Wat is er nieuw

Opstarten garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter icemokka
  • Startdatum Startdatum
I

icemokka

Guest
Sinds enkele weken ben ik een nieuwe Aquatlantis 150 aan het indraaien, dwz binnen een week of 2/3 zal ik mijn visjes van mijn oude juwel 120 kunnen overzetten.

Momenteel heb ik al een klein garnalenbakje draaien met blue fairy schrimp, maar door de hete zomer vorig jaar is de temperatuur opgelopen tot 32C en zijn de meeste doodgegaan.
Ik had graag mijn oude juwel 120 willen ombouwen tot mijn nieuwe garnalenbak, en daar had ik graag wat raad over gehad.

1) Soorten

Het is mij eigenlijk te doen om zoveel mogelijk verschillende kleuren te hebben in de bak, dus graag een paar verschillende soorten te combineren. Het zou anders zonde zijn van die grote bak om. Welke kleurrijke soorten kan je het makkelijkst bijeen houden en hebben min of meer dezelfde criteria ivm waterwaardes. CR's zijn super mooi maar vereisen puur osmose met toevoegeng van GH + lagere PH. De meeste andere zitten toch meteen op een KH van 4 en PH van boven de 7, die zijn toch niet echt te combineren. Iemand ervaring met combineren van soorten (die niet met elkaar paren)? Misschien soorten die wat minder gevoelig zijn aan 'hogere' temperaturen (zie hieronder).

2) Waterwaardes

Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van de soort(en) die we willen erin zetten. Ik heb een osmose apparaat en gebruik momenteel 2/3 osmose + 1/3 leiding voor mijn grote bak van 350l. Daar zit ik dan op een KH van 3 ongeveer en dus werk ik daar met een CO2 systeem om de ph rond de 6.6 te houden. Ik vermoed dat puur leidingwater op een KH van 8 zal uitkomen. Wat is meestal de voorkeur, volledig osmose en daar dan KH of GH bijvoegen of toch een mix met kraantjeswater? En wat gebruiken jullie dan meestal van product om KH en GH omhoog te krijgen. Momenteel gebruik ik osmose water + crusta mineral voor mijn bakje, maar die crusta mineral is niet zo goedkoop en bovendien is dat maar een klein potje.

3) Belichting en bak

Het is al een oude juwel bakje met nog de originele lichtbak (T8 als ik mij niet vergis). Ondertussen heb ik al een Kitelight kitje gekocht, de oude TL's gaan eruit en er komen LED's in met een controller. Alleen rest nog de vraag of ik effectief de moeite zou doen om de huidige kap om te bouwen of gewoon de kap eraf en de leds op 2 balkjes te zetten (open aquarium). Met dat laatste riskeer ik af en toe eens een garnaal kwijt te geraken, maar als ik het water niet te hoog zet en zorg voor goede waterwaardes, dan zou dat nog moeten meevallen. Ik maak me alleen maar wat zorgen ivm temperatuur, want zonder verwaring komt die bak nu al aan 26-27 graden. En ik heb al ventilatie gaten gemaakt in mijn deksels, anders ging die nog hoger. Vandaar dat ik toch zou willen opteren voor een open aqurium om zo de temperatuur wat beter te kunnen controleren. Helaas zal de bak niet 100% vrij zijn van zonlicht, 's morgens tot 9u kan er direct zonlicht op schijnen, daarna niet meer.

4) Chill or not Chill

Gezien de problemen met mijn huidig bakje (weliswaar 'maar' 50l ipv 200l), twijfel ik er toch aan om een chiller aan te kopen. Vooral op de hete zomerdagen is het anders gewoon niet te doen om die temperatuur beneden 30C te houden. En dat is voor de meeste soorten teveel van het goede. Binnen een jaar of 2 komt er hier wel een airco in de living en zal dat geen probleem meer zijn, maar momenteel is het budget hiervoor nog niet rond. Hoe doen jullie dat tijdens de zomermaanden?

5) CO2

Ik had graag toch wel wat plantjes willen houden in mijn bakje ook, zoals bvb hemianthus 'cuba' en naaldgras. Daar houden die garnaalstjes zeker wel van. Daarnaast natuurlijk ook wat mossoorten. De 'cuba' en naaldgras start ik sowieso via de dry start methode (eerste maal geprobeerd in mijn nieuwe bak, superresultaat), maar die eisen wel een genoeg CO2. Als nadeel van het toedienen van CO2 lees ik dat de PH teveel zou schommelen, daar houden ze dan weer niet van. Zeker met een lage KH want dan heb je geen buffer om je PH stabiel te houden. Dus ik weet niet goed wat ik zou doen hiermee.

6) O2

Nog een belangrijke is zuurstof, daar mag zeker geen gebrek aan zijn. Ik heb hier zo een oxidator liggen die min of meer groot genoeg (sochting medium) zou zijn om toch wat extra zuurstof te geven. Ik lees ook dat dit kan met een luchtpompje, maar ik vrees dat dit niet echt veel extra zuurstof in het water gaat brengen aangezien dat de belletjes meteen naar boven gaan. Enig advies hierover?

Zoals je ziet, ik wil hier eerst goed over nadenken voordat ik eraan begin. Liever eerst paar weken zoeken naar de juiste setup voordat ik eraan start, dan overhaast starten om zsm garnaaltjes te kunnen gaan halen.

Al het advies is welkom ...

MvG,
Sven

Ik gebruik ook een oxidator en dat werkt verder prima. Als je meerdere soorten bijelkaar wilt zetten zul je te maken krijgen met kruisen en vreemde nakweek. Ook als je kiest voor caridina met Neo caridina dan kweekt de Caridina veel sneller en dat kan de Neo Caridina weer doen uitsterven.
Ik hou ze in nano s en koel met flesjes ingevroren water maar ja met een grote bak is dat bijna ondoenlijk denk ik zo.
welke waarden goed zijn hangt echt af van welke soort je wil gaan houden en ik denk dat je dan moet bepalen welke soort je wilt nemen en daar de waarden op afstemmen.

Als het erg warm weer is en de temp loopt op, dan heb ik in de vriezer kleine waterflesjes met water in gevroren wat water uit de bak scheppen en wat flesjes erin leggen en de temp in de gaten houden!

Maar dat is lastig in een 120 liter bak denk ik Herman🙂

Je hebt ook grotere flessen toch? als ze maar in de vriezer passen.😀

Haha, dat is hier vaak het probleem met alle ijsjes van de kids😀😀

Koele lucht in de bak blazen. Koop 1 keer en lange luchtslang, en een luchtpomp.
Zet die op een koele plaats.

Ik had met de warmte een waterslang d door de bakken. en een vat met ijswater, die water rond pompte .

En ventilator in de vissenkamer.

Koele lucht in de bak blazen. Koop 1 keer en lange luchtslang, en een luchtpomp.
Zet die op een koele plaats.

Ik had met de warmte een waterslang d door de bakken. en een vat met ijswater, die water rond pompte .

En ventilator in de vissenkamer.
Goede tip! Dan koelt een vries element naast of onder een luchtpomp misschien ook al af?

Ook als je kiest voor caridina met Neo caridina dan kweekt de Caridina veel sneller en dat kan de Neo Caridina weer doen uitsterven.
Volgens mij bedoel je het andersom, de Neocaridina kweekt sneller.

Volgens mij bedoel je het andersom, de Neocaridina kweekt sneller.

Ja je hebt gelijk maar goed de ene soort delft in elk geval het onderspit😀😀.

Wat betreft de warmte en overwegen om de bak open te houden: ik heb twee open aquaria met garnalen (gehad) en er zijn er tot nu toe maar een paar naast de bak beland, van de vele tientallen garnalen. Dat blijft sneu maar het gebeurt echt weinig.

Ik heb met de afdekplaten ook niet de ervaring dat ze daardoor omen maar hoe meer ruimte des te groter de kans. Maar met goede waterwaarden zullen ze geen reden hebben om eruit te gaan.

Maar dat is lastig in een 120 liter bak denk ik Herman🙂

Idd, het is er eentje van 200l dus wordt al heel moeilijk.
Heb wel een redelijk goedkope chiller gevonden : http://www.aquatuning.nl/waterkoeli...-titan-200-hc150165watt-kaelteleistung?c=4896
Reviews zijn allemaal positief.

Gaat idd wel moeilijk worden op meerdere soorten te houden bljkbaar. Twijfel erover om een glasplaat in het midden te zetten om zo toch 2 soorten te houden.
Ben er nog niet uit, zal nog ff duren vrees ik ...

Je kan het scheiden maar je moet ook rekening met de filtering houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan