Wat is er nieuw

Opstarten Blue Marine Reef 60LTR

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geronimo73
  • Startdatum Startdatum
G

Geronimo73

Guest
Hoi,

ik ben 2 weken geleden begonnen met opstarten van een nano zee aquarium, de Blue Marine 60 ltr.

water 25 graden
zoutgehalte 35 promille.

Inmiddels 1 week geleden Real reef Rock geplaatst, ongeveer 7 kg.

Heeft iemand tips voor de komende weken ?
Wanneer beste beginnen met:
testen nitraat-fosfaat-calcium-nitrite?
waterwissel?
levend zand?

na 1 week nog geen reactie in bak mbt cyclus/algen...kwestie van geduld hebben?
of bacterieen toevoegen?
ik lees op diverse sites dat bij het gebruik van Real reef Rock toch nog een stuk echt levend steen geplaatst wordt ( vaak in sump??) als ent om een en ander in gang te zetten...klopt dit?

aangezien ik nieuw ben in zoutwater zou wat ondersteuning prettig zijn

Bedank daar heb ik zeker wat aan

Misschien ook voor jouw interessant maar er is iets dat ik me een beetje afvraag met dat RRR. Ik ben bijna 4 jr geleden gestart omdat men toen levendsteen adviseerde ivm de bacterien. Nu lees je dat RRR wel behandelt moet zijn met de juiste bacterien maar aan de andere kant lees ik dat de nitrificerende niet droog kunnen overleven en dus niet in een potje kunnen zitten met droge bacterien. Ik neem dat ze dan ook niet op RRR zitten.
Zijn er meer ervaren zeewaterlieden die weten hoe dat zit met de nitrificerende bacterien op RRR?

Op de ene site lees je dat je het beste wel iets aan levend steen kan bijvoegen voor deze bacterien of preparaten moet toevoegen maar goed wat klopt daarvan?

Wanneer ben jij begonnen met levend zand? Ik lees veel verschillende berichten hierover...de een begint hier al snel mee ( bij opstart of na 1-2 weken en de ander wacht echt 6 weken

Ik pas na een week of 4 omdat er van het levend steen best veel vuil afkwam en je dat anders gelijk op de bodem krijgt maar goed daar heb je met RRR geen last van.
Daarom dat ik het destijds wel heb overwogen om te nemen.

Welkom hier!

Zelf heb ik de bodem er na zo'n 4 weken in gedaan. Ik zou trouwens niet voor levend zand kiezen maar voor gewoon dood zand. Er zijn heel veel meningen over Levend zand maar over het algemeen zijn de kenners van mening dat het niets extras toevoegt behalve de extra kosten. Zonde van het geld dus.

Ik heb geen ervaring met rrr dus daar kan ik ook niet veel over zeggen. Volgens mij is met elke steensoort succesvol een aquarium te starten zolang je het maar rustig aan doe. Extra bacteriën toevoegen kan ook zeker helpen.

Ik heb overigens ook niet voor levend zand gekozen als bodem.

Levend zand icm het eerder geplaatste RRR is wat het advies was bij de speciaalzaak... dit zand brengt blijkbaar de nodige juiste bacteriën...

Ik heb er geen ervaring mee maar vraag me af of het zo levend is als het lange tijd luchtdicht verpakt zit.

Ik heb er geen ervaring mee maar vraag me af of het zo levend is als het lange tijd luchtdicht verpakt zit.

Dat kan zeker , maar dat zijn andere soort bacterien , die ook zeer belangrijk zijn .
Nitrificerende bacterien zijn maar een klein aandeel van wat je nodig hebt .
Wist je dat bacterien kunnen geent kunnen worden op een materiaal dat daarna in een bakoven gaat ?
RRR zou ik niet aanraden , ik heb deze eens bekeken en dat is een te compact materiaal .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan