Opstart aquarium alg?


martijn severin

Well-known member
Lid geworden
22 december 2009
Berichten
52
Hai vraagje aquarium loopt 2 weken. Co2 druppel per seconde ,planten voeding 1 x per week. Boven aan het hout alg en op de varen beetje draadalg.. heb de licht tijden teruggeschroefd met een uur. De dropchecker blijft donkergroen blauw...co2 hoger zetten? Heb er ff 3 snelgroeiers uit andere bak bij ingezet. Nog iets wat ik kan doen?
 

Bijlagen

  • 20221106_112026.jpg
    20221106_112026.jpg
    419.3 KB · Weergaven: 68
Je dropchecker moet eigenlijk lichtgroen zijn. Je huidige kleur geeft al een co2 tekort aan.
 
Hai vraagje aquarium loopt 2 weken. Co2 druppel per seconde ,planten voeding 1 x per week. Boven aan het hout alg en op de varen beetje draadalg.. heb de licht tijden teruggeschroefd met een uur. De dropchecker blijft donkergroen blauw...co2 hoger zetten? Heb er ff 3 snelgroeiers uit andere bak bij ingezet. Nog iets wat ik kan doen?
De Lichtduur zou ik op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. Door die te minderen wijzig je altijd de groeitijd mogelijkheid. Veel belangrijker: Heb je de lichtsterkte die je planten vragen? Wat die bepaald de groei sterkte. Verder moet je rekening houden met de plaats waar je planten zet i.v.m. die lichtvraag. Zo zie ik bijvoorbeeld Anubias staan in het volle licht en zonder je lichtsterkte te weten en je mogelijkheden om die in te stellen weet ik dat die plant beslist in een beschaduwde plek moet staan. Dit is namelijk een langzaam groeier die heel weinig licht wil. Zo zijn er ook planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen of die zelfs veel licht willen. Wanneer je het licht niet kan versterken en/of dimmen moet je de plantenkeuze aanpassen aan je hardware. De CO2 maar eigenlijk je gehele voedsel aanbod stel je pas in wanneer je de verlichting juist hebt afgesteld. Je voedselaanbod is namelijk een afgeleide van je licht.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Klopt ze staan in de volle zon maar weinig sterkte 17 lumen of zoiets.
 
@jessica heb de dropchecker al verplaatst. Iets meer als 2 bel per seconde zou meer dan voeldoende moeten zijn. De planten zijn klein
En waarschijnlijk hing die op de verkeerd plek want na een week verkleurd die nog niet . En heb al een stuk meer co2 gehad maja
 
Klopt ze staan in de volle zon maar weinig sterkte 17 lumen of zoiets.
17 lumen kan voor Anubias maar gezien hun plaats en de de lichtsterkte op die plaats zou dit voor de overige planten wel erg weinig licht zijn? Over het algemeen worden lichtsterktes als volgt aangegeven: Veel licht 45+ lumen/ltr. Gemiddeld licht: 35-/+ lumen/ltr. Weinig licht ronde 25 lumen/ltr.
 
@jessica heb de dropchecker al verplaatst. Iets meer als 2 bel per seconde zou meer dan voeldoende moeten zijn. De planten zijn klein
En waarschijnlijk hing die op de verkeerd plek want na een week verkleurd die nog niet . En heb al een stuk meer co2 gehad maja
Ik zelf bouw het altijd per dag wat op tot de checker lichtgroen is.
 
heb de dropchecker al verplaatst. Iets meer als 2 bel per seconde zou meer dan voeldoende moeten zijn. De planten zijn klein
En waarschijnlijk hing die op de verkeerd plek want na een week verkleurd die nog niet .
Dat is toch niet relevant... Je DC moet gewoon overal in je bak dezelfde kleur hebben. Ongeacht waar je 'm hangt.
Zou eens een KH test kopen en een digitale pH pen. Dan via de kh/ph referentiekaart je CO2 afstellen inplaats van een beetje aangokken
 
Corneliis als mijn stroom de co2 bij de mond van de checker de co2 wegblaast komt er niks in he....
 
Benvo klopt en het zijn gemiddelden . 17 lumen is als je voor 200 liter van de lege bak rekent. Dit is bij mij aanzienlijk minder en de planten staan 30/40 cm onder het oppervlak.
 
Corneliis als mijn stroom de co2 bij de mond van de checker de co2 wegblaast komt er niks in he....
Ik denk dat Cornelius bedoelt dat co2 oplost en met een goede distributie overal ongeveer evenveel moet zijn. Het water wat dus onder de opening van de dropchecker komt geeft koolzuurgas af en daar reageert de vloeistof weer op.
 
Uiteraard maar je hebt geen evenredige oplossing van co2 door.uitwisselaing etc
 

Terug
Bovenaan