Opstart alg tast een bepaalde plant meer aan dan de rest

K

Katy707

Guest
Mij viel het op, dat de plant ( grof bladerige, geheel licht groene Crypto-soort), eigenlijk de enigste is die bedolven wordt onder de opstart-alg.

Deze plant staat in het midden van de aqua.
De overige planten ( Crypto's, Echinodorus, Cabomba en de drijvers), lijken er weinig tot geen last van te hebben.

De opstart-alg zit ook verdeeld over de zandbodem en op de ruiten en het filter.

Aqua: Dubai 120, T5 verlichting 10 uur per dag.
Aqua draait a.s. zaterdag 3 weken in.
Filter: Ferplast Bluwave 07.
Besteld is: Verwarming van Fluval 200 Watt, komt op 23 graden ( vanwege winter en oud huis/ isolatie enz.).

De plant waar het om gaat zit onder de alg.
Met name op de randen van de bladeren.
Echter maakt hij wel gewoon nieuw blad aan, oude bladeren sterven wel af/ hangen slap.


Trekt dit nog bij of is het beter om deze plant er uit te halen en er een stuk hout voor terug te plaatsen?

Waterwaardes weet ik ( nog ) niet.
Test-koffer is onderweg ( is besteld).
Met teststrips is op zich niks verontrustends te melden.
Iets hoge Gh en KH en heb ene lichte nitrietpiek gehad, welke nu zo goed als weg lijkt te zijn.

Wat moet ik nu doen?

Nog aankijken of ingrijpen?

Als ik in moet grijpen, wat kan ik dan het beste doen?
 
Je gaat de sluiers op 23 graden houden? :confused:
 
In de regel zal de opstartalg binnen enkele weken verdwijnen. Je kan het dus nog even aanzien zou ik zeggen. ook kun je de bruine opstartalg er heel gemakkelijk met je vingers vanaf wrijven hoor.
Het is een beetje een vettig laagje lijkt het wel. Het is ook een bacterie namelijk en geen echte alg.
 
Jones zei:
Je gaat de sluiers op 23 graden houden? :confused:

Als het van de winter te koud wordt in huis, wil ik de verwarming gaan gebruiken.

Waar moet ik hem opzetten dan volgens jou?

Zonder verwarming is het nu 22 graden in mijn bak.
 
Zo koel mogelijk zolang de temperatuur maar niet teveel schommelt. Als het overdag 22 graden is, zorg dan dat het 's nachts niet afkoelt tot beneden 18 graden.
 
Jones zei:
Zo koel mogelijk zolang de temperatuur maar niet teveel schommelt. Als het overdag 22 graden is, zorg dan dat het 's nachts niet afkoelt tot beneden 18 graden.

Hoi Jones,...

Bedankt voor je reactie.

Zoals je misschien al gelezen hebt, ga ik over op Tropisch.

Maar wil je wel bedanken ( iedereen trouwens) voor de tips en adviezen :)
 
Terug
Bovenaan