Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Je gaat elke keer dommere reacties geven en
het wordt hier steeds lachwekkender
vis en vera is een kweker hea meschien beter advies nemen van mensen die er elke dag mee bezig zijn
ziekte bij vissen komen vaak door slechte water waarde als je dan op het rantje gaat zitten is gewoon nie handig
 
Tuurlijk kun je ze heel klein wel in een 60cm aquarium hebben, maar ze zeggen niet voor niets 'in eerste instantie'. Dat de vissen op een gegeven moment stoppen met groeien dat klopt, omdat het fysiek niet meer past in de bak, maar de ingewanden groeien wel gewoon door, waardoor ze uiteindelijk vergroeien en daarna een pijnlijke dood krijgen. Het gevaar van met een klein aquarium beginnen is dat dit al snel kan optreden, maar je het misschien niet meteen opmerkt, waardoor je te laat bent met upgraden. Tuurlijk, als TS uiteindelijk door wil groeien zijn er meer mogelijkheden, maar die optie lijkt er niet te zijn, en ook het filter zal snel een probleem worden, en gezien TS geen extern filter wil, zal een grotere bak ook geen succes worden. Er wordt hier gedaan alsof we jullie graag vissen willen onthouden of dat we hier onredelijk zijn, maar mensen steken hier hun vrije tijd in het verstrekken van goedbedoeld advies, neem dan aub aan dat dit goedbedoeld is. En mensen refereerden aan mijn eigen aquarium, maar zelfs daar zitten grenzen aan, daarom gaat onze goudvis deze week met pijn in ons hart naar een grote vijver van een kennis van ons, omdat we haar graag de ruimte willen geven die ze nodig heeft. In onwetendheid gekocht, wij hadden graag toen de informatie gehad die jullie hier nu wordt gegeven..
 
eentje is ook wel een beetje zielig ik had er eentje en ik vond hem toch wel eenzaam.Ik zou daar zelf niet weer voor kiezen.Twee is toch het leukste.

Eentje is zeker niet goed, minstens twee.

En als jij ook met zo'n bak wil beginnen moet je dat gewoon doen, net zoals ik.

En positief benaderen en niet alleen maar luisteren naar die "blaaskaken" die alles maar zo

groot mogelijk willen.

We hebben het hier wel over een bak van 110 liter en niet over een kommetje 😎

---
 
Eentje is zeker niet goed, minstens twee.

En als jij ook met zo'n bak wil beginnen moet je dat gewoon doen, net zoals ik.

En positief benaderen en niet alleen maar luisteren naar die "blaaskaken" die alles maar zo

groot mogelijk willen.

We hebben het hier wel over een bak van 110 liter en niet over een kommetje 😎

---
Begrijp me niet verkeer ik zou best zo'n aquarium als roberto willen maar ik heb er het geld niet voor en ook is mijn woonkamer niet groot genoeg om iets dergelijks kwijt te kunnen.Maar jouw aquarium is voor mij al een 'droom'die wel haalbaar is.En ik heb nu een superfish 50 dus het zou een hele sprong vooruit zijn om het dubelle aantal liters te kunnen krijgen.
 
Ja het zal allemaal wel maar er zijn toch echt tig websites die anders beweren.Bijvoorbeedl op https://www.ligc.nl/aquariumdieren/sluierstaart/#huisvesting daar zegt men in eerste instantie 60cm aquarium voor 2 jonge sluiertjes maar dat ze pas bij een groter aquarium door kunnen groeien.Dan is het aquarium van ts toch perfect om mee te beginnen?Ik zit er zelf ook aan te denken namelijk,ben nu nog visloos maar ik zou het hartstikke leuk vinden om 2 kleine sluiertjes te nemen.De een zegt dit de ander zegt weer wat anders het is daardoor wel lastig hoor om de juiste beslissing te maken.
Ja ga naar gelijk welke winkel, die zal het ook anders beweren.
Feit blijft dat als je een sluierstaart zuiver water geeft en goed en genoeg voer hij binnen de paar maand uit zo'n 100liter bakje gegroeid is. Die beesten worden binnen het jaar 20cm.
ALS je ze tenminste niet mishandeld.
En dat gebeurt jammer genoeg zo goed als iedere goudvis achtige die over de toonbank gaat.

Er worden ELK JAAR meer goudvisse verkocht dan dat er inwoners zijn in nederland.
90% daarvan haalt hun eerste levensjaar niet.
En dit mede dankzij mensen als deze omgekeerde musketier.... een TEGEN allen.
 
Eentje is zeker niet goed, minstens twee.

En als jij ook met zo'n bak wil beginnen moet je dat gewoon doen, net zoals ik.

En positief benaderen en niet alleen maar luisteren naar die "blaaskaken" die alles maar zo

groot mogelijk willen.

We hebben het hier wel over een bak van 110 liter en niet over een kommetje 😎

---
Een 110l bakje is een bakJE
Kleiner dan 100 liter is een nano aquarium... Dus dit van jou is net geen nano meer.
 
Even een grapje tussendoor, ik vertel net mijn man over deze discussie en hij zegt: " Misschien moeten we de ramen en de plinten in de woonkamer maar dichtkitten en dan vol laten lopen met water".:ROFLMAO:;)
 
Ja ga naar gelijk welke winkel, die zal het ook anders beweren.
Feit blijft dat als je een sluierstaart zuiver water geeft en goed en genoeg voer hij binnen de paar maand uit zo'n 100liter bakje gegroeid is. Die beesten worden binnen het jaar 20cm.
ALS je ze tenminste niet mishandeld.
En dat gebeurt jammer genoeg zo goed als iedere goudvis achtige die over de toonbank gaat.

Er worden ELK JAAR meer goudvisse verkocht dan dat er inwoners zijn in nederland.
90% daarvan haalt hun eerste levensjaar niet.
En dit mede dankzij mensen als deze omgekeerde musketier.... een TEGEN allen.
Ik lees dat je kweker bent.Als je dan weet dat zo goed iedere goudvis mishandeld word waarom kweek je dan?ik zou geen dieren willen kweken waarvan ik op voorhand weet dat ze mishandeld gaan worden.Gewoon een vraag hoor.
 
Ik lees dat je kweker bent.Als je dan weet dat zo goed iedere goudvis mishandeld word waarom kweek je dan?ik zou geen dieren willen kweken waarvan ik op voorhand weet dat ze mishandeld gaan worden.Gewoon een vraag hoor.
Ik kweek net vissen die als tegenganger voor (vijver)goudvissen dienen, vissen die max 10cm worden en dus veel geschikter zijn voor een kleinere vijver.
In een 110l aquarium zou je er ook al kunnen steken.

Het leveren van een alternatief voor goudvissen is ene van de grootste redenen waarom ik zelfstandig kweker geworden ben.
Ik wil de systematische mishandeling van miljoenen goudvissen proberen tegen te gaan, 1 visje met de keer.
 
Ik kweek net vissen die als tegenganger voor (vijver)goudvissen dienen, vissen die max 10cm worden en dus veel geschikter zijn voor een kleinere vijver.
In een 110l aquarium zou je er ook al kunnen steken.

Het leveren van een alternatief voor goudvissen is ene van de grootste redenen waarom ik zelfstandig kweker geworden ben.
Ik wil de systematische mishandeling van miljoenen goudvissen proberen tegen te gaan, 1 visje met de keer.
Bedankt voor de uitleg(y)
 
Ik kweek net vissen die als tegenganger voor (vijver)goudvissen dienen, vissen die max 10cm worden en dus veel geschikter zijn voor een kleinere vijver.
In een 110l aquarium zou je er ook al kunnen steken.

Het leveren van een alternatief voor goudvissen is ene van de grootste redenen waarom ik zelfstandig kweker geworden ben.
Ik wil de systematische mishandeling van miljoenen goudvissen proberen tegen te gaan, 1 visje met de keer.

Wat moeten dit soort topics dan irritant voor je zijn...bedankt iig voor je inzet (y)
 
Ik vecht graag tegen de bierkaai (vlaams gezegde?)
Nee, geen Vlaams gezegde, hier is het ook bekend. Maar feit is, dat verreweg de meeste Sluierstaarten en Goudvissen die wereldwijd verkocht worden min of meer fabrieksmatig worden gekweekt, en het is bijna onbegonnen werk om dit tegen te gaan. Er wordt blijkbaar nog steeds te goed aan verdiend, helaas. Het zou in ieder geval heel mooi zijn als de Goudvis uit het verdomhoekje wordt gehaald. Het is namelijk ook een stukje cultuurhistorie, als een van de oudste door de mens gedomesticeerde diersoorten. Maar daar is het laatste woord nog steeds niet over geschreven...
 
Een 110l bakje is een bakJE
Kleiner dan 100 liter is een nano aquarium... Dus dit van jou is net geen nano meer.

Jij blijft ook alleen maar onzin verkopen hier hè :DD 🙄

---
 
Maar zullen we het hier gewoon weer over mijn bak gaan hebben?

Lijkt mij eigenlijk net zo netjes (y)

---
 
Dat de vissen op een gegeven moment stoppen met groeien dat klopt, omdat het fysiek niet meer past in de bak, maar de ingewanden groeien wel gewoon door, waardoor ze uiteindelijk vergroeien en daarna een pijnlijke dood krijgen.
Het is niet zo dat de ingewanden op een ander tempo groeien dan de rest van het lichaam. Of dat ze doorgroeien wanneer de huid van de vis "besluit" dat verder groeien niet meer handig is... :juggle: Het is hooguit zo, bij de doorgekweekte varianten met dikke buikjes, dat de organen wat verdrukt raken. Tegen genetische afwijkingen is geen enkele vergroting van de leefomgeving bestand...


Feit blijft dat als je een sluierstaart zuiver water geeft en goed en genoeg voer hij binnen de paar maand uit zo'n 100liter bakje gegroeid is. Die beesten worden binnen het jaar 20cm.
ALS je ze tenminste niet mishandeld.
Ik ben het in grote lijnen eens met de adviezen die je in dit topic geeft, maar qua groei van goudvissen vind ik het bovenstaande wat al te kort door de bocht. :)
Het begint er al mee dat de individuen in een nest goudvissen met een brede marge aan groeicapaciteit worden geboren. Zowel wat betreft de snelheid van groeien als de uiteindelijk te bereiken grootte. Dat maakt algemene uitspraken doen over de groeireactie van een vis op optimale omstandigheden lastig. Verder is er veel discussie over de hoeveelheid voer die een goudvis zou moeten krijgen, hoeveel water er moet worden ververst etc. Moet je ze 3 keer per dag voeren en net zo vaak per week het water verversen? Of is 1x per dag respectievelijk 1x per week (of minder zelfs) zat. Feit is in ieder geval dat de alleroudste goudvissen in onze hobby (soms wel 40+) kennelijk die leeftijd hebben gehaald ondanks de "mishandeling" die ze volgens jouw criteria hebben ondergaan.

Mijn persoonlijke ervaring met goudvissen is nog beperkt, zo eerlijk moet ik zijn. Maar als ik kijk naar de vissen die ik nu 6 maanden heb.... Sommige zijn duidelijk een aantal cm gegroeid, andere vrijwel niet (dat zijn dan denk ik genetische achterblijvers). De grootste twee zijn nu ruim 1, waarschijnlijk 1,5 jaar oud en zijn 10 en 11 cm incl staart. Krijgen gemiddeld 1x per dag eten en hebben een redelijk formaat bak (2 m) bij 10% verversing per week. Ze zijn kerngezond. Ik kan me geen enkele reden bedenken om ook maar één van de genoemde omstandigheden te veranderen. De vissen bepalen "zelf", hormonaal, hoe ver ze groeien.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zo dat de ingewanden op een ander tempo groeien dan de rest van het lichaam. Of dat ze doorgroeien wanneer de huid van de vis "besluit" dat verder groeien niet meer handig is... :juggle: Het is hooguit zo, bij de doorgekweekte varianten met dikke buikjes, dat de organen wat verdrukt raken. Tegen genetische afwijkingen is geen enkele vergroting van de leefomgeving bestand...



Ik ben het in grote lijnen eens met de adviezen die je in dit topic geeft, maar qua groei van goudvissen vind ik het bovenstaande wat al te kort door de bocht. :)
Het begint er al mee dat de individuen in een nest goudvissen met een brede marge aan groeicapaciteit worden geboren. Zowel wat betreft de snelheid van groeien als de uiteindelijk te bereiken grootte. Dat maakt algemene uitspraken doen over de groeireactie van een vis op optimale omstandigheden lastig. Verder is er veel discussie over de hoeveelheid voer die een goudvis zou moeten krijgen, hoeveel water er moet worden ververst etc. Moet je ze 3 keer per dag voeren en net zo vaak per week het water verversen? Of is 1x per dag respectievelijk 1x per week (of minder zelfs) zat. Feit is in ieder geval dat de alleroudste goudvissen in onze hobby (soms wel 40+) kennelijk die leeftijd hebben gehaald ondanks de "mishandeling" die ze volgens jouw criteria hebben ondergaan.

Mijn persoonlijke ervaring met goudvissen is nog beperkt, zo eerlijk moet ik zijn. Maar als ik kijk naar de vissen die ik nu 6 maanden heb.... Sommige zijn duidelijk een aantal cm gegroeid, andere vrijwel niet (dat zijn dan denk ik genetische achterblijvers). De grootste twee zijn nu ruim 1, waarschijnlijk 1,5 jaar oud en zijn 10 en 11 cm incl staart. Krijgen gemiddeld 1x per dag eten en hebben een redelijk formaat bak (2 m) bij 10% verversing per week. Ze zijn kerngezond. Ik kan me geen enkele reden bedenken om ook maar één van de genoemde omstandigheden te veranderen. De vissen bepalen "zelf", hormonaal, hoe ver ze groeien.
Je hebt gelijk, er zijn meer factoren die een rol spelen bij de groei van (goud)vissen.
Dat merk ik bij m'n eigen vissen ook.
MAAR,
Die verschillen in groei merkt iedere kweker vanaf de eerste weken.
De grote kwekers verkopen gewoon vissen op formaat, niet op leeftijd. Zo kan een winkel 2 maten vis kopen die dezelfde leeftijd hebben.
Mijn mening hierin is dat deze achterkomertjes gewoon geen plaats hebben op de markt en een slechte zaak zijn voor de ganse hobby, zeker op langere termijn.
 
oh dat groei verhaal vissen passen zig gewoon aan de omgeving ik heb een goud vis in me regen ton die groeit ook nie maar beestje zit daar al 5 jaar in 500 liter maar voer nie
in het wild als vissen in kleinere poel woorden gehouden op langer termijn krijg je gewoon kleineren vissen daar zijn voorbeelden van te vinden
 
We hebben het toch over je bak..?

