Wat is er nieuw

opstart strategie voor planten en later discus

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Wat is nu een goede opstart strategie voor een beplant discus aquarium.
Momenteel heeft het aquarium en bioloog ruimschoots in het donker de nitrificatiecycles met ammoniumchloride doorlopen.
2 ppm ammonium is in no time weg, er volgt een lichte verhoging van nitriet maar ook die is binnen een paar uur weer weg.
Piek ontstaat omdat ik de 2 ppm ammonium in 1 x toevoeg, verdeeld over de dag komt er geen piek van nitriet.

Maar goed, nu wil ik de planten gaan introduceren, mijn gedachtengang en graag jullie toevoeging of aanpassing.
Plantenbestand wordt dus zuid Amerika, gebasseerd op 29 graden watertemp.
het bestand wordt volledig gekozen, dus alles in 1 x en niet opbouwend.
Eraan toegevoegd, de bekende snelle groeiers die later eventueel verwijdert worden.

data:
Aquarium 160x60x60 totaal 650 liter bruto. netto zal dat 500 zijn.

Verlichtingssplan:
2 x 70 cm slimline mitras, skywhite 30 watt en 150 lm per watt = 4300 lumen per 70 cm 8600 lumen per 140 cm
Aangestuurd middels GHL profilux, gedimd opstarten, tijdverloop:
10.00 - 11.00 gedimd opstarten, max 10% output
11.00 - 13.00 output naar 15%
13.00 - 17.00 output naar 20%
17.00 - 18.00 output naar 15%
19.00 - 20.00 output naar 0%
Na 5 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip met 10%
Na 10 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip wederom met 10%
Na 15 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip nogmaals met 10%
In principe ben ik na 3 weken ongeveer op 50% van de 8600 lumen.
Na 3 weken ga ik dan van 50% naar 70%, doe daar dan weer 5 dagen over.
Vanaf 4 weken blijf ik op 70% staan, maar ga nu de totaal tijd verlengen met 1 uur per 5 dagen.
totdat ik op 10 uur per dag zit bij 70% output.
Vanaf dat moment start ik nog 2 x T% van 80 watt erbij, smiddags van 14.00 tot 16.00 uur.

Vanaf week 2 ga ik bezig met EI
Vanaf week 3 komt de Co2 erbij.

Ik zit te dubben of ik niet te rustig start met de verlichting...advies graag.

met groet,

jan

Ik heb geen dimbare led maar nog de oude T5 en vanaf de opstart doe ik elke dag 8-9 uur aan en dat bouw ik verder ook niet op. Zolang je voldoende voeding voor de planten aan boord hebt komt dat vast wel goed. Je kan rustig gelijk met de EI starten hoor en eigenlijk ook met de co2.

dus niet langzaam opbouwen ? maar gewoon alles erin en een uurtje of 8 licht.

Ja dat heb ik altijd zo gedaan maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden en met een andere weg kun je ook net zo n goed resultaat krijgen denk ik.

Wat is nu een goede opstart strategie voor een beplant discus aquarium.
Momenteel heeft het aquarium en bioloog ruimschoots in het donker de nitrificatiecycles met ammoniumchloride doorlopen.
2 ppm ammonium is in no time weg, er volgt een lichte verhoging van nitriet maar ook die is binnen een paar uur weer weg.
Piek ontstaat omdat ik de 2 ppm ammonium in 1 x toevoeg, verdeeld over de dag komt er geen piek van nitriet.

Maar goed, nu wil ik de planten gaan introduceren, mijn gedachtengang en graag jullie toevoeging of aanpassing.
Plantenbestand wordt dus zuid Amerika, gebasseerd op 29 graden watertemp.
het bestand wordt volledig gekozen, dus alles in 1 x en niet opbouwend.
Eraan toegevoegd, de bekende snelle groeiers die later eventueel verwijdert worden.

data:
Aquarium 160x60x60 totaal 650 liter bruto. netto zal dat 500 zijn.

Verlichtingssplan:
2 x 70 cm slimline mitras, skywhite 30 watt en 150 lm per watt = 4300 lumen per 70 cm 8600 lumen per 140 cm
Aangestuurd middels GHL profilux, gedimd opstarten, tijdverloop:
10.00 - 11.00 gedimd opstarten, max 10% output
11.00 - 13.00 output naar 15%
13.00 - 17.00 output naar 20%
17.00 - 18.00 output naar 15%
19.00 - 20.00 output naar 0%
Na 5 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip met 10%
Na 10 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip wederom met 10%
Na 15 dagen verhoog ik de output voor ieder tijdstip nogmaals met 10%
In principe ben ik na 3 weken ongeveer op 50% van de 8600 lumen.
Na 3 weken ga ik dan van 50% naar 70%, doe daar dan weer 5 dagen over.
Vanaf 4 weken blijf ik op 70% staan, maar ga nu de totaal tijd verlengen met 1 uur per 5 dagen.
totdat ik op 10 uur per dag zit bij 70% output.
Vanaf dat moment start ik nog 2 x T% van 80 watt erbij, smiddags van 14.00 tot 16.00 uur.

