Wat is er nieuw

Opstarten met osmose water hulp gevraagd.

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
23
Ons nieuwe bakje met waterval gaan we vullen met osmosewater. Het word een waar paradijs voor cardina garnalen. Nu ben ik niet zo bekend met osmosewater, alleen voor het zee aquarium. Ik las op internet dat je kraanwater kan mengen met osmosewater. Nu heb ik ons kraan water getest en vraag ik mij af of deze waarden goed zijn, voor 50/50.
Wat zouden wij dan nog moeten toevoegen aan het mengsel osmose/kraanwater om een goed habitat te maken voor de garnalen. Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden omdat iemand zonder dat diegene er verstand van heeft, de bak gaat verzorgen tijdens de vakantie.

Voor onze zoutbak vragen wij ons af of gedemineraliseerd water hetzelfde is als osmosewater. Wij hebben zelf geen apparaatje, maar gaan nu elke keer naar de aqua zaak bij ons in de buurt.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Bijlagen

• 17505811772591299067201373268559.jpg
    17505811772591299067201373268559.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 10
Demiwater is osmosewater kun je stellen. Wat voor garnalen wil je houden want daar hangen de gewenste waterwaarden ook vanaf.

Demiwater is osmosewater kun je stellen. Wat voor garnalen wil je houden want daar hangen de gewenste waterwaarden ook vanaf.
Het liefste willen we de C. crystal Red gaan houden. Als we osmosewater met leidingwater zouden mengen zouden we dan nog extra Gh+ of kh+ moeten toevoegen?

Ik zou geen kraanwater gaan mengen met osmose water voor caridina garnalen.
Maak gebruik van een bufferende soil en gebruik bijvoorbeeld saltyshrimp gh+ om je water aan te maken.

Ik zou geen kraanwater gaan mengen met osmose water voor caridina garnalen.
Maak gebruik van een bufferende soil en gebruik bijvoorbeeld saltyshrimp gh+ om je water aan te maken.
Dank u wel. Daar kunnen we iets mee. Is dat het enige dat toegevoegd moet worden? De bak is 36L. Welke hoeveelheid zou er in moeten? Zijn de teststrips goed genoeg om de waarden te meten?

Osmose water heeft een TDS van 0, daarbij voeg je de saltyshrimp gh+ toe tot een TDS van 120.
10% wissel iedere 2 weken is ook meer dan genoeg.
Verdamping aanvullen met puur osmose water.

Zou zeker een ph metertje en een tds meter aanschaffen en ook setje druppeltests.
Teststrips zou ik in de kliko gooien.

Het hoeft niet maar geeft wel de beste resultaten.

Als we de verdamping zouden aanvullen met puur osmose, moet er dan nog salty shrimp bij?

Nu vraag me af of iemand misschien ook verstand heeft van dode plekken in het water. Ons idee is om een sponsfilter achter een grote steen te plaatsen (wel met iets ruimte ertussen) en om de uitloop over de steen terug te laten lopen. Eventueel komen er meerdere stenen voor te staan. De gaten willen we dan afdichten met filterwatten. Zou dit goed zijn of zouden er teveel dode plekken ontstaan waardoor het water niet goed gefilterd kan worden?
Hieronder staat de steen waar het om gaat. De bovenkant is bekleed met mos.

Bijlagen

• image-18-06-2025_12-41-12-91.jpg
    image-18-06-2025_12-41-12-91.jpg
    328.6 KB · Weergaven: 5
  • image-08-06-2025_15-21-35-32.jpg
    image-08-06-2025_15-21-35-32.jpg
    218.6 KB · Weergaven: 5
Ik zou even aan de kweker vragen op welke geleidbaarheid ze zijn gekweekt. Ik heb de Caridina s op 300uS zitten hier dus zeg maar een 200ppm.

Btw, een testkoffer is vaak betrouwbaarder dan strips. Vooral voor de gh en kh zijn druppels beter zover ik weet.

Ik zou even aan de kweker vragen op welke geleidbaarheid ze zijn gekweekt. Ik heb de Caridina s op 300uS zitten hier dus zeg maar een 200ppm.

Btw, een testkoffer is vaak betrouwbaarder dan strips. Vooral voor de gh en kh zijn druppels beter zover ik weet.
Misschien een hele rare vraag maar waar staat uS en 200 ppm voor? 😬 Gebruik jij ook Salty shrimp?

Dat is de geleidbaarheid en ja ik werk ook met osmose en dat zout. Ik meet in uS en de ander in ppm en 1,56 ppm is ongeveer 1 uS. Dus 200ppm is ongeveer 300uS.
Het mooiste is dus om een geleidbaarheismeter te kopen om het water aan te kunnen maken.

Zou de salty shrimp gh+ en kh+ goed zijn? Of zou alleen gh+ goed zijn?

Ik zou even aan de kweker vragen op welke geleidbaarheid ze zijn gekweekt.

Dat is wel een grote valkuil.
Hier in de buurt meerdere kwekers zitten die op "gewoon kraanwater" de garnalen verkopen alleen maar om de deal snel te sluiten.
Ze kunnen ze daar prima in overleven maar niet gedijen.

Nu vraag me af of iemand misschien ook verstand heeft van dode plekken in het water. Ons idee is om een sponsfilter achter een grote steen te plaatsen

Misschien is een zelfbouw ugf (under gravel filter) box daarvoor een goede optie?
Een filterspons wil je makkelijk los kunnen halen om uit te knijpen en een ugf box met soil gaat rustig een jaar mee.

Je hebt alleen GH+ nodig, KH niet want die wil je 0 houden.

Dat is wel een grote valkuil.
Hier in de buurt meerdere kwekers zitten die op "gewoon kraanwater" de garnalen verkopen alleen maar om de deal snel te sluiten.
Ze kunnen ze daar prima in overleven maar niet gedijen.
Ja dat is wel zo maar ja je moet toch proberen een aanknopingspunt te krijgen. Of bv de Taiwan Bee die op ph 6 zijn gekweekt het goed doen op kraanwater met een ph van 8 dat betwijfel ik en kweken zal al helemaal niet gebeuren denk ik. Het beste is om ze te houden rond de waarden van de kweker maar ja dan moet die wel de juiste info willen geven.

Op een tds van 120 en een ph van 5,5 kweken ze allemaal prima op en voor CR en CB is dat ook een goed uitgangspunt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan