Opstart groter huisje voor goudvis


Sanne001

New member
Lid geworden
4 juni 2023
Berichten
2
Leeftijd
31
Hoi allemaal, sinds ik ben verhuisd van een ministudentenkamer naar een appartement kan mijn goudvis eindelijk ook een groter onderkomen krijgen! Van 60L gaat hij naar 240L en graag wil ik er ook een paar goudvissen/sluierstaarten bijdoen. Nu is mijn vraag of ik het zo goed doe. Het aquarium staat, de filter haal ik morgen op en dinsdag komen de plantjes. Daarna wil ik het even 2 weken indraaien voor ik mijn vis erin doe.

Het nieuwe aquarium is een (tweedehands) Juwel Rio 240L (120cm lang) met zwart kwartsgrind, een stuk hout en planten (javavaren, vallisneria, anubias, lysimachia, cryptocoryne, waterpest) die hopelijk niet al te erg worden gesloopt. Morgen haal ik een tweedehands externe filter op: de JBL CristalProfi e1502 Greenline (filtercapaciteit 1400 l/u). Moet ik alle sponzen en filtermateriaal vervangen voor nieuwe zodat alle troep en bacteriën van het vorige aquarium weg zijn? En is dit genoeg filtercapaciteit?

Mijn goudvis is een komeetstaart (denk ik). Hij is 8,5 jaar oud met een lengte van 15 cm van kop tot begin staart + 10 cm tot uiterste puntje van staart. Eerste jaren heeft hij in een 25L bak gezeten, daarna 45L, en nu 60L met een Eheim Biopower Filter 200 (filtercapaciteit 210-650 l/u), Sochting oxidator (tot 100L) voor extra zuurstof en wat waterpest als hij die niet al heeft opgegeten. In het begin wist ik er vrij weinig van af en heeft hij helaas niet onder de beste condities geleefd. Gelukkig heb ik er nu wel de ruimte voor en wil ik het graag meteen goed doen. Ik weet dat een vijver vaak wordt aangeraden, maar ik ben erg gehecht aan m'n visje.

Heb ik ook andere dingen nodig voor de overstap naar een groter aquarium? Bv een luchtpomp, plantenvoeding, iets anders of speciale dingen voor sluierstaarten?

Alvast bedankt!
 
Je kan de sponzen als ze er goed uitzien ook goed uitspoelen en weer gebruiken. Als je planten hebt zou ik wel op de plantenvoeding letten want ook planten willen graag eten.
 
Die oxidator is niet nodig.
Zet je uitstroom van het filter tegen het water oppervlak dan mengt er genoeg lucht met zuurstof in het water.
 
of je het filtermateriaal wel/niet niet vervangen ligt er aan of je de vorige eigenaar vertrouwd met ziekten e.d.
En ook hoe het materiaal eruit ziet.

Sponzen zou ik vervangen maar keramisch materiaal gewoon uitspoelen.
Verder zou ik de sponzen van je 60 liter in het filter dien en dan meteen gaan draaien met de vis die je al hebt.
Pas na twee weken de andere vissen bij zetten.

Ik verwacht geen nitriet problemen als je het zo doet
 
Twee weken lijkt me kort voor indraaien. Maar in principe zou je in de oude bak een goede bacteriecultuur moeten hebben. Ik zou dus het oude filter nog een aantal weken laten meedraaien in de nieuwe bak. Dan heb je in elk geval een ingedraaid filter om mee te beginnen.
 
Thanks voor de snelle reacties!
@rjoemman : Wat bedoel je precies met oppassen met hout? Dat de vissen vast komen te zitten of omdat er schadelijke stoffen oid in zitten?
@Ronald_J : Ik wil inderdaad mijn oude filter een tijdje laten meedraaien. Ik kan ook wat aquariumwater overhevelen naar het nieuwe aquarium en de oude filtersponzen uitknijpen in het nieuwe aquarium. Zou ik dan na die twee weken de vis kunnen overplaatsen?
 
Water overzetten heeft geen zin.
Bodem en huidige sponzen wel.
 
En dan hoef je in principe niet in te draaien. Al kan het ook geen kwaad.
 
Als je je huidige filter in je nieuwe bak hangt hoef en je nieuwe 1502 ook op je bak aan sluit hoef je in principe niet in te draaien. Na een week of 3 kan je je oude filter er uit halen en dan indien gewenst extra vissen toevoegen.

Ik heb geen ervaring met goudvissen dus over hoeveel vissen er in kunnen doe ik geen uitspraken:)
 

Terug
Bovenaan