Min of meer wel ja 🙄

Maar ik ben wel blij dat er nu wel wat meer realistischer door sommige mensen over de groei

van goudvissen wordt gesproken en dat het idd ook zo is dat hoe meer voer je ze heeft

hoe sneller ze groeien en vaak ook hoe groter ze worden [ als ze daar aanleg voor hebben !! ]

Daar heb ik het in een andere topic ook al over gehad,

---
 
Min of meer wel ja 🙄

Maar ik ben wel blij dat er nu wel wat meer realistischer door sommige mensen over de groei

van goudvissen wordt gesproken en dat het idd ook zo is dat hoe meer voer je ze heeft

hoe sneller ze groeien en vaak ook hoe groter ze worden [ als ze daar aanleg voor hebben !! ]

Daar heb ik het in een andere topic ook al over gehad,

---

Niemand stelt ook ter discussie dat vissen langzamer groeien als je ze weinig voert. Maar daar zit ergens ook een limiet op, je kunt ze immers niet structureel ondervoeden, alleen om ze in een bepaald formaat aquarium te kunnen houden. Maar los van het tempo van groeien, is volgens mij als ik teruglees zo ongeveer iedereen het er ook over eens, dat je huidige aquarium simpelweg te klein is, en je filter dat nooit gaat trekken.
 
Niemand stelt ook ter discussie dat vissen langzamer groeien als je ze weinig voert. Maar daar zit ergens ook een limiet op, je kunt ze immers niet structureel ondervoeden, alleen om ze in een bepaald formaat aquarium te kunnen houden. Maar los van het tempo van groeien, is volgens mij als ik teruglees zo ongeveer iedereen het er ook over eens, dat je huidige aquarium simpelweg te klein is, en je filter dat nooit gaat trekken.

50 liter per vis is ruim voldoende en ik heb al honderd maal gezegd dat als de

vissen wat groter worden ik waarschijnlijk een tweede pomp erbij ga zetten.

Verder gewoon met waterwissels de boel regelen.

Ik snap echt het probleem niet en dat heeft niemand mij tot nu toe ook kunnen vertellen.

---
 
50 liter per vis is ruim voldoende en ik heb al honderd maal gezegd dat als de

vissen wat groter worden ik waarschijnlijk een tweede pomp erbij ga zetten.

Verder gewoon met waterwissels de boel regelen.

Ik snap echt het probleem niet en dat heeft niemand mij tot nu toe ook kunnen vertellen.

---

Je kunt het blijven herhalen maar dat maakt het niet waar, 50 liter per vis is heel erg minimaal, en naast de 50 liter per vis is de stelregel dat het aquarium minimaal 100cm is, dat laat je voor het gemak weg.
Een tweede interne pomp ga je het ook niet mee redden, die interne filtertjes hebben zo ontzettend weinig capaciteit, daar houd je gewoon heel weinig mee schoon, zeker geen vervuilers als sluiers. Uit alles lijkt het
dat je niet echt een idee hebt van waar je aan begint, maar je zult staan te kijken wat voor keutels die beestjes produceren. Een groot tekort aan filtratie opvangen met voortdurende waterwissels is ook geen
structurele oplossing, omdat je telkens loopt te schommelen qua waterwaardes, en je vissen stress zullen hebben als je elke 2/3 dagen de helft van het water gaat lopen verversen.
 
Ik denk inderdaad dat sowieso de filtering beter kan. Mag ik je anders @musketier een aanbeveling doen voor een filter dat geen potfilter is, en toch weinig ruimte inneemt in je bak?

Deze: https://www.wiltec.de/sunsun-cbg-800-hang-on-filter-attachable-800-l-h-75-190-l-aquarium.html

Je moet dan wel een uitsparing hebben (of bereid zijn deze te maken) in het deksel van je bak, en het waterniveau voldoende hoog houden; maximaal 8 cm onder de rand. Dit filter geeft extra filtermateriaal en heeft een ingebouwd UVC-lampje. Dat helpt om de boel fris en fruitig te houden. De uitstroom is eventueel te beperken als je bang zou zijn dat je sluiers in een wasmachine belanden.

Van dit filter is ook een kleinere versie, als de grote niet zou passen.
 
Ik denk inderdaad dat sowieso de filtering beter kan. Mag ik je anders @musketier een aanbeveling doen voor een filter dat geen potfilter is, en toch weinig ruimte inneemt in je bak?

Deze: https://www.wiltec.de/sunsun-cbg-800-hang-on-filter-attachable-800-l-h-75-190-l-aquarium.html

Je moet dan wel een uitsparing hebben (of bereid zijn deze te maken) in het deksel van je bak, en het waterniveau voldoende hoog houden; maximaal 8 cm onder de rand. Dit filter geeft extra filtermateriaal en heeft een ingebouwd UVC-lampje. Dat helpt om de boel fris en fruitig te houden. De uitstroom is eventueel te beperken als je bang zou zijn dat je sluiers in een wasmachine belanden.

Van dit filter is ook een kleinere versie, als de grote niet zou passen.

Naar zoiets was ik al aan het kijken, maar zoveel haast heeft dat toch nog niet :rolleyes:

Die super kleine sluiertjes waar ik over een paar weken mee ga beginnen vervuilen nog niet zoveel hoor ..

---
 
Je kunt het blijven herhalen maar dat maakt het niet waar, 50 liter per vis is heel erg minimaal, en naast de 50 liter per vis is de stelregel dat het aquarium minimaal 100cm is, dat laat je voor het gemak weg.
Een tweede interne pomp ga je het ook niet mee redden, die interne filtertjes hebben zo ontzettend weinig capaciteit, daar houd je gewoon heel weinig mee schoon, zeker geen vervuilers als sluiers. Uit alles lijkt het
dat je niet echt een idee hebt van waar je aan begint, maar je zult staan te kijken wat voor keutels die beestjes produceren. Een groot tekort aan filtratie opvangen met voortdurende waterwissels is ook geen
structurele oplossing, omdat je telkens loopt te schommelen qua waterwaardes, en je vissen stress zullen hebben als je elke 2/3 dagen de helft van het water gaat lopen verversen.
Ik doe zelf iedere 3 dagen een waterwissel, maar mijn bak draait al bijna een jaar stabiel. Ik check dit regelmatig. Mijn vissen reageren bepaald niet gestresst, het is een goed moment om ze te trainen voor momenten dat ze gevangen moeten worden voor medische behandeling etc. Ze laten zich steeds beter aanraken, ik krijg zelfs het idee dat ze dit een welkome afwisseling vinden.
 
Naar zoiets was ik al aan het kijken, maar zoveel haast heeft dat toch nog niet :rolleyes:

Die super kleine sluiertjes waar ik over een paar weken mee ga beginnen vervuilen nog niet zoveel hoor ..

---
Het is je eigen keus of/wanneer je zoiets zou inzetten. :) Laat ik het zo zeggen: persoonlijk zou ik er niet te lang mee wachten. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb wel eens gehad dat het mis ging en ik bijna al mijn vissen verloor. Voor niks maanden aan tijd/geld/moeite gestopt in kweekguppen en in een eigen nestje zwaarddragers. Achteraf gezien had ik de noodzaak van goede filtratie (afgestemd op de bezetting) onderschat. Sindsdien ben ik er veel beter op gaan letten. Tegen de tijd dat je echt iets aan je vissen gaat merken, is er al langer een opstapeling gaande van gifstoffen/ziekteverwekkers.
 
Het is je eigen keus of/wanneer je zoiets zou inzetten. :) Laat ik het zo zeggen: persoonlijk zou ik er niet te lang mee wachten. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb wel eens gehad dat het mis ging en ik bijna al mijn vissen verloor. Voor niks maanden aan tijd/geld/moeite gestopt in kweekguppen en in een eigen nestje zwaarddragers. Achteraf gezien had ik de noodzaak van goede filtratie (afgestemd op de bezetting) onderschat. Sindsdien ben ik er veel beter op gaan letten. Tegen de tijd dat je echt iets aan je vissen gaat merken, is er al langer een opstapeling gaande van gifstoffen/ziekteverwekkers.

Natuurlijk ga ik alles in de gaten houden, maar in de vele jaren dat ik al aquariums

heb gehad, van groot tot klein, met tropische vissen, heb ik altijd minimaal gefilterd en zelfs wat kleinere

bakjes gehad die jaren draaiden zelfs zonder filter en waterwissels , alleen water bijvullen 😎

---
 
Natuurlijk ga ik alles in de gaten houden, maar in de vele jaren dat ik al aquariums

heb gehad, van groot tot klein, met tropische vissen, heb ik altijd minimaal gefilterd en zelfs wat kleinere

bakjes gehad die jaren draaiden zelfs zonder filter en waterwissels , alleen water bijvullen 😎

---
Ja, zoiets heb ik hier ook op tafel staan (slakkenbakje). Maar ik heb zelf gemerkt dat het houden van Sluierstaarten toch wel een intensieve aangelegenheid is ;))
 
Ik vind het een nette oplossing om de planten in potten te zetten. Ik ben wel benieuwd of de vissen er af gaan blijven. Mijn ervaring met sluiers is dat ze iets van een bodembedekkinf (zoals zand) leuk vinden om in te wroeten. Als ik jou was zou ik nog wat meer planten toevoegen. Iets als waterpest kan je bijvoorbeeld gewoon laten drijven.

Verder zou ik me niet zo snel laten ontmoedigen. Aangeraden wordt 50 liter per sluierstaart aan te houden. Met 2 vissen zit je dus sowieso prima als je naar die richtlijn kijkt. Met regelmatig onderhoud is 3 misschien ook nog wel te doen.

Weet je dat er ook nog andere leuke vissen zijn die op koud water kunnen en wat kleiner blijven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad ervaring met parelschubben. Er wordt vaak gezegd dat ze klein blijven, maar kan zeggen dat die van mij niet onder doen aan de oranda variant, om een voorbeeld te noemen. Als ze de ruimte hebben, worden ze ook echt groot. Of ze echt gevoeliger zijn dan andere varianten durf ik niet te zeggen. De mijne zijn altijd heel gezond geweest, nooit problemen gehad. Maar ze zitten wel in een stuk groter aquarium inderdaad. Het zijn hele leuke persoonlijkheden, heel tam, altijd vrolijk. Wil je hun volledige potentie meemaken qua grootte, zou ik toch eens nadenken aan een grotere maat aquarium of ik zou er maximaal 2 vissen in houden. Je gaat dan wel te maken krijgen met zeer intensief onderhoud en veel waterwissels.
Ik ben kort geleden over gestapt naar een 450 liter aquarium (ik had eerst een RIO 180) en moet echt zeggen dat de hobby zoveel leuker wordt met een groot aquarium. Het is echt een schooltje vissen nu en hun gedrag wordt veel natuurlijker en speelser.
 


Bekijk deze link eens, heel leuk en interessante kijk op het houden van goudvissen. Vanaf minuut drie.
 
Laatst bewerkt:
Word het een hobby voor de rijke?Ik vind alles wat je hebt prachtig hoor en heerlijk voor je vissen, maar probeer ook en beetje leuk te doen naar mensen die het allemaal wat minder hebben.De vissen zijn ook niet sneu die weten niet beter
Ik was voornemens niet te reageren op dit topic tot ik bovenstaande tegen kwam. Sorry alvast 😅

Als iemand niet voldoende geld heeft om goed voor zijn/haar huisdier(en) te zorgen, dan is het een optie om ze niet aan te schaffen. En éérst zorgen voor voldoende poen :) of het nou om een vis, een hamster of een hond gaat zou niet uit moeten maken.

'De vissen weten niet beter' is een aanname. Én een slechte motivatie om het niet zo perfect mogelijk te maken voor je huisdieren.

On topic: ik zou toch een extern filter overwegen. Daar zit meer capaciteit in voor biomedia, gaat niet ten koste van de zwemruimte en zie je minder in de bak zelf 😄
 

Terug
Bovenaan