Wat is er nieuw

Opstart vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter speci19
  • Startdatum Startdatum
S

speci19

Guest
Mijn aquarium draaid nu exact 1 week, ik heb dag 1 meteen bemest met AIO van plantedbox, de nitraat was toen 10 mg/L.
Vandaag heb ik terug gemeten en nitraat was 0, fosfaat 1.

Mag ik nu opnieuw bemesten of gewoon wachten tot het aquarium goed ingedraaid is ? En moet/mag ik al een waterwissel doen ?
De planten zijn zover ik kan zien nog niet gegroeid, wel zit er op sommige een witte schimmel, ook op het hout maar dat is normaal in de opstartfase dacht ik ?

alvast bedankt

Planten hebben tijd nodig om zich te settelen, met name in een verse bak.
Voeding gewoon op peil houden,ik zou wel wat drijfgroen in de bak doen,dat versnelt het indraaien.

succes..

Voeding gewoon op peil houden,ik zou wel wat drijfgroen in de bak doen,dat versnelt het indraaien.
Hoe bedoel je dat drijvers de opstart versnellen?

Mijn aquarium draaid nu exact 1 week, ik heb dag 1 meteen bemest met AIO van plantedbox, de nitraat was toen 10 mg/L.
Vandaag heb ik terug gemeten en nitraat was 0, fosfaat 1.

Mag ik nu opnieuw bemesten of gewoon wachten tot het aquarium goed ingedraaid is ? En moet/mag ik al een waterwissel doen ?
De planten zijn zover ik kan zien nog niet gegroeid, wel zit er op sommige een witte schimmel, ook op het hout maar dat is normaal in de opstartfase dacht ik ?

alvast bedankt
Heb je bemesting erin gedaan voor de hele week?

omdat zij giftige stoffen als amonium en nitriet direct opnemen,voor hun snelle groei.

gewoon de tijd nemen
komt vanzelf goed

omdat zij giftige stoffen als amonium en nitriet direct opnemen,voor hun snelle groei.
Sect gezien vertraagd dat dus het indraaien. Die giftige stoffen zorgen ervoor de dat bacterie koloniën gaan groeien. Als ze opgenomen worden of als er wordt ververst dan worden de stoffen uit het water gehaald (waardoor de bacteriën minder snel groeien).

Heb je bemesting erin gedaan voor de hele week?
Ja, op het einde van de week was de nitraat 0 en heb ik opnieuw de weekdosis erin gedaan

Ja, op het einde van de week was de nitraat 0 en heb ik opnieuw de weekdosis erin gedaan
Als je meer gaat doseren met AIO alleen op basis van nitraat heb je kans dat je van andere waarden een overschot krijgt.
Heb je misschien filtermateriaal dat nitraat opneemt?

Als dit niet het geval is zou ik eerst een rustig opstarten en het aquarium wat stabiel(er) laten worden.

Als je meer gaat doseren met AIO alleen op basis van nitraat heb je kans dat je van andere waarden een overschot krijgt.
Heb je misschien filtermateriaal dat nitraat opneemt?

Als dit niet het geval is zou ik eerst een rustig opstarten en het aquarium wat stabiel(er) laten worden.
Nemen de planten geen nitraat op ? Ik geef de kleine dosis, 10 ml per 100 liter water

Nemen de planten geen nitraat op ? Ik geef de kleine dosis, 10 ml per 100 liter water
Ja planten nemen nitraat op.

Maar mogelijk heb je filtermateriaal dat ook nitraat opneemt. Vandaar de vraag. Er zijn filtermateriaal die dit doen. Standaard nitraat spons van Juwel bijvoorbeeld.

Gezien je nog wel fosfaat meet aan het einde van de week 🙂 maar het kan ook best zijn dat je planten meer nitraat opnemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan