Opstart aquarium met de dry-start methode voor Monte Carlo

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi allemaal,

ik weet niet of mijn vraag op de juiste plek wordt gesteld hier. Ik vroeg me wat af over de drystart methode voor een monte carlo tapijt.
Ik wil namelijk een aquarium opstarten met erin een aquasoil (wordt waarschijnlijk ADA), stekjes monte carlo, wat stenen en stukken hout om te laten begroeien met christmas mos. Of ik de stenen ook laat begroeien betwijfel ik nog omdat de stenen mooie kleuren en patronen hebben.
Ik heb me al verdiept in de opstart met name dan de dry-start methode voor een tapijtje. Men voegt geen nitrificerende bacteriën toe tijdens de dry-start, iets wat je normaal wel doet wanneer je een bak opstart en vult met water om eerst je bacterie cultuur op orde te krijgen.
Toch hebben ze het na een (nagenoeg) dicht gegroeid tapijt over een 'opgestart' aquarium en dat de bak dan gevuld kan worden met water (en hogere CO2 dosering die afneemt over tijd).

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met deze methode, en of het inderdaad zo is dat er in de soil over de weken heen genoeg bacteriën zijn gevormd wat het aquarium start-klaar maakt.

Groetjes,
Teun
 
Ikzelf maak zo altijd mijn perfect ingegroeide tapijtje van Micranthemum Monte Carlo. Gewoon een kwestie van een laag aqua soil, afvullen tot net onder de soil, plantjes erin en af en toe benevelen.
Na 5 weken was het perfect! Met Hemianthus callitrichoides duurt het wel wat langer omdat het plantje simpelweg gewoon langzamer groeit.
Geen gehannes met dosering van voedingsstoffen, geen CO2 kwesties, geen ontworteling, geen alg, helemaal niets. Eenvoudiger kan het niet.

Je hoeft de MC niet met de stengel in de bodem te duwen!
Gewoon een stengeltje van een paar cm plat op de bodem drukken en het gaat vanzelf vastgroeien en nieuwe uitlopers maken.

De bacteriën zijn na ongeveer 3 weken goed ontwikkeld. Dus de NH4 is nu omgezet tot NO3 en heeft nu tal van bacteriën om deze laag te houden.
Nog een bijeenkomend voordeel is dat je veel minder verplichte waterwissels hoeft te doen die bij het gebruik van soil hoort. Als de bak eenmaal is afgevuld is gewoon 1x per week voldoende.
 
Hierbij een update van hoe op het moment de dry start gaat! Vandaag is de dag dat het precies één maand aan het groeien is. Ik heb christmas mos samen met wat voedingskorrels en water in een staafmixer fijn gemaakt en uitgesmeerd over het hout. Bijna dagelijks besproei ik dit met water als ik thuis ben. Intussen is het mos ook aangeslagen en zie ik op verschillende plekken groei ontstaan!
 

Bijlagen

  • Dry start week 4.jpeg
    Dry start week 4.jpeg
    159 KB · Weergaven: 87
  • Dry start dag 0.jpeg
    Dry start dag 0.jpeg
    135.1 KB · Weergaven: 83
Dankje! Ik wil het denk ik nog 2 weken laten staan. Deze week wil ik een startcultuur bacteriën oplossen in water en besprayen in de bak zodat dat nog de tijd heeft om te settlen en te groeien. Ik heb een paar snelgroeiende plantjes die ik dan ook toe ga voegen.
Ik twijfel nog wat voor visjes ik erin wil ga doen, suggesties? Er komt een externe filter op te staan dus er is zeker wat stroming. Ik heb zelf nog garnaaltjes die ik erin wil laten grazen (gele neocaridinas en mini-japonica's).
 
In mijn optiek is een startcultuur bacteriën niet nodig omdat deze eigenlijk al goed zijn ontwikkeld dmv de dry-start.

Weet je al welke plantjes het gaan worden? Wellicht een mooi bosje rotala links en rechts in de hoeken?
Klein schooltje vuurtetra's zijn wel erg leuk om te zien. weet alleen niet of dit goed gaat met je garnaaltjes.
 
Rotala's lijken me ook wel leuk inderdaad. Had er laatst alleen een slechte ervaring mee: wortels groeide uit de stengel en trokken heel de plant naar de bodem. Zat ook te denken aan vuurtetra's, gingen vorige keer bij me goed ook met de garnalen! Even een berichtje posten ook in een ander topic
 
Hier een update van de bak! Gevuld op 17 december. Aangesloten op CO2, de dosering bouw ik geleidelijk af om de overgang van emers naar submers te versoepelen voor de Monte Carlo plantjes.

Nu nog op zoek naar stengelplantjes! Iemand suggesties? Ze moeten groeien onder een twinstar e45 lamp met 8 lichturen. CO2 dosering aanwezig en wil licht voeding doseren, als ik dit nodig denk te vinden na wat metingen.

Guppen zijn tijdelijk nu in de bak. Op moment zitten er zo'n 8 mini japonicas in en 1 ottocinclus (opruimcrew). Later wil ik denk ik 'n schooltje tetras.
 

Bijlagen

  • VID_20221218_201156.mp4
    95.6 MB
Terug
Bovenaan