Wat is er nieuw

Opstart nieuwe inrichting: waterpest breekt af/hangt slap na enkele dagen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Teun87
  • Startdatum Startdatum
T

Teun87

Guest
Beste,

Onlangs heb ik mijn aquarium (Dubai 100) opnieuw voorzien van bodem (zwart aquariumzand) en planten. Ik heb 50% water ververst en de rest terug geheveld in het aquarium. Ook zijn alle aquariumbewoners na vullen terug gezet.

Mijn idee is om 6u belichting aan te houden samen met nauwelijks wat plantenvoeding (sporadisch Profito) en waterverversingen (1x per 2 maanden circa 15%). Ik heb bewust gekozen voor sterke planten die over het algemeen sterk zijn en weinig eisen stellen:

- Echinodorus (waaronder de Amazone zwaardplant)
- Anubias
- Crypto's
- Waterpest
- Eikenbladvaren

Hier en daar heb ik wat sticks geplaatst om o.a. Crypto's en Echinodorussen van nodige extra bodemstoffen te voorzien.

De eikenbladvaren staat nog niet erg stabiel omdat deze beperkte diepte in het zand staat. Hopelijk wordt dit nog wat beter door wortelgroei.

De meeste planten houden het vrij aardig, maar de waterpest gaat erg hard achteruit. Na enkele dagen breekt de waterpest spontaan af en gaat wat slap hangen. Iemand enig idee?

Verdere tips?

Foto van huidige staat:
IMG_0367_zpsgtidpfxa.jpg

Thanks!

Meestal is z'n grote wijziging ongeveer hetzelfde als dat je een aquarium opstart.
Vaak doorloopt het aquarium dan ook ongeveer dezelfde stappen.

Je hebt er goed aan gedaan om een hoop oud water opnieuw te gebruiken.
Ook de verlichting terug brengen naar 6 uur per dag is verstandig.

Weet niet precies of dat je deze planten al eerder had of dat ze nieuw zijn.
Maar als het gaat om waterpest verkopen ze in winkel vaak het verkeerde type.
De soort die ze meestal als zuurstofplant aanbieden is geen tropische soort.
Overigens zal waterpest nooit heel recht blijven, dus daar mag niet je op rekenen.
Mocht hij het slecht doen, dan raad ik je aan om het gewoon los te laten drijven.

Ik heb ook al diverse malen problemen met de waterpest gehad en dan verkopen ze je de koudwater versie. er zijn dus meer soorten in de handel en als je de verkeerde hebt gekregen dan doen ze het vaak niet lang goed. Hier werden de bladeren ook gelig/bruin en doorzichtig en het was gebeurt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan