 150l. nodig heeft en snoepen daar ook vanaf.
 

Terug
Bovenaan