Wat is er nieuw

Opstart: welke keuzes

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
44
Beste,

(ik weet niet of dit onder het juiste forumhoofdstuk staat)

In augustus vorig jaar probeerde ik een eerste keer drystart-methode met mos. Niet gelukt.
In november probeerde ik een opstart met drystart-methode nog eens met mos, wederom niet gelukt.
Telkens tot 8-9 weken geduld gehad. De kleine stukjes groeiden niet;
Iemand (van op forum hier) gaf me de tip om ze mogelijks warmer te houden de 2de keer, maar heeft niet geholpen.

Ik vroeg me dus af welke vormen van opstart er nog zijn en wat de voor/nadelen daar van zijn.

gr
Ik las dat er ook een darkstart-methode zou zijn ...

Ik kan je niet helpen met de verschillende crea bea opstartmethodes; knap in ieder geval dat je al zoveel geduld hebt getoond. Maar wat is de precieze reden dat je de plantenbak op deze manier hebt willen opstarten? Ik realiseer me dat het een beetje voorbij gaat aan je eigenlijke vraag, maar ik denk dat je inmiddels een mooi draaiend plantenbestand had kunnen hebben met een meer traditionele manier van opstarten.

(Al kan het ook wel weer leuk zijn om lekker te experimenteren en te hobby'en. 😀)

Ben wel benieuwd wat je precies hebt gedaan met je DSM-pogingen en wat de resultaten precies waren (schimmel, afgestorven, uitgedroogd).

eens met mos, wederom niet gelukt.
Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd waarom dit bij jou mislukte. Zou voor mij en anderen een leermoment kunnen zijn.
Ik las dat er ook een darkstart-methode zou zijn ...
Dat ga ik dus nu proberen. Noem je het omdat je het als optie voor je eigen bak ziet?

TS heeft een dry-start gedaan met mos en niet voor/met een plantenbak.

Helemaal gelijk! :engel: Maar is mos niet ook gewoon op een "plantenbakmanier" op te starten? Of is het resultaat veel beter als je zo'n dry start doet.

Als ik zie wat ik wekelijks aan mos uit mijn bak moet plukken. Trouwens, ik heb nooit mos gekocht. Het is gewoon meegekomen met een andere planten aanschaf maar m'n achterwand zit vol. Waarom vertel ik dit? Nou, omdat ik denk dat je het beste je mos laat groeien in een bak met water.

na 4 maanden wachten, jawel ik heb veel geduld en ik ben me er van bewust dat ik een traaggroeiende mossoort koos (fissidens fontanus).
Maar zouden jullie de bak nu al vullen met water?
Tot nu toe altijd drystartmethodehandelingen gedaan, elke dag sproeien en effe helemaal openen voor lucht en rest van de dag klein spleetje open.
of denken jullie dat de mossen nog groter/hoger moeten staan?

gr

Bijlagen

• IMG_20210730_202412.jpg
    IMG_20210730_202412.jpg
    280.8 KB · Weergaven: 126
  • IMG_20210730_202421.jpg
    IMG_20210730_202421.jpg
    189.2 KB · Weergaven: 127
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug