Opstarten en inrichting Juwel Rio 240


eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Berichten
133
Leeftijd
44
We hebben sinds een paar dagen een juwel rio 240. We zijn beginners; zoon heeft sinds paar maanden een 45 liter aquarium op zijn kamer, maar die bleek al snel te klein dus we stappen nu over de rio 240. Met bijbehorend binnenfilter hoewel ik inmiddels weet dat een buitenfilter beter is. Maar we zijn beginners, willen ook niet meteen allerlei investeringen doen. Dat kan altijd later nog. Ik ga er van uit dat dit binnenfilter voor beginners ook zeker voldoet.
Zonen hebben het aquarium ingericht met spiderwood, stenen, zand en planten. De mist moet nog een beetje optrekken maar het wordt al aardig helder.
Een paar vragen:
Over een paar weken kunnen de vissen er in; is het beter dit beetje bij beetje te doen of meteen alle vissen? En moeten we in de opstartfase, zonder vis, ook het water verversen? Moeten we nog bacterien toevoegen of nu de natuur zijn gang laten gaan?
Welke vissen het worden is ook nog de vraag. In elk geval diamantgoerami's en corydora's. En als algeneters modderkruipers. Voor de rest zijn tips welkom: we hebben graag kleurrijke vissen.
 

Bijlagen

  • e67e972e-b3b4-4a0a-b358-ad21c2bf7631 (1).JPG
    e67e972e-b3b4-4a0a-b358-ad21c2bf7631 (1).JPG
    81.1 KB · Weergaven: 244
Verversen tijdens de opstart doe ik nooit en als de bak 4 wk is ingedraaid kun je het beste niet alles in een keer aan bewoners toevoegen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen aan meer belasting. Zelf verkruimel ik vaak elke week een klein beetje vlokvoer tussen duim en wijsvinger.
Zelf zou ik er nog lekker wat planten bijzetten maar smaken verschillen natuurlijk.
 
Haha nee hoor; maar ik weet van het 45 liter aquarium dat we teveel planten in 1x hadden gekocht; daar was het echt overal en hebben we planten moeten kortwieken en ook moeten verwijderen want het was echt overwoekerd ;-)
 
Mooi hoor Eva (y)

Hebben je zoons mooi ingericht. De vallisnera in de hoek staat heel mooi en is al een flink formaat. Zou hem nog wat meer naar het raam zetten zodat je filter meer uit beeld is.

En nu wachten, wachten en wachten. Hopen dat je zoons geduld hebben dat is niet altijd even gemakkelijk voor vele. Ws. ga je straks bruine aanslag zien, geen paniek dat zal opstart alg wezen. Het hout kan ook wat gaan schimmelen. Ben je alvast geestelijk voorbereid en er niemand overhaast naar de LFS spurt voor een flesje wondermiddel. ;))
 
Goede tip! Zal het de zonen voorleggen. Ja geduld siert de mens :) Maar ondertussen kunnen ze zich bezig houden met het samenstellen van het vissenbestand,(en met school ;-)
 
Ik kan het uitstroom pijpje van je filter niet zien maar kijk ook even na of je het wateroppervlak bovenin zie bewegen. Hoeft geen golfslagbad te zijn maar je moet wel wat beweging hebben in het oppervlak. Dat pijpje kun je zo met de hand alle richtingen in draaien. Sommige zetten die naar beneden gericht en heb je geen beweging in het oppervlak waardoor je ellende ga krijgen.
 
Ik kan het uitstroom pijpje van je filter niet zien maar kijk ook even na of je het wateroppervlak bovenin zie bewegen. Hoeft geen golfslagbad te zijn maar je moet wel wat beweging hebben in het oppervlak. Dat pijpje kun je zo met de hand alle richtingen in draaien. Sommige zetten die naar beneden gericht en heb je geen beweging in het oppervlak waardoor je ellende ga krijgen.
Pijpje staat nu naar boven gericht, het stroomt aardig
 
Binnen filter kan prima en op zich heb je best een volume in het binnen filter van Juwel, Ja de meeste vinden het niet mooi maar ik gebruik niet anders. Enigste waar je rekening mee moet houden is je visbestand. Als je wat kleinere visjes erin neemt zoals je al beschrijft is het meestal wel voldoende. Als er veel grote vervuilers inzitten niet. Wat ik wel heb gedaan is een aanpassing in de mediacassettes gedaan door meer cassetes met poreus materiaal onderin te doen, dit zorgt namelijk voor een groter biologisch oppervlak dus betere omzetting van je afvalstoffen.

Qua vissen toevoegen zou ik het in etappes doen. Als je alles in een keer toevoegt kan het zijn dat je filter ineens een grotere load aan afval te verwerken krijgt en dit nog niet aankan waardoor je stofjes als ammoniak/ammonium of nitriet zou kunnen krijgen. Wanneer je dit in etappes doet kan het filter geleidelijk wennen aan de nieuwe bezetting. De rest is hierboven al genoemd. Succes.

Gr
Stefan
 
Ik volg dit topic graag! Voor nu mijn complimenten en ik kijk erg uit naar het visbestand. Ik ben nieuwsgierig welke richting jullie op gaan. :petjeaf:
 
Zonen willen voor de filter nog een plantje plaatsen; de vallisnera willen ze zo laten omdat ze gelezen hebben dat Goerami's
Ik volg dit topic graag! Voor nu mijn complimenten en ik kijk erg uit naar het visbestand. Ik ben nieuwsgierig welke richting jullie op gaan. :petjeaf:
Als je tips hebt voor mooie vreedzame kleurrijke vissen hoor ik het graag :)
 
Leuke bak hoor Eva en idd als de estafette (groei) eenmaal van start gaat van planten gaat het gauw te vol staan. Erg herkenbaar maar wat extra planten beperkt wel algen. Trouwens er mist nog iets op de foto.... Volgens Billy (Kooikerhondje) mist er een voerschaaltje voor woef en woef mist ie ook nog. :D

Maar serieus, ik heb dit topic ook op volgen gezet en volg het met interesse.
 
haha, goede ogen ;-) Dat is de drinkbak van de labrador in de tuin. Zijn voerbak staat in de keuken (met ook een waterbak)
Ik ben erg benieuwd wat de labrador van het levende schilderij gaat vinden :)
 
Vanochtend nog een paar plantjes gekocht :)
Ik zag net op het hout een witte schimmel; gelukkig had de winkel daar al voor gewaarschuwd; is onnschuldig en gaat vanzelf weg.
 

Bijlagen

  • b479f974-60ba-418e-b0f4-35009900f1d4.jpg
    b479f974-60ba-418e-b0f4-35009900f1d4.jpg
    85.5 KB · Weergaven: 168
  • 63a3db07-f2f9-481f-9742-91e21ed0f7c0.jpg
    63a3db07-f2f9-481f-9742-91e21ed0f7c0.jpg
    91.1 KB · Weergaven: 165
Net een eerste watertest gedaan: er zit teveel chloor in, heel gek, want in ons andere aquarium heb ik nooit tevee chloor gehad. Wat kan ik hier aan doen?
 
Nitriet is trouwens 0, wanneer gaat er een nitrietpiek komen? Is 0 wel goed? Gebeurt er dan wel iets? Of ben ik nu te ongeduldig? ;-)
 
Net een eerste watertest gedaan: er zit teveel chloor in, heel gek, want in ons andere aquarium heb ik nooit tevee chloor gehad. Wat kan ik hier aan doen?
Paar mogelijkheden:
  • Nog een keer testen, aangezien in Nederland vrijwel nooit chloor in leidingwater zit. Of heb je de bak of attributen grondig schoongemaakt?
  • Luchtpompje een dag op volle toeren in de bak doen
  • Gewoon een paar dagen wachten
  • Als bovenstaande niet helpt dan kun je bv. Sera Toxivec toevoegen, maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn.
 
Net nog een keer getest en nu geen chloormeting. Gek! We hebben niks schoongemaakt, bak ook alleen met warm water afgenomen met een schone doek. Maar nu dus geen chloormeting meer!
 
Nitriet is trouwens 0, wanneer gaat er een nitrietpiek komen? Is 0 wel goed? Gebeurt er dan wel iets? Of ben ik nu te ongeduldig? ;-)
Als er een nitrietpiek komt is dat meestal zo tussen dag 7 en 15, maar het komt ook voor dat er geen piek komt of dat de piek niet gemeten wordt.
Heb je al een heel klein beetje vlokvoer verkruimeld in de bak? Dan kán de piek eerder op gang komen.
 
Ok, dan wachten we af :) Ja, hebben gister wat vlokvoer verkruimeld.
 
Nitriet is trouwens 0, wanneer gaat er een nitrietpiek komen? Is 0 wel goed? Gebeurt er dan wel iets? Of ben ik nu te ongeduldig? ;-)

Ja, je bent gewoon te ongeduldig ;))

Dit is de moeilijkste tijd. Wachten, wachten en wachten

Succes met het wachten :pp
 
Net nog een keer getest en nu geen chloormeting. Gek! We hebben niks schoongemaakt, bak ook alleen met warm water afgenomen met een schone doek. Maar nu dus geen chloormeting meer!
Waarmee test je? want de jbl proscan is net zo waardeloos als een glazen bol omdat je met lichtinval van doen hebt en je telefoon daar vrij gevoelig voor is
 
Ik test met de jbl proscan.....maar ik kan bij onze lfs het water laten testen en dat ga ik over 2 weken doen; dan draait de bak ruim 3 weken. Volgens de jbl proscan is alles helemaal in orde, alleen het nitraat is 0. Raar. Dus dan denk ik: gebeurt er wel iets? Filterwatten (wit) waren wel helemaal zwart, dus filter doet wel wat zou je denken. En ik zie op de planten bruine alg ontstaan; moet ik daar iets mee?
 
Bruine alg is iets van de opstart waar veel mensen mee te maken krijgen. Verdwijnt vanzelf. Voor de zekerheid even een foto plaatsen zou ik zeggen.

Ik zou je een testkoffer aanraden van bijvoorbeeld Colombo dan kun je zelf de druppeltesten doen. Dat werkt een stukje secuurder.

 
Ik test met de jbl proscan.....maar ik kan bij onze lfs het water laten testen en dat ga ik over 2 weken doen; dan draait de bak ruim 3 weken. Volgens de jbl proscan is alles helemaal in orde, alleen het nitraat is 0. Raar. Dus dan denk ik: gebeurt er wel iets? Filterwatten (wit) waren wel helemaal zwart, dus filter doet wel wat zou je denken. En ik zie op de planten bruine alg ontstaan; moet ik daar iets mee?
Weggegooid geld die jbl proscan,. beter investeren in druppeltests, vele malen nauwkeuriger
 
Volgens de jbl proscan is alles helemaal in orde, alleen het nitraat is 0. Raar. Dus dan denk ik: gebeurt er wel iets?

Is niet raar. Hier een mooi plaatje waarin je de voortgang van de stikstofcyclus terugziet:


nitrographo.png



Dit is wel ervan uitgaande dat er voldoende "afval" in de bak wordt gegooid. Het is van belang dat je af en toe wat vissenvoer in de bak hebt liggen rotten zodat de bacteriën die nitriet en (daaruit) nitraat maken, zich goed in je filters ontwikkelen. Op de dag dat je de eerste vissen toevoegt, moet de bak de hoeveelheid te geven voer aankunnen zonder meetbaar gifstoffen te krijgen. :) In het geval van jouw testset moet de nitriet absoluut 0 zijn. In de regel is de ammonia (bij een regelmatige belasting) dan ook 0.
 
Laatst bewerkt:
Nitriet is 0 inderdaad en hebben nu 2x vlokvoer er in gedaan. in 9 dagen. Zal het zo weer doen.
 
Dat ziet er al goed uit en een grote bos Valisneria heb je al.

Ik ben zelf wel fan van regenboogvissen, die kan je in allerlei kleuren krijgen. Wat kleinere soorten als de Praecox zouden bijvoorbeeld prima passen (als je die interessant vind heb ik daar nog best wat jongen van die je gratis op zou mogen halen). Ook de Pseudomugil soorten zouden prima kunnen. In een bak van dit formaat staat iets als een grote school Neon tetras bijvoorbeeld ook mooi.
 
Hier een paar foto's waarop de bruine alg te zien is. En een overzichtsfoto :)
 

Bijlagen

  • dfffef3e-3118-4354-a9db-188cc5e75202.jpg
    dfffef3e-3118-4354-a9db-188cc5e75202.jpg
    115 KB · Weergaven: 143
  • 56720bcd-cca9-4b9a-b75e-51a4d7019137 (1).jpg
    56720bcd-cca9-4b9a-b75e-51a4d7019137 (1).jpg
    85.8 KB · Weergaven: 143
  • 7e7bc87a-98fe-4407-accd-576543a96816.jpg
    7e7bc87a-98fe-4407-accd-576543a96816.jpg
    83.8 KB · Weergaven: 146
Tijdens de opstart zou ik weinig tot niets tegen bruin alg doen, het hoort bij de opstartfase (leuk is het niet).
Volgens mij voeg je geen CO2 toe. Je zou iedere dag een klein beetje EasyCarbo toe kunnen voegen, maar niet teveel!

Zag vanochtend dat mijn nieuwe Rio240 ook een klein beetje bruin alg begint te krijgen...
 
Inderdaad voegen we geen CO2 toe, volgens de lfs niet nodig met de planten die wij hebben. Easy Carbo zal ik eens naar kijken.
En dus even geduld hebben met de bruine alg..
 

Terug
Bovenaan