Opstart worm?

  • Onderwerp starter Bartholomeus
  • Startdatum

B

Bartholomeus

Guest
Hoi,

aquarium draait nu net 5 weken en zie ineens witte dansende puntjes op de ruit en door het water.
Ze vechten zelfs! Nu maak ik me daar niet zo'n zorgen over.

Meer over de worm. Als je het internet afstruind kom je veel tegen (Planaria / Rhabdocoela) en stond al op het punt ontwormingsmiddel voor hond en kat binnen te halen.
Dat schijnt te werken...

Echter is misschien beter eerst te vragen of deze worm onschuldig is. Wat denkt U?

Groeten,

Bart
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-06 at 19.12.22_cr.jpg
    WhatsApp Image 2020-07-06 at 19.12.22_cr.jpg
    50 KB · Weergaven: 167
Leuk he? Wat leven in de bak :)

Geen zorgen om maken gewoon wat detritus wormpjes zo te zien. Gaan vanzelf wel weg of worden opgegeten.
 
Thnx Daniel!
Wel grappig inderdaad die vechtende witte puntjes die elkaar achterna zitten :giggle:
 
Zien de wormpjes er hetzelfde uit allemaal?

Planaria zijn geen opstartwormen en zeker niet onschuldig. Het zijn jagers. Te herkennen aan een beetje pijlvormige kop die ik denk te herkennen op je foto.
Meestal onzichtbaar, soms, vaak bij licht uit, te zien op/tegen de ruit. Meestal niet langer dan 1 a 1,5cm.

Als het deze zijn, zou ik die bestrijden met flubenol. Niet te gebruiken als honden/katten ontworming maar gekocht van een aquariumzaak, met duidelijke omschrijving voor gebruik, dosering en herhaling.

Opstartwormpjes zijn wat dunner, langer, kronkelend zwemmend, ook in de bodem maar soms dus zwemmend. Deze kunnen minder of geen kwaad. Te vergelijken met regenwormen. Ruimen afval op. Kunnen hooguit een probleem geven wanneer ze met teveel raken door teveel afval of wanneer ze ineens massaal doodgaan door wat voor oorzaak dan ook. Dat verhoogt tijdelijk de organische belasting wat de bak uit balans kan brengen.

Goed om te kijken welke je hebt denk ik.
 
Hoi GCJ thnx!

Ik zie er dus ook een pijlvorm in, vandaar mijn zorg.
Heb er niet veel van deze gezien (drie wormen of in die trend) toen ik met de neus tegen het glas aan zat.
Schat ze niet groter als 5mm en of die een pijlvorm hadden kan ik niet zeggen. De witte vechtende puntjes waren er veel!

Morgen nog eens kijken, nu zijn de lampen uit. En dan zie ik helemaal niets tegen de ruit.
 
Het is soms lastig te zeggen of je planaria hebt. Vaak zie je ze niet of nauwelijks. Ik zag er hier een maand of 2 geleden ineens 1 bovenop de mos hangen, onderweg naar beneden. Gelijk flubenol gebruikt en alles is weg.

Opstartwormpjes, de onschuldige zeg maar, zijn echt dunner, langer, beweeglijker, kronkelige, veelal zwemmend als een slang of zoiets.

Het kan goed zijn dat je beide hebt. Planaria of vergelijkbare beesten kunnen meekomen met nieuwe planten, met vers voedsel, met slakken (planaria kan zich ophouden in de huisjes van slakken), van alles.

Maar als het planaria is zou ik ze beslist bestrijden.
 
Voor de zekerheid kun je een aantal keer flubenol gebruiken.


Dit spul kun je veilig gebruiken mits je geen (sier)slakken wil plaatsen. Zelfs na maanden kan dit spul nog slakken doden.

Ik ben echter tegen dit soort bestrijdingen tenzij het echt een plaag is en zie er niet echt een planaria worm in. Pas als je echt een soort driehoek gaat zien en zelfs oogjes dan denk ik aan planaria. Maar goed, wellicht heb je daarvoor niet genoeg ingezoomd met de camera. De schaal is lastig te beoordelen op jouw foto.
 
Voor de zekerheid kun je een aantal keer flubenol gebruiken.


Dit spul kun je veilig gebruiken mits je geen (sier)slakken wil plaatsen. Zelfs na maanden kan dit spul nog slakken doden.

Ik ben echter tegen dit soort bestrijdingen tenzij het echt een plaag is en zie er niet echt een planaria worm in. Pas als je echt een soort driehoek gaat zien en zelfs oogjes dan denk ik aan planaria. Maar goed, wellicht heb je daarvoor niet genoeg ingezoomd met de camera. De schaal is lastig te beoordelen op jouw foto.

Bij ons overleefd het grootste gedeelte van de slakken de behandeling.

Slakken tijdelijk buiten de bak zetten voor de behandeling is zinloos, omdat slakken ook vaak drager zijn. Dus dan heb je ze zo weer terug.
 
Hier overleven de meeste slakken ook de Flubenol en met zuinig voeren voorkom je een grote plaag.
 
Ik heb het nooit over slakken tijdelijk buiten de bak plaatsen gehad. Het ging mij er om dat je je voor het gebruik ervan realiseert dat Flubenol ook een slakken brestijdingmiddel is. Er zijn genoeg gebruikers op dit forum die maanden na flubenol een sierslak gekocht hebben en die ook weer snel verloren en daar was mijn waarschuwing voor. Wat voor nut het heeft om vervolgens te melden dat er ook slakken zijn die dit overleven ontgaat mij een beetje. Dus toch Flubenol gebruiken ook al wil je slakken houden omdat de meeste slakken het toch wel overleven?
 
Ik heb het nooit over slakken tijdelijk buiten de bak plaatsen gehad. Het ging mij er om dat je je voor het gebruik ervan realiseert dat Flubenol ook een slakken brestijdingmiddel is. Er zijn genoeg gebruikers op dit forum die maanden na flubenol een sierslak gekocht hebben en die ook weer snel verloren en daar was mijn waarschuwing voor. Wat voor nut het heeft om vervolgens te melden dat er ook slakken zijn die dit overleven ontgaat mij een beetje. Dus toch Flubenol gebruiken ook al wil je slakken houden omdat de meeste slakken het toch wel overleven?

Nee inderdaad, daar heb jij het niet over. Daar heb ik het over.
 
Ik zie nu ook de echte opstartworm een langere dunne witte sliert voorbij komen. Toch wel duidelijk een ander soort worm dan degene die ik op foto heb gezet.
Ze zitten overigens niet meer op de ruit. Ook zie ik wat kleinere dikke wormpjes voorbij dwarrelen, ik neem aan dat die dezelfde zijn als op de foto...
Kan wel concluderen dat er meedere soorten wormen zichtbaar zijn >2 dan in dit geval. Het lijken er minder als gisteren.

Denk toch dat ik nog even wacht met flubenol in te zetten, de bak wat tijd geef en wat voer ga minderen. Kan me niet meer herinneren bij mijn eerste aquarium of ik daar ook een uitbraak had.
Dat is ook lang geleden. Komt het vaak voor bij een opstartend aquarium om een wormuitbraak te zien, of heb ik de gulzig gevoerd om het aquarium in te draaien?
 
Om niet teveel ‘opstart worm?’ topics te genereren, voeg ik even hier mijn vraag toe:
Is dit er zo één?
095B85B6-5A0B-4FE9-B7DC-1DB32AF4B6F3.jpeg

is gefotografeerd met een vergrotingslens op mijn telefoon. Zijn amper een mm groot.
Ik zag ze pas, toen ik met die lens het frutje slakkeneitjes dat het meegelifte puntige blaashorenslakje had gelegd op de ruit, wilde fotograferen.
 
zover ik weet zijn er verschillende. Een die ik in mijn aquarium had waren wit, lang >1cm schat ik en kronkelden. Ook had ik wat kleinere wormpjes, alle groter als 1mm; die ik heb kunnen waarnemen tenminste. De 'overlast' was binnen een week weg.
 

Terug
Bovenaan