Vanaf week 2 ga ik bezig met EI
Vanaf week 3 komt de Co2 erbij.

Ik zit te dubben of ik niet te rustig start met de verlichting...advies graag.

met groet,

jan
Een Zuid-Amerikaans plantenbestand is toch nog een ruim begrip. Wat je verlichtingsplan betreft; dat zou gebaseerd moeten zijn op de lichtvraag van je plantenkeuze. Dus qua lichtduur maar ook qua intensiteit. Anders gezegd: Misschien is het een idee om eerst te kiezen welke planten er precies komen om vervolgens daaraan een lichtplan te koppelen. Van daaruit volgt dan een CO2 vraag en overige bemesting. Zelf heb ik een plantenbak en werkt uitsluitend op die manier.

Echinodorus barthii
Echinodorus bleheri
. Althernanthera rosefolia
Elodea densa
Echinodorus argentinensus
Echinodorus harbich
Limnophila heterophylla
Echinodorus tenellus
Heteranthera zosterfolia
Hydrocotyle leucocephala
Cryptocoryne tropica
Cryptocoryne walkeri
Hygroyza aristata
Anubias barteri, moederplant
Microsorum pteropus, moederplant
Vallisneria asiatica
Taxiphyllum barbieri (Java mos), invitro bakje
Bucephalandra sp cherry
Bucephalandra biblis red

Is enerzijds het Z Amerika pakket bij aquaplantsonline, daarbij nog enkele andere soorten erbij geplaatst waarbij oa ook de temp van 28 graden een leidraad is.

Echinodorus barthii
Echinodorus bleheri
. Althernanthera rosefolia
Elodea densa
Echinodorus argentinensus
Echinodorus harbich
Limnophila heterophylla
Echinodorus tenellus
Heteranthera zosterfolia
Hydrocotyle leucocephala
Cryptocoryne tropica
Cryptocoryne walkeri
Hygroyza aristata
Anubias barteri, moederplant
Microsorum pteropus, moederplant
Vallisneria asiatica
Taxiphyllum barbieri (Java mos), invitro bakje
Bucephalandra sp cherry
Bucephalandra biblis red
Maar je ziet hier ook dat er verschillen zijn in de lichtintensiteitsvraag. Met name de Alternanthera maar ook de Limnophilla vragen een hogere intensiteit dan de rest. Maar ook de Echinodorus tenellus of Helanthium tennellus waar de plant nu onder gerangschikt wordt houdt van licht. De Heteranthera zosterfolia kent een behoorlijke licht tolerantie maar wil je de plant optimaal houden met prachtige grotere "sterren", de Nederlandse naam is Sterrenkruid, geef dan een voldoende intensiteit. Eigenlijk bedoel ik hiermee te zeggen; Bekijk elke plant wat meer precies. Zoek uit wat ze precies vragen en bekijk dan of je dit kan bieden qua hardware. Zoek planten die goed bij elkaar passen v.w.b. hun vraag naar een optimale groei. Je begint dus eigenlijk niet met een lichtplan maar je past zo'n plan aan aan je plantenkeuze!

Zal mijn best doen Ben, planten dat moet ik nog leren.
Tot nu toe was de temp ook een leidraad, en vwb intensiteit kan ik varieren...zowel als plaats waar ik iets plaatst alsook dat ik lampen links hoger in intensiteit kan laten draaien dan rechts.
Als extra kan ik nog 2 x 80 watt T5 erbij nemen, en als het moet nogmaals 2 x 80 watt...nu zal dat laatste wel overkill zijn voor een discus aquarium.
Ik zall eens verder verdiepen in lichtbehoefte, echter vaak is dat summier omschreven...veel, minder, normaal, hoog 🙂

Ook de Drijfbamboe dus maar meebesteld zie ik :thumbs:

Aan je lijstje te zien heb je niet echt planten die veel licht behoeven Jan.

Ook de Drijfbamboe dus maar meebesteld zie ik :thumbs:

Aan je lijstje te zien heb je niet echt planten die veel licht behoeven Jan.
Wanneer je goed kijkt zitten er toch belangrijke verschillen in, zoals ik eerder al aangaf, John. Uiteraard is er altijd sprake van een zekere tolerantie. Maar bij het aanschaffen van je bestand is het altijd goed om uit te gaan van de optimale vraag van de planten om latere teleurstellingen te voorkomen. Bovendien begon Ts met het maken van een lichtplan. Ik meen dat het beter is om uit te gaan van je aan te schaffen levende have, dus ook je planten. Dáár pas je een lichtplan, CO2 en bemesting op aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan