Opstart garnalen: eenzelfde bloedlijn of verschillende?


Saskia1989KV

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
34
Hallo allemaal,
Ik lees verschillende dingen wat betreft het opstarten van een garnalenpopulatie:
- Eenzelfde bloedlijn (dus een grote groep van eenzelfde kweker)
- 2 (of meerdere?) bloedlijnen van verschillende kwekers

Wat is jullie ervaring hiermee?
 
In Nl is nergens meer wildvang van garnalen en alle kwekers hebben bijelkaar gekocht dus het is een utopie te denken als je bij verschillende kwekers haalt je verschillende bloedlijnen hebt
 
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt hoor. ;) Natuurlijk heb je geen duizenden volslagen losstaande bloedlijnen in Nederland. Maar er is wel wat variatie en je kunt dus keuzes maken. Het is op de lange termijn vele malen slechter om enkel met de nakomelingen uit (oorspronkelijk) één nest te blijven werken, dan om te mengen met nieuw bloed.

Het is begrijpelijk dat zogeheten kwekers voornamelijk letten op de kwaliteit van de kleurslagen (gradatie zus en zo) en dat andere dingen zoals genetische diversiteit daardoor op de achtergrond raken. Begrijpelijk maar ook niet echt goed doordacht. Door op die manier te werken weet je zeker dat je je populaties nooit zo gezond hebt als ze hadden kunnen zijn. Elk beetje variëteit dat je in kunt brengen lijkt me goed. En als je zelf een handje kunt helpen door af en toe de mindere goden uit de kweekgroep te halen, is dat ook geen slecht idee.

Nu is het zo dat niet bij iedere diersoort (zelfs niet bij iedere populatie binnen een soort) de gevolgen van inteelt even groot zijn. Maar better safe than sorry.
 
hoi saskia gewoon lekker garnaaltjes kopen en kweken inteelt is niet een ding bij garnalen
 
hoi saskia gewoon lekker garnaaltjes kopen en kweken inteelt is niet een ding bij garnalen


De eerste de beste hit als ik naar artikeltjes zoek. --> Een enkele generatie inteelt heeft al effect volgens dit onderzoek. 🤓

Je zal er als hobbyist niet altijd iets van merken. En als je niet het type persoon bent dat het belangrijk vindt om stil te staan bij dingen die misschien niet direct te merken zijn..... dan verkeer je in goed gezelschap. :p
 

De eerste de beste hit als ik naar artikeltjes zoek. --> Een enkele generatie inteelt heeft al effect volgens dit onderzoek. 🤓

Je zal er als hobbyist niet altijd iets van merken. En als je niet het type persoon bent dat het belangrijk vindt om stil te staan bij dingen die misschien niet direct te merken zijn..... dan verkeer je in goed gezelschap. :p
sta daar wel stil bij daarom doe ik juist garnaatljes geen last van die zitten van natuur in afgelegen poeltjes en zijn daar voor niet gevoelig voor inteelt.
meschien is dat ook wel met bepaalde vissen zo minnos bijvoorbeeld die woorden van natuur met een paar eiren in een niewe pool introduceert en dat lijkt goed te gaan
 
Genetica is genetica. Iedere soort is onderhevig aan problemen door inteelt.
Ja, ze leven in poeltjes, die in de natte periodes overstromen en met elkaar (en rivieren) in verbinding komen.
Hierdoor vermengen de populaties zich, en zo krijg je weer genetische diversiteit.
 
Genetica is genetica. Iedere soort is onderhevig aan problemen door inteelt.
Ja, ze leven in poeltjes, die in de natte periodes overstromen en met elkaar (en rivieren) in verbinding komen.
Hierdoor vermengen de populaties zich, en zo krijg je weer genetische diversiteit.
technies ja maar op in praktijk heb je heel veel gevalen van afgezonderde ecosysteem waar het geen probleem is leuk voor beeld beesjes woorden 25 jaar oud meschien om minder genetice schade op te lopen
 
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt hoor. ;) Natuurlijk heb je geen duizenden volslagen losstaande bloedlijnen in Nederland. Maar er is wel wat variatie en je kunt dus keuzes maken. Het is op de lange termijn vele malen slechter om enkel met de nakomelingen uit (oorspronkelijk) één nest te blijven werken, dan om te mengen met nieuw bloed.

Het is begrijpelijk dat zogeheten kwekers voornamelijk letten op de kwaliteit van de kleurslagen (gradatie zus en zo) en dat andere dingen zoals genetische diversiteit daardoor op de achtergrond raken. Begrijpelijk maar ook niet echt goed doordacht. Door op die manier te werken weet je zeker dat je je populaties nooit zo gezond hebt als ze hadden kunnen zijn. Elk beetje variëteit dat je in kunt brengen lijkt me goed. En als je zelf een handje kunt helpen door af en toe de mindere goden uit de kweekgroep te halen, is dat ook geen slecht idee.

Nu is het zo dat niet bij iedere diersoort (zelfs niet bij iedere populatie binnen een soort) de gevolgen van inteelt even groot zijn. Maar better safe than sorry.
Er worden nooit garnalen geïmporteerd door de groothandel (niet rendabel) wat in NL rondzwemt is particulier geïmporteerd, dus iedereen koopt bij elkaar want importeren kost klauwen met geld, wat de winkels verkopen komt bij diezelfde kwekers vandaan, het is dus helemaal niet genuanceerder, misschien je eerst eens verdiepen in de garnalenwereld alvorens uitspraken te doen?
 
Er worden nooit garnalen geïmporteerd door de groothandel (niet rendabel) wat in NL rondzwemt is particulier geïmporteerd, dus iedereen koopt bij elkaar want importeren kost klauwen met geld, wat de winkels verkopen komt bij diezelfde kwekers vandaan, het is dus helemaal niet genuanceerder, misschien je eerst eens verdiepen in de garnalenwereld alvorens uitspraken te doen?
En dus zijn het allemaal zwaar aan elkaar verwante garnalen? Eén pot nat? Je kan net zo goed broertjes en zusjes eeuwig met elkaar kruisen? :juggle:

Diepe

Dikke

Zucht
 
Er worden nooit garnalen geïmporteerd door de groothandel
Ik heb mijn hommels destijds (2006) bij de Pet's place besteld die als ik het goed heb rechtstreeks bij de groothandel vandaan kwamen. Heb mee kunnen kijken op de bestellijst. Ga er ook nog steeds van uit dat deze garnalen oorspronkelijk uit het wild komen. Zal nu misschien anders zijn.
 
Ik denk dat er regionaal echt wel verschillen zitten in genen. Iemand uit Friesland doet over het algemeen niet zo snel zaken met iemand uit Limburg, wanneer er in de buurt ook garnalen te krijgen zijn.
 
Ik heb mij dat ook afgevraagd toen we begonnen met garnalen. Wij hebben alleen neo caridina en grote japonica's. Bij de japonica's speelt het niet uiteraard :)

Wij hadden ons bedacht om om de zoveel tijd (jaar? 2 jaar?) een paar nieuwe garnalen bij te kopen, er vanuit gaande dat de genen na zo'n tijd toch wat anders zouden zijn in de winkel dan bij ons in de bak. Dus af en toe wat min of meer vers bloed?

Of het zinnig is of helpt, geen idee, maar het sust ons gevoel hierover iets :)
 
Ik heb mijn hommels destijds (2006) bij de Pet's place besteld die als ik het goed heb rechtstreeks bij de groothandel vandaan kwamen. Heb mee kunnen kijken op de bestellijst. Ga er ook nog steeds van uit dat deze garnalen oorspronkelijk uit het wild komen. Zal nu misschien anders zijn.
Groothandel krijgt ze ook van kwekers in europa
 
Ik denk dat er regionaal echt wel verschillen zitten in genen. Iemand uit Friesland doet over het algemeen niet zo snel zaken met iemand uit Limburg, wanneer er in de buurt ook garnalen te krijgen zijn.
Ligt er maar net aan wat ze zoeken, wij hebben cb's en daarvoor komen ze zelfs uit Duitsland en Groningen naar ons toe
 
Zit net even bij Ruinemans te kijken en zie daar enkele garnalen, waaronder de hommel, staan met de melding "wild". Dan komen ze toch uit het wild of heb ik dat verkeerd?
Ja wat de groothandel vermeld neem ik met een fikse zak zout want die plakken ook allerlei namen op vissen terwijl het heel andere soorten zijn, dus ja met de term "wild" kun je niet zoveel ben ik bang
 
Dus als ik dit alles lees kan ik effectief beter bij verschillende kwekers gaan?
 
Je hoort verschillende meningen in de praktijk en ook bij het kruisen van diverse kwekers kun je een ziekte in de bak krijgen omdat de andere garnalen geen afweer hebben en de dragers wel maar ja ik zou me er niet teveel zorgen overmaken hoor.
Ik ben altijd begonnen met groepjes van 1 kweker.
 
Zit net even bij Ruinemans te kijken en zie daar enkele garnalen, waaronder de hommel, staan met de melding "wild". Dan komen ze toch uit het wild of heb ik dat verkeerd?
Of ze bedoelen dat ze afstammen van de bijtjes en dat is de wildvorm van de crystals zover ik weet.

Of ze bedoelen ermee dat ze nog getemd moeten worden:juggle:
 
Alleen heb je dan de kans dat de garnalen bacteriën bij zich dragen waar zij tegen kunnen, maar de bij de andere kweker gekochte garnalen net niet. Waardoor deze zullen sterven.

Edit: wat John hierboven zei dus. :petjeaf::D
 

Terug
Bovenaan