Wat is er nieuw

Opstart garnalenbakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter andy
  • Startdatum Startdatum
A

andy

Guest
Hallo allemaal.

Na nu 3 jaar een tropisch aquarium te hebben wil ik ook wat anders.
Ik wil hiernaast een bakje met alleen garnalen gaan opstarten.

Wat heb ik hiervoor:
40 liter aquariumpje met verlichting pomp en verwarming.

Nu wilde ik hier in gaan doen:
Ph verlagende bodem
Javamos
Snel groeiers.

Als garnalen kan ik caridina's krijgen.

Mijn vraag nu is. Wat zijn jullie ervaringen. Ik hoor verhalen over gewoon kraanwater en de anders roept osmose met mineralen. Wat is nu beter.

Het zal waarschijnlijk een groepje van 10 stuks worden.

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt

Mijn ervaring is dat als je met ze wilt kweken, het beste of een ph verlagende bodem kan gebruiken, of osmose. Als je ze alleen wilt houden dus niet kweken kan het met kraanwater.

Welke bodem je moet gebruiken hangt af van de gradatie. Lage gradaties cr/cb kunnen prima op gewoon leidingwater in de regel. Als ze daar zelf ook op zijn gekweekt dan kan dat best en dan moet je ook geen ph verlagende bodem gaan gebruiken. Beste is om eerst te vragen op welke waarde ze zitten bij de kweker.
Hier heb ik 2 bakken met TB garnalen en die zitten op een ph verlagende bodem en ook heb ik een bakje met "gewone" cr en die zitten op leidingwater.

De man waar ik ze van krijg houdt ze op omose water. Dan ga ik dat ook aanhouden
En dan de waardes overnemen voordat de garnalen komen.

Hoe zit het met toevowging van co2 voor de planten l. Wel of niet doen. Als wordt het bio co2 van dennelre

Pas maar op, want je begint nu met 1 bakje, maar het garnalenvirus is echt heel heel hardnekkig. Voor je het weet heb je er een paar bakken bij 😀 😀 😀

Tja daar hoor je verschillende geluiden over. Zelf voeg ik niks toe en al helemaal niet bij de echt hoge gradaties. Ik heb merendeel wat mosjes en verder geen echte planten.
Bio c02 is ook niet altijd even stabiel dus ik zou er zelf niet voor kiezen. De hoge gradaties zijn gewoon gevoeliger ook.

Ja grote kans dat ee nog meer bakjes gaan komen. Maar heb het vrouwtje nu zover dat er 1 mag komen dus de rest komt wel.

Wat de co2 betreft daar blijf ik dan wat terughoudend mee eerst kijken wat het mos doet zonder

Mos kan prima zonder co2 hoor. Ik heb in alle bakjes mos en voeg niks toe verder. Het groeit langzaam maar gestaag.

Ik dacht ook dat Co2 bij dat soort bakjes hoorde gek genoeg. Maar na de info hier ga ik het ook eerst proberen zonder Co2 en als ik wel Co2 uiteindelijk wil dan geen Bio, maar een stabielere soort.

Ben ook net een bakje opgestart namelijk met een ph verlagende bodem en mosjes. Zie link onder mijn naam. 😉

Ook niet vergeten je bak in te laten draaien, op welke manier dan ook. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan