Wat is er nieuw

Opstarten en inrichten Juwel Rio 240L bak met sluierstaarten - zoveel keuzes!

• Onderwerp starter Onderwerp starter FemkeNikita
  • Startdatum Startdatum
Oh joh! Is zo'n slak mooi en leuk om erbij te hebben? Waar kan ik zo'n slak krijgen? Hebben ze veel eten nodig? Ik wilde sowieso een slak erbij maar dan wel 1 die ik zelf uit kies, haha.

Ik heb nu zand in de tijdelijke bakken en kan goed zien hoeveel ze poepen, dat is veeeeeeel! Ik sta ervan te kijken hoeveel poep er uit zo'n klein visje komt en de drollen zijn ook mega groot! (Oke waarschijnlijk een beetje uitgezet door het water, hihi) Ze vinden het zand onwijs leuk, zijn lekker aan het grondelen. En ik gebruik nu Easy Life Voogle, ben benieuwd hoe ze er van opknappen!

Ik vond de Anetome Helenaslakken ( ik had er oorspronkelijk 2) in mijn LFS ( dierenwinkel op de hoek). Ik wilde ze hebben omdat met de waterplantjes poelslakjes waren meegekomen. Ik had ook een slanke knobbelhoorn in mijn bak, maar die wilde ik niet kwijt. Anetome Helenaslakken eten namelijk alle andere slakken op. " Puntje" is dus verhuisd naar mijn slakkenbakje ( zie link onderaan), en Heleentje kruipt nu bij de sluiers rond. Van de LFS kreeg ik de tip om nadat de poelslakken op waren af en toe mosselvlees te voeren. Die kun je ook als diepvriesvoer kopen. Zij houden daarmee zelf ook hun Helena's in leven. In diepvries goudvisvoer zit overigens ook mosselvlees. Restjes van rode muggenlarven lusten ze ook. Het zijn echte vleeseters, en voor wie garnalen of jonge visjes heeft: zelfs die zijn niet veilig. Maar bij mijn sluiers en ancistrus gaat het prima.

Als je geen last hebt van poelslakken, zou je ook een niet-plantenetende appelslak kunnen nemen. Die zijn in de handel niet meer verkrijgbaar, maar veel aquarianen hebben ze in hun bak.

Heb je geluk! Ik had er 5 in gedaan en ze kropen er overheen. Als testje eentje in een bakje gedaan bij een grote slak en na 2 uur nog niets gebeurt. Heb ze toen terug gebracht naar de LFS voornameliojk omdat ze zich in het grind verstoppen maar daar ook vermeerderen. Dan kan je dus nooit meer een appelslak oid erin doen... Bij een sluierstaartbak volgens mij een van de weinige nuttige alternatieven om de bak en ramen te zuiveren. Ik ben hier nog niet mee begonnen ben nu meer op mijn sponsfiltertest aan het proberen (echt veel zweefvuil vanuit de JBL) Als ik dit eruit kan krijgen gaat de slakkenpopulatie ook naar beneden.

Binnenkort zijn je filters ingedraaid!👍

Wachten duurt zo lang! Nog 3 weken ongeveer voor de vissen in het aquarium kunnen, de bak draait nu 8 dagen en de NO2 is begonnen met heel lichtjes te stijgen. Het voer ligt nog steeds te schimmelen op de bodem.
De waterpest groeit als de pest, en de Anubias Nana begint al nieuwe blaadjes te maken! De Javavaren moet nog een beetje wennen, de bladeren worden nu wat donker en slijmerig.

De speciekuipen hadden beide een lichte nitrietpiek, maargoed dat zat er aan te komen natuurlijk. NO2 was 0,4 en NH3 0,5. Dus meteen flink wat water ververst (80%).

Heb wat verschillende soorten voer voor de vissen besteld bij Voer&Vis, om ze wat meer afwisseling te geven. En ik ga langs bij een Sluierstaart Kwekerij! Gewoon om eens te kijken, voor de lol. Gelukkig heb ik geen plek voor een nieuwe vis, want ik kan nogal impulsief zijn. ;-) Ze verkopen daar ook Bassleer voer dus ik neem nog een potje mee.

Euhm... Als het voer blijft liggen is je stroming niet goed genoeg voor de uitwerpselen af te voeren mischien?
Let op met je piek die kan heel snel weg zijn! bij mijn laatste filter was dit alleen dag 14 daarna nooit meer. Goed dat je hem ziet. Bij de eerste filter had ik die gemist en na 6 weken de vissen er bij gezet. Had toen ook water uit de LFS gebruikt en 2 druppels amoniak na 3 weken maar nooit meer iets gemeten dus waarschijnlijk ook na 8 dagen weg.

Voor de lol naar een dierenasiel of winkel moet ik niet doen hoor. Ik ben een magneet voor dieren worden allemaal aanhankelijk... Als ik er meer had gevonden die ik echt leuk vond had ik er nu 4 gehad.
Wel leuk om dierenwinkels te bezoeken je leert er altijd wel wat van!
Nog nooit voer op internet gekocht mischien wel een idee maar gun de middenstand ook wel iets in ruil voor kennis 😉

Laatst bewerkt:
Geen idee of de stroming dan te weinig is? Ik heb er een paar pellets van Tetra in gegooid die ik heb gekregen, want dat voer ik ze toch niet. Er zit een JBL1502 op met een spraybar (wel iets geknepen). Ik had zelf niet de verwachting dat het filter álles kan opzuigen..

Enne, tja ik kan er toch niet meer kwijt dan 4 vissen. De bak is bruto 240 liter maar er zit 25 kg zand in en aardig wat stenen dus ik zit aan de max. Dus ik kan veilig naar vissen kijken. ;-)

Ik koop echt álles online. Er zit geen aquarium speciaalzaak in de buurt, en de gewone dierenwinkels hebben niet wat ik wil hebben. Nadeel van in Friesland wonen denk ik. Hoewel ik tegenwoordig eigenlijk alles online koop (zelfs de boodschappen vul ik online in en haal ik af) ik hou niet zo van winkelen. 😛

Oh jo! de hele zak er in gekiept 😀 . Zo veel heb ik weggegooid wat er in zat LOL!! Heb er maar een dun bodempje in maar wil de 1902 er op zetten als die terug is van de importeur dus zwaar overfiltert maar voor 450L straks moet ik het nog eens zien of dat volstaat.
Veilig naar vissen kijken Jaja😆, 2e bak erbij dus!

Ben nog van de generatie die iets wil vasthouden voor het kopen als het even kan maar is waar: wat ik zoek is er vaak ook niet lokaal...

Een vrouw die niet van winkelen houdt is een goeie! Ik wordt zo moe van dat geslenter👍

Hahaha jullie zijn niet de enige hoor! Mijn man en ik lopen vaak hand in hand door de stad, maar hij loopt lekker te " flaneren" zoals hij het noemt, dus ik moet 'm steeds vragen om toch een beetje door te lopen. Geef mij maar een lekker " marstempo" en dan ga ik naar een winkel als ik exact weet wat ik moet hebben. Dan sta ik in 5 minuten weer buiten:DD

In mijn bak zit overigens een halve zak, dus ik zit net ertussenin. Ik wilde de bak niet te zwaar maken, en ook geen kans lopen dat de bodem " verstikt".

Haha ik heb idd de hele zak erin gesodemieterd. Kwa gewicht maakt het me niet zo uit, en tja verstikken, daar ben ik niet zo bang voor, maar dat is echt nergens op gebaseerd haha. Ik vind een lekkere dikke zandbodem leuk staan en mijn plantjes blijven beter zitten. Maar ach wie weet ben ik het straks zat.

2e bak gaat niet gebeuren dan heb krijg ik ruzie. 😛

Enne jep mijn man is er ook blij mee. Ik koop maar 1 tot 2 keer per jaar nieuwe kleren en dat doe ik alleen en heel doelgericht. Ik doe lang met kleding en ben redelijk minimalistisch. Ik heb het liefst zo min mogelijk spullen (meer ruimte voor dieren, hihi).

Ah @Erik lekker filter toch voor een 450L bak? Oh heeeerlijk zoveel ruimte. Hoeveel vissen gaan er in? ;-) Ben bijna jaloers dan kan je allemaal nieuwe uitzoeken!!

Nou vandaag eindelijk de spraybar, zuignappen en filterkorf binnen, dus weer lopen freubelen. Ik heb de spraybar verlengt, en hem iets meer naar beneden gericht voor betere stroming. Ook knijp ik de uitstroom niet meer. Dit is duidelijk beter.

Kwa inirchting ga ik komende week e.e.a. veranderen. Hoe de planten staan vind ik niet mooi en ik moet alweer bijna de waterpest snoeien. Ook wil ik een ornamentje bij in (Jaaa kitsch I know loop ik net te verkondigen dat ik minimalist ben).

Hmm vreemd ik kan geen foto's toevoegen. Het knopje werkt niet.. jammer!

Kijk wel met ornamentjes uit dat er geen scherpe randen aan zitten, die vinnen scheuren redelijk snel heb ik gemerkt. Maar een mooi boeddhabeeld o.i.d. oogt ook wel minimalistisch.

Oeps, gevonden! Ik had een verkeerd knopje aangeklikt.

Dag 9
20200319_152848.jpg

Een intruder op het raam!! Ik vang ze eruit zodra ik ze zie. Ik doe ze buiten in de gracht, maar of ze dat overleven??
20200319_152948.jpg

Beschimmeld voer. Gelezen dat dat goed is?? Nouja het kan nu even geen kwaad.

20200319_152957.jpg

Kijk wel met ornamentjes uit dat er geen scherpe randen aan zitten, die vinnen scheuren redelijk snel heb ik gemerkt. Maar een mooi boeddhabeeld o.i.d. oogt ook wel minimalistisch.

Ja ga ik zeker op letten! Enne het wordt sowieso een Boeddha (ik volg een boeddhistische levensstijl) :-D nu nog de visjes leren mediteren

Mooi hoor! Ik zie alleen dat zowel je Anubias als je Javavaren met hun voetjes in het zand staan, klopt dat? Deze planten zijn beiden moerasplanten en bovendien zgn. rhizoomplanten. Dat betekent dat de wortelstok boven het zand moet blijven. Anders gaat het rotten. Je kunt deze planten heel goed op een stuk hout of steen binden met vissersgaren. Op het forumgedeelte over planten vind je veel tips.

Grappig, mijn visjes kijken toe als ik met Qi Gong bezig ben hier. En als mijn man muziek maakt zijn ze helemaal daar op gericht.

Mijn Javavaren heb ik aan de steen gelijmd. En 1 heb ik losjes tussen 2 stenen geklemd zodat hij daarop kan wortelen. De Anubias Barteri staat wel in het zand inderdaad maar ik hou de wortelstok vrij.

Wat leuk dat ze kijken! 😀 En muziek kunnen ze voelen/horen toch?
Ahhh kon ik ze maar al in het aquarium doen. Wachten duurt lang!

Ze voelen de trillingen. En bij sommige nummers reageren ze meer dan bij andere ( mijn man speelt gitaar en zingt).

Ja, nog een paar weekjes geduld. Maar je bent goed bezig!

Ah @Erik lekker filter toch voor een 450L bak? Oh heeeerlijk zoveel ruimte. Hoeveel vissen gaan er in? ;-) Ben bijna jaloers dan kan je allemaal nieuwe uitzoeken!!

Nou vandaag eindelijk de spraybar, zuignappen en filterkorf binnen, dus weer lopen freubelen. Ik heb de spraybar verlengt, en hem iets meer naar beneden gericht voor betere stroming. Ook knijp ik de uitstroom niet meer. Dit is duidelijk beter.

Euhm... max 4 dus allemaal 2 max LOL!!! Ik hou de volwassen maat aan dus mijn 270L bak is voor 2 net goed maar 2 is net te weinig denk ik.
Ben nog steeds druk met het fijnfilter de JBL vangt echt veel fijnstof niet... schik er van. Is wel een issue want dit gaat op de blaadjes zitten, geeft voer voor slakken en algen. En de planten groeien slechter...
Ook denk ik dat hoe schoner het water is des te minder ziekten. Moet me goed verdiepen in sluiers denk dat ik dit een stuk strakker moet engeneeren als een tropische bak.

HOu in de gaten dat de korf te fijn kan zijn voor de uitwerpselen bij de JBl1900 zijn de spleten echt te smal en moet ik de vijlen of spijlen weghalen.
Mijn Panda is ook wat groter als bij jouw visjes.

2 uitzoeken is nog steeds leuk toch. 😛 Ik maak straks wel een foto als ik een mooie zie haha. Wat voor sluiers vind je mooi? Ik begin Ranchus echt steeds leuker te vinden merk ik (cute!!) en Butterfly telescopen. Orandas zijn ook mooi. Op de een of andere manier trekken Ryukins me minder aan maar misschien heb ik nog niet de mooiste gezien haha. Kwa kleur vind ik Calico supermooi en wit met rood.

Gister de vissen voor het eerst rode muggenlarven gevoerd. Ze vonden het heerlijk! De moortjes hadden eerst niet zo door dat het eetbaar was (die zijn ook wat schuwer), maar na proeven waren ze niet te stoppen. Heb ook nog wat spirulina granulaat en tubifex van voer & vis. Dat krijgen ze vandaag. En van de week de eerste stukjes groente. 😀

Oh en wat betreft waterwaardes en filter; ja dat is wel wat meer een uitdaging bij sluiers. Kleine varkentjes. ;-) Ik hevel sowieso dagelijks de poepjes uit de bak dus het zou geen ramp zijn als dat niet door het filter past.

Ja, varkentjes zijn het wel. Ze eten bijna voortdurend en poepen navenant. Overigens moet je met sluiers goed opletten dat je vissen bij elkaar zet die "compatible" zijn. Mijn bak heeft ruimte voor 3 sluiers (het minimum voor een groep, maar dat hebben ze wel nodig) en ik heb gemerkt dat het scheelt wanneer de vissen qua zwemvermogen bij elkaar passen. Wijlen mijn oranda-kneusje (impuls-aankoop:oopss:) had een eivormig lijfje en was duidelijk minder snel dan de andere twee. Nu heb ik 3 fantails met vergelijkbaar zwemvermogen. Moor en fantail gaat ook goed. Maar als je voor types als pearlscale of hemelkijker gaat kun je die beter niet met gewone fantails houden. Oranda en ryukin worden heel groot, en volgens mij de ranchu ook. Het is dus best wel even puzzelen, en vergeet ook de invloed van je inrichting niet. Telescoopogen zijn ook kwetsbaarder i.v.m. decoratie. Veel van die kwetsbare sluiers worden daarom nogal eens " bare bottom" gehouden. Vooral als ze in paarstemming komen kan het er nog wel eens ruig aan toe gaan, is mij verteld😛

Bedankt voor de info! Er komt niks bij hoor, maar mijn enige zorg is wel dat ik waarschijnlijk 3 mannetjes heb en 1 vrouwtje. De twee moortjes zijn 100% beide een mannetje, en bij de gouden Fantails begint er nu 1 achter de ander aan te jagen. Ik heb bij hem alleen nog geen paaipukkels gezien.

Pearlscale en hemelkijkers dat vind ik echt 3 keer niks haha. Pearlscales zijn mega schattig maar ik vind het net vissen met buikwaterzucht haha.

Maar ik ga straks naar de kwekerij dus ik zal daar wel om advies vragen.

Hier een paar foto's, de bovenste is van 1 week geleden. Door de mega slechte kwaliteit zie je niet veel verschil, maar ze groeien echt als kool.
20200321_102500.jpg

Dit is vermoedelijk een mannetje:
20200321_102328.jpg

Dit is mijn favoriet hihi. Een beetje vergroeid maar mega nieuwsgierig! En het ruggetje begint steeds hoger te worden dus verbaasd me niks als er een beetje Ryukin in zit. We gaan het zien.
20200321_102245.jpg
20200321_102523.jpg

Ze beginnen trouwens steeds meer te verkleuren. Het 'mannetjes' goudje begint wat witte schubben te krijgen. En de moortjes beginnen bij de buik te verkleuren.

Helaas is het water even wat minder, ik heb wat last van nitriet. Ik ververs veel en vaak dus hopelijk heb ik het snel onder controle. Het komt niet hoger dan 0,4 hoor maar ik wil de waarde natuurlijk terug naar 0. Misschien even wat minder voeren?

2 uitzoeken is nog steeds leuk toch. 😛 Ik maak straks wel een foto als ik een mooie zie haha. Wat voor sluiers vind je mooi? Ik begin Ranchus echt steeds leuker te vinden merk ik (cute!!) en Butterfly telescopen. Orandas zijn ook mooi. Op de een of andere manier trekken Ryukins me minder aan maar misschien heb ik nog niet de mooiste gezien haha. Kwa kleur vind ik Calico supermooi en wit met rood.
De Ranchu is zeker een optie die leuk is en ze schijnen ook vlot te kunnen zwemmen, maar dan zonder wen.
MIjn Ryukin lijkt nog op een Fantail maar de kleurtjes vind ik super en ben benieuwd hoe deze ontwikkeld.
Butterfly telescoop is ook leuk maar mischien helemaal wit. Een Calico spreekt me niet echt aan.
Pearlscale is ook leuk.

Wat lastig is is dat wat me aanspreekt wellicht niet zo makkelijk beschikbaar is. Die ik nu heb heb ik ook pas na 30 minuten uitgekozen dus niet meteen : DIE WIL IK!
Ik denk dat ik best wat moet shoppen voordat ik vind wat ik echt zoek.
Voor een groot deel ook afhankelijk wat ik heb dus ook goed bespreken met de kweker.

Ik merk wel hoe vaker ik bij een tuincemtrum kom of reguliere LFS hoe meer kneusjes ik zie... of B-keusjes als je dat zo mag noemen.
Denk wel dat ik de lat best hoog leg hoor maar wil wel een A+ hebben om ook het dokteren zoveel mogelijk te vermeiden.
Een Ranchu en een Black Moor kan ook nog maar de Moor vind je overal als je piepjong zijn en een wat grotere die iets verder ontwikkeld is niet echt...
GEwoon afwachten wat er te vinden is!

Leuke visjes heb je! Zou best wel eens een Ryukin tussen kunnen zitten!

Bijlagen

• DSC02900.JPG
    DSC02900.JPG
    156.6 KB · Weergaven: 142
Gisteren ben ik naar Sluierstaart Kwekerij & Verkoop geweest in De Wijk, een kleinschalige kweker. Wat een mooie, gezonde vissen heeft ze! En schone bakken! Ze nam alle tijd voor me, gaf me advies over mijn vissen en nam rustig de tijd om te vertellen over Dr Bassleer voer (ze verkoopt alle soorten).
Ze kweekt zelf voornamelijk Butterfly Telescopen op het moment, en ze verkoopt alle soorten. Het is nog geen seizoen dus ze had momenteel geen Ranchus bijvoorbeeld.
Ik heb alleen foto's van de Butterflys want de andere foto's waren heel wazig (ik ben slecht in foto's maken). Ze heeft ook een hoop baby's rondzwemmen van 1,5 maand oud nu ofzoiets:
20200321_133643.jpg
20200321_133638.jpg
20200321_132022.jpg
20200321_131821.jpg
20200321_131809.jpg
20200321_132019.jpg

We hadden het ook even over mijn vissen en de nitrietpieken waar ik last van heb. Ze zitten nu in speciekuipen die niet zijn ingedraaid, van 60 liter. Ze gaf aan dat als ik ze in de 240L bak doe de pieken veel beter te controleren zijn (want veel meer liters per vis), en beide bakken zijn toch nog niet ingedraaid. Ik ververs toch al elke dag en het scheelt tijd als dat nu maar bij 1 bak hoeft. Dusssssssss :DD ik ben bezig geweest! Ik heb de bak opnieuw ingericht (onderste plaatje):
20200321_175432.jpg

Ik heb alle waterwaardes gecheckt, een 80% waterwissel gedaan en toen mochten de vissen naar hun villa verhuizen jeeeej! Ze waren even in shock maar zwemmen inmiddels al heerlijk rond en grondelen gezellig de hele bak door. Zo leuk! Ik hou natuurlijk strak de waterwaardes in de gaten, want ik weet dat dit een risicovolle zet is.

Hallo wie ben jij???
20200321_180427.jpg

OMG WAAR BEN IK???
20200321_180412.jpg

En even om op jou te reageren Erik: wat en prachtige Ryukin heb je, wauwie! Ik ben helemaal verliefd op die kleur!!

De vissen van de Sluierstaart Kwekerij waar ik gister was komen voornamelijk uit Israël, ze legde uit dat die vissen over het algemeen sterker en gezonder zijn dan vissen uit China. Ze verwacht komende maand weer een hoop nieuwe vissen binnen te krijgen. ;-) Die zijn wel wat mooier dan LFS vissen, wie weet zit er wat voor jou bij.

Of die mooie pandakleurige Butterfly? Haha, die wil ik wel!

20200322_085132.jpg

Mijn jonge hond vind het maar wat interessant. :DD Kan ik dit eten???? denkt hij.
20200322_085149.jpg

De vissen zijn gedoopt tot Sushi, Sake, Nori en Maki! :DD De moortjes kan ik nog niet uit elkaar houden maar wie weet komt dat nog. Ik vermoed dat de goudjes beide vrouwtjes zijn (klein uitsteeksel bij anus).

De groepsfoto:
20200322_170247.jpg

En even om op jou te reageren Erik: wat en prachtige Ryukin heb je, wauwie! Ik ben helemaal verliefd op die kleur!!

De vissen van de Sluierstaart Kwekerij waar ik gister was komen voornamelijk uit Israël, ze legde uit dat die vissen over het algemeen sterker en gezonder zijn dan vissen uit China. Ze verwacht komende maand weer een hoop nieuwe vissen binnen te krijgen. ;-) Die zijn wel wat mooier dan LFS vissen, wie weet zit er wat voor jou bij.

Hehe, ben je voor geweest hoor. De mooiste heb ik daar al weggehaald 😆
Had eerst 2 pandas en a ryukin maar was op de terugweg omgedraaid. 2 van dezelfde is teveel.
Mag nog even wachten moet eerst die filter op orde hebben. Denk dat ik ff boos moet worden op de LFS.

Leuk Erik! Ik ben benieuwd naar je update in jouw draadje!
En dankjewel. Ik heb 2 van die lieve hondjes :DD er zijn maar weinig mensen die ze lief noemen, maar het zijn 2 goedzakken.

Hmmmm, ik ben dol op sushi 😛. Bij het uitmesten van mijn keukenkastje kwam ik afgelopen week nog een pak nori tegen... Erg leuke namen, en mooie visjes. En leuke honden ook. Een oude kennis had destijds ook zo'n goedzak, ik kon gewoon met mij tamme rat bij haar op visite gaan.

Je hondjes zijn lief maar wel lomp 😆 zo een liep mijn ex bijna omver.
Zet ze maar niet bij me want na 5 minuten ben jij geen baasje meer hoor. 😉

Weinig nieuws met mijn bakje heb mijn JBL1902 nog steeds niet terug dus veel water verversen en bodem afzuigen. Ze leren me wel kennen nu als ik met nagel op de ruit tik komen ze snel aangewaggeld om te eten.
MIjn dochter had ook namen verzonnen: vis1 en visB...

Hmmmm, ik ben dol op sushi 😛. Bij het uitmesten van mijn keukenkastje kwam ik afgelopen week nog een pak nori tegen... Erg leuke namen, en mooie visjes. En leuke honden ook. Een oude kennis had destijds ook zo'n goedzak, ik kon gewoon met mij tamme rat bij haar op visite gaan.

Jaaaa heerlijk is sushi!! Enne dankjewel. :DD Het zijn lieverds maar ook heel erg waaks. Als er iemand binnen zou komen zou er niks gebeuren maar ze kunnen heel woest blaffen als er iemand op het erf komt haha.

Je hondjes zijn lief maar wel lomp 😆 zo een liep mijn ex bijna omver.
Zet ze maar niet bij me want na 5 minuten ben jij geen baasje meer hoor. 😉

Weinig nieuws met mijn bakje heb mijn JBL1902 nog steeds niet terug dus veel water verversen en bodem afzuigen. Ze leren me wel kennen nu als ik met nagel op de ruit tik komen ze snel aangewaggeld om te eten.
MIjn dochter had ook namen verzonnen: vis1 en visB...

Haha ja mega lomp! Ohhh hahaha nou dan hou ik ze uit je buurt! Hondenfluisteraar??

Ahh balen dat je filter nog niet terug is. Hahahaha ehhh ja leuke namen. 😛

20200326_171936.jpg

20200325_180358.jpg

20200322_170720.jpg

Even wat foto's. :DD Sushi wil alleen maar vreten. Ja, dat is die dikke vergroeide gouden sluier ja, haha. :DD De visjes doen het goed, en bedelen steeds meer. Ik ververs dagelijks water en meet soms ook wat nitriet maar dat is te verwachten. Komt tot nu toe niet hoger dan 0,4 en ik ververs tot ik 0 meet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan