Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Eerst zorgen voor voldoende poen?En over hoeveel poen hebben we hebt dan volgens jou als we het over twee sluiertjes hebben?En ik streef er helemaal niet naar om dingen zo perfect mogelijk te maken soms is gewoon goed,goed genoeg.Overdrijven is ook een kunst.
 
Ik heb inderdaad ervaring met parelschubben. Er wordt vaak gezegd dat ze klein blijven, maar kan zeggen dat die van mij niet onder doen aan de oranda variant, om een voorbeeld te noemen. Als ze de ruimte hebben, worden ze ook echt groot. Of ze echt gevoeliger zijn dan andere varianten durf ik niet te zeggen. De mijne zijn altijd heel gezond geweest, nooit problemen gehad. Maar ze zitten wel in een stuk groter aquarium inderdaad. Het zijn hele leuke persoonlijkheden, heel tam, altijd vrolijk. Wil je hun volledige potentie meemaken qua grootte, zou ik toch eens nadenken aan een grotere maat aquarium of ik zou er maximaal 2 vissen in houden. Je gaat dan wel te maken krijgen met zeer intensief onderhoud en veel waterwissels.
Ik ben kort geleden over gestapt naar een 450 liter aquarium (ik had eerst een RIO 180) en moet echt zeggen dat de hobby zoveel leuker wordt met een groot aquarium. Het is echt een schooltje vissen nu en hun gedrag wordt veel natuurlijker en speelser.

Bedankt voor je reactie...

Ik lees idd toch wel veel dat ze wat kleiner blijven, maar dat zal ook zeker wel van de kweker

afhangen waar ze vandaan komen.

Ik heb ook al besloten, welke het ook worden, dat het er twee worden in mijn bak.

Filmpje is zeker leuk om te zien 😎

---
 
Ik was voornemens niet te reageren op dit topic tot ik bovenstaande tegen kwam. Sorry alvast 😅

Als iemand niet voldoende geld heeft om goed voor zijn/haar huisdier(en) te zorgen, dan is het een optie om ze niet aan te schaffen. En éérst zorgen voor voldoende poen :) of het nou om een vis, een hamster of een hond gaat zou niet uit moeten maken.

'De vissen weten niet beter' is een aanname. Én een slechte motivatie om het niet zo perfect mogelijk te maken voor je huisdieren.

On topic: ik zou toch een extern filter overwegen. Daar zit meer capaciteit in voor biomedia, gaat niet ten koste van de zwemruimte en zie je minder in de bak zelf 😄

Natuurlijk moet je ook financieel voor je huisdieren kunnen zorgen, maar precies zoals Nathaly schrijft,

je kunt ze "gewoon" houden en je kunt behoorlijk overdrijven.

Twee sluiers op 110 liter is en blijft gewoon echt goed , met daarbij uiteraard goed onderhoud 😉

Ik heb traumatische ervaringen in het verleden met externe filters en een hang on filter zou

misschien een mogelijkheid zijn, alleen heb ik op mijn bak een lichtbak zitten, dus dan zou ik

daar een stuk uit moeten halen op de één of andere manier :confused:

---
 
Ik vind het een nette oplossing om de planten in potten te zetten. Ik ben wel benieuwd of de vissen er af gaan blijven. Mijn ervaring met sluiers is dat ze iets van een bodembedekkinf (zoals zand) leuk vinden om in te wroeten. Als ik jou was zou ik nog wat meer planten toevoegen. Iets als waterpest kan je bijvoorbeeld gewoon laten drijven.

Verder zou ik me niet zo snel laten ontmoedigen. Aangeraden wordt 50 liter per sluierstaart aan te houden. Met 2 vissen zit je dus sowieso prima als je naar die richtlijn kijkt. Met regelmatig onderhoud is 3 misschien ook nog wel te doen.

Weet je dat er ook nog andere leuke vissen zijn die op koud water kunnen en wat kleiner blijven?

Bedankt voor je positieve reactie en ik laat mij ook zeker niet ontmoedigen !!

De planten zal ik idd moeten afwachten wat ze daarmee gaan doen.....bij de één eten

de sluiers alles op en bij anderen blijven ze er van af [ ook afhankelijk van de plant-soort]

En andere tropische visjes heb ik al veel gehad en nu ook nog in een andere bak die ik heb,

maar ik wil al vele jaren toch ook eens goudvissen proberen , vandaar 😉

---
 
Ja, zoiets heb ik hier ook op tafel staan (slakkenbakje). Maar ik heb zelf gemerkt dat het houden van Sluierstaarten toch wel een intensieve aangelegenheid is ;))

Ik heb ook echt een bakje gehad met kleinere tropen er in en die draaide zonder filter en heel soms

zoog ik de bodem schoon, maar verder alleen water bijvullen wat verdampt was .

Nu heb ik ook een bak met tropen staan van ongeveer 70 liter en die draait ook alleen maar

op een klein , mechanisch sponsfiltertje...al maanden en fantastisch ...

---
 


Eerst zorgen voor voldoende poen?En over hoeveel poen hebben we hebt dan volgens jou als we het over twee sluiertjes hebben?En ik streef er helemaal niet naar om dingen zo perfect mogelijk te maken soms is gewoon goed,goed genoeg.Overdrijven is ook een kunst.
Voldoende om een voldoende groot aquarium met goede filtering en eventueel inrichting te realiseren. Dan heb je nog geld nodig om voor kwalitatief goed voer te zorgen, de extra kosten van elektra en eventueel medicatie wanneer ze ziek worden.
Je kunt zelf wel via google of marktplaats van te voren uitzoeken hoeveel dat kost, dat hoef ik jou niet te vertellen. Ik vind dat dit één van de dingen is die je hoort uit te zoeken als potentieel huisdiereigenaar.

Gewoon goed is goed genoeg..? Dan is een voldoende groot aquarium en adequate filtering de basis. Dat is niet overdrijven. De ene soort vis heeft nou eenmaal meer nodig dan de andere soort vis. En een sluier is een voorbeeld van een vis die veel ruimte, filtering en extra schoon water nodig heeft.

Het 'probleem' met aquaria is dat 'goed genoeg' als snel 'helemaal niet goed genoeg' wordt omdat je onder andere rekening moet houden met waterwaarden. Kwalitatief goed water is toch een basisbehoefte voor een vis. Om dat te bereiken heb je een goed filter nodig en voldoende liters.

Zo moeilijk is het opzich niet.
 
Je gaat er nu allerlei andere zaken bij halen in dit topic.De prijs van voer en elektra en medicatie staan hier helemaal niet te discussie.De basisbehoefte (en nee ik hoef dit niet in vette letters te schrijven) zijn 50 liter per vis.En daar voldoet ts ruimschoots aan.En wat jij adequate filtering vind,is voor ts niet het geval hij geeft meerdere keren aan slechte ervaring te hebben met andere filtersystemen.Hij kan het eerst proberen met wat hij heeft,soms moet je meegroeien met je hobby.Ik vind dus nog steeds dat je erg overdrijft en er een heel drama van maakt.Leuk voor iemand die zijn net aangekochte aquarium showt om te zeggen dat alles wat ie heeft gekocht en doet eigenlijk waardeloos is.Maar er zullen maar zeer zeer zeer weinig mensen zijn die als ze aan een nieuwe hobby beginnen direct honderden euro's uitgeven en zeker niet omdat ene Lalizzerd vind dat je oh zo slecht bezig bent.Het LIGC zegt dat 60 cm volstaat in eerste instantie en dat is een organistatie die voorlichting geeft aan mensen die aan huisdieren willen beginnen,dus als we het gaan hebben over basisbehoeftes.....Maar ik ben wel een beetje klaar met dit topic onderhand.Ik zal ook verder niet meer hierop reageren ik heb mijn zegje gedaan.
 
Je gaat er nu allerlei andere zaken bij halen in dit topic.De prijs van voer en elektra en medicatie staan hier helemaal niet te discussie.De basisbehoefte (en nee ik hoef dit niet in vette letters te schrijven) zijn 50 liter per vis.En daar voldoet ts ruimschoots aan.En wat jij adequate filtering vind,is voor ts niet het geval hij geeft meerdere keren aan slechte ervaring te hebben met andere filtersystemen.Hij kan het eerst proberen met wat hij heeft,soms moet je meegroeien met je hobby.Ik vind dus nog steeds dat je erg overdrijft en er een heel drama van maakt.Leuk voor iemand die zijn net aangekochte aquarium showt om te zeggen dat alles wat ie heeft gekocht en doet eigenlijk waardeloos is.Maar er zullen maar zeer zeer zeer weinig mensen zijn die als ze aan een nieuwe hobby beginnen direct honderden euro's uitgeven en zeker niet omdat ene Lalizzerd vind dat je oh zo slecht bezig bent.Het LIGC zegt dat 60 cm volstaat in eerste instantie en dat is een organistatie die voorlichting geeft aan mensen die aan huisdieren willen beginnen,dus als we het gaan hebben over basisbehoeftes.....Maar ik ben wel een beetje klaar met dit topic onderhand.Ik zal ook verder niet meer hierop reageren ik heb mijn zegje gedaan.

Ik ben het helemaal met je eens en ik hoop dat jij ook een leuke bak gaat opzetten en

deze ook hier in een eigen topic laat zien 😉

Ik blijf hier gewoon mijn vorderingen laten zien en hoop dat je dan wel gewoon

gezellig mee blijft doen hoor :DD
 
Je gaat er nu allerlei andere zaken bij halen in dit topic

"En over hoeveel poen hebben we hebt dan volgens jou als we het over twee sluiertjes hebben?"

Je vraagt iets en ik geef antwoord op jouw vraag. Volgens mij maak ik geen drama, maar geef ik mijn visie waar je zelf om gevraagd hebt. Ik krijg het idee dat het antwoord je niet bevalt. Dat kan.

Je hoeft het niet met mij of iemand anders eens te zijn. Je haalt mij óók niet over door te refereren naar het LIGC. Een bekend (Engels) gezegde: we kunnen het eens zijn dat we het oneens zijn met elkaar :)

Leuk voor iemand die zijn net aangekochte aquarium showt om te zeggen dat alles wat ie heeft gekocht en doet eigenlijk waardeloos is.

Ik zou op prijs stellen dat je mij geen 'woorden in de mond' legt. Dit zijn je eigen woorden en niet die van mij.

Verder wil ik je succes en veel plezier wensen met de aquariumhobbie :)
 
Heel triest om te zien dat er nog steeds heel lichtzinnig met levende wezens omgesprongen wordt. Je zou denken dat er elk jaar meer inzichten zouden komen in de hobby...niet dus.
Uiteindelijk zullen dit soort toestanden er voor zorgen dat de wetgeving aangaande het houden van dieren, alleen nog maar strenger gaan worden.
 
@musketier heb je al een idee wat voor soort sluierstaarten je wil gaan houden?
 
Filter toestanden vind ik zelf een hele akelige klus maar ik heb ook 3 externe filters draaien. Een ieder die al wat langer met de sluier hobby bezig is loopt op tegen het feit dat de filtering steeds een up grade nodig heeft. Dit is niet vanwege dat ik een geldboom heb en het leuk vind maar het is simpelweg hard nodig. Kijk eens bij iedereen in hun topics met grote vissen wat die aan het klooien/overdenken zijn op gebied van filtering.

Zie het als een glas ranja. Des te meer water je erbij doe des te zwakker de ranja word. Of je het nu wil of niet maar sluiers worden nu eenmaal groter. Elk hapje water komt via de kieuwen eruit als zijnde ammonia weer terug in het water. Klein visje, klein hapje water, klein beetje gif, grote vis, grote hap en veel gif. Dan hebben we het nog niet over de enorme drollen.

In je filter gaan bacterieen groeien die dit gif gaan omzetten in NO2. Dit proces in het water is ook niet fijn voor de vis. Heb je veel bacterieen in je filter dan word deze omzetting gedaan zonder dat er giftige stoffen in het water komen. Dit proces kun je meten met test druppels. Je water kan er tip top uitzien maar kan veel giftige stoffen bevatten zonder dat je het zie. Een filter gaat zoveel bacterieen maken als nodig is. 1 sluier je ranja is bijna wit, tweede sluier erbij en je gooi een scheut ranja erin en word de ranja rood. Het filter heeft niet genoeg bacterieen om het weg te werken en duurt een tijdje voordat het aan gegroeid is.

Bacterieen aantallen aangroei hebben ook ruimte nodig. Op 10 stukjes siporax of wat er in dat kleine filter zit kunnen maar weinig bacterieen hechten. Op 100 stukjes gaat dit logischerwijs veel meer vermenigvuldigen. De sponzen die erin zitten hechten ook bacterieen maar die zul je gezien de maat veelvuldig moeten spoelen gezien al de drek die sluiers nu eenmaal produceren en spoel je weer veel bacterieen het riool in. In mijn foto album kun je zien wat 4 volwassen sluiers na 3 weken produceren.

Ik heb ooit mijn 4 sluiers in een koi bowl (opvang) van 300 liter moeten zetten omdat ik een probleem had met me aquarium. S ochtends erin en s avonds waren de waardes al zo hoog opgelopen dat ik 100 % heb moeten verversen en de volgende ochtend was het alweer enorm opgelopen. Dit geeft aan dat hun vervuiling echt enorm is.

Al ga je op termijn 3 superfish 500 erin zetten, de media (vulling) die daarin zit is eenvoudig weg niet genoeg om het aantal bacterieen te huisvesten die je nodig zult hebben. Natuurlijk kun je gaan bijstellen met water verversingen maar dit is wel intensief. Je zult zo en zo test druppels nodig hebben wat de meeste ook niet doen. Die kopen een test stripje omdat dit goedkoper is en hebben een indicatie wat meestal nogal afwijkt van de werkelijkheid. De wat meer ervaren aquarianen die begrijpen wat allemaal mee speelt in de omzetting van bacterieen kunnen hiermee een inschatting doen maar iemand die vraagt als je tijdens de opstart moet verversen geeft geen blijk dat degene veel verstand van het proces heeft. Niets persoonlijk want iedereen heeft dit moeten leren en is zeker geen eenvoudige stof.

Alle aquarium met grotere soorten vissen als het nu manen, discus of piranha is hebben nu eenmaal grote filters nodig. Dit is geen kwestie dat mensen dit nu eenmaal leuk vinden om aan te kopen dit is gewoon een kwestie dat de vissen het nodig hebben zodat ze gezond zijn en blijven.

Persoonlijk heb ik ook liever geen filter die ik moet schoon maken maar helaas moet ik ook met die ondingen werken in het belang van mijn visjes :rolleyes:
 
wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil...

1sluierstaart van enkele cm kan je niet vergelijken met enig ander visje van dezelfde lengte.
De goudvis heeft namelijk gigantisch veel meer massa per cm lengte dan enig andere vis. Resultaat daarvan is dat die veel meer amonia produceren dan gelijk welke tropische vis van dezelfde lengte.
filtertjes (en dan gebruik ik de term sterk tegen m'n goesting) zoals die van de Ts hebben gewoon te weinig massa om om deze veilig en snel te verwerken.
Komt daar bij dat goudvissen nog eens zeer veel vast afval produceren. Wat er voor zal zorgen dat de filter in no time (minder dan een week) zal toeslibben. Verminderde stroming in het filter betekend minder zuurstof toevoer naar de filterbacteriën welks de dood betekend voor deze laatste.

Kortweg... moord met voorbedachte rade.
 
@musketier heb je al een idee wat voor soort sluierstaarten je wil gaan houden?

Ik ben op dit moment aan info te verzamelen over de "parelschubben" en daar zijn ook verschillende

variaties van.

Maar Oranda's en Red cap zijn ook erg leuk.

het is nog erg moeilijk om te kiezen 🙄 :DD

Maar ik heb nog even de tijd...

---
 
@

michelle1..​

Ik heb idd ook gewoon die strips gekocht om te gaan testen.

Ik moet je bekennen dat ik in de vele jaren dat ik aquariums heb met tropen, ik nog

nooit water heb getest en altijd alles op "gevoel" heb gedaan en daarbij ook nog

nooit vervelende dingen meegemaakt.

Dus nu speciaal voor de sluierbak die strips gekocht en daar ga ik mee "oefenen":DD

Dat hele filter-gedoe blijf ik zeker in de gaten houden en verder uitzoeken, maar ik raak nooit

erg snel in paniek en een oplossing verzin ik altijd wel, zoals ik met alles in mijn leven gedaan heb 😉

---
 
Je gaat er nu allerlei andere zaken bij halen in dit topic.De prijs van voer en elektra en medicatie staan hier helemaal niet te discussie.De basisbehoefte (en nee ik hoef dit niet in vette letters te schrijven) zijn 50 liter per vis.En daar voldoet ts ruimschoots aan.En wat jij adequate filtering vind,is voor ts niet het geval hij geeft meerdere keren aan slechte ervaring te hebben met andere filtersystemen.Hij kan het eerst proberen met wat hij heeft,soms moet je meegroeien met je hobby.Ik vind dus nog steeds dat je erg overdrijft en er een heel drama van maakt.Leuk voor iemand die zijn net aangekochte aquarium showt om te zeggen dat alles wat ie heeft gekocht en doet eigenlijk waardeloos is.Maar er zullen maar zeer zeer zeer weinig mensen zijn die als ze aan een nieuwe hobby beginnen direct honderden euro's uitgeven en zeker niet omdat ene Lalizzerd vind dat je oh zo slecht bezig bent.Het LIGC zegt dat 60 cm volstaat in eerste instantie en dat is een organistatie die voorlichting geeft aan mensen die aan huisdieren willen beginnen,dus als we het gaan hebben over basisbehoeftes.....Maar ik ben wel een beetje klaar met dit topic onderhand.Ik zal ook verder niet meer hierop reageren ik heb mijn zegje gedaan.

Jullie zijn beide erg goed in het selectief opnemen van informatie. De basisbehoefte is 50 liter per vis, maar ook een aquarium van tenminste 100cm. Waarom kiezen jullie zelf welke basisbehoefte jullie wel belangrijk vinden, en welke niet? Zo werkt het toch niet? En het is geen kwestie van filtering adequaat vinden, maar wat daadwerkelijk adequaat is. En zoals je leest is iedereen het er over eens, dat TS niet eens in de buurt komt van adequate filtering, ook niet met een tweede erbij. En gezien je waarde hecht aan het standpunt van het LIGC, als je daar iets verder kijkt onder "aanschaf en kosten" staat letterlijk dat je een "vrij grote bak" nodig hebt. Hoe groot kan dan over gediscussieerd worden, maar of TS zn bak 'vrij groot' is, valt al heel snel buiten die discussie.


@

michelle1..​

Ik heb idd ook gewoon die strips gekocht om te gaan testen.

Ik moet je bekennen dat ik in de vele jaren dat ik aquariums heb met tropen, ik nog

nooit water heb getest en altijd alles op "gevoel" heb gedaan en daarbij ook nog

nooit vervelende dingen meegemaakt.

Dus nu speciaal voor de sluierbak die strips gekocht en daar ga ik mee "oefenen":DD

Dat hele filter-gedoe blijf ik zeker in de gaten houden en verder uitzoeken, maar ik raak nooit

erg snel in paniek en een oplossing verzin ik altijd wel, zoals ik met alles in mijn leven gedaan heb 😉

---

Succes met het ad-hoc vinden van een oplossing als je vissen straks op de kop ronddrijven. Jammer dat er straks dieren de dupe zijn van zo'n instelling.
 
Pffffffff.....wat een topic...

Als je dieren wil houden dan doe je dat ofwel goed, of gewoon niet. Goed wil niet zeggen, net voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden, maar goed genoeg zodat je de vissen toch al zeker het eerste jaar niet moet verhuizen omdat het aquarium al te klein wordt.


Dus ja, daar hangt een prijs aan vast en ook een minimumruimte die je zal moeten vrijmaken. Ook de filtering moet niet gewoon voldoende zijn maar ruim bemeten-iets wat dus met een binnenfiltertje gewoon onmogelijk is-daar past echt nul komma nul media in.
En dat je in het verleden 'traumatische ervaringen' had met externe filters, tja das heel spijtig voor jou, maar das nu eenmaal een vereiste om een sluierbak goed te filteren. Tenzij je natuurlijk één of andere vorm van bioloog gebruikt.

Kan of wil je dat allemaal niet investeren, dan zie je er best van af-er zijn zooo veel andere soorten vissen die met veel minder zwemruimte een fantastisch leven kunnen hebben, misschien daar eens tussen kiezen.


Het is wraakroepend dat je al deze zaken gewoon naast je neerlegt om dan je vissen de dupe van je halstarrigheid te laten te zijn.

Héél erg jammer dit alles!
 
een hang on filter zou misschien een mogelijkheid zijn, alleen heb ik op mijn bak een lichtbak zitten, dus dan zou ik daar een stuk uit moeten halen op de één of andere manier :confused:

Met een simpel zaagje is dat zo gepiept. 🙃

Ik heb hier bijv het deksel van een superfish start 50 opengezaagd om er dingen in/uit te kunnen hangen:


uno.jpeg


Ziet er niet heel strak meer uit, maar dat boeit mij niet.
Soms veranderen plannen en dan zit je opeens met loze gaten in je deksel, zoals ik hier in het midden (eentje is afgedekt met tape). :p


En als je wat te ver bent gegaan, ach... een beetje creatief zijn.

tsja.jpeg
 
@ Gino88

Een idee om te onthouden.... bedankt (y)

---
 
Met een simpel zaagje is dat zo gepiept. 🙃

Ik heb hier bijv het deksel van een superfish start 50 opengezaagd om er dingen in/uit te kunnen hangen:


Bekijk bijlage 327244


Ziet er niet heel strak meer uit, maar dat boeit mij niet.
Soms veranderen plannen en dan zit je opeens met loze gaten in je deksel, zoals ik hier in het midden (eentje is afgedekt met tape). :p


En als je wat te ver bent gegaan, ach... een beetje creatief zijn.

Bekijk bijlage 327247
Zoiets bedoelde ik dus... een aquaponics-systeem...
 
Met een simpel zaagje is dat zo gepiept. 🙃

Ik heb hier bijv het deksel van een superfish start 50 opengezaagd om er dingen in/uit te kunnen hangen:


Bekijk bijlage 327244


Ziet er niet heel strak meer uit, maar dat boeit mij niet.
Soms veranderen plannen en dan zit je opeens met loze gaten in je deksel, zoals ik hier in het midden (eentje is afgedekt met tape). :p


En als je wat te ver bent gegaan, ach... een beetje creatief zijn.

Bekijk bijlage 327247
Oh jij bent echt erg!Wat zonde van dat mooie aquarium.:oops:🤣
 
Wat ontzettend jammer om te lezen dat de gegeven adviezen vrijwel compleet in de wind worden geslagen. Er lijkt inhoudelijk eigenlijk niet gereageerd te worden door TS en 'N@th@ly' en adviezen en reacties door ervaren leden worden afgedaan met uitspraken als 'overdreven gedoe, onzin' en meer van dit soort uitspraken. TS spreekt over zichzelf als een lid met veel ervaring binnen de hobby maar verkondigd tevens het water te testen met teststrips. :juggle:

Schiet mij maar lek hoor. Ik zal hier zeker geen adviezen over deze bak, de filtering en alle aanverwante zaken geven. Maar geef wel graag het volgende mee: Probeer alsjeblieft te lezen op de inhoud en laat emoties niet de overhand nemen. Natuurlijk is het vervelend om er achter te komen dat je onvoldoende hebt gedaan om een goed onderkomen te bieden, dat begrijp ik als geen ander. Maar als je er op gewezen wordt is echt noodzakelijk om deze ter harte te nemen.

Accepteren kun je leren. :petjeaf:
 
Eerst zorgen voor voldoende poen?En over hoeveel poen hebben we hebt dan volgens jou als we het over twee sluiertjes hebben?En ik streef er helemaal niet naar om dingen zo perfect mogelijk te maken soms is gewoon goed,goed genoeg.Overdrijven is ook een kunst.
Dit soort opmerkingen. "Eerst zorgen voor voldoende poen?" Ja dat klopt inderdaad. Als je een auto wilt kopen, zorg je ook eerst voor voldoende poen. Als je een huisdier in huis neemt is dat hetzelfde. Om een duidelijk beeld te verkrijgen van de hoeveelheid zou je in het geval van vissen een internet forum kunnen raadplegen. Hier zou je jezelf kunnen verdiepen in het totale kostenplaatje. Je kunt zelf ontdekken welke kosten realistisch zijn en welke niet. Om dit alles voor elkaar te krijgen is het dan wel van belang om het advies van anderen te kunnen accepteren of hierover in discussie te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie wil vechten, kan zich melden in de Arena ;))


Op de Pure Goldfish.com FB pagina hebben ze overigens in het forum een sub-forum geopend getiteld: " Nano-goldfish aquarium", waarin wel dezelfde normen worden gehanteerd als in het normale Goudvis-forum, maar dan voor nano-aquariums. Vaak zie je de mensen beginnen op dit nano-forum, en dan gaandeweg toch een grotere bak en dito filters aanschaffen.

Wie het beste met zijn/haar dieren voor heeft, gaat toch wel investeren in zwemruimte, filtering, goede voeding etc. Mijn bak is tweedehands, mijn filters zijn adequaat maar in elkaar gezet met allerlei materiaal, het geheel functioneert en de vissen zijn gezond. En dat is het belangrijkste.
 
O o o beheer zit weer slap te lullen in GMT. Inplaats van dit te sluiten aangezien het al is geëscaleerd. En ik bedoel niet jou John.



O wat mis ik Bertus nu heul heul erg.

TS succes met het houden van goudvissen.
NATTE ALIE aquarium houden kost geld. Heb je geen geld, begin er dan niet aan.
Visaversa eerste x dat ik het met je eens ben..
De rest.. na de eerste pagina had je beter je tijd elders kunnen voldoen. Ts gaat niet van gedachten veranderen.
 
O o o beheer zit weer slap te lullen in GMT. Inplaats van dit te sluiten aangezien het al is geëscaleerd. En ik bedoel niet jou John.



O wat mis ik Bertus nu heul heul erg.

TS succes met het houden van goudvissen.
NATTE ALIE aquarium houden kost geld. Heb je geen geld, begin er dan niet aan.
Visaversa eerste x dat ik het met je eens ben..
De rest.. na de eerste pagina had je beter je tijd elders kunnen voldoen. Ts gaat niet van gedachten veranderen.

Ik durf het inmiddels bijna niet meer te vragen haha, maar ik moet wel...was dit een typo..? 😂 🙊
 
O nee geen typo hoor. Bewust gekozen.
 
2 jaar geleden gingen wij naar de dierenwinkel, schaften een superfish 100 aan en wilden er 2 goudvissen of 2 sluiers in doen.
Leuk voor ons, leuk voor de kinderen.
Dit ook voorgelegd aan het winkelpersoneel, het antwoord was nee! Dit gaan we je niet verkopen.
Je gaat geen 2 goudvissen in dit bakkie doen, dat is dierenmishandeling.
Dus wij deden het niet en hebben er een leuk tropisch bakje van gemaakt (inmiddels ingeruild voor iets groters).

Tegen jou wordt precies hetzelfde gezegd, maar je hebt stront in je oren/ogen, want er ook maar iets mee doen, ho maar.

Sluiers in die bak is simpelweg geeeeeeeeeen! optie.
Ga naar marktplaats, kijk voor een leuk 1.20 aquarium, hang er grolt, extern filter aan (of 2), koop 3 sluiers en geniet van je bak.
Hier ga je niet van genieten, maar alleen maar ellende mee krijgen, dat moet je gewoon niet willen!

Drijf nou niet je eigen zin door, maar kijk naar het welzijn van je vissen.
Tropische vissen is zo anders dan sluiers, niet te vergelijken!
De vervuiling is compleet anders, waar je het met tropisch soms nog met een natte vinger kan doen, gaat dat met sluiers echt niet.
Kun je nog zo rustig en nuchter zijn, je vissen gaan eraan. Helaas.
 
😂🤣 Ik zie tot mijn "genoegen " dat er weer een paar andere "blaaskaken " bij

zijn gekomen 😄

Ik vraag mij zo langzamerhand eigenlijk wel eens af of er niet eens een GOEDE moderator

zou moeten zijn hier op het forum die dit gedrag van jullie aan banden legt!!

De moderator [ als die er al is ?? ] doet zijn of haar werk erg slecht vind ik :oops:

---
 
😂🤣 Ik zie tot mijn "genoegen " dat er weer een paar andere "blaaskaken " bij

zijn gekomen 😄

Ik vraag mij zo langzamerhand eigenlijk wel eens af of er niet eens een GOEDE moderator

zou moeten zijn hier op het forum die dit gedrag van jullie aan banden legt!!

De moderator [ als die er al is ?? ] doet zijn of haar werk erg slecht vind ik :oops:

---

Misschien moet je je eens afvragen waarom mensen op deze manier op je reageren.
 

Terug
Bovenaan