Opstart bak welke alg soort is dit en wat tegen te doen?

Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo heb nu 4 dagen mijn bak opstaan en heb als bodem tropica aquasoil en wissel iedere dag 50%

maar zie nu toch alg en die komt me niet bekent voor en heb ik ook nog nooit gehad.
Weet iemand welke het is en wat ik er tegen kan doen?
6B15EFD3-3D43-4A1E-BB18-095640E378E6.jpeg
AA218EA0-F95F-4D4B-97F7-4B7BDEEE3EAC.jpeg
 
Ik twijfel of het alg of schimmel is. Door de bodem heb je de eerste tijd veel stikstof in de bak en dat is ook een boost voor algen. Daarom moet je ook veel verversen met deze bodem.
 
Lijkt mij draadalg en ontstaat doorgaans door CO2 tekort. Heb je meer gegevens voor ons? Bv waterwaardes en een totaaltje van je aquarium? Dan kunnen we een gerichter advies geven.

Gr. Ed
 
Het is een 40
Liter aquarium met momenteel 4 nerite snails en 2 amano garnalen

heb co2 erop met twinstar neo diffuser ongeveer 1/2 bel per seconden

als lamp heb ik een skylight 40h
6C2B63CE-5800-472C-971F-8B39FCD9C668.jpeg
 
Alle waterwaardes kloppen en de co2 is ook goed.
 
Wat kan ik er tegen doen?
 
Het licht staat op 6 uur en op 60%
 
[SUP]de co2 heb een constante co2 drop checker en een snel test en beide geven heel hoog aan tegen het gele aan en soms op het gele[/SUP]
 
Doseer momenteel geen voeding omdat ik iedere dag waterverversens door de soil begin pas in de 2 of 3 week met planren voeding
 
[SUP]de co2 heb een constante co2 drop checker en een snel test en beide geven heel hoog aan tegen het gele aan en soms op het gele[/SUP]

Op de foto vindt ik de kleur toch vrij "donker" groen lijken maar wellicht vertekend dat.
 
Je zit nog in de opstartfase dus zal wel goed komen,
Het bakje goed schoon houden en, als het kan, zoveel mogelijk alg blijven weghalen.
 
Op de foto vindt ik de kleur toch vrij "donker" groen lijken maar wellicht vertekend dat.
Ga snap het ook niet mij telefoon maakt hem heel groen en donker.
 
Terug
Bovenaan