Wat is er nieuw

Opstart 70 Liter aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaNoobie
  • Startdatum Startdatum
A

AquaNoobie

Guest
Dag allen,

Ongeveer 2 weken geleden heb ik mijn eerste aquarium aangeschaft. Een Superfish 70 liter.

Daar heb ik direct een vijftal planten voor gekocht. Preciese benaming weet ik niet. Heb gevraagd om starters planten.

Ze krijgen middels een timer ongeveer 9 uur licht.

Sinds een week geef ik extra vloeibare voeding (Easy-Life - Easycarbo - Liquid carbon fertilizer ) Nu zag ik dat ie in de opstart fase hier beter niet mee kan starten, dus stop ik ook mee.

Morgen wil ik de eerste visjes plaatsen (Neon of Kardinaal Tetra).

Nu sinds anderhalve dag komt er veel aanslag (alg?) op mijn plantjes. Nu vroeg ik mij af wat hier tegen te doen. En of jullie herkennen welke type alg het is.

Groet,
Nieuwe aqua fan.

20181123_194445.jpg

20181123_194450.jpg

20181123_194455.jpg

20181123_194502.jpg

20181123_194509.jpg

Heb je een zout water.aquarium..

Eer je er vissen inzer, moet je nog 1-2 weken wachten.
Is nog aan het indraaien ,voor bacterie.
Je krijgt eerst nitriet, in opstart, dan nitraat.

dan s het veilig.

Deze moet je hebben.

C
cabomba-caroliniana.jpg
abomba of hoornblad. zijn zuurstofplanten, snelgroeiers.

Hi Bertus,

Bedankt voor jouw reactie.

Het is een zoetwater tank, al zal de poster en decoratie anders doen denken.

M.b.t. het plaatsen van vissen krijg ik wisselend advies van de "speciaal"zaken.
1- wacht twee weken alvorens plaatsen. Dat ben ik nu.
2- plaats vrij vlug vissen zodat de bacteriën sneller tot stand komen door middels van voer en ontlasting van vissen.

Graag zou ik morgen mijn water eerst laten testen voor het plaatsen van de vissen. Wellicht word ik daar wijzer van.

Bedankt voor de tip van de planten.

Echter mis ik nu de reden van de alg? Of heeft dat met de nitraat/nitriet te maken?

Gr,

Ik zal wat meer planten plaatsen en wat meer snelgroeiers voor een goede start. Lichtduur terug brengen naar max 8 uur. En naast easy carbo ook andere voedingsstoffen bv profito toevoegen.

Met vissen toevoegen zoals bertus zegt nog zeker 2 weken wachten.

De algen zijn opstart algen lijkt me.

Graag zou ik morgen mijn water eerst laten testen voor het plaatsen van de vissen. Wellicht word ik daar wijzer van.
Bespaar je de moeite. Een nitriepiek komt doorgaans pas in de derde week. Als de waardes er morgen goed uit zien is de kans groot dat dit komt omdat je nog geen nitrietpiek hebt gehad.

Heb je de bacteriën ook wat te eten gegeven door wat voer te verkruimelen?

Wat betreft neons of kardinalen. In deze maat bak (60 cm?) kun je beter voor neons gaan, die blijven kleiner dan kardinalen.

Dank voor jullie reacties.

Ik zal de plantjes aanschaffen en wat voer verkruimelen de komende 2 weken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan