Opstart bak staat nu 2 weken, wat nu?


Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
50
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik heb een 200 liter bak, 100x40x50. Met wat echte planten, tropica clay en zand als bodem. Led licht en oase biothermo 250 filter.

Mijn bak staat nu ruim twee weken, waarvan 1 week met 5 guppy s en 3 garnalen. Ook heb ik sinds een halve week baby guppys; 6.

Ik verwissel water elke 2 dagen circa 20-30% en ik onderhoud plantjes hier en daar.

Me bak staat dus 2,5 week maar alles lijkt goed te gaan. Er gebeurt dus eigenlijk niks. Maar is dit wel goed? Mijn water wordt alleen snel vies, dus groen of bruin en na water wissel is dit minder. Nu zie ik een paar kleine bruine plekjes op achterkant maar meer niet. Is dit bruinalg?

Wat moet ik verwachten of nog doen? Ik voer dus al me vissen en voeg al enige tijd filter bacteriën toe. Water waarden lijken stabiel. Zag vandaag dat er eindelijk wat nitriet in t water zat. Niet gevaarlijk niveau.

Groetjes,

Thijs
 
Plantjes groeien overigens prima, alleen de monte carlo wil niet echt gaan. Denk te slecht licht en te weinig co2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je foto s van je bak of de alg/aanslag? Bruinalg is in het begin normaal overigens.
 
Om na 2 weken indraaien al vissen toe te voegen is erg snel. Normaal gesproken wordt dat pas na 4 weken indraaien gedaan. (met of zonder toevoeging van extra middeltjes, aangezien die zelden het indraaiproces versnellen). Je bent dus nu bezig met een 'fish in cycle indraai proces''. Dat betekent héél erg goed je water monitoren op no2 en nh3/4 en bij de geringste verhoging van die 2 waarden of ander gedrag van je vissen waterwissel van 80-90%. En dat volhouden totdat je nitraat in je bak gaat meten en/of geen nitriet en nh3/4 over langere tijdmeer meet.
 
Zag vandaag dat er eindelijk wat nitriet in t water zat. Niet gevaarlijk niveau.
Weet je zeker Thijs dat je nitriet meet? Want nitriet is giftig voor vissen en moet 0 zijn.

Verder zou ik je als tip willen geven om i.p.v. 2 x per week 20 - 30% waterwissel 1 x per week een 50- 60% bijvoorbeeld te doen. Daarmee verwijder je in 1 x meer afvalstoffen wat @Lysia met haar advies eigenlijk ook bereikt. En het scheelt je de helft van het werk.

Gebruik je ook slangen in plaats van emmers voor de waterwissel? Gemak dient de mens :)
20231210_113813.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Friesian deze bak is nog aan het indraaien en ik denk dat het met jouw geadviseerde hoeveelheid waterwisselen heel snel heel fout kan gaan. TS kan op de hoeveelheid die jij adviseert overgaan een week of 5 na opstart (mits de resterende geplande vissen niet in één keer worden toegevoegd).
 
@Friesian deze bak is nog aan het indraaien en ik denk dat het met jouw geadviseerde hoeveelheid waterwisselen heel snel heel fout kan gaan. TS kan op de hoeveelheid die jij adviseert overgaan een week of 5 na opstart (mits de resterende geplande vissen niet in één keer worden toegevoegd).
Nitriet opbouwen is niet handig als er al vissen in zitten.
 
Heb je foto s van je bak of de alg/aanslag? Bruinalg is in het begin normaal overigens.

Weet je zeker Thijs dat je nitriet meet? Want nitriet is giftig voor vissen en moet 0 zijn.

Verder zou ik je als tip willen geven om i.p.v. 2 x per week 20 - 30% waterwissel 1 x per week een 50- 60% bijvoorbeeld te doen. Daarmee verwijder je in 1 x meer afvalstoffen wat @Lysia met haar advies eigenlijk ook bereikt. En het scheelt je de helft van het werk.

Gebruik je ook slangen in plaats van emmers voor de waterwissel? Gemak dient de mens :)
Bekijk bijlage 375435
Ja ik gebruik een slang voor het water eruit. Erin vul ik dan ff wat bakkies. Niet heel veel moeite
 
Als ik elke 5 dagen zou water wisselen krijg ik veel vies water
@Friesian deze bak is nog aan het indraaien en ik denk dat het met jouw geadviseerde hoeveelheid waterwisselen heel snel heel fout kan gaan. TS kan op de hoeveelheid die jij adviseert overgaan een week of 5 na opstart (mits de resterende geplande vissen niet in één keer worden toegevoegd
 
Bruin alg is normaal bij net opgestarte bakken. Hout kan nog vele maanden tanines afgeven wat het water bruin kleurt. Is verder niet erg tenzij het je stoort.
 
Weet je zeker Thijs dat je nitriet meet? Want nitriet is giftig voor vissen en moet 0 zijn
Daarom vroeg en schreef ik ook dit. En 1 x per week een grote wissel lijkt me beter dan 2 x een kleine.

Correct me if I'm wrong.
 
Laatst bewerkt:
Als je wat vissen erzosnel al in hebt gelaten prematuur aan een ect rijping vh zgn biologisch systeem dan kun je evt nog de mazzel hebben dat het zonder sterfte slaagd, daar kun je veel voor verversen welliswaar
 
Bruin alg is normaal bij net opgestarte bakken. Hout kan nog vele maanden tanines afgeven wat het water bruin kleurt. Is verder niet erg tenzij het je stoort.
Taninen vezuren het water. Of het 'niet erg' is is dus afhankelijk van de bewoners, beplanting, en decor.

Ik vind dat men ietwat te angstig is voor een fish-in cycle, in dit geval. In een 200l bak kan je gerust direct een handjevol guppen droppen zonder dat je bang hoeft te zijn op sterfte.
 
Ik herhaal mezelf maar even:
Om na 2 weken indraaien al vissen toe te voegen is erg snel. Normaal gesproken wordt dat pas na 4 weken indraaien gedaan. (met of zonder toevoeging van extra middeltjes, aangezien die zelden het indraaiproces versnellen). Je bent dus nu bezig met een 'fish in cycle indraai proces''. Dat betekent héél erg goed je water monitoren op no2 en nh3/4 en bij de geringste verhoging van die 2 waarden of ander gedrag van je vissen waterwissel van 80-90%. En dat volhouden totdat je nitraat in je bak gaat meten en/of geen nitriet en nh3/4 over langere tijdmeer meet.
Dat kan dus zelfs betekenen dat je dagelijks een ww van 80-90% moet doen!!
 
Deze zag ik vd week voorbij komen op Facebook. Wellicht interessant, niet alleen voor de TS, maar voor een ieder die in dit topic post.

 
Taninen vezuren het water. Of het 'niet erg' is is dus afhankelijk van de bewoners, beplanting, en decor.
Gelukkig in 35 jaar nog nooit last van gehad. Betwijfel dan ook zeer of het iets uit zal maken.
Het ging dan ook meer om de zin van ts over “vies water” wat waarschijnlijk bedoeld word omdat het bruin is van de tanines.
 
Bedankt allemaal voor alle nuttige info. Vandaag 1 dode garnaal aangetroffen. Andere 2 leven nog. 1 garnaal heeft zelfs dr buik vol met eitjes!

Wissel nu meer water en probeer nitriet 0 of zo laag mogelijk te houden.

Bruinalg op steen of planten, moet ik dit er persee afpoetsen? Ze zeggen bladeren afknippen maar dan kan ik me hele anubius kaal maken
 
Bedankt allemaal voor alle nuttige info. Vandaag 1 dode garnaal aangetroffen. Andere 2 leven nog. 1 garnaal heeft zelfs dr buik vol met eitjes!

Wissel nu meer water en probeer nitriet 0 of zo laag mogelijk te houden.

Bruinalg op steen of planten, moet ik dit er persee afpoetsen? Ze zeggen bladeren afknippen maar dan kan ik me hele anubius kaal maken
Uiteindelijk verdwijnt de bruine alg wel.
Je bak staat ook nog maar net dus met geduld komt het wel goed.
Wel nitriet blijven meten en verversen.
 
Kan die bruine alg ook mede het resultaat zijn van de vele grote waterwissels om de gemeten nitriet naar beneden te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Bruin alg is een typische opstartalg. Veeg het van je Anubias bladeren af. En zuig het op met je waterwissels. Verder niet druk om maken

Hoe meet je Thijs? Strips of druppels? Meet je NO2 of NO3?

5 guppie's en 3 garnalen is geen schokkende bezetting. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat direct vis toevoegen na 1 week indraaien kan. Al zit je nu in de 3de week zou ik overstappen op om de 3 a 4 dgn 50% ww. In de 4de week zou ik 1x in de week 50% ww gaan doen en elke week je voorfilter van je Oase even schoonmaken. Daarna al zijn de waterwaardes goed ietsje uitbouwen met bewoners.
 
Kan die bruine alg ook mede het resultaat zijn van de vele grote waterwissels om de gemeten nitriet naar beneden te krijgen?
Nee lijkt me niet en daar hevel je juist organische belasting mee af wat de oorzaak is van bruinalg. Het is een dingetje wat er vaak bijhoort tot de bak in balans is.
 
Bruin alg is een typische opstartalg. Veeg het van je Anubias bladeren af. En zuig het op met je waterwissels. Verder niet druk om maken

Hoe meet je Thijs? Strips of druppels? Meet je NO2 of NO3?

5 guppie's en 3 garnalen is geen schokkende bezetting. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat direct vis toevoegen na 1 week indraaien kan. Al zit je nu in de 3de week zou ik overstappen op om de 3 a 4 dgn 50% ww. In de 4de week zou ik 1x in de week 50% ww gaan doen en elke week je voorfilter van je Oase even schoonmaken. Daarna al zijn de waterwaardes goed ietsje uitbouwen met bewoners.
Hoi Ed, dank voor je info.

Ik meet no2 en no3 allebei met strips. Waarom zou je het voorfilter elke week schoonmaken? Moet ik dit altijd blijven doen?
 
Bedankt allemaal voor alle nuttige info. Vandaag 1 dode garnaal aangetroffen. Andere 2 leven nog. 1 garnaal heeft zelfs dr buik vol met eitjes!

Wissel nu meer water en probeer nitriet 0 of zo laag mogelijk te houden.

Bruinalg op steen of planten, moet ik dit er persee afpoetsen? Ze zeggen bladeren afknippen maar dan kan ik me hele anubius kaal maken
Er is geen garnaal dood, het was de huid van de garnaal haha. Hoeveel eitjes van zo een garnaal blijven leven? En als ik de grote eitjes buik zie hangen hoelang duurt voordat deze gelegd worden en uitkomen ongeveer?
 
Hoi Ed, dank voor je info.

Ik meet no2 en no3 allebei met strips. Waarom zou je het voorfilter elke week schoonmaken? Moet ik dit altijd blijven doen?
Om je filter verder goed schoon te houden zou ik dit de eerste maanden wel doen. Daarna kan je altijd kijken. Is hij vrij schoon na een week dan doe je het om de 2 weken of langer als dat kan.

Er is geen garnaal dood, het was de huid van de garnaal haha. Hoeveel eitjes van zo een garnaal blijven leven? En als ik de grote eitjes buik zie hangen hoelang duurt voordat deze gelegd worden en uitkomen ongeveer?
Het vrouwtje houdt ze bij zich tot dat de eitjes uitkomen. Vervellingen kan je gewoon in de bak laten, dit vinden de garnaaltjes weer lekker en is een goede voedingsbron voor kalk.
 
Leggen doet de vrouw ze zoals Ed al zegt niet en vaak is de draagtijd rond de 4 weken en daarna laat ze de jongen los.
 
Om je filter verder goed schoon te houden zou ik dit de eerste maanden wel doen. Daarna kan je altijd kijken. Is hij vrij schoon na een week dan doe je het om de 2 weken of langer als dat kan.


Het vrouwtje houdt ze bij zich tot dat de eitjes uitkomen. Vervellingen kan je gewoon in de bak laten, dit vinden de garnaaltjes weer lekker en is een goede voedingsbron voor kalk.
In die oude huid zit chitin en daar is het skelet/huid ook van opgebouwd en daarom eten ze de oude graag op of moeten het doen met cellulose. Onderstaand staat er iets over:


Maar kalk zal er wellicht ook inzitten.
 
Voor de liefhebbers de garnalen in actie. Komende week (vierde) algen en waterwaarden aankijken. Wellicht 3 algenetertjes toevoegen en wat slakjes.
 

Bijlagen

  • 210E82C4-48DA-4A18-B844-06B0919A5F93.mp4
    57.7 MB
Voor de liefhebbers de garnalen in actie. Komende week (vierde) algen en waterwaarden aankijken. Wellicht 3 algenetertjes toevoegen en wat slakjes.
Thijs, wanneer je met algenetertjes bijvoorbeeld ottcinclus bedoeld dan zou ik dat niet doen. Eerder wat langer wachten, aquarium meer in balans laten komen. Algen die zich hebben ontwikkeld, zo te zeggen, die ze op het menu hebben staan.
 
Voor ottoclincus wordt meestal geadviseerd om ze pas in een bak te doen die tenminste 6 maanden gerijpt heeft. Anders is de kans erg groot dat ze verhongeren.
En verder: als je algeneters neemt omdat je het leuke beesten vindt: prima. Maar als je ze neemt om je algen aan te pakken: dat zul je echt zelf moeten doen. Sorry....
 
Thijs, wanneer je met algenetertjes bijvoorbeeld ottcinclus bedoeld dan zou ik dat niet doen. Eerder wat langer wachten, aquarium meer in balans laten komen. Algen die zich hebben ontwikkeld, zo te zeggen, die ze op het menu hebben staan.
Wat denk je over 3 baby ancistrusjes?
 

Terug
Bovenaan