Wat is er nieuw

Opstarten 60liter aquarium zonder co2 installatie

Wat ik wilde lukt niet. Het waszakje is niet fijnmazig genoeg 😔 er valt veel doorheen. Heleboel dierenwinkels gehad maar niemand heeft die zakken.

Panty gehaald bij de supermarkt steentjes erin. Panty kapot. Gaat lekker 🤨
 
Ik ben net bij Diebo geweest en heb daar de zakken gevonden.

Ik had van JBL een zak volcano mineral pro scape gekocht en probeerde het uit te wassen. Maar wat een berg stof komt eruit het lijkt nooit te eindigen….

En toen vroeg ik me ineens af kan dit wel als je garnalen in de bak wilt? Ik zag bij de Diebo een paar prachtige garnalen en ben eigenlijk wel enthousiast geworden.
 
Ik ken dat spul niet, maar is het wel de bedoeling dat je het uitspoelt?

Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je bij het vullen moet zorgen dat het stof niet opdwarrelt.
 
Ik ken dat spul niet, maar is het wel de bedoeling dat je het uitspoelt?

Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je bij het vullen moet zorgen dat het stof niet opdwarrelt.

Het staat niet op de zak wel of niet spoelen. Heb het voor de zekerheid wel gedaan. Het heeft voor mij als enige doel de bodem luchtig te houden op een plek waar de bodem dikker wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Maar ik zie ook dat lava gesteente rijk is aan bepaalde mineralen. Zou dat het ongeschikt maken voor een garnalen bak?
 
Maar ik zie ook dat lava gesteente rijk is aan bepaalde mineralen. Zou dat het ongeschikt maken voor een garnalen bak?
JBL geeft op de site aan dat het veilig is voor garnalen. Het lijkt me nuttig spul. Overigens zou ik garnalen eerder bij een hobbykweker kopen, en voor sommige soorten moet je goed opletten dat ze ook op leidingwater gekweekt zijn, dus even een apart topic over openen?
 
JBL geeft op de site aan dat het veilig is voor garnalen. Het lijkt me nuttig spul. Overigens zou ik garnalen eerder bij een hobbykweker kopen, en voor sommige soorten moet je goed opletten dat ze ook op leidingwater gekweekt zijn, dus even een apart topic over openen?

Thnx, was ook niet van plan ze daar per see te kopen hoor maar zag ze daar voor het eerst in het echt.

Ik wilde voor die rood witte gaan volgens mij maakt het daar niet zoveel voor uit.
 
Garnalen kunnen slecht tegen plotselinge overgangen. Als er iemand in je woonplaats of directe omgeving is die ze kweekt komen ze in min of meer hetzelfde water. Je bedoelt de Crystal Reds neem ik aan?
https://aquainfo.nl/artikel/caridina-cf-cantonensis-crystal-red/

Die bedoelde ik inderdaad. Dat had ik begrepen inderdaad. Eerst maar eens het aquarium indraaien en dan ga ik verder uitzoeken.
 
Garnalen kunnen slecht tegen plotselinge overgangen. Als er iemand in je woonplaats of directe omgeving is die ze kweekt komen ze in min of meer hetzelfde water. Je bedoelt de Crystal Reds neem ik aan?
https://aquainfo.nl/artikel/caridina-cf-cantonensis-crystal-red/

Alleen wanneer ze ze op kraanwater kweken natuurlijk. Naar mijn idee zijn er ook genoeg mensen die dit soort garnalen nog op aangepast water kweken.
 
Alleen wanneer ze ze op kraanwater kweken natuurlijk. Naar mijn idee zijn er ook genoeg mensen die dit soort garnalen nog op aangepast water kweken.

Dat snapte ik dat dat de voorwaarde zou zijn 🙈
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Alleen wanneer ze ze op kraanwater kweken natuurlijk. Naar mijn idee zijn er ook genoeg mensen die dit soort garnalen nog op aangepast water kweken.
Dat had ik een paar regels eerder in dit draadje al gezegd😉: Overigens zou ik garnalen eerder bij een hobbykweker kopen, en voor sommige soorten moet je goed opletten dat ze ook op leidingwater gekweekt zijn,
 
Laatst bewerkt:
goeie smaak kommetje heb ze zelf ook
f44aa0765c95d69e5ae2216ecdfed254.jpg

https://gyazo.com/f44aa0765c95d69e5ae2216ecdfed254
 
ja das was voor mij het besten werkt dan komt al het vuil in de spons filter en die maak ik dan 1 x per week schoon
ik doe ook niet aquescape wil het alleen zo goed mogelijke omgeving voor de garnaaltjes en dat is water kwaliteit
 
Ik had nog een vraag. Gisteren bij Diebo heb ik een soort rand gekocht waarmee je een soort terras op de bodem van je aquarium kunt maken. Waarachter je de bodem omhoog kunt brengen zeg maar. Maar nu vraag ik mij af. Hou je dan wel goede stroming over de bodem? Of belemmert het de doorstroming zo erg dat het daardoor vies wordt?

Ik zal even een plaatje erbij doen hoe ik het in gedachten had. Let niet op de dweil op de bodem 🙈

Achter de rand komt nog wel grind op natuurlijk zodat het niet zo’n kuil blijft erachter.

Misschien is mijn hardscape belachelijk maar het is een eerste poging.
02350AC4-87F0-42B1-8875-D83385DBFCD0.jpeg
 
Ik denk dat de rand geen invloed heeft op de doorstroom. Dat is sowieso minimaal. maar wel belangrijk. Heb je het hout tegen het filter rusten?
 
Ik denk dat de rand geen invloed heeft op de doorstroom. Dat is sowieso minimaal. maar wel belangrijk. Heb je het hout tegen het filter rusten?

Ik heb ook de filterzakken gevonden! Nog bedankt voor de tips!

Het hout staat niet tegen het filter. Alleen er voor.
 
Laatst bewerkt:
Maar is het iets zo of doe ik iets helemaal verkeerd? Ik wilde met dat verticale hout het filter wat camoufleren. Maar misschien belemmer ik de uitstroom of moet die anders gericht worden? Geen idee wat ik aan het doen ben 🙈
 
Over het ontwerp heb ik geen mening, daar ben ik zelf niet goed in. De waterstroom kan volgens mij makkelijk links langs het hout. Ik zou het tuutje omhoog richten, dan heb je wat meer beweging in de wateroppervlakte, dat is goed voor de zuurstof.
 
Over het ontwerp heb ik geen mening, daar ben ik zelf niet goed in. De waterstroom kan volgens mij makkelijk links langs het hout. Ik zou het tuutje omhoog richten, dan heb je wat meer beweging in de wateroppervlakte, dat is goed voor de zuurstof.

Bedankt daar kan ik wat mee! Snap ook dat de rest een kwestie van smaak is 